Religion

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Religion

Inläggav Julianus » 2016-02-19 12:38:07

elle skrev:
Julianus skrev:Vänskap? Yeah right!

På väg från Mexico frågade journalister påven Franciskus om relationen mellan J.P.II och Anna Tym. Han svarade att han kände till att de var vänner. Och sade också att det måste vara något fel på en man som inte kan ha en vänskaplig relation med en kvinna . Jag tror han har rätt .

Återigen, yeah right!
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Religion

Inläggav Toblerone » 2016-02-19 12:40:34

Julianus skrev:
elle skrev:

På väg från Mexico frågade journalister påven Franciskus om relationen mellan J.P.II och Anna Tym. Han svarade att han kände till att de var vänner. Och sade också att det måste vara något fel på en man som inte kan ha en vänskaplig relation med en kvinna . Jag tror han har rätt .

Återigen, yeah right!

? Tror du inte att det är en bra idé? Att män och kvinnor är vänner, alltså? Det är förresten inte så lätt för Aspie-kvinnor att vara vän med NT-kvinnor. Funkar bättre med NT-män. De är nämligen mindre "socialt kompetenta" än kvinnorna.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Religion

Inläggav elle » 2016-02-20 22:44:26

Ateism är normen och religion är det som är udda och pinsamt. Är det så ? Folk säger ibland " jag är inte troende" redan innan man ställer en fråga . Jag tolkar det som om de är rädda att konfronteras med obekväma frågor om religion. Man vill bli av med frågor redan innan de ställs.

" Ateism är normen i religionskunskapsundervisningen i skolan där religion ofta presenteras som något förlegat. Det är Karin Kittelmann Flensners slutsats efter att i fem år forskat i ämnet."

" Karin Kittelmann Flensner berättar vidare att det var mycket vanligare att en elev sa sig vara ateist, och när det diskuterades religion i helklass var många måna att i ett inledande skede poängterade att ”jag är inte troende”.
– Det var viktigt att stryka under, så att man blev tagen på allvar"

Svårt att säga : jag är kristen " när andra lyssnar på:
" Bara en enda gång under de 125 lektioner som Karin Kittelmann Flensner observerade sa en elev öppet i en större grupp att hon var kristen "

Att prata nedvärderande om religion och troende är också en norm i skolan .
" Elever kunde säga saker som att troende var ointelligenta, eller i vissa fall, psykiskt sjuka."

Dålig kunskap om religion :
" I ett klassrum kunde en elev få en aha-upplevelse då det framkommer att kristendomen har sina rötter i judendomen, eller att Jesus själv var jude. "

http://www.dagen.se/dokument/ateism-%C3 ... n-1.685623
elle

Anslöt: 2011-01-09

Religion

Inläggav slackern » 2016-02-20 22:49:48

elle skrev:Ateism är normen och religion är det som är udda och pinsamt. Är det så ? Folk säger ibland " jag är inte troende" redan innan man ställer en fråga . Jag tolkar det som om de är rädda att konfronteras med obekväma frågor om religion. Man vill bli av med frågor redan innan de ställs.

Eller så beror det på att man inte är intresserad utav att diskutera religion med en troende som försöker att frälsa en på kuppen. Så är det i varje fall för mig jag kan diskutera det ur ett filosofiskt perspektiv men så fort jag märker utav att den religiösa försöker att frälsa mig blir det genast ointressant att diskutera.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Religion

Inläggav Parvlon » 2016-02-20 22:54:09

slackern skrev:

Eller så beror det på att man inte är intresserad utav att diskutera religion med en troende som försöker att frälsa en på kuppen. Så är det i varje fall för mig jag kan diskutera det ur ett filosofiskt perspektiv men så fort jag märker utav att den religiösa försöker att frälsa mig blir det genast ointressant att diskutera.

det finns bara EN frälsare.
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Religion

Inläggav elle » 2016-02-21 23:43:40

Toblerone skrev:Det var verkligen på tid! Katolska kyrkan har varit för konservativ för länge. Han har väl också svängt i frågan om homosexualitet, eller minns jag det fel nu?

Det finns mkt som misstolkas av hans ord.
elle

Religion

Inläggav habiti » 2016-02-22 20:31:31

Gick förbi en katolsk kyrka när jag var i Göteborg och bestämde mig för att gå in. Det var pågende gudstjänst. De både sjöng och bad till Maria.

Hmmm, var i bibeln står det att man ska be till människor? Förstår mig inte på katoliker.
habiti

Anslöt: 2014-08-23

Religion

Inläggav habiti » 2016-02-22 20:36:56

slackern skrev:
elle skrev:

Svar-vitt tänkande ?

Det har tydligen blivit populärt att försöka smutskasta kända personer. Man försöker hitta på absurda saker för att få många tv tittare. BBC verkar också ha problem med svart-vitt tänkande.

