"Stå fast: Vägra vår tids utvecklingstvång"
30 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Jag tror att jag och många andra måste konfrontera oss med vår otillräcklighet och stå ut med den. Inte bara människor med funktionshinder utan hela samhället. Det kommer/skulle troligen resultera i att jag och många andra skulle känna oss mer nöjda och trygga och därigenom må bättre.
Självhjälpsböcker fyller nog en funktion i att skapa en falsk känsla av kontroll hos individer - tanken om att "bara jag ändrar på mig och mitt eget beteende så blir allt så bra". Antar att det kan vara mer tillfredsställande att tänka så än att acceptera existensen av olika maktstrukturer i samhället. Sig själv kan man ju förändra till viss del - att förändra strukturer är ju däremot svårt. Särskilt då majoriteten inte är särskilt samarbetsvilliga.
Kan dock inte låta bli att tycka att det är aningen ansvarslöst att gå in för inställningen att "bara jag ändrar mig så blir allt så bra". För... Även om det blir bättre för en viss person så finns det ju fortfarande mängder med människor som det inte blir bättre för med den inställningen.
Kan dock inte låta bli att tycka att det är aningen ansvarslöst att gå in för inställningen att "bara jag ändrar mig så blir allt så bra". För... Även om det blir bättre för en viss person så finns det ju fortfarande mängder med människor som det inte blir bättre för med den inställningen.
"Jag vill inte dö, jag orkar bara inte producera." En boktitel jag tycker om på en bok som jag dock inte läst.
DIProgan skrev:"Jag vill inte dö, jag orkar bara inte producera." En boktitel jag tycker om på en bok som jag dock inte läst.
och inte heller orkar jag prestera och leverera.
Så var det ju. Jag googlade och googlade och fattade inte varför inget kom upp. http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/s ... e-leverera
DIProgan skrev:Så var det ju. Jag googlade och googlade och fattade inte varför inget kom upp. http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/s ... e-leverera
tack för tips! Är ju en travesti på Ann Heberleins bok! Intressant!
Återgå till Intressanta intressen