Cirkeldiagram?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Cirkeldiagram?

Inläggav Trollmor » 2016-03-06 22:15:37

En kompis har börjat släktforska även åt mig! :-)Happy Jag får då och då små meddelanden om mina förmödrar och -fäder, och jag vill sortera in anteckningarna på ett snyggt och rationellt sätt. Jag funderar på ett kortregister kombinerat med en översikt i cirkelform (med mig själv i mitten, och utanför denna innersta cirkel de äldre generationerna i en cirkel per generation.) Det blir ju dubbelt så många möjliga namn för varje generation bakåt man får fram uppgifter, så i en vanlig tabell blir det väldigt ont om plats för de "äldre" namnen. Har någon av er någon åsikt eller erfarenhet av liknande geometriska problem?
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Cirkeldiagram?

Inläggav geocache » 2016-03-06 23:26:46

Det kan ju bli många namn kring varje sådan cirkel, i varje fall om varje par har många barn, barnbarn och barnbarnsbarn... om jag nu fattat din "bild" rätt :-)063.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Cirkeldiagram?

Inläggav Alien » 2016-03-07 17:52:06

Du kan gå in på sajten Family Search och registrera dig. Då kan man klicka på "Tree" längst upp till vänster. Under detta finns fyra symboler. Väljer man "Fan Chart" får man en sådan du vill ha. När man fyllt i tillräckligt många så kan man skriva ut den.

Det man får ut är sina förfäder i rätt uppstigande led, däremot inte syskon, kusiner, farbröder och mostrar etc. Även om man lagt in dem i sitt släktträd. Men man kan ju välja någon annan än sig själv som centralfiguren i mitten, så man fram olika släktträdsvarianter.

Om det finns sådana mallar som man kan köra ut och fylla i manuellt vet jag inte.

Själv har jag mina förfäder på ansedlar i en pärm, men den har blivit rätt full nu.
Här är exempel på ansedel: http://www.sallskapet-stromstierna.se/p ... nsedel.pdf
Exempel på släktträd/antavla: http://www.sallskapet-stromstierna.se/p ... ntavla.pdf
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Intressanta intressen

Logga in