Fråga om boendestöd (kan anhöriga vara boendestöd?)
14 inlägg
• Sida 1 av 1
Fråga om boendestöd (kan anhöriga vara boendestöd?)
Jag har boendestöd 3 ggr i veckan på 3,5 timmar. Det är inte tillräckligt och 3 dagar känns lite för mycket så jag pratade med min handläggare på kommunen om att minska till 2 dagar och utöka timmarna till 6 timmar istället. Fick ett mail av min handläggare och det finns en massa formuleringar som jag inte förstår och det jag undrar är följande.
Kan anhöriga vara boendestöd? I mailet finns det en formulering som jag inte riktigt begriper.
"Enligt gällande regler kan man inte vara anhöriganställd vid insatsen boendestöd och därför kommer utökningen på 1,5 timmar per vecka inte kunna utföras av nuvarande boendestödjare."
Det finns andra saker i mailet som jag inte förstår men väljer att inte ta upp det.
Jag vill bara ha ett svar på min fråga om just om anhöriga kan vara boendestöd.
Kan anhöriga vara boendestöd? I mailet finns det en formulering som jag inte riktigt begriper.
"Enligt gällande regler kan man inte vara anhöriganställd vid insatsen boendestöd och därför kommer utökningen på 1,5 timmar per vecka inte kunna utföras av nuvarande boendestödjare."
Det finns andra saker i mailet som jag inte förstår men väljer att inte ta upp det.
Jag vill bara ha ett svar på min fråga om just om anhöriga kan vara boendestöd.
Fråga om boendestöd
som jag tolkar det så är det inte tillåtet att ha anhöriga som boendestödjare samt att ditt förslag på o ändra till 2 dagar och 6 timmar per dag skulle innebära 1½ timme mer i veckan än dom nuvarande 10½ timmarna du har.
tycker hon/han har formulerat sig lite konstigt dock, det där "och därför kommer utökningen på 1,5 timmar per vecka inte kunna utföras av nuvarande boendestödjare."
det borde ju inte ha nån relation till att det inte är tillåtet att ha anhöriga som boendestödjare. skulle gissa att hon inte heller menar det utan att hon kanske menar att den nuvarande boendestödjaren inte kan utöka tiden med 1½ timme per vecka.
antar att du skulle kunna föreslå 10½ timme delat på 2 dagar.
fast då går det väl inte pga nån annan anledning. men fråga går ju alltid.
tycker hon/han har formulerat sig lite konstigt dock, det där "och därför kommer utökningen på 1,5 timmar per vecka inte kunna utföras av nuvarande boendestödjare."
det borde ju inte ha nån relation till att det inte är tillåtet att ha anhöriga som boendestödjare. skulle gissa att hon inte heller menar det utan att hon kanske menar att den nuvarande boendestödjaren inte kan utöka tiden med 1½ timme per vecka.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Fråga om boendestöd
Konstigt formulerat. Det låter som om du redan har en anhörig som boendestödjare, men eftersom man inte får ha det så kan inte utökad tid utföras av anhörig. Men det är ju ologiskt, i så fall skulle ju inte de andra timmarna kunna utföras av anhörig heller.
Eller om du nu har en utomstående boendestödjare, men vill ha en anhörig som boendestödjare under just de extra 1,5 timmarna. Men tycker ändå det låter konstigt. Jag får inte ihop det.
Det borde väl stå någonstans i kommunens regler om det går att ha en anhörig som boendestödjare. Spontant misstänker jag att de inte gillar det, kanske för att boendestöd ska uppmuntra till större självständighet, medan en anhörig (typ mamman) fortsätter att behandla sonen/dottern som ett barn. Fast anhörig som personlig assistent går ju tydligen bra.
Fråga om boendestöd
triggerhappyD skrev:som jag tolkar det så är det inte tillåtet att ha anhöriga som boendestödjare samt att ditt förslag på o ändra till 2 dagar och 6 timmar per dag skulle innebära 1½ timme mer i veckan än dom nuvarande 10½ timmarna du har.
Varför får man inte ha anhöriga som boendestöd? Jag kan inte hitta nånstans på hemkommunens hemsida om den formuleringen så jag tror att min handläggare snackar en massa strunt.
Och typiskt så går det inte att få tag på min handläggare eftersom hon gick på semester samma dag hon skickade mailet till mig, vid frågor så hänvisas jag till en annan handläggare. Typiskt.
Alien skrev:Konstigt formulerat. Det låter som om du redan har en anhörig som boendestödjare, men eftersom man inte får ha det så kan inte utökad tid utföras av anhörig. Men det är ju ologiskt, i så fall skulle ju inte de andra timmarna kunna utföras av anhörig heller.
Eller om du nu har en utomstående boendestödjare, men vill ha en anhörig som boendestödjare under just de extra 1,5 timmarna. Men tycker ändå det låter konstigt. Jag får inte ihop det.
Det borde väl stå någonstans i kommunens regler om det går att ha en anhörig som boendestödjare. Spontant misstänker jag att de inte gillar det, kanske för att boendestöd ska uppmuntra till större självständighet, medan en anhörig (typ mamman) fortsätter att behandla sonen/dottern som ett barn. Fast anhörig som personlig assistent går ju tydligen bra.
