NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Aspergerdiagnosen"
51 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
med högfungerande menas att "du är inte som mitt barn", "du är inte autistisk på riktigt, så du borde inte prata om autism".
skillnaden mellan autism och asperger har typ varit hur vida du hade en normal verbal utveckling som barn.
ändringarna kommer inte ha någon större skillnad, dom av oss som är någorlunda verbala kommer fortf att ses som inte riktigt autistiska, för att bla tysta oss från att tala för dom som själva har svårt att göra sin talan hörd.
samtidigt som det fortf kommer spridas en bild av autister som retarderade, trots att en väldigt liten del av autister har någon som hellst intellektuell funktionsnedsättning.
en oförmåga eller en ovilja att foga sig inför motbjudande sociala normer och värderingar eller den perceptuella förmågan att uppfatta utanför det kollektiva sinnet i en större utsträckning kommer fortf att anses som något sjukligt och något som måste bekämpas, oavsett vilken etikett man för tillfället klistrar på oss.
klassisk neurotypisk perceptuell krigsföring, där man försöker fastslå att en verklighet skulle vara mer korrekt än en annan.
en form av intellektuell nazism, där man försöker förminska, baktala, beljuga och demonisera, allt som går för att slippa hörsamma dom delar av dom själva som dom stängt av utanför sitt medvetande, men som dom ser ett budskap av i ett autistiskt öga.
kill the fucking messangers allready, gärna redan innan fler av dom föds...
skillnaden mellan autism och asperger har typ varit hur vida du hade en normal verbal utveckling som barn.
ändringarna kommer inte ha någon större skillnad, dom av oss som är någorlunda verbala kommer fortf att ses som inte riktigt autistiska, för att bla tysta oss från att tala för dom som själva har svårt att göra sin talan hörd.
samtidigt som det fortf kommer spridas en bild av autister som retarderade, trots att en väldigt liten del av autister har någon som hellst intellektuell funktionsnedsättning.
en oförmåga eller en ovilja att foga sig inför motbjudande sociala normer och värderingar eller den perceptuella förmågan att uppfatta utanför det kollektiva sinnet i en större utsträckning kommer fortf att anses som något sjukligt och något som måste bekämpas, oavsett vilken etikett man för tillfället klistrar på oss.
klassisk neurotypisk perceptuell krigsföring, där man försöker fastslå att en verklighet skulle vara mer korrekt än en annan.
en form av intellektuell nazism, där man försöker förminska, baktala, beljuga och demonisera, allt som går för att slippa hörsamma dom delar av dom själva som dom stängt av utanför sitt medvetande, men som dom ser ett budskap av i ett autistiskt öga.
kill the fucking messangers allready, gärna redan innan fler av dom föds...
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Såhär säger betan till ICD-11 att AS kommer att gå under. Verkar som att det kommer att vara kvar en hel del olika diagnoser inom AST.
http://apps.who.int/classifications/icd ... f120443468
7A20.1 Autism spectrum disorder without disorder of intellectual development and mild or no impairment of functional language
http://apps.who.int/classifications/icd ... f120443468
Kanin skrev:Flinta skrev:När blir det förbjudet för läkare att sätta diagnosen Aspergers syndrom? Är det fr o m 2018? Vad menas med "i praktiken" ovan?
ICD-11 beräknas bli klar under 2018 och troligen kommer inte diagnosen Aspergers syndrom finnas kvar där. För närvarande används diagnoskoderna i ICD-10 i Sverige. Det är dessa koder som rapporteras till patientregistret och som t.ex. anges på läkarintyg till Försäkringskassan, men psykiatrin använder huvudsakligen DSM (DSM-V är den senaste versionen och där finns inte Aspergers syndrom kvar) för diagnostik.
Själv blev jag diagnostiserad med AST enligt DSM-5 men enligt ICD-10 har jag AS. Men som sagt jag bryr mig inte ett skit vad diagnosen heter båda går bra för mig.