Kvicksilver och amalgamsanering?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 23:20:47

Vatten är inte giftigt, men begreppet vattenförgiftning existerar. Men då får man fan ta i på allvar.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav ufo » 2007-11-13 23:24:37

Savanten Svante skrev:Vatten är inte giftigt, men begreppet vattenförgiftning existerar. Men då får man fan ta i på allvar.

Vattenförgiftning är inte det när man dricker förorenat vatten?
Senast redigerad av ufo 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
ufo
 
Inlägg: 4634
Anslöt: 2007-06-23
Ort: En liten bit utanför skogen.

Inläggav Jonte » 2007-11-13 23:26:12

Man kan dö av för mycket vatten eftersom det kan rubba elektrolytbalansen. Kräver en rejäl beslutsanhet dock.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2007-11-13 23:29:00

Jonte skrev:Man kan dö av för mycket vatten eftersom det kan rubba elektrolytbalansen. Kräver en rejäl beslutsanhet dock.


Jo, men det är ju inte direkt samma sak som att vatten är toxiskt (eller har toxicitet en så bred definition att den innefattar detta?)

Det mesta kan rubba någon balans i kroppen i för stor mängd.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Savanten Svante » 2007-11-13 23:30:35

ufo skrev:
Savanten Svante skrev:Vatten är inte giftigt, men begreppet vattenförgiftning existerar. Men då får man fan ta i på allvar.

Vattenförgiftning är inte det när man dricker förorenat vatten?


Jo, handlingen att förgifta vatten kan väl kallas för vattenförgiftning.

Men att dricka så ändainihelvete med vatten (alternativt dricka ganska normalt och ha vissa fel på njurarna) ger ett tillstånd som kallas vattenförgiftning. Men det ska mycket till, speciellt om man dricker mycket vatten frivilligt.

Men vatten är fortfarande inte giftigt. Kan vi inte enas om att man kan DÖ av de mesta ÄVEN om det är nyttigt i lämpliga doser?

Motsatsen till uttorkning är vattenförgiftning, något som är ytterst sällsynt, men kan förekomma vid kraftigt överdrivet vattenintag och vid njursjukdom där urinproduktionen är nedsatt. Symptomen inkluderar ofta förvirring och krampanfall.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Kvasir » 2008-04-08 8:01:24

Det var en diskussion om amalgam i SVTs morgonsoffa nu på morgonen. Anledningen var att det har släppts en stor tysk studie som har följt 5000 personer under tolv år och som sades ha kommit fram till att amalgam är ofarligt (vem som påstod det är oklart dock, om det var forskarna eller media). I soffan fanns Maths Berlin, läkare och ordförande i amalgamskadefondens vetenskapliga råd, och Björn Klinge, professor i odontologi vid KI. Intressant nog var de väldigt överens om det mesta. Båda ansåg att studien inte visar att kvicksilver är ofarligt utan bara att den inte har påvisat några problem.

Berlin menade att 5000 personer fortfarande var alldeles för litet underlag för att påvisa problem hos befolkningsgrupper i storleksordningen 1 %. Han menade också att det inte var fel på studien, utan slutsatsen att den skulle visa att amalgam är ofarligt. Klinge uteslöt inte heller att det faktiskt finns personer har problem av amalgam, men han påpekade problemet att veta om symptom beror på just amalgam eller något annat. Han menade att det tyvärr finns många patienter som har bestämt sig för att just amalgam är orsaken till deras problem och inte är villiga att utreda andra alternativa orsaker. Ingen av de båda ansåg att det fanns någon anledning att börja använda amalgam igen, och Berlin menade att det speciellt fanns en risk att kvicksilverångorna skadar hjärnan hos foster.

Den tyska studien var tydligen egentligen en hel serie studier, varav den jag nämnde ovan var den största. Man hade också gjort en del andra, mindre studier. T.ex. hade man haft tre grupper patienter, en som fick amalgamsanering, en som fick amalgamsanering med en massa skyddsåtgärder, och en tredje som behöll sina fyllningar men istället fick samtalsterapi. Man kunde inte påvisa någon skillnad i problem mellan grupperna.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-04-09 3:05:59

Intressant att de faktiskt gjort riktiga studier. (Lär knappast ske här i Sverige.) Själv misstänker jag att amalgam inte är så säkert som förespråkarna påstår men kanske inte heller fullt så livsfarligt som motståndarna menar, om man inte är extra känslig. Vanligen brukar sanningen ligga mittemellan.

I fast form är väl kvicksilver inte särskilt farligt? Där beror det väl på huruvida det faktiskt frigörs kvicksliverånga när man äter eller dricker något varmt eller ej. Vidare på hur bra förmåga kroppen har att avgifta sig. Att bara sanera är inte säkert att det hjälper utan kan ibland snarare förvärra symtomen om man redan är sjuk och har nedsatt förmåga att avgifta. Vad som vore intressant vore studier på hur avgiftning påverkar.

Jag bytte ut alla mina amalgamplomber 89-90. Jag fick information från TF och följde instruktionerna till punkt och pricka. Vad jag minns av dessa så skulle man:

1. Börja äta extra mycket mineraler en tid innan för att bygga upp kroppens skydd.

2. Dricka en liten slurk sprit precis innan själva tandläkarbesöket (påstås skydda mot upptag av tungmetaller).

3. Blunda under hela ingreppet och alltid insistera på att tandläkaren använder kofferdam så att man inte får i sig borrdammet (som är lättare för kroppen att ta upp det då än när det sitter i fast form i tanden).

4. Ta en tand i taget och låta det gå tillräckligt lång tid innan nästa.

Upplevde inga problem vid min sanering. Året efter började jag bli för överkänslig för ett jobba men det behöver inte nödvändigtvis vara kopplat till just detta... det hände mycket annat just då som kan ha påverkat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-04-09 6:43:47

Jo i Sverige är ju amalgam ett känsligt område, eftersom socialstyrelsen verkar ha bestämt att det inte är farligt, av politiska skäl (kanske för att man fruktade kostnaderna om det skulle komma krav på att amalgamsaneringar skulle bekostas offentligt). Därför verkar det svårt, som jag har förstått det, att få forskningsmedel till sådan forskning. Trots det finns enstaka läkare och kliniker som ägnar sig åt det. Speciellt finns teorin om B-12 och tungmetaller, som jag väl redan har skrivit om i tråden (orkar inte gå bakåt och kolla just nu). Samtidigt kan man konstatera att indoktrineringen uppenbarligen inte har lyckats helt. Klinge, som ju representerade odontologin i TV-inslaget, förnekade ju inte möjligheten att vissa personer faktiskt mår dåligt av amalgam, och ansåg inte heller att det fanns några som helst skäl att börja använda amalgam igen.

Det är riktigt att kvicksilver är ofarligt i vissa former. Det är som med de flesta andra giftiga ämnen, att det hänger på vilka kemiska föreningar det ingår i och hur hårt bundet det är i den föreningen. I vissa föreningar är kvicksilvret (eller det andra ämnet) så hårt bundet att det i stort sett inte kan frigöras i kroppen och då är det ofarligt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav weasley » 2008-04-09 14:10:31

<OT>

Man ska dricka ungefär nio liter vatten utan att kissa för att drabbas av dödlig vattenförgiftning.

</OT>
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Jonte » 2008-04-09 14:32:54

En gammal kollega pysslade med "oxidativ burst" från blodceller triggat av metaller. Han tittade även på amalgamöverkänsliga om jag inte minns fel. Deras blodceller reagerade just inte annorlunda på kvicksilver än kontrollernas, däremot blev det ett jädrans drag med silver, en annan huvudingrediens i amalgamet. Tyvärr gick han i pension innan den här studien var klar.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Kvasir » 2008-04-09 16:16:54

Jonte skrev:En gammal kollega pysslade med "oxidativ burst" från blodceller triggat av metaller. Han tittade även på amalgamöverkänsliga om jag inte minns fel. Deras blodceller reagerade just inte annorlunda på kvicksilver än kontrollernas, däremot blev det ett jädrans drag med silver, en annan huvudingrediens i amalgamet. Tyvärr gick han i pension innan den här studien var klar.


Det skulle onekligen vara en intressant och förvånande upptäckt om det visade sig att amalgam kan vara skadligt, men inte pga. kvicksilvret. :)
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Debbido » 2008-04-10 0:04:36

Jag har satt diagnoser på mina döda föräldrar. Mamma var klart en överbegåvad, osocial aspergare. Pappa hade nog autistiska drag, ev. asperger.

Jag fick asperger och min systerson med. Så var kommer amalgamet in? Minns inte vad mina föräldrar hade i sina tänder. Mamma hade mest proteser, vad jag minns. Men där finns ju metallfästen etc.

Själv är jag fullproppad med amalgam och har åkt ambulans efter stor amalgamfyllning, med akut kvicksilverförgiftning, svåra kramper, medvetslöshet. Alltså vet jag att kvicksilver är skit och att det har skadat mig, för livet.

Hur drar man klockan bakåt? Om jag nu hade de tusentals kronor en sanering kostar, och om jag mot alla odds övelevde saneringen, så måste jag äta avgiftningsmedel resten av livet och kommer väl att börja se förbättringar om ca tio år, dvs när jag är 67, men då är det nog dags att dö, eftersom jag då levt med ledgångsreumatism i 42 år och cellgiftet har nog tagit kål på mig.