"Johannes Paulus II var en mycket social och utåtriktad människa som hade många nära vänskaper, till exempel med psykologen Wanda Poltawska, som tills nu ofta ansetts vara hans närmaste kvinnliga vän. "

"Hur ska man ställa sig till BBC:s program? Det som kan konstateras är att de hittills okända breven visar på en nära vänskapsrelation och beskriver en personlig och mer mänsklig sida av den tidigare påven än det som hittills varit tillgängligt."

http://signum.se/johannes-paulus-iis-sa ... liga-brev/

Annars är det ju ökänt att präster tycker om småpojkar var ju värsta skandalen för några år sedan. Nu inte sagt att påven gjorde det.

Och det är okänt att muslimer är självmordsbombare....oh wait nu blir det rasism och så fel.

Det är 0,001 o procent av katoliker som attackerat barn. att få till det att det är väldigt vanligt är ju helt fel.
habiti

Religion

Inläggav habiti » 2016-02-22 20:39:03

Julianus skrev:
slackern skrev:
elle skrev:
Svar-vitt tänkande ?

Det har tydligen blivit populärt att försöka smutskasta kända personer. Man försöker hitta på absurda saker för att få många tv tittare. BBC verkar också ha problem med svart-vitt tänkande.

"Johannes Paulus II var en mycket social och utåtriktad människa som hade många nära vänskaper, till exempel med psykologen Wanda Poltawska, som tills nu ofta ansetts vara hans närmaste kvinnliga vän. "

"Hur ska man ställa sig till BBC:s program? Det som kan konstateras är att de hittills okända breven visar på en nära vänskapsrelation och beskriver en personlig och mer mänsklig sida av den tidigare påven än det som hittills varit tillgängligt."

http://signum.se/johannes-paulus-iis-sa ... liga-brev/

Annars är det ju ökänt att präster tycker om småpojkar var ju värsta skandalen för några år sedan. Nu inte sagt att påven gjorde det.

Såklart att det är ökänt, inte direkt ett nytt fenomen. Har pågått i hundratals år.

I många muslimska länder är det tillåtet att gifta sig med barn.
habiti

Religion

Inläggav Nacklirare » 2016-02-25 20:41:58

Blev ateist under min konfirmation (gjorde det för en moppe) hakade upp mig på att Maria var oskuld när hon fick Jesus. Vad i helvete sade Josef? Han har gift sig med Maria men dom knullar inte och vips säger hon att hon är på smällen. Grabbar hade ni trott på att Gud hade knullat henne?

Sedan när jag läste gamla testamentet insåg jag att det är påhittat, allt är ifrån en gammal egyptisk tro.

Men jag har gärna fel, så länge jag får en dräkt och syrgas, det är jävligt kallt ovanför molnen.
Nacklirare

Anslöt: 2016-02-05

Religion

Inläggav elle » 2016-02-27 22:07:37

Hur förklarar vetenskapen Guds verklighet ? Den här artikeln är den första i serien om argument för Guds existens :

"Detta är den första artikeln i en serie om argument för Guds existens. Vi börjar med det många menar är det starkaste vetenskapliga argumentet för Guds existens: designargumentet. Det finns flera versioner av detta argument, men alla utgår de från något som verkligen tycks vara designat (exempelvis DNA-information eller universums finjustering) och där av sluter man sig till att detta bäst förklaras av verklig design. Här ska vi titta närmare på designargumentet utifrån universums finjustering."

http://www.varldenidag.se/serie/designa ... gxYwLxL2w/
elle

Religion

Inläggav slackern » 2016-02-27 22:55:43

elle skrev:Hur förklarar vetenskapen Guds verklighet ? Den här artikeln är den första i serien om argument för Guds existens :

"Detta är den första artikeln i en serie om argument för Guds existens. Vi börjar med det många menar är det starkaste vetenskapliga argumentet för Guds existens: designargumentet. Det finns flera versioner av detta argument, men alla utgår de från något som verkligen tycks vara designat (exempelvis DNA-information eller universums finjustering) och där av sluter man sig till att detta bäst förklaras av verklig design. Här ska vi titta närmare på designargumentet utifrån universums finjustering."

http://www.varldenidag.se/serie/designa ... gxYwLxL2w/

I bibeln står det att gud skapade världen under 6 dagar vilket vi vet i dagsläget att det inte stämmer alltså finns det en massa brister i bibeln som är guds ord.
slackern

Religion

Inläggav Julianus » 2016-02-27 23:25:44

@slackern: Det är inte första gången jag har sagt att bibeln är en falsk bok. Den är full med motsägelser.
Julianus

Religion

Inläggav slackern » 2016-02-27 23:33:28

Julianus skrev:@slackern: Det är inte första gången jag har sagt att bibeln är en falsk bok. Den är full med motsägelser.

Det finns säkert en massa motsägelser även i koranen, hur skapades världen enligt koranen? Står det om bigg bang i den?
slackern

Religion

Inläggav nallen » 2016-02-28 11:00:45

elle skrev:Hur förklarar vetenskapen Guds verklighet ?

Det kan den inte, mycket på grund av att vetenskapen bygger på repeterbarhet och därmed definitionsmässigt inte kan studera engångshändelser.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Religion

Inläggav Bonddrengen » 2016-03-01 13:49:27

Religionens baksida.... Här berättas om en etnisk skandinavisk pojke med AS och ADD som konverterade till islam, anslöt sig till IS i Syrien och sedan blev dödad.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/deras-soner-blev-extremister-dodades-i-syrien
Bonddrengen

Anslöt: 2015-09-12

Religion

Inläggav elle » 2016-03-01 14:08:56

Detta är ett ganska vanligt fenomenet i Frankrike. Unga fransmän ( även de etniska) utan jobb och hopp väljer Syrien . Titta hur det ser ut i Europa. Kristendomen förträngs för att tvingas ge plats åt den nya religionen .
elle

Inläggav Julianus » 2016-03-01 14:34:33

Överdrift.
Julianus

Religion

Inläggav Toblerone » 2016-03-01 15:28:02

Bonddrengen skrev:Religionens baksida.... Här berättas om en etnisk skandinavisk pojke med AS och ADD som konverterade till islam, anslöt sig till IS i Syrien och sedan blev dödad.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/deras-soner-blev-extremister-dodades-i-syrien

Japp, istället för att diskutera samband med kriminalitet, skulle man kunna diskutera hur många med NPF som råkar illa ut för att de blir inlurade i extrem-religiösa eller extrem-politiska grupper. Det verkar vara vanligt förekommande. Och det drabbar gruppen (personer med NPF).
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Religion

Inläggav elle » 2016-03-01 20:03:02

En svensk rappare Sebastian ”Sebbe Staxx” Stakset blev kristen. Så här berättar han om sin tro :

"Saker och ting i mig har ju förändrats kraftigt. Alltså extremt. Allt är ju helt annorlunda. Jag har fått en ny identitet i dag. Jag är en kristen man framför allt. Jag är en far och en make. Det är det jag är. Rappare, det kommer långt ner på min lista. Det är inte toppen, inte ens topp fem. Du kan inte hålla på och rappa hela livet, det funkar ju inte, säger Sebastian Stakset."

http://www.varldenidag.se/nyheter/blev- ... IHX@fjpyQA

Jag har för mig att här på forumet var en diskussion om honom pga.hans texter. Tydligen var de kontroversiella.
elle

Inläggav Julianus » 2016-03-01 20:16:09

Synd att staxx slutade med musiken. Att man kan inte rappa hela livet är bara båg och lögn.

Finns kända rapartister som hållt på med rap musik hela livet.

Dr Dre, Eminem, Xzibit, Nelly, Puff Daddy osv.
Julianus

Religion

Inläggav slackern » 2016-03-01 20:23:28

elle skrev:En svensk rappare Sebastian ”Sebbe Staxx” Stakset blev kristen. Så här berättar han om sin tro :

"Saker och ting i mig har ju förändrats kraftigt. Alltså extremt. Allt är ju helt annorlunda. Jag har fått en ny identitet i dag. Jag är en kristen man framför allt. Jag är en far och en make. Det är det jag är. Rappare, det kommer långt ner på min lista. Det är inte toppen, inte ens topp fem. Du kan inte hålla på och rappa hela livet, det funkar ju inte, säger Sebastian Stakset."

http://www.varldenidag.se/nyheter/blev- ... IHX@fjpyQA

Jag har för mig att här på forumet var en diskussion om honom pga.hans texter. Tydligen var de kontroversiella.

Dogge från Latin kings är också kristen, läste någonstans att han håller på och läser teologi och ska bli präst i Svenska Kyrkan.

https://svenskakyrkan.se/ahus/lat-med-d ... ps-10-juli

Dogges musikaliska resa började med rap i bandet "The latin Kings".Idag studerar han till präst i Svenska kyrkan vid sidan av sitt artisteri.

https://www.svenskakyrkan.se/skurupsbyg ... -doggelito
slackern

Religion

Inläggav elle » 2016-03-02 11:13:28

Varför blir en ateist troende ? 68 -årige psykiater Curt Rolléri saknade ingenting, ingen tomhet i livet. Ändå blev han kristen.

" – Jag har alltid varit trogen ateismen.(...)
" Och Curt mådde bra i sin övertygelse. Någon inre tomhet eller existentiell kris kände han inte av."

" Curts fall låg beslutet helt på ett intellektuellt plan. Några översvallande känslor var det inte tal om. "

" Innan handlade tron enbart om logik för mig, men nu har jag få uppleva att den kristna tron också innehåller kraft, berättar han."

http://www.varldenidag.se/vittnesbord/b ... M50qzCVCw/
elle

Religion

Inläggav River » 2016-03-02 16:04:22

Ja, tror ikke på noen gud slik da, utenom at jeg tror, sett i et jordisk perspektiv, at det er mye bra ved kristendommen, hva omhandler samfunnsstruktur og etikk, og at vi ikke godt kunne vært den foruten.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Återgå till Intressanta intressen

Logga in