"Alarmerande ökning av demens"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2016-02-25 13:26:23

Dagens Medicin 2015-08-25 skrev:Antalet demenssjuka i världen beräknas år 2050 ha ökat med nästan 300 procent, från 47 miljoner till 132 miljoner, enligt en rapport från Alzheimer's Disease International.
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... 0-procent/

Ja, det verkar självklart att ju äldre folk blir, desto fler drabbas av demens. Åas kan man genom att leva rätt skjuta upp demensen.

Högt blodsocker är en riskfaktor:

Dagens Medicin 2015-09-15 skrev:Det är forskare vid Sahlgrenska akademin som i en observationsstudie har tittat närmare på hur höga nivåer av långtidsblodsockret HbA1c vid typ 2-diabetes påverkar risken för att bli inlagd på sjukhus med diagnosen demens.

– Vi såg att högt HbA1c tycks ha en inverkan på risken att utveckla demens. Det är positivt att vi har fått reda på det, för HbA1c är en modifierbar riskfaktor. Genom att optimera HbA1c hos de här individerna kan man modifiera risken att utveckla demens, säger Aidin Rawshani, läkare på Sahlgrenska universitetssjukhuset och doktorand vid Nationella diabetesregistret och Sahlgrenska universitetssjukhuset.
http://www.dagensmedicin.se/artiklar/20 ... emensrisk/

Låter som man ska undvika sötsaker då. Vad man ska göra är att promenera. 3 promenader på 30 min i veckan el 3 springmarscher på 20 min i veckan.

HD 24 oktober 2014 skrev:Många köper dyra kosttillskott som omega-3-preparat, går på särskilda dieter och ägnar sig åt att lösa korsord och annan hjärngympa, i förhoppning om att det ska förebygga demens. I själva verket borde de satsa på att motionera. Det slår nämligen allt annat med råge. Det säger Anders Hansen, överläkare i psykiatri och en av författarna till boken "Hälsa på recept", som tar upp den senaste forskningen om motion och vad den gör för hjärnan och hälsan i stort.
http://www.hd.se/mer/halsa--motion/2014 ... ot-demens/

Ca 180.000 svenskar lider av demens och 25.000 insjuknar varje år.

När jag drabbades av minnes- och koncentrationssvårigheter var jag rädd att det var tidig demens. Men en hälsoundersökning visade att jag i själva verket hade gott minne. Det var stress och utbrändhet. Nu är jag äldre och tycker att det känns dystert att se fram emot att bli dement på riktigt. Då och då läser man om dementa som bor på ett vårdboende och går ut, går vilse och fryser ihjäl. Men personalen får ju inte låsa ytterdörren, det är emot den heliga integriteten.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fenren » 2016-02-25 13:40:01

Ett annat botemedel är att bli professor.

Professorer är immuna mot demens, sjukskrivning och pension.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Alien » 2016-03-13 15:52:08

Det finns fysiska orsaker, t ex högt blodtryck, som leder till demens.

Men även psykosociala orsaker:

Vad vi har kunnat visa är att de som drabbas av hopplöshet i medelåldern löper en dubbelt till tre gånger så stor risk att drabbas av demens på äldre dagar.
Miia Kivipelto betonar att demens inte är någonting som man drabbas av över en natt.
– Det är ett långsamt förlopp, och det kan ta 10-20 år innan symptomen märks. Även om man inte ”blir dement” förrän sent i livet så börjar sjukdomsförloppet ofta i medelåldern. Personer som diagnosticeras med till exempel Alzheimers sjukdom har ofta burit på sjukdomen i 20-30 år.
http://www.hjarnfonden.se/demens-en-stressjukdom/

Så om man blir långvarigt depreimerad efter att ha drabbats ar t ex arbetslöshet el skilsmässa, så ökar också risken för att bli dement. Så det ska man också grubbla på om man är deprimerad.

Har man nu fått behålla jobbet så riskerar man i stället hög stress, och då kan man bli dement av det.

Hopplöshet är inte den enda psykosociala faktor som undersökts i studien. En annan är stress.
---
– Jag har en känsla av att både hopplöshet och stress ökar i samhället, speciellt i storstäderna, och på så sätt är de här slutsatserna förstås oroande inför framtiden. Å andra sidan: ju mer vi förstår om orsakerna till att vi utvecklar demens, ju bättre blir våra möjligheter att identifiera risker och sätta in åtgärder tidigt.

Ja, genetiska orsaker kan man ju inte göra något åt. Men hur förhindrar man arbetslöshet, skilsmässor och stress? Tycks lika omöjligt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in