Kläder på arbetet

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-17 22:55:36

Jag tycker det är lite svårt att veta vad som är ok för en professionell person.
Jag tror att jag inte ser allt för mycket ut som en tok men vet ni några tips om hur man får reda på "ok klädkod" där det inte är tex kostym eller något tydligt. (Jag är egen företagare så jag kan inte fråga chefen :lol: men då jag ändå har kundkontakt så är ju utseende viktigt).
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Kläder på arbetet

Inläggav Huggorm » 2016-03-17 22:58:32

Vad jobbar du med? Det beror ju mycket på vilken sorts arbete du gör.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Kläder på arbetet

Inläggav slackern » 2016-03-17 22:59:05

Om du ska sälja som grossist till företag så är det nog propert som gäller, ska du sälja till privatpersoner så är det det nog bara hel och ren som gäller.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Kläder på arbetet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-17 23:01:05

Sobert, enfärgat, diskret.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-17 23:01:11

Huggorm skrev:Vad jobbar du med? Det beror ju mycket på vilken sorts arbete du gör.

Jag har främst en webbshop men då kunder kan se så håller jag på och föreläser, håller provsmakningar och kommer eventuellt stå på lokala marknader och liknande.
Jag måste ju däremot ha iallafall ok kläder även då jag inte jobbar, jag vill inte förlora kunder för hur jag är klädd privat.
rapchic

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-17 23:03:23

Ett annat exempel på när jag måste se ok ut. Jag intervjuades av en tidning för några veckor sen och då hade jag jättesvårt att välja kläder. Det var ju endel fotande.

Att jag dessutom är småbarnsmamma hjälper inte, då blir ju kläder smutsiga direkt.
rapchic

Kläder på arbetet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-17 23:06:51

Enkelt; köp finkläder som du inte använder till vardags utan har i garderoben tills särskilda tillfällen inträffar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-17 23:11:25

KrigarSjäl skrev:Enkelt; köp finkläder som du inte använder till vardags utan har i garderoben tills särskilda tillfällen inträffar.

Jag brukar oftast ha lite finare kläder då jag ska ut i allmänheten (systern är shopoholic och jag får massa kläder av henne som hon haft max en gång).
Problemet är väl vad jag tycker är fint inte räknas som fint vad jag vet (fint för mig är långkjol, damhatt och gärna damhandskar).
rapchic

Kläder på arbetet

Inläggav Huggorm » 2016-03-17 23:23:19

rapchic skrev:
Huggorm skrev:Vad jobbar du med? Det beror ju mycket på vilken sorts arbete du gör.

Jag har främst en webbshop men då kunder kan se så håller jag på och föreläser, håller provsmakningar och kommer eventuellt stå på lokala marknader och liknande.
Jag måste ju däremot ha iallafall ok kläder även då jag inte jobbar, jag vill inte förlora kunder för hur jag är klädd privat.
När du håller på med provsmakningar bör du ha något slags förkläde. Inte ett gammaldags i mormorsstil, utan något modernt som de som jobbar på vissa caféer eller liknande har. Gärna sobert svart. Då är du lagom arbetsklädd, och samma funkar bra om det är mat du säljer på marknaderna.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Kläder på arbetet

Inläggav KrigarSjäl » 2016-03-18 0:01:20

rapchic skrev:
KrigarSjäl skrev:Enkelt; köp finkläder som du inte använder till vardags utan har i garderoben tills särskilda tillfällen inträffar.

Jag brukar oftast ha lite finare kläder då jag ska ut i allmänheten (systern är shopoholic och jag får massa kläder av henne som hon haft max en gång).
Problemet är väl vad jag tycker är fint inte räknas som fint vad jag vet (fint för mig är långkjol, damhatt och gärna damhandskar).

Du kanske skulle tänka på kläder mer objektivt, kolla vad andra som jobbar i din bransch har.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-18 9:35:46

KrigarSjäl skrev:
rapchic skrev:

Du kanske skulle tänka på kläder mer objektivt, kolla vad andra som jobbar i din bransch har.

hmm det blir svårt, jag är den enda i närheten vad jag vet, man jag ska förhoppningsvis ha råd med en resa till Stockholm snart, där finns det andra som jobbar med samma.

Tack så mycket alla, det känns som jag har lite bättre koll iallafall.
Jag tror jag får ta och då och då rensa i garderoben för att ha så "högt snitt" som möjligt eller vad man kan kalla det fram tills vi flyttar.

Sen så får jag komma på tillfällen jag kan ha kläderna jag vill ha också utan att jag ses ner på.
rapchic

Kläder på arbetet

Inläggav IntroVoy » 2016-03-18 9:50:17

Var på intervju på en bank om ett vikariat igår - dock ej ett jobb inom ekonomi-området utan det digitala.

Jag trivs bäst i snygga, sköna skor, jeans, skjorta och kavaj men jag frågade ändå rekryteringsfirman vad de på avdelningen hade. Både kostym och min stil funkade svarade de. Och det gjorde det hoppas jag. :-)Happy

Om du inte vet vad det företaget eller mässbesökare har för klädsel i allmänhet så google efter bilder så får du ett ganska bra hum om hur de(t) ser ut.

Lycka till. :D
IntroVoy

Anslöt: 2016-03-17

Kläder på arbetet

Inläggav rapchic » 2016-03-18 9:54:40

IntroVoy skrev:Var på intervju på en bank om ett vikariat igår - dock ej ett jobb inom ekonomi-området utan det digitala.

Jag trivs bäst i snygga, sköna skor, jeans, skjorta och kavaj men jag frågade ändå rekryteringsfirman vad de på avdelningen hade. Både kostym och min stil funkade svarade de. Och det gjorde det hoppas jag. :-)Happy

Om du inte vet vad det företaget eller mässbesökare har för klädsel i allmänhet så google efter bilder så får du ett ganska bra hum om hur de(t) ser ut.

Lycka till. :D

Vad företaget har för klädsel i övrigt vet jag då det är jag som är företaget :D
Men att googla bilder på mässor osv var en bra idé, tack.
rapchic

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in