"Lägre nätbud när kvinnor säljer"
19 inlägg
• Sida 1 av 1
http://www.sydsvenskan.se/sverige/lagre ... or-saljer/TT/Sydsvenskan skrev:Två personer lägger ut exakt samma sak på en nätauktion. Då borde de väl rimligtvis få ungefär lika mycket betalt? Nej, inte om den ena säljaren är en kvinna, och den andra en man.
Kvinnor får nämligen konsekvent mindre betalt för sina prylar än män, visar en ny undersökning som tidningen sciencemag.org skriver om.
Forskare undersökte över en miljon försäljningar på den amerikanska nätauktionssidan Ebay. Det visade sig att när säljaren identifierade sig som en kvinna fick hon både lägre bud och ett lägre slutpris än vad män fick i sina auktioner.
Ja, vad kan detta bero på? Kvinnor anses mindre värda än män och därför är även det de säljer mindre värt?
Jag blir tyvärr inte förvånad.
Vilken misogyn värld vi lever i.
Vilken misogyn värld vi lever i.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Eller att man tror och kanske har den erfarenheten att kvinnor ofta är mesigare och ger med sig lättare.
Har tyvärr erfarenhet av ganska fräcka manövrar från folk som gjort affärer med mig. Senast i somras så sålde jag kattungar för 500 kr styck. Men när köparen plötsligt dök upp så verkade hon nervös och skruvade på sig. Hennes föräldrar var med henne. Hon väntade tills de gick ut till bilen innan hon kläckte ur sig: Går det bra med 400 kr istället? Jag trodde jag hade 500, men jag hade visst inte det.
Blev så jävla arg att jag ville strypa henne och skända hennes lik. Och bajsa på hennes grav. Men då jag inte vill ha ett dåligt rykte på ställena jag annonserar fick hon ta katten för 400 kr.
Hon avslutade med: Ja, det kostar ju bensinpengar att köra ut hit också .
Som att hon var psykopatiskt lättad och glad över att ha blåst mig på en hundring.
Oh gode gud gifv mig tålamod. Kan nästan lova att hon inte kört den manövern om jag varit en man.
Ska nog skriva att jag heter Arne nästa gång jag säljer något. Och då kunde jag sagt, nej, Arne blir arg om jag prutar en hundring.
Har tyvärr erfarenhet av ganska fräcka manövrar från folk som gjort affärer med mig. Senast i somras så sålde jag kattungar för 500 kr styck. Men när köparen plötsligt dök upp så verkade hon nervös och skruvade på sig. Hennes föräldrar var med henne. Hon väntade tills de gick ut till bilen innan hon kläckte ur sig: Går det bra med 400 kr istället? Jag trodde jag hade 500, men jag hade visst inte det.
Blev så jävla arg att jag ville strypa henne och skända hennes lik. Och bajsa på hennes grav. Men då jag inte vill ha ett dåligt rykte på ställena jag annonserar fick hon ta katten för 400 kr.
Som att hon var psykopatiskt lättad och glad över att ha blåst mig på en hundring.
Oh gode gud gifv mig tålamod. Kan nästan lova att hon inte kört den manövern om jag varit en man.
Ska nog skriva att jag heter Arne nästa gång jag säljer något. Och då kunde jag sagt, nej, Arne blir arg om jag prutar en hundring.
- sugrövmanövern
- Anslöt: 2007-01-12
Det är rätt många som prutar när jag säljer saker också, eller försöker pruta. Jag tror snarare det handlar om att kvinnor generellt sett är sämre förhandlare.
sugrövmanövern skrev:Eller att man tror och kanske har den erfarenheten att kvinnor ofta är mesigare och ger med sig lättare.
Så otroligt fräckt gjort !
Har man kommit överens om ett pris så är det givetvis det som gäller.
Precis som det låg på din skyldighet att bekosta resan dit..
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
Om hon inte hade råd att köpa katten hur ska hon då kunna ge den mat i femton år? För många spontanköper en kattunge bara för att den är söt, och sen tröttnar de om några år när de upptäcker att personligheten inte stämmer ihop med sin egen.
Men ett av mina problem som Aspie är att jag har svårt att fatta snabba beslut och att komma på snabba repliker, så jag hade nog gjort likadant, bara låtit henne komma undan med det.
Men ett av mina problem som Aspie är att jag har svårt att fatta snabba beslut och att komma på snabba repliker, så jag hade nog gjort likadant, bara låtit henne komma undan med det.
