Pusseltråd
31 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Pusseltråd
Tänkte skapa en tråd om pussel så då gör jag det.
Vad tycker ni om pussel?
Kommer inte på mer till startinlägget.
Vad tycker ni om pussel?
Kommer inte på mer till startinlägget.
Pusseltråd
Hehe, mitt nick säger väl rätt mycket?
Är väl som någon blandning mellan avslappning och "tvångshandling", man måste bygga ihop pusslet. 3D pussel är rätt skoj men sudoku och liknande däremot tycker jag inte om.
Är väl som någon blandning mellan avslappning och "tvångshandling", man måste bygga ihop pusslet. 3D pussel är rätt skoj men sudoku och liknande däremot tycker jag inte om.
Pusseltråd
Funderar på att skaffa en pusselmatta men sen vilken mängd bitar jag ska ge mig in på är en annan femma
Pusseltråd
Det där har jag funderat på också, det är så vidrigt deprimerande när man bara har den där sista lilla pusselbiten kvar och man hittar den inte.. Känns som att på bord och andra ytor är det väldigt lätt att bitarna skjutsar iväg.
Pusseltråd
Jag har en pusselmatta, men den är inte särskilt praktisk. Bitarna "fastnar" i mattan, så om man har byggt ihop ett gäng bitar går det inte att flytta hela sjoket utan att det går sönder, och det stör mig. Jag föredrar att lägga pussel på ett glattare underlag, trots risken för bortfall av bitar.
Det är verkligen rogivande med pussel. När jag sitter och klurar och letar efter den rätta biten kommer jag bort från tankarna en stund. Nästan som meditation.
Det är verkligen rogivande med pussel. När jag sitter och klurar och letar efter den rätta biten kommer jag bort från tankarna en stund. Nästan som meditation.
Pusseltråd
Pusselmatta http://www.pusselbutiken.se/pussel/pusselmatta_500_3000_bitar_tilda
Det borde gå att flytta ihoppusslade bitar med kanske en lilleman eller så.
Det borde gå att flytta ihoppusslade bitar med kanske en lilleman eller så.
Pusseltråd
Är ungefär som dig i det avseendet, gillar inte sudoku. Men älskar 3D pussel, har en handfull träklurigheter hemma . Fint som prydnad efter att man löst dom.Puzzle skrev:Hehe, mitt nick säger väl rätt mycket?
Pusseltråd
..Och själv så har jag fastnat lite för den här sida: Jig Zone. Inte riktigt samma sak som att fysiskt få vända och vrida på bitarna men när nog.
(Plus att jag orkar inte ta fram eller städa bort något. )
(Plus att jag orkar inte ta fram eller städa bort något. )
Pusseltråd
Och jag har varit på jigidi ett tag
www.jigidi.com
Enligt statistiken på sidan lägger jag i genomsnitt 2,2 pussel per dag och 593 bitar. Börjar närma mig en miljon pusselbitar sammanlagt nu.
www.jigidi.com
Enligt statistiken på sidan lägger jag i genomsnitt 2,2 pussel per dag och 593 bitar. Börjar närma mig en miljon pusselbitar sammanlagt nu.
Pusseltråd
Nu har jag en viktig fråga, så jag hoppas på svar!
Om man råkar bli sysslolös på Erikshjälpen (i mitt fall t.ex. om det inte har kommit in så mycket litteratur) kan man åka på tråkuppgiften att kontrollera brädspel (alltså kolla om alla saker finns med eller om det fattas t.ex. spelpjäser) eller att KONTROLLRÄKNA PUSSEL. Japp. Kontrollräkna pussel. Låter lattjolajban va?
Småbarnspussel är ju ingen konst och hundrabitarspussel kan man också kontrollpussla rätt fort.
Men ett 1000-bitarspussel lägger man inte på en kafferast.
