Den bästa planlösningen för en liten bostad?
51 inlägg
• Sida 3 av 3 • 1, 2, 3
Den bästa planlösningen?
Hej, planlösningen ser ut som min lägenhet fast jag har c:a 51 kvadrat jag har oxå kök och vardagsrum i ett.
Mvh
Chrilleb
Mvh
Chrilleb
Den bästa planlösningen?
HGJ skrev:Gripandekylig skrev:
Om jag bodde där skulle jag irriteras av att dörren till badrummet mer eller mindre blockerar ingången till lägenheten.
Det har jag inte tänkt på; badrumsdörren håller man ju ändå alltid stängd, förutom när man går in eller ut ur badrumet, så när jag går ut ur lägenheten upplever jag det som att jag går ut igenom en korridor.
Tomte12 skrev:är det inte bättre att flytta skåpen i stora rummet till smygen i stora rummet?
Jag förstår att man lätt tänker att det kunde vara det men eftersom det första av de tre skåptornen är kyl/frys så måste ju det skåpet stå i direkt anslutning till köksbänken i korridoren invid entrén.
De övriga två (garderoben och linneskåpet) kunde man dock flytta in i smygen, och visst kunde man ha haft nytta av en bredare garderob, så du kan ha en poäng där. Då skulle dock den frigjorda väggytan bli blott cirka 120 cm bredare och då skulle man behöva placera säng och soffa längs samma vägg.
Jag misstänker som sagt att smygen egentligen är konstruerad för att inrymma exempelvis ett sängskåp och i så fall är det ju optimalt: förutsatt att sängskåpet är av kombinerad säng/soff-modell.
En sådan möbel skulle frigöra hela den resterande golvytan av rummet till att utnyttjas exempelvis för att kunna inrymma ett bibliotek och en finare matplats. Nuvarande sänglösning med takboxfunktionen med det medföljande enorma förvaringsutrymmet har dock sina fördelar det med. Det är dock bra att hålla dialogen öppen och ständigt effektivisera sin bostadskapsel när man lever i en såpass kompakt lägenhet som jag gör. Tack för tipset.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Den bästa planlösningen?
http://www.expressen.se/gt/boendet-dar- ... astronaut/
Experimentellt boende. Nåt som lockar?
Experimentellt boende. Nåt som lockar?
Bo i kubik, dela dusch med grannen och tvätta som en astronaut.
Nu erbjuds studenter att bo i framtidens boende på Chalmers i Göteborg – mitt i ett pågående forskningsprojekt.
I huset finns 2000 sensorer som bland annat mäter värme, energianvändning, hur mycket koldioxid de boende andas ut och hur många gånger kylskåpsdörren öppnas.
– Det här är första gången i världshistorien som man flyttar in forskning i ett boende. Därför är rekryteringen viktig. Vi måste ha boenden som förstår att det inte är ett hyreshus utan en forskningsmiljö där det kommer att springa forskare från världens alla hörn och mäta mycket av det du gör, säger Cecilia Lööf.
Jag tycker det är jättespännande. Vi har koppling till Nasa i det här projektet. De ska ju ge sig ut på en Mars-resa och där måste allt vara tokcirkulärt. Hur tvättar man exempelvis i rymden? säger Cecilia Lööf.
Återgå till Intressanta intressen