Idealpartner? (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilket alternativ passar bäst in på bilden av er idealpartner?

Kramig, romantisk och kärleksfull.
8
25%
Tyst, smart och allmänbildad.
16
50%
Snygg, utåtriktad och kreativ.
5
16%
Skeptiker, framgångsrik och med svart humor
3
9%

Antal röster : 32

Inläggav Pemer » 2008-08-31 4:01:05

Tycker det låter som rent sunt förnuft! :D

Lite lustigt tyst om mitt senaste inlägg, men jag tycker ju mer man har sett diskussionen i denna tråd utvecklas att de flesta använder ordet kräsen minst lika konstigt som jag har brukat tycka att ordet desperat i allmänhet används.

Lite av "klart jag är kräsen, jag tar ju inte vad som helst... det måste ju vara någon jag tycker om, jag skulle aldrig nöja mig med någon jag inte gillade".

Men ser man till vad ordet kräsen betyder rent språkligt så borde det i det här sammanhanget egentligen bara beteckna någon som har orealistiskt höga krav på den som ska kunna duga.

Man är inte "kräsen" om man har rent allmänna tankar på vem man känner att man skulle kunna passa ihop med.

Om man däremot inser mycket väl var ribban verkligen går för hurdan någon ska vara som person för att man skulle kunna trivas tillsammans med den personen som person, men ändå väljer att rata var och varannan man möter som når upp till den nivån i någon slags förvissning att "bättre än så kan jag säkert möta om jag väntar lite till"...

...då kallar jag den personen för "kräsen"!

Sådana ser man ju, så visst finns de. Men jag har inte någon känsla av att de flesta som själva kallar sig kräsna är sådana, utan bara har rent allmänna grundläggande tankar kring hurdan de tror någon bör vara för att funka som partner åt dem. Precis likaväl som t ex jag har sådana tankar.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer

Anslöt: 2007-02-08

Inläggav Zombie » 2008-08-31 4:08:22

Håller med om det semantiska.
För en del kanske betydelseglidningen kan förklaras med att de jämför med hur de var i tonåren, med struliga vänner, eller med vad de går och säger för att peppa sig själva (för att inte råka illa ut igen, eller bara enligt tidsmodet: "du är värd det bästa /sagt som en fras/" osv.)?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Pemer » 2008-08-31 4:29:14

Det låter mycket tänkbart, ja...
Pemer

Inläggav pointblank » 2008-08-31 9:36:35

Nilale skrev: "... Antar att du bara var lite trevligt sarkastisk där... Sånt gör dock att jag tappar intresset för att försöka förklara hur jag menar."

Ja, det var lågt av mig. Hoppas du accepterar en ursäkt. Var på dåligt humör och less på forumet av helt andra skäl, men det gick ut över dig. Jag är ledsen för det. Behöver nog ta en paus härifrån.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
pointblank

Anslöt: 2006-11-12

Inläggav Nilale » 2008-08-31 9:40:27

pointblank skrev:Nilale skrev: "... Antar att du bara var lite trevligt sarkastisk där... Sånt gör dock att jag tappar intresset för att försöka förklara hur jag menar."

Ja, det var lågt av mig. Hoppas du accepterar en ursäkt. Var på dåligt humör och less på forumet av helt andra skäl, men det gick ut över dig. Jag är ledsen för det. Behöver nog ta en paus härifrån.

Lugnt. Alla har dåliga dagar. Hoppas du kommer tillbaka snart om du pausar. :)
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Nilale

Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Inger » 2008-08-31 9:43:59

Pemer skrev:Lite lustigt tyst om mitt senaste inlägg,

Mitt var väl ett svar på flera av dina här, inkl det. Vet inte vad du menar med lustigt, tror du det är någon beräkning med det eller vad? Folk kanske var upptagna med nåt annat?

men jag tycker ju mer man har sett diskussionen i denna tråd utvecklas att de flesta använder ordet kräsen minst lika konstigt som jag har brukat tycka att ordet desperat i allmänhet används.

Lite av "klart jag är kräsen, jag tar ju inte vad som helst... det måste ju vara någon jag tycker om, jag skulle aldrig nöja mig med någon jag inte gillade".

Men ser man till vad ordet kräsen betyder rent språkligt så borde det i det här sammanhanget egentligen bara beteckna någon som har orealistiskt höga krav på den som ska kunna duga.

Man är inte "kräsen" om man har rent allmänna tankar på vem man känner att man skulle kunna passa ihop med.

Om man däremot inser mycket väl var ribban verkligen går för hurdan någon ska vara som person för att man skulle kunna trivas tillsammans med den personen som person, men ändå väljer att rata var och varannan man möter som når upp till den nivån i någon slags förvissning att "bättre än så kan jag säkert möta om jag väntar lite till"...

...då kallar jag den personen för "kräsen"!

Sådana ser man ju, så visst finns de. Men jag har inte någon känsla av att de flesta som själva kallar sig kräsna är sådana, utan bara har rent allmänna grundläggande tankar kring hurdan de tror någon bör vara för att funka som partner åt dem. Precis likaväl som t ex jag har sådana tankar.

Att det blivit denna förskjutning beror nog mycket på dig själv, eftersom ditt sätt att skriva om detta ämne gör att man nu känner sig "kräsen" om man har några krav ö h t och därför blir defensiv om man har ett endaste litet önskemål.

Börjar kännas som en fixering och allt man påpekat i tidigare diskussioner om samma sak verkar inte haft nån större effekt.

Jag har t ex påpekat att de som är "för" kräsna väl får skylla sig själva om de inte hittar den perfekta drömprinsen. Varför lägga så mycket energi på att oja sig över var andra lägger ribban? Man har rätt att vara precis hur kräsen man vill, precis så länge man vill. Om det innebär att de inte hittar någon alls, då får de väl ta konsekvensen av sin "kräsenhet" och fundera på om de vill sänka kraven eller fortsätta vänta.

Sen är det väl lite som på arbetsmarknaden att kraven ökar med konkurrensen & tillgången på välutbildad arbetskraft. Det är förargligt men inget man kan göra något åt. Är man arbetsgivare så vill man naturligtvis ha den man tror är bäste man för jobbet och då går man på saker som ofta är en bra indikation, t ex utbildning och arbetslivserfarenhet. Med dessa grova sållningsverktyg riskerar man att missa en del lågutbildade/självutbildade som kanske hade gjort jobbet dubbelt så bra, men varför ta risken för att hitta dessa sällsynta pärlor när det är så pass ovanligt ändå?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-08-31 20:52:59

I så fall har det verkligen varit grönjävligt dålig kommunikation om mitt sätt att skriva om saken har fått folk att känna sig kräsna om de har krav ö h t. Jag har ju alltid nämnt i sammanhanget att jag inte är helt utan egna krav själv, och försökt utröna vad som egentligen är att vara kräsen respektive desperat.

Min poäng har ju ofta varit att jag väl åtminstone inte själv har varit desperat när jag aldrig har känt att jag skulle vilja ha någon som röker eller har hund osv.

Som jag tycker många verkar beskriva vad de menar med kräsen nu i den här tråde, tycker jag det känns som att jag har brukat bli kallad desperat när jag själv haft ungefär lika mycket krav. Så semantiken är svår i de här sammanhangen!

Fortsättningen av det du skriver är klockren, jag håller fullkomligt med dig. :)
Pemer

Inläggav Inger » 2008-08-31 21:10:15

OK, då har vi nog bara misstolkat varandra. Man "får" ha vissa krav alltså. :)
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in