De efterlevandes stora fråga blir då: Dog hon av cellgiftet eller av kvicksilvret eller bara för att hon var arg för jämnan :-)183 och alltid låg i krig med myndigheterna? Ja, hon bråkade ju så väldigt med FK för att få en amalgamsanering - kanske var det amalgamkriget hon dog av - eller amalgamet??? :shock: :shock: :?: Who knows?

På gravstenen ska det stå: VARNING! Här ligger det ett amalgamförgiftat lik, gå någon annanstans och sörj! :-)185
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Kvasir » 2008-04-10 7:57:27

Något man inte ska glömma i sammanhanget, förresten, är ju att det kan verkar självklart att sluta med amalgam för att det eventuellt skulle kunna vara farligt för vissa individer. Men vad ersätter vi det med? Jo, oftast plastfyllningar, och plaster uppfinns det ständigt så många nya att forskarna inte har en sportslig chans att hålla jämna steg och utreda de eventuella hälsoriskerna.

Om 50 år kanske folk undrar hur tusan vi kunde vara så korkade att vi ersatte de förhållandevis säkra amalgamfyllningarna med något så giftigt och cancerogent som plastfyllningar. Man vet vad man har, men man vet aldrig vad man får. Keramik är kanske lite säkrare kort ur hälsosynpunkt, men tydligen är det både dyrt och krångligt och har sina egna problem.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Parvlon » 2008-04-14 7:39:54

Google Video Länk
Mercury, Autism and the Global Vaccine Agenda skrev:David Ayoub, M.D. goes through the relations of Mercury to Autism as well its connections to “National Security Study Memorandum 200”; for population control.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 10:51:44, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav nano » 2008-08-30 1:44:23

Såg något på youtube som jag hade tänkt hitta tillbaka till men inte hittat igen, var bara några dagar sedan.
Tror det var några som hette ASCPA eller kanske ASPA, ACSP eller något.

De berättade om någon eller om det var flera som verkade ha fått autismsymptom av medicin som av någon anledning innehöll kvicksilver.
Antar att det var för att döda bakterier så man inte skulle smittas.
De sade att det var något gränsvärde på hur mycket man fick få i sig men att barnen som fick dessa mediciner skulle behöva väga 500Lbs (eller vad vikten hette) för att inte överskrida gränsvärdet.

De skulle tydligen ha blivit av med det mesta genom att äta vissa saker, tror det var olika frukter eller något, tror inte det var så speciellt men gillade men inte vissa saker så bands inte lika mycket av kvicksilvret och åkte ut ur kroppen tror jag
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav johnnyfg » 2008-08-30 13:18:35

nano skrev:Såg något på youtube som jag hade tänkt hitta tillbaka till men inte hittat igen, var bara några dagar sedan.
Tror det var några som hette ASCPA eller kanske ASPA, ACSP eller något.

De berättade om någon eller om det var flera som verkade ha fått autismsymptom av medicin som av någon anledning innehäll kvicksilver.
Antar att det var för att döda bakterier så man inte skulle smittas.
De sade att det var något gränsvärde på hur mycket man fick få i sig men att barnen som fick dessa mediciner skulle behöva väga 500Lbs (eller vad vikten hette) för att inte överskrida gränsvärdet.

De skulle tydligen ha blivit av med det mesta genom att äta vissa saker, tror det var olika frukter eller något, tror inte det var så speciellt men gillade men inte vissa saker så bands inte lika mycket av kvicksilvret och åkte ut ur kroppen tror jag


http://www.youtube.com/watch?v=f2H_X1c0

kanske ... men ingen(?) blir sjuk om inte deras matsmältning fungerar dåligt.
För att kvicksilver ska vandra upp til hjärnan, behöver först matsmältningen bestämt att det inte går att bryta ner och föras ut, utan istället deponera det i hjärnan.
Också kan man säga att vaccin är av standard-styrka där man inte bryr sig om vad människan TÅL. Därför blir det för mycket för dom känsliga. Men känslig är man om man redan har sopor i kroppen, som mest är en ärftligt problem. Men naturligtvis kan också ett dåligt ätandet eller utsättande av gifter också ge stopp i matsmältningen.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav nano » 2008-08-30 16:27:22

Nej det var inte den, den jag såg där hade de andvänt mat för att bli av med kvicksilvret och tydligen blivit av med autismen samtidigt.
Men jag hittade två andra intressanta videor.
http://www.youtube.com/watch?v=e7Hhgaf3 ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=FHkr4l12 ... re=related

Nu vet man ju inte sanningshalten i detta men det vore intressant att mäta hur mycket tungmetallar olika människor har och sedan se om man kan komma på någon form av samband.
Då vore ju dessa metoder för att få ut kvicksilvret intressant att undersöka.