Jag tror också att buden har att göra med att kvinnor anses ha svårare att stå på sig, men jag skulle ha trott att det bara hände i den fysiska världen. Så jag är lite förvånad att det är likadant på nätet. Men varför förvånad egentligen?
sugrövmanövern skrev:Eller att man tror och kanske har den erfarenheten att kvinnor ofta är mesigare och ger med sig lättare.
Huggorm skrev:Det är rätt många som prutar när jag säljer saker också, eller försöker pruta. Jag tror snarare det handlar om att kvinnor generellt sett är sämre förhandlare.
Jag tror att ni har rätt, det är vanligare att kvinnor är sämre på att förhandla, det är väl också därför som kvinnor oftare har lite lägre löner än män med motsvarande kvalifikationer och arbeten.
Det har hänt mig flera gånger. Senast då jag sålde av lite möbler jag både renoverat/lagat och målat om. Det var budgivning på möblerna och en man kontaktade mig i pm och gav ett skambud, för jag hade ju som han sa säkert ont ont plats och han kunde ju hämta redan nästa dag.
Samma sak har även hänt med mina tavlor och smycken. Folk har "köpt" dom och när dom väl är på plats så har dom gjort samma sak som sugrövmanövern råkade ut för med sina kattungar. Jag har då inte gått med på det.
När mitt ex sålde åt mig hade jag aldrig detta problem oavsett vad jag sålde.
Samma sak har även hänt med mina tavlor och smycken. Folk har "köpt" dom och när dom väl är på plats så har dom gjort samma sak som sugrövmanövern råkade ut för med sina kattungar. Jag har då inte gått med på det.
När mitt ex sålde åt mig hade jag aldrig detta problem oavsett vad jag sålde.
Huggorm skrev:Det är rätt många som prutar när jag säljer saker också, eller försöker pruta. Jag tror snarare det handlar om att kvinnor generellt sett är sämre förhandlare.
Men här handlade det inte om förhandling utan om vilka bud köparna ger.
Ger de bud och försöker sedan pruta ner det? Då kan man förstås tänka sig att kvinnorna är sämre att stå på sig. Det ingår i kvinnorollen att kompromissa och komma överens. Men det förklarar inte att de fick lägre bud från början.
Tydligen var könsgapet störst när det gällde helt nya saker. T o m när presentkort såldes.
www.sciencemag.org/news/2016/02/even-eb ... heir-laborThe most striking example was gift cards—vouchers for a fixed amount of money that can be spent at certain stores—for which the gender gap persisted, even though the value is obviously the same no matter the seller.
Man skulle kunna testa med att sälja samma sak som kvinna, man el okänt kön men alla andra parametrar exakt lika. Jag är säker på att man skulle få samma resultat.
För att översätta det i löner så handlar det om att kvinnor blir erbjudna lägre löner från början. Sedan kan det också vara svårare för kvinnor att förhandla sig till en högre, eftersom motparten (omedvetet) inte ser henne som värd lika mycket som en manlig sökande. Alltså man kan inte bara skylla på kvinnornas sämre förhandlingsförmåga.
Hmm Intressant!Thurizas skrev:När mitt ex sålde åt mig hade jag aldrig detta problem oavsett vad jag sålde.
Jag säljer nämligen grejer i min pappas namn ibland, (åt honom) och då är det heller inga problem. Alltså kunderna snackar med honom och kommer överens om pris. Farsan ringer mig innan och säger hur mycket jag får pruta om någon vill det, men som regel betalar folk summan som stod i annonsen eller det bud som är sagt.
Oftast är det snabba affärer där folk typ har stålarna i handen redan när de ringer på dörren typ.
(Min far har en shitload med grejer, är typ hoarder men har lugnat ner sig och börjat sälja av grejer på ålderns höst).
- sugrövmanövern
sugrövmanövern skrev:Hmm Intressant!Thurizas skrev:När mitt ex sålde åt mig hade jag aldrig detta problem oavsett vad jag sålde.
Jag säljer nämligen grejer i min pappas namn ibland, (åt honom) och då är det heller inga problem. Alltså kunderna snackar med honom och kommer överens om pris. Farsan ringer mig innan och säger hur mycket jag får pruta om någon vill det, men om regel betalar folk summan som stod i annonsen eller det bud som är sagt.
