Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)
65 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Samlar på gamla barnprogram som gick på TV förr under 1980/1990-talet
Försöker hitta alla tecknade serier kompletta med dom svenska rösterna som sändes så har stora högar och kartonger med vhs-band staplade på varandra
En rolig start jag gjort och skriver om det här för att dela med mig utav mitt lite annorlunda intresse och "projekt"
Finns det några här som har någonting bandat från gamla 90s TV3
Eller andra kanalsändningar, diskutera gärna vilka barnprogram ni gillar. Samlade ni kanske liksom jag på pokémonkort och Dragonball Goggos, Turtles leksaker, Biker mice m.m.
Försöker hitta alla tecknade serier kompletta med dom svenska rösterna som sändes så har stora högar och kartonger med vhs-band staplade på varandra
En rolig start jag gjort och skriver om det här för att dela med mig utav mitt lite annorlunda intresse och "projekt"
Finns det några här som har någonting bandat från gamla 90s TV3
Eller andra kanalsändningar, diskutera gärna vilka barnprogram ni gillar. Samlade ni kanske liksom jag på pokémonkort och Dragonball Goggos, Turtles leksaker, Biker mice m.m.
- Banjokazooie
- Ny medlem
- Anslöt: 2016-02-16
Re: Barnprogram från förr (TV:VHS inspelat)
Jag tittade mycket på en barnkanal som hette TCC, The childrens channel Bästa kanalen som fanns, synd att den är nerlagd.
Julianus skrev:Jag tittade mycket på en barnkanal som hette TCC, The childrens channel Bästa kanalen som fanns, synd att den är nerlagd.
Jag minns mycket väl TCC och dess barnprogram. Sände den inte mycket Barney (otecknad lila fet figur) Acke och Captain Nintendo och även Gåtfulla Guldstäderna
Det finns så många skatter i dom förflutna tv sändningarna så vore brottsligt att inte försöka få tag på gamla inspelningar Men du har ingenting som du spelat in antar jag? Lätt att vara efterklok
- Banjokazooie
- Ny medlem
Jag bara Älskar barnprogram som Luftens hjältar, Räddningspatrullen, Bumbibjörnarna. Bra signaturmelodier hade de också. Tycker inte att de fördummade barn heller, så de räckte över fler åldersspann. Eller är "knarkade" som jag tycker en hel del är nuförtiden. Fast Darkwing Duck kunde vara rätt flummig ibland (å andra sidan-bra signaturmedoli där också). Känns som en röd tråd börjar synas nu, jag har nästan alltid älskat Disney. Det gick utför iochmed Pocahontas. Det visuella är viktigt tycker jag.
”Top Cat” var en riktigt bra serie. Alla Hanna-Barberas produktioner var väl bra grejer.
En annan jag minns är ”Pirater i mörka farvatten”; hon bruden där var het.
Har fortfarande kvar mina gamla turtles-leksaker av nån konstig anledning. Har en grön gubbe som det rinner sopor av, förmodligen en muterad sopgubbe. Någon som minns vad han hette?
Har fortfarande kvar mina gamla turtles-leksaker av nån konstig anledning. Har en grön gubbe som det rinner sopor av, förmodligen en muterad sopgubbe. Någon som minns vad han hette?
- Bonddrengen
- Anslöt: 2015-09-12
Banjokazooie skrev:Julianus skrev:Jag tittade mycket på en barnkanal som hette TCC, The childrens channel Bästa kanalen som fanns, synd att den är nerlagd.
Jag minns mycket väl TCC och dess barnprogram. Sände den inte mycket Barney (otecknad lila fet figur) Acke och Captain Nintendo och även Gåtfulla Guldstäderna
Det finns så många skatter i dom förflutna tv sändningarna så vore brottsligt att inte försöka få tag på gamla inspelningar Men du har ingenting som du spelat in antar jag? Lätt att vara efterklok
Jo, men det stämmer bra. Minns inte programmen guldstäderna och Acke men barney är en klassiker. Turtles sändes också men mina absoluta favorit program heter M.A.S.K, Swampthing, Jayce and the wheeled warriors och Dinoriders
Nej, tyvärr har jag inga inspelade program från TCC Men man kan ju alltid söka på Youtube
Senast redigerad av Julianus 2016-02-16 19:05:44, redigerad totalt 1 gång.