EFter att ha kontrollräknat ett stort antal pussel med 500 eller 1000 bitar (genom att lägga dem i bitar om 50 eller 100) höll jag på att bli nipprig. Jag fick ju aldrig antalet att stämma! Det blev antingen något mindre eller något mer, men aldrig exakt 500 eller 1000. Var mina mattekunskaper verkligen så urusla? Även efter kontrollräkning fick jag samma resultat. 987. 1010. Men inte 1000.
Sedan sade en bekant att pussel med massor av bitar (ex. 1000) aldrig brukar ha exakt så många bitar; det skulle inte funka med pusslets form!!
Jag påpekade detta för en arbetsledare i måndags, men likförb-at satt en stackare senare på dan och kontrollräknade pussel...
Nu vill jag höra med er som har bättre koll på matte och sådant: Stämmer det att 1000-bitarspussel inte har PRECIS 1000 bitar, utan bara UNGEFÄR? För om man inte provpusslar dem är det ju i så fall meningslöst att sitta och räkna bitarna för att se om någon fattas...
Om man råkar bli sysslolös på Erikshjälpen (i mitt fall t.ex. om det inte har kommit in så mycket litteratur) kan man åka på tråkuppgiften att kontrollera brädspel (alltså kolla om alla saker finns med eller om det fattas t.ex. spelpjäser) eller att KONTROLLRÄKNA PUSSEL. Japp. Kontrollräkna pussel. Låter lattjolajban va?
Småbarnspussel är ju ingen konst och hundrabitarspussel kan man också kontrollpussla rätt fort.
Men ett 1000-bitarspussel lägger man inte på en kafferast.
EFter att ha kontrollräknat ett stort antal pussel med 500 eller 1000 bitar (genom att lägga dem i bitar om 50 eller 100) höll jag på att bli nipprig. Jag fick ju aldrig antalet att stämma! Det blev antingen något mindre eller något mer, men aldrig exakt 500 eller 1000. Var mina mattekunskaper verkligen så urusla? Även efter kontrollräkning fick jag samma resultat. 987. 1010. Men inte 1000.
Sedan sade en bekant att pussel med massor av bitar (ex. 1000) aldrig brukar ha exakt så många bitar; det skulle inte funka med pusslets form!!
Jag påpekade detta för en arbetsledare i måndags, men likförb-at satt en stackare senare på dan och kontrollräknade pussel...
Nu vill jag höra med er som har bättre koll på matte och sådant: Stämmer det att 1000-bitarspussel inte har PRECIS 1000 bitar, utan bara UNGEFÄR? För om man inte provpusslar dem är det ju i så fall meningslöst att sitta och räkna bitarna för att se om någon fattas...
Pusseltråd
Lägg ytterkanterna så bör det gå att räkna ut hur många bitar pusslet ska ha. Det är väl vågräta och lodräta rader.
Pusseltråd
Kahlokatt skrev:Ja, men det var inte svaret på min fråga.
Jag tycker att du ska förklara för dom att det är ingen bra arbetsuppgift för dig pga din problematik. Eller jag kan tänka mig att det är det som spökar. Snälla ta inte det här fel utan det var i välmening jag säger det.
Pusseltråd
Kahlokatt skrev:Nu vill jag höra med er som har bättre koll på matte och sådant: Stämmer det att 1000-bitarspussel inte har PRECIS 1000 bitar, utan bara UNGEFÄR? För om man inte provpusslar dem är det ju i så fall meningslöst att sitta och räkna bitarna för att se om någon fattas...
Nej, ibland är det inte 1000 bitar i ett 1000-bitars pussel men det brukar inte vara så långt ifrån.
987 och 1010 låter helt rimligt.
Pusseltråd
slackern skrev:Kahlokatt skrev:Ja, men det var inte svaret på min fråga.
Jag tycker att du ska förklara för dom att det är ingen bra arbetsuppgift för dig pga din problematik. Eller jag kan tänka mig att det är det som spökar. Snälla ta inte det här fel utan det var i välmening jag säger det.
Förstår inte hur du menar. Varför är det ingen bra arbetsuppgift för mig?
Pusseltråd
Om pusslet är 40x25 bitar blir det 1000. Jag är ingen matematiker men tvivlar på att några andra rimliga pusselproportioner blir 1000.
Pusseltråd
Jag gillar pussel starkt! Har funderat på att skaffa en pusselmatta, för har ingenstans jag kan låta ett halvfärdigt pussel ligga ett tag.
Är alla pusselmattor likadana eller finns det både bra och dåliga?
Är alla pusselmattor likadana eller finns det både bra och dåliga?
Pusseltråd
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:Ja, men det var inte svaret på min fråga.
Jag tror det har att göra med att kontrollera att allt är exakt att det blir något slags tvång.
Pusseltråd
slackern skrev:Kahlokatt skrev:slackern skrev:
Jag tror det har att göra med att kontrollera att allt är exakt att det blir något slags tvång.
Nej, det är inget tvång och jag betackar mig sådana insinuationer!
Förstår du verkligen inte att det är meningslöst att sitta och räkna bitar i ett pussel när man inte vet exakt hur många bitar det skall vara? Om ett 1000-bitarspussel aldrig har exakt 1000 bitar, utan jag kommer upp i låt säga 996, hur kan jag då vara säker på att det är korrekt? Kanske har pusslet verkligen 996 bitar, kanske fattas det några få eller så kanske jag har räknat fel? Men om jag vet att det verkligen skall vara 1000 bitar och jag får det till 996 (även efter kontrollräkning) vet jag ju att pusslet är inkomplett.
Är det verkligen ingen som fattar vad jag menar!?
Inkompletta pussel slänger vi givetvis, men nu kanske jag har slängt pussel som egentligen varit kompletta, helt enkelt för att de haft färre bitar än angivet och jag har trott att 1000-bitarspussel HAR 1000 bitar, punkt slut.
F.ö. tycker jag det är en hjärndöd sysselsättning. Rena dagcentersysslan. Man kan lika gärna skriva "VÄND" på båda sidor av ett papper och be någon följa instruktionerna.
Pusseltråd
På Erikshjälpen sket de f.ö. högaktningsfullt i mig när jag tog upp det här på onsdagsmötet. Pusselbitarna skulle räknas, punkt slut.
Är det något jag hatar så är det paragrafryttare...
Är det något jag hatar så är det paragrafryttare...
Pusseltråd
Kahlokatt skrev:slackern skrev:Kahlokatt skrev:
Nej, det är inget tvång och jag betackar mig sådana insinuationer!
Förstår du verkligen inte att det är meningslöst att sitta och räkna bitar i ett pussel när man inte vet exakt hur många bitar det skall vara? Om ett 1000-bitarspussel aldrig har exakt 1000 bitar, utan jag kommer upp i låt säga 996, hur kan jag då vara säker på att det är korrekt? Kanske har pusslet verkligen 996 bitar, kanske fattas det några få eller så kanske jag har räknat fel? Men om jag vet att det verkligen skall vara 1000 bitar och jag får det till 996 (även efter kontrollräkning) vet jag ju att pusslet är inkomplett.
Är det verkligen ingen som fattar vad jag menar!?
Inkompletta pussel slänger vi givetvis, men nu kanske jag har slängt pussel som egentligen varit kompletta, helt enkelt för att de haft färre bitar än angivet och jag har trott att 1000-bitarspussel HAR 1000 bitar, punkt slut.
F.ö. tycker jag det är en hjärndöd sysselsättning. Rena dagcentersysslan. Man kan lika gärna skriva "VÄND" på båda sidor av ett papper och be någon följa instruktionerna.
Läs gärna det jag först skrev.
post1366893.html#p1366893
Pusseltråd
Kahlokatt skrev:Är det verkligen ingen som fattar vad jag menar!?
Jag fattar nog. Det är meningslöst att räkna om man inte vet hur många det ska vara.
Enklaste lösningen måste vara att lägga kanterna, eller minst en lodrät och en vågrät, och multiplicera.
Då vet man hur många det ska vara, och kan räkna alla bitar.
Återgå till Intressanta intressen