Det handlar om kultur, inte etnicitet

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2016-01-27 23:38:04

Fenren skrev:
slackern skrev:
Kahlokatt skrev:
Läs vad jag skrev en gång till.

Berätta gärna vilka lagar i Sverige som diskriminerar kvinnor.

Det finns en om kungliga servitut!

Det är något om att vissa gårdar som ägs av kungen men disponeras av vissa måste ärvas av äldsta sonen... Men det är nog den enda...

Det är bara för att dom som testamenterade gårdarna skrev in det i testamentet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-27 23:39:36

Män slår kvinnor (ja, ja, ja, vi har hört den där "inte alla män" tusen gånger, vi VET) som ett resultat av en patriarkal maktstruktur.
Sen finns det även kvinnor som slår män. Och homosexuella män som slår sina män. Och homosexuella kvinnor som slår sina kvinnor. Det är lika illa. Men det finns ingen matriarkal maktstruktur.
Mannen är norm i ALLA samhällen. Matriarkat existerar inte och har ALDRIG EXISTERAT.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Fenren » 2016-01-27 23:46:33

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:
Berätta gärna vilka lagar i Sverige som diskriminerar kvinnor.

Det är något om att vissa gårdar som ägs av kungen men disponeras av vissa måste ärvas av äldsta sonen... Men det är nog den enda...

Nej.

Du förstår inte kraften i vår arvsrätt.
Den kan häva alla avtal och återta tio år gamla gåvor och är omöjlig att avtala bort.

Jag har bestämt för mig att man gick runt det i dessa fall genom lagstiftning.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2016-01-27 23:49:29

Kahlokatt skrev: Men det finns ingen matriarkal maktstruktur.
Mannen är norm i ALLA samhällen. Matriarkat existerar inte och har ALDRIG EXISTERAT.

Har du aldrig stött på tantmaffian på en arbetsplats?
slackern

Inläggav Fenren » 2016-01-27 23:49:55

Kahlokatt skrev:Män slår kvinnor (ja, ja, ja, vi har hört den där "inte alla män" tusen gånger, vi VET) som ett resultat av en patriarkal maktstruktur.

Rent ärligt har jag aldrig förstått vad alla genusgummor babblar om när de säger så där. Jag ser ytterst få saker som pekar på att vi har ett patriarkalt system.
Fenren

Inläggav slackern » 2016-01-27 23:51:12

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:

Nej.

Du förstår inte kraften i vår arvsrätt.
Den kan häva alla avtal och återta tio år gamla gåvor och är omöjlig att avtala bort.

Jag har bestämt för mig att man gick runt det i dessa fall genom lagstiftning.

Jag tror att det är Stenhamra du tänker på?

Den omfattande egendomen tillföll svenska staten 1903 i enlighet med Robert von Kræmers testamente. Ur testamentet framgår att huvudbyggnaden skall arrenderas ut till en manlig avkomma ur släkten Bernadotte, med företräde för hertigen av Södermanland, om någon sådan finns. Testamentet stipulerar att arrendet skall uppgå till 1000 kronor om året. Sveriges nuvarande kung arrenderar slottet sedan 1966.[1]

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stenhammars_slott
slackern

Inläggav Fenren » 2016-01-27 23:54:42

slackern skrev:Jag tror att det är Stenhamra du tänker på?

Jag vet int. Jag kommer inte ihåg. Jag kommer inte heller ihåg var jag har hört det.
.
Rätt ok hyra...
Fenren

Inläggav slackern » 2016-01-27 23:59:25

Fenren skrev:
slackern skrev:Jag tror att det är Stenhamra du tänker på?

Jag vet int. Jag kommer inte ihåg. Jag kommer inte heller ihåg var jag har hört det.
.
Rätt ok hyra...

It´s good to be the king. :)
slackern

Inläggav nallen » 2016-01-28 22:51:42

Kahlokatt skrev:Mannen är norm i ALLA samhällen. Matriarkat existerar inte och har ALDRIG EXISTERAT.

Fanns det inte nåt undantag på nån ö i stilla havet? Borneo ringer avlägset i mitt huvud, men jag är väldigt långt från säker.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-28 23:06:28

nallen skrev:
Kahlokatt skrev:Mannen är norm i ALLA samhällen. Matriarkat existerar inte och har ALDRIG EXISTERAT.

Fanns det inte nåt undantag på nån ö i stilla havet? Borneo ringer avlägset i mitt huvud, men jag är väldigt långt från säker.

Det finns samhällen där kvinnor har eller har haft mycket makt, men enligt alla antropologilärare jag frågat har rena matriarkat (alltså samhällen där kvinnan är norm och mannen förtrycks) aldrig funnits. Denna syn råder dock inom västerländsk antropologi, i andra delar av världen är det möjligt att begreppet tolkas annorlunda.
Det är möjligt att du tänker på minangkabau på Sumatra, där kvinnorna har hög ställning.
Kahlokatt

Inläggav nallen » 2016-01-28 23:45:54

OK... är det det verkligen nödvändigt att det underordnade könet förtrycks det skall vara ett patri- eller matriarkat?
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Alien » 2016-01-29 4:16:28

Det har inte funnits några matriarkat, om man menar en spegelbild av patriarkat. Vad som funnits är matrilinjära samhällen och jag har inte fått uppfattningen att män är särskilt förtryckta där. Däremot är inte samhällena jämställda på så sätt att man och kvinnor har samma uppgifter.

Skrev om det här.

Såg ett TV-program om ett sådant folk i Kina, givetvis ett minoritetsfolk, han-kineserna är patriarkala. Männen fiskade och ägnade sig åt boskapsskötsel. Män och kvinnor valde själva sin sexualpartner (blev inte bortgifta). Mannen gjorde nattliga besök i kvinnans rum i kvinnohuset; de bodde inte ihop ens sedan de fått barn ihop. Mannen hade inte så stort ansvar för barnen, hälsade på ibland. Kvinnorna bodde i egna hus. Allt ansvar för barnen tog kvinnorna hand om.

Edit: Här står om filmen The Fall of Womenland: http://www.aems.illinois.edu/publicatio ... nland.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-29 12:07:01

nallen skrev:OK... är det det verkligen nödvändigt att det underordnade könet förtrycks det skall vara ett patri- eller matriarkat?

Kanske inte direkt förtrycks, men underordnas iaf.
Kahlokatt

Inläggav Kahlokatt » 2016-01-29 12:09:36

Alien skrev:Såg ett TV-program om ett sådant folk i Kina, givetvis ett minoritetsfolk, han-kineserna är patriarkala. Männen fiskade och ägnade sig åt boskapsskötsel. Män och kvinnor valde själva sin sexualpartner (blev inte bortgifta). Mannen gjorde nattliga besök i kvinnans rum i kvinnohuset; de bodde inte ihop ens sedan de fått barn ihop. Mannen hade inte så stort ansvar för barnen, hälsade på ibland. Kvinnorna bodde i egna hus. Allt ansvar för barnen tog kvinnorna hand om.

Förmodligen folket mosuo eller kanske naxi.
Kahlokatt

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in