Den muterade sopgubben heter Muckman. Man kan också söka på Garbageman.
Känner mig en aning äldre än de flesta av er, speciellt när ni nämner sådant mina barn såg som små.
Själv såg jag på "Skrotnisse", "Boktipset", "Bröderna Lejonhjärta", "Pippi", "Hjalle, Hjulle och Julius", "Morgonpiraterna", "Barnen Hedenhös" och liknande. Animerat var det Tom och Jerry ett avsnitt varje vecka i barnens sportspegeln.
Gammal var ordet...
Själv såg jag på "Skrotnisse", "Boktipset", "Bröderna Lejonhjärta", "Pippi", "Hjalle, Hjulle och Julius", "Morgonpiraterna", "Barnen Hedenhös" och liknande. Animerat var det Tom och Jerry ett avsnitt varje vecka i barnens sportspegeln.
Gammal var ordet...
-Instämmer med Thalia...det var de programmen och mycket repriser från 70-talet som jag minns det.
Tjeckisk dockteater, Kalles klätterträd och barnprogram som bestod av teckningar ackompanjerade av berättarröst.
Det var mer vilsamma, eftertänksamma program.
Nånting helt annat än Disneys och Pixars hysteriskt studsande och skrikande färgkavalkader.
Tjeckisk dockteater, Kalles klätterträd och barnprogram som bestod av teckningar ackompanjerade av berättarröst.
Det var mer vilsamma, eftertänksamma program.
Nånting helt annat än Disneys och Pixars hysteriskt studsande och skrikande färgkavalkader.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag såg på Dr Snuggles , Fem myror är fler än fyra elerfnter , Alla Astrid Lindgren - serier , Clownwn Manne , Professor Baltazar , Barnjuornalen , Hajk , Lilla Sportspegeln , Boktipset osv.
Mitt favoritprogram var nog "Då går vi till Maxim", var i alla fall bättre än Tjeckisk dockteater som KS nämnde.
Det innehöll slapstick-humor, med Buster Keton, Harold Lloyd och naturligtvis Charlie Chaplin, fördömligt hopsatt av Torsten Jungstedt...
Det innehöll slapstick-humor, med Buster Keton, Harold Lloyd och naturligtvis Charlie Chaplin, fördömligt hopsatt av Torsten Jungstedt...
Är ännu äldre.
Är lite nyfiken på t.ex Herkules Jonsson storverk, en Tage Danielsson - skapelse från 60-talet.
Är lite nyfiken på t.ex Herkules Jonsson storverk, en Tage Danielsson - skapelse från 60-talet.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Bonddrengen skrev:”Top Cat” var en riktigt bra serie. Alla Hanna-Barberas produktioner var väl bra grejer.
Så det fanns allt några gamla rävar här på denna sidan Det är kul att några nämner serier som jag håller på att samlar in och letar efter såsom Acke och diverse Hanna-Barbera skapade serier som visades på gamla TV3 som kickade igång med tecknat redan 1987, eller Cartoon Networks alla oldschool serier.
Någon som minns diverse frukost stunder som CN och TV3 hostade? Var väl som mest i början utav 1990-talet när alla reklamer man visade på den tiden var sockerbombade exempelvis Oboy, Frosties och olika choklader som tyvärr inte görs idag
- Banjokazooie
- Ny medlem
Min största favorit var en tecknat kinesisk saga som heter "Apkungen", var så fascinerad av musik och rörelser av denna apa
I övrigt såg jag: Clownen Manne , Professor Baltazar , Tippen , Dr Snuggles mm .