Att bli av med kvicksilver är ju naturligtvis alltid intressant men sen om det är just det som sker vet man ju inte förrän man undersökt saken.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav johnnyfg » 2008-08-30 18:47:10

nano skrev:Att bli av med kvicksilver är ju naturligtvis alltid intressant men sen om det är just det som sker vet man ju inte förrän man undersökt saken.


Intressant. En Fråga man borde få svarat är kanske om man har kvicksilver i kroppen?
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav nano » 2008-08-30 20:16:54

Framförallt hur mycket och att sedan jämföra med andras prover, både de som har och inte har autism eller AS.
En skillnad vore ju värd att undersöka.
Någon som vet hur man gör en sådan koll?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav nano » 2008-08-31 16:55:33

Hittade denna text om kvicksilver från tandamalgam, lägger ett uttdrag och länk:
http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppla ... tortk8.htm

NÄSTÄPPA och SNUVA var vanliga tecken på lokal irritation av slemhinnorna i näshålan.
Stock framhöll att en dylik slemhinne-svullnad oftast medförde symptom från MELLAN-ÖRAT, inre hörsel-gångar, och stundom även från HÖRSEL-SNÄCKAN och BÅG-GÅNGARNA med jämviktsorganen, vilket ledde till kliniska symptom som bl.a. HÖRSEL-RUBBNING, ÖRON-SUS, samt ofta YRSEL (jfr Kap6).
Sistnämnda symptom med hörsel-nedsättning, öronsus (tinnitus), och yrsel är ju mycket vanliga besvär hos "amalgam-bärare"!
Som tidigare nämnts led Stock själv av en långsamt smygande kvicksilver-förgiftning, vilken han först sent omsider lyckades med att diagnostisera. Ungefär så som följer sammanfattade han alla sina mångfacetterade besvär:

Första stadiet:
Övervägande psykiska symptom. Trötthet. Nedsatt arbetsförmåga. Irritabilitet.
Svullnad av slemhinnorna i övre näshålan.

Andra stadiet:
Höggradig trötthet. Nedsatt koncentration. Dåligt minne för namn, siffror. Irritabilitet och lynnighet. Känsla av att vara rent ut sagt "dum".
Nästäppa med torrhet. Näs-sekret tjockt, tidvis blodigt. Öronsus. Hörsel-nedsättning. Huvudvärk, ofta i pannan. Stomatit, blödande tandkött vid tandborstning. Oregelbunden hjärtverksamhet. Tidvis diarré. Vattenkastning ofta. Lätta darrningar.

Tredje stadiet:
Huvudvärk, rätt besvärande. Vimmelkantig. Yrsel. Tremor. Handlings-oförmåga. Depression.
Ryggsmärtor. Urinträngningar. Tarm-katarr, diarré. Katarr i näsan med blodiga krustor. Bortfall av lukt. Stomatit, blödande tandkött. Paradentos, tand-lossning. Ökad spott-avsöndring. Hals- och strupkatarr.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:32, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2008-08-31 18:48:38

Intressant läsning. Tack!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2008-08-31 19:08:33

Ingen orsak :)

Vet inte om det är jag som snöat in för mycket på det här med kvicksilver eller om det faktiskt är en orsak till lite allt möjligt.
I vilket fall som helst så är det ju antagligen väldigt bra att få ut ev kvicksilver och nötter är ju nyttiga ändå :)
Jagar selenet i dem.

Selen ska visst vara bra i samanhanget.
Såhär står det i llilla bok/brochyr "apotekets råd om vitaminer och mineraler":
"Selen hjälper cellerna att skydda sig mot fria radikaler.
Selen hjälper också vissa vita blodkroppar i kroppens imunförsvar och ger skydd mot tungmetaller."
Står en del annat bra där också, kan rekomenderas.

hittade en ny sida, igen...
http://www.netikka.net/carina/kost.php
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Inger » 2008-08-31 19:16:59

Jag borde nog börja äta selen igen. Tack för påminnelsen.

Jag bytte ut mina amalgamplomber 1990. Men för den skull är det inte säkert att hjärnan blivit fri från ansamlat kvicksilver och andra tungmetaller. Har eller har haft en del av symtomen ovan men det kan man även få av andra saker så det är ju svårt att veta vad som är vad.

Intressant även som man betänker detta med IQ. Tänk om många skulle vara mycket smartare om de inte hade amalgamfyllnigar? Borde man inte kunna göra epidemiologiska studier på det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nano » 2008-08-31 19:42:58

Jo det borde gå, låter iaf som möjligt, inte ens svårt tror jag.

Du förresten, får man fråga vad du böt ut dem till?
Och vilka av symptomen har du haft?
Spontant tror jag att mat med naturligt selen är bättre än hopkokad selen från okänd källa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 14:40:33, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in