Kommer jag bli tvingad in i värnplikten i framtiden? är rädd

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav yusuke20 » 2016-01-05 21:10:44

Jag är inte så kunnig inför svenska lagar men vad jag hört så var värnplikten obligatorisk tills det upphävdes 2010 och nu talas det mycket om att återinföra det. Jag är 19 år och har inte fått någon brev om värnplikt eller något med det saken överhuvudtaget och vad som skrämmer mig är att regeringen kommer tvinga mig till värnplikt och sedan efter värnplikten om det blir krig tvinga mig ut i striden.

Krig är ett av mina största rädslor och jag får stor ångest så fort jag tänker om Sverige skulle hamna i krig med Ryssland. Jag kan förstå er som vill gå ut i strid och respekterar det men jag är inte den typen av människa som är kapabel och vill försvara landet för regeringen. Jag måste också tillägga att jag har autism (osäker på vilken men ligger åt asperger) och motorisk utvecklingsstörning. Mina största svårigheter är att koncentrera mig, samarbeta, vara social och att komma ihåg saker. Jag har dåligt kondition och har extremt svårt med att hålla ordning. Jag är också rätt långsam i att hänga med i lektioner och övningar. Som ni ser så har jag massor av svårigheter och jag undrar om jag slipper värnplikt om jag berättar de samt visar min diagnospapper som bevis? Samt så vill jag säga att jag har inte har så bra grundskolebetyg med tanke på att jag har varit inskriven i grundsärskola tidigare även om jag fortfarande gå i ett särskola klass.

Ni som är funktionshindrade eller icke diagnostiserade som har fyllt 18 innan värnplikten slutade vara viktigt, hur gick det för er och hur gjorde ni för att undgå värnplikten?

Har en store bror som är 28 år och har autism som mig fast grövre som inte har gjort värnplikt men ändå så har han fått någon tidning eller vad det nu är från försvarsmakten men jag vet inte om han fick det direkt från dem eller någon annanstans. jag vet inte ens om han har fått en värnpliktsbrev när han var 18.

Jag kanske låter feg som inte vill försvara Sverige men jag vill hellre fly med mina bekanta än att gå ut i strid som jag inte skulle klara på 10 minuter med tanke på mina svårigheter och hinder. Enligt mig skulle min insats i krig vara självmord och jag ser inget poäng för mig att kriga och döda folk. :cry:

Min sista fråga är om Sverige verkligen tvingar sin egna befolkning att ge sig ut i strid även om de är rädda och inte vill? Gäller det endast de som gjort värnplikt?

Förlåt för min dåliga svenska och jag hoppas ni kan förstå min vägran till krig. :cry:
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav RainBowChild » 2016-01-05 21:21:35

Med tanke på dina svårigheter så tror jag inte du kommer klara dom test dom gör för att se om du har vad som krävs, så du kan va helt lugn!
RainBowChild
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-07-12

Inläggav Bonddrengen » 2016-01-05 21:58:34

Om jag minns rätt (när värnplikten fortfarande gällde) så fick jag ett brev i brevlådan från Försvarmakten med information om att fylla i ett formulär med frågor på nätet. Jag fyllde i det och de har aldrig mer hört av sig till mig. Förmodligen tyckte väl de väl inte att jag med AS dög som kanonmat åt vår Konung och vårt Fäderneslandet. :(

Men kommer ryssen får man väl kanske göra sin plikt och sopa golven i flyghangarerna eller skyddsrummen. Det är en ärorik uppgift det också. :D
Bonddrengen

Anslöt: 2015-09-12

Inläggav Huggorm » 2016-01-05 22:11:35

yusuke20 skrev:Min sista fråga är om Sverige verkligen tvingar sin egna befolkning att ge sig ut i strid även om de är rädda och inte vill? Gäller det endast de som gjort värnplikt?
I första läget bara de som gjort värnplikt och har en krigsplacering, det vill säga att de inte är för gamla heller. Men allt eftersom ett krig framskrider och folk dör så får även ungdomar och gamla rycka in, det har vi sett i många krig. Men Sverige skulle aldrig kunna hålla ut så länge att det blir aktuellt, vi blir besegrade på några dagar. Så du behöver definitivt inte vara orolig.

När jag mönstrade -99 så gjorde alla som inte ville in i värnplikten så dåligt de kunde på de olika proven och därmed dög de inte och slapp. Jag var dum nog att göra så gott jag kunde och fick en placering, men jag kom senare på att jag inte ville och vapenvägrade och slapp. Istället fick jag göra civilplikt och skall laga elledningar och ställverk om det blir krig, det vill säga vara kvar hemma och försöka hålla igång landet så gott det går när andra åker iväg för att dö. Helt okej kompromiss för min del.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Braincandy » 2016-01-05 22:25:45

Tror jag var bland den sista kullen som behövde fylla i nåt formulär som var obligatoriskt strax innan 2010. Då togs man bara vidare till mönstring om svaren lät lovande...

Var kanske en tredjedel av min gymnasieklass som fick mönstra, jag behövde inte mönstra utan fick bara ett brev där det stod att jag "tyvärr" inte blivit antagen.
Braincandy

Anslöt: 2012-09-27

Inläggav plåtmonster » 2016-01-05 22:34:31

@yusuke20, Du kan också flytta till ett grannland för att komma runt detta.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav yusuke20 » 2016-01-05 23:00:22

Bonddrengen skrev:Om jag minns rätt (när värnplikten fortfarande gällde) så fick jag ett brev i brevlådan från Försvarmakten med information om att fylla i ett formulär med frågor på nätet. Jag fyllde i det och de har aldrig mer hört av sig till mig. Förmodligen tyckte väl de väl inte att jag med AS dög som kanonmat åt vår Konung och vårt Fäderneslandet. :(

Men kommer ryssen får man väl kanske göra sin plikt och sopa golven i flyghangarerna eller skyddsrummen. Det är en ärorik uppgift det också. :D

Jag förstår din kärlek till vårt land och att du vill försvara det. Jag respekterar verkligen ditt mod och jag kommer önska dig en lycka till och hoppas att ni besegrar ryssarna. jag bara hoppas ni inte ser mig som en förrädare eller en fegis om jag vill fly från kriget. :(

Jag gillar också sverige men jag är helt enkelt inte kapabel till krig och jag ser ingen poäng i det så för mig så kommer jag packa väskorna och fly tