"Asperger existerar tydligen inte"

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav slackern » 2016-01-23 17:09:35

marxisten skrev:Asperger finns inte som enskild diagnos längre då man slog ihop det med autism, idag så får du istället diagnosen autismspektrumtillstånd. Kanske var så din bekant menar.

Det du påstår stämmer inte, i Sverige används ICD-10 i journaler och på intyg och där finns AS fortfarande som diagnos.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Toblerone » 2016-01-23 17:42:39

slackern skrev:
marxisten skrev:Asperger finns inte som enskild diagnos längre då man slog ihop det med autism, idag så får du istället diagnosen autismspektrumtillstånd. Kanske var så din bekant menar.

Det du påstår stämmer inte, i Sverige används ICD-10 i journaler och på intyg och där finns AS fortfarande som diagnos.

Det gäller bara DSM, inte ICD. Det är ju det som är så förvirrande.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav marxisten » 2016-01-23 17:43:20

slackern skrev:Det du påstår stämmer inte, i Sverige används ICD-10 i journaler och på intyg och där finns AS fortfarande som diagnos.

Jasså, använder man inte bara DSM? Suck...
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Inläggav slackern » 2016-01-23 17:56:56

marxisten skrev:
slackern skrev:Det du påstår stämmer inte, i Sverige används ICD-10 i journaler och på intyg och där finns AS fortfarande som diagnos.

Jasså, använder man inte bara DSM? Suck...

Nej i alla journaler och intyg i EU måste ICD-10 användas.
slackern

Inläggav slackern » 2016-01-23 18:41:41

Toblerone skrev:
slackern skrev:

Det gäller bara DSM, inte ICD. Det är ju det som är så förvirrande.

Jo jag vet och därför kan det vara bra att känna till att det är ICD-10 som gäller officiellt i Sverige i journaler och intyg.
slackern

Inläggav rdos » 2016-01-23 19:07:46

Toblerone skrev:
Fenren skrev:
Julianus skrev:Varför skulle diagnosen inte existera?

:-)063

För at den är symtomdriven.

Det är som att sjukvården skulle ställa diagnosen 'ont i magen' istället för att dela up den i blindtarmsinflammation, glutenintolerans, skottskada, njursten, cancer, havandeskap och alla andra diagnoser de ställer när folk har ont i magregionen.

Det är INTE orsaken. Många diagnoser ställs efter symptom. Det är ganska logiskt för att det alltid finns en del sjukdomar som man inte riktigt vet orsaken till. Då ställer man diagnosen så att man måste uppfylla ett antal symptom. Det är så med ADHD och med dem flesta psykiatriska sjukdomar.

Snarare att ADHD och autism (och resten av npf + lite till) bygger på obefintlig kunskap om mänsklig variation. När man inte förstod bättre så skapade man ett gäng skrivbordsprodukter som fortfarande finns trots att ingen forskning kunnat visa på att de är avgränsade sjukdomar.

Toblerone skrev:Orsaken att man har valt att ändra till autismspektrum kan nog vara att man tycker att det inte finns så tydliga gränser mellan autism och Asperger, utan det finns mycket emellan och/eller flera varianter. Diagnosmanualerna bearbetas hela tiden och det kommer ut en ny version efter ett antal år. Och då förekommer det ganska regelbundet att man antigen dela upp en diagnos i flera eller buntar ihop två eller flera diagnoser till en enda. Och det senare gjorde man nu med Asperger och autism.

Orsaken lär vara att ingen kunde visa på att det fanns någon reell skillnad mellan autism och AS, och då är ju det mest logiska att man slår ihop dem.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-24 12:05:21

roligt med diskussion. jag tror på min vän tror jag. det verkar som att det inte finns längre. men vad har autism med asperger att göra?
ArgeAnkan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-07-11

Inläggav Alien » 2016-01-24 12:14:07

Autism och AS har alltid haft med varann att göra. Men förr kallades autism med begåvningshandikapp för Kanners syndrom el infantil autism. Men både KS och AS hörde till autismspektrum. Dessutom kunde även en del utan begåvningshandikapp få diagnosen autism; det är de som kallas för högfungerade autister..

Jag tycker det är stor skillnad på om man har begåvningshandikapp el inte. Den gruppen är dessutom störst. Så jag skulle föredra att AS-diagnosen fanns kvar. Så länge jag lever kommer jag iaf att säga att jag har Aspergers (är aspergare), inte att jag har autistiskt spektrumtillstånd (är autist).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav ArgeAnkan » 2016-01-27 3:37:47

okej
ArgeAnkan
Förhandsgranskad

Anslöt: 2015-07-11

Inläggav vofff » 2016-01-27 13:48:37

Vi är ett mellanrum där vi varken passar in.
vofff

Anslöt: 2015-05-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in