Oftast är det snabba affärer där folk typ har stålarna i handen redan när de ringer på dörren typ.
Fast då har dom redan kommit överens om priset och kommer till dig för att betala och hämta prylen. Pruta gör man innan man kommer överens om priset.
I den bästa av världar, och om man har folkvett för man så, ja. Dock har de rätt att se varan först och bestämma om de vill ge fulla summan när de sett skicket.Moggy skrev:sugrövmanövern skrev:Hmm Intressant!Thurizas skrev:När mitt ex sålde åt mig hade jag aldrig detta problem oavsett vad jag sålde.
Jag säljer nämligen grejer i min pappas namn ibland, (åt honom) och då är det heller inga problem. Alltså kunderna snackar med honom och kommer överens om pris. Farsan ringer mig innan och säger hur mycket jag får pruta om någon vill det, men om regel betalar folk summan som stod i annonsen eller det bud som är sagt.
Fast då har dom redan kommit överens om priset och kommer till dig för att betala och hämta prylen. Pruta gör man innan man kommer överens om priset.
Men som sagt, det händer att folk har med sig för lite pengar eller "missuppfattat priset" när jag är ensam säljare med spikat pris.
- sugrövmanövern
Ja, och då ska man säga att de får åka och ta ut det sista.
De har resten i en annan ficka.
De har resten i en annan ficka.
Folk kan ju säga när de får se varan att den var mera sliten än de tänkt sig, att det inte var exakt vad de tänkt sig och därför inte vill betala fullt pris. Men har de åkt lång väg så kan man ju ha is i magen och säga, "sagt är sagt, ni har sett bild på varan/jag har berättat om slitaget". Sen vet jag inte om man kan ringa den med näst högsta budet. Skulle hellre sälja till den då, även om det blir ännu lägre.
När det gäller kattungar finns ingen ursäkt alls. "Kattungen var inte lika söt som jag trodde", el vad? Och varför åker de hela vägen om de inte har tillräckligt med pengar? Där skulle man kunna säga, "tyvärr, är du så fattig (läs snål) att du inte ens har råd att betala priset för kattungen, så är jag rädd att du inte har råd att betala allt annat för den som mat, vaccinering, veterinär etc". Den där tjejen kunde ju bett sina föräldrar att låna henne den 100-lappen om hon verkligen tagit fel.
Är det bara säljare som får betyg, inte köpare? Du skulle kunnat betygsatt henne som "opålitlig köpare som vill betala mindre än överenskommet". Och går det inte att svara på om någon kritiserar en? Vad skulle hon kunnat kritisera dig för, "envis säljare som vägrade att pruta"?
Men det verkar som om en kvinna bör sälja med manligt namn, och när köparen kommer låtsas att han är borta och hon vågar inte avvika från det pris han godkänt.
När det gäller kattungar finns ingen ursäkt alls. "Kattungen var inte lika söt som jag trodde", el vad? Och varför åker de hela vägen om de inte har tillräckligt med pengar? Där skulle man kunna säga, "tyvärr, är du så fattig (läs snål) att du inte ens har råd att betala priset för kattungen, så är jag rädd att du inte har råd att betala allt annat för den som mat, vaccinering, veterinär etc". Den där tjejen kunde ju bett sina föräldrar att låna henne den 100-lappen om hon verkligen tagit fel.
Är det bara säljare som får betyg, inte köpare? Du skulle kunnat betygsatt henne som "opålitlig köpare som vill betala mindre än överenskommet". Och går det inte att svara på om någon kritiserar en? Vad skulle hon kunnat kritisera dig för, "envis säljare som vägrade att pruta"?
Men det verkar som om en kvinna bör sälja med manligt namn, och när köparen kommer låtsas att han är borta och hon vågar inte avvika från det pris han godkänt.
Håller med både Fenren och Alien, alltså de har ju gömt extra pengar i en annan ficka ifall man ska neka dem att köpa för ett billigare pris. Och man bör stå på sig och kräva det pris man begärt. Jag är skitdålig på sånt . Världens sämsta affärskvinna någonsin faktiskt.
Måste bli bättre på det där och inte falla för charmiga tramsförklaringar och överraskningsmoment.
Måste bli bättre på det där och inte falla för charmiga tramsförklaringar och överraskningsmoment.
- sugrövmanövern
fast nu borde det finnas gott om folk som håller ett extra öga öppet på auktioner med kvinnor som säljare