I övrigt såg jag: Clownen Manne , Professor Baltazar , Tippen , Dr Snuggles mm .
Chrilleb skrev:Apkungen
Såg du möjligtvis den på SVT 1978-1979 någon gång därkring? Jag har själv aldrig sett filmen/sagan men känner trots det igen bilden som dök upp via en google sökning, märkligt!
Då jag chansar lite på att du sett mycket på SVT/TV2 måste jag fråga dig om du möjligen såg på Midvinterbio, Beppes godnattstund eller Paddington som gick i början utav 1980-talet. Är även fullt intresserad utav sådana inspelningar nämligen och till viss del även Betamax även om jag inte har fått tag i någon vettig spelare till det formatet.
- Banjokazooie
- Ny medlem
Jag har möjligen kvar några inspelningar av "Lilla Ångloket", "Brandman Sam" och "Luftens hjältar" som jag spelade in i början av 1990-talet. Spännande och roliga program (men om de sändes i just TV3 minns jag inte). "Lilla Ångloket" var lite sedelärande, dessutom. Handlade om att ställa upp för varandra.
geocache skrev:Jag har möjligen kvar några inspelningar av "Lilla Ångloket", "Brandman Sam" och "Luftens hjältar" som jag spelade in i början av 1990-talet. Spännande och roliga program (men om de sändes i just TV3 minns jag inte). "Lilla Ångloket" var lite sedelärande, dessutom. Handlade om att ställa upp för varandra.
Har du fört över det någon gång sedan tiden det begav sig för dessa inspelningarna?
Hjälper gärna till att föra över det så blir det ordentligt gjort, med andra ord kan man efter det pusta ut och aldrig behöva oroa sig över ifall banden håller många år till
Kommmer väl ihåg alla dem tre serierna måste jag säga
- Banjokazooie
- Ny medlem
Jag minns en gammal tecknad VHS-film med svenskt tal med en utomjording (tror han såg ut som en banan?) som kom ned till jorden, gick in i en leksaksverkstad och väckte en nallebjörn till liv och gav honom superkrafter. Sedan blir nallebjörnen en superhjälte.
Någon som vet namnet på denna film?
- Bonddrengen
Bonddrengen skrev:Jag minns en gammal tecknad VHS-film med svenskt tal med en utomjording (tror han såg ut som en banan?) som kom ned till jorden, gick in i en leksaksverkstad och väckte en nallebjörn till liv och gav honom superkrafter. Sedan blir nallebjörnen en superhjälte.
Du syftar nog på Super Ted.
https://www.youtube.com/watch?v=gD71RvnrZ1w
Minns att det sändes i programmet Sköna söndag kring 1986.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Ja just det. Tack!
- Bonddrengen
Banjokazooie
Jag vet att jag var rätt liten när jag såg "Apkungen", vet dock inte årtalet så på rak arm. "Beppes Godnattstund" och "Paddington" såg jag på oxå
Midvinterbio känner jag inte igen, tyvärr.
Jag vet att jag var rätt liten när jag såg "Apkungen", vet dock inte årtalet så på rak arm. "Beppes Godnattstund" och "Paddington" såg jag på oxå
Midvinterbio känner jag inte igen, tyvärr.
Någon som minns: Willy Fog jorden runt, Mystiska Guldstäderna, Dundermusen och Clownen Bozoo
Skulle vara fantastiskt roligt om någon mot förmodan minns dessa eller rentav har något VHS/VCR band inspelat från tidiga TV3 med någon utav dem eller annat på. Kanske sitter flera av er därute på roliga skatter så att vi alla kan samla och bevara tillsammans här på aspergerforum.se
Skulle vara fantastiskt roligt om någon mot förmodan minns dessa eller rentav har något VHS/VCR band inspelat från tidiga TV3 med någon utav dem eller annat på. Kanske sitter flera av er därute på roliga skatter så att vi alla kan samla och bevara tillsammans här på aspergerforum.se
- Banjokazooie
- Ny medlem
Återgå till Intressanta intressen