Tycker också det är konstigt formulerat. Min yngsta syster är boendestödjare och det fungerar alldeles utmärkt
Håller faktiskt med dig, då skulle isåfall insatsen inte ha beviljats redan från början. Om jag har förstått det helt rätt, vilket är helt ologiskt.
Jag vill inte ha en utomstående, litar inte på de överhuvudtaget.
Som sagt, jag kan inte hitta på hemkommunens hemsida angående regler om boendestöd och om anhöriga får vara det eller inte. Okej, varför är det inte tillåtet? För mig fungerar det jättebra. Skulle jag ha en utomstående vet man aldrig vad de gör och vet ens om arbetets innebörd. Dessutom vet ju utomstående ingenting om mig och mina behov.
Fråga om boendestöd
Så du har en anhörig som boendestöd nu? I så fall är det inte konstigt formulerat av din handläggare.
Re: Fråga om boendestöd
alixha skrev:Så du har en anhörig som boendestöd nu? I så fall är det inte konstigt formulerat av din handläggare.
Du får gärna förklara varför.
Fråga om boendestöd
Julianus skrev:alixha skrev:Så du har en anhörig som boendestöd nu? I så fall är det inte konstigt formulerat av din handläggare.
Nej vänta, nu såg jag varför ni tycker formuleringen är konstig.
Jag får skylla på att jag är lite trött efter julafton igår
Kan du inte skicka ett mail tillbaka och fråga vad hon menar?
Om hon menar att du inte får ha en anhörig överhuvudtaget eller om det finns någon gräns för hur många timmar per vecka en anhörig får vara boendestöd.
Ja, fråga vad hon menar helt enkelt.
Re: Fråga om boendestöd
alixha skrev:Julianus skrev:alixha skrev:Så du har en anhörig som boendestöd nu? I så fall är det inte konstigt formulerat av din handläggare.
Nej vänta, nu såg jag varför ni tycker formuleringen är konstig.
Jag får skylla på att jag är lite trött efter julafton igår
Kan du inte skicka ett mail tillbaka och fråga vad hon menar?
Om hon menar att du inte får ha en anhörig överhuvudtaget eller om det finns någon gräns för hur många timmar per vecka en anhörig får vara boendestöd.
Ja, fråga vad hon menar helt enkelt.
Jag får inte tag på min handläggare eftersom hon gick på semester samma dag mailet skickades till mig med beslutet och utredningen om boendestöd.
Fråga om boendestöd
Julianus skrev:
Varför får man inte ha anhöriga som boendestöd? Jag kan inte hitta nånstans på hemkommunens hemsida om den formuleringen så jag tror att min handläggare snackar en massa strunt.
Och typiskt så går det inte att få tag på min handläggare eftersom hon gick på semester samma dag hon skickade mailet till mig, vid frågor så hänvisas jag till en annan handläggare. Typiskt.
det vet jag inte, jag tackade själv nej till boendestöd för några år sen då jag inte heller vill ha myndighetspersoner i mitt hem.
förstod inte på ditt första inlägg att du redan hade en anhörig som boendestödjare, nu fattar jag formuleringen ännu mindre.
menar dom att du inte ska få ha det alls nu, eller att det går bra o fortsätta som det är fast inte att utöka med 1½ timme i veckan...
jag ska träffa en bekant om ett par dagar som är utbildad socionom och jobbar som boendestödjare, ifall du vill skulle jag kunna fråga rent generellt kring regler för boendestöd och anhöriga o se om hon vet hur reglerna är kring det.
- triggerhappyD
- Anslöt: 2015-06-01
Fråga om boendestöd
I min kommun får alla av kommunen anställda boendestödjare inte vara det till sina barn i alla fall. Såklart kan man om man kommit överens med sina anhöriga t ex föräldrar använda dom som boendestödjare men då är det såklart oavlönat och så som jag förstått det vill du att din anhörig ska anställas av kommunen och tjäna pengar på att hjälpa dig. Vilket jag kan tycka borde funka men jag misstänker starkt ett nej från kommunens sida.
Varför inte ringa en handläggare som är kollega med din? De måste arbeta lika och veta hur lagar de arbetar efter kan innebära/möjliggöra.
Varför inte ringa en handläggare som är kollega med din? De måste arbeta lika och veta hur lagar de arbetar efter kan innebära/möjliggöra.
Fråga om boendestöd
I hemtjänsten i min kommun är det så atr sedan nytt år 2016 får man inte längre anställa familj till brukare. Men de som är redan anställda kan arbeta. Kanske är det samma här. Därför ökningen av timmar är omöjligt.
(Ursäkta gram.-spell. fel)
(Ursäkta gram.-spell. fel)
Fråga om boendestöd
Förtydligande.
Hade tidigare skrivit att det var 3,5 timmar per vecka men detta är felaktigt, hade räknat fel helt enkelt
Det ska vara 4,5 timmar per vecka.
Hade tidigare skrivit att det var 3,5 timmar per vecka men detta är felaktigt, hade räknat fel helt enkelt
Det ska vara 4,5 timmar per vecka.
Återgå till Att leva som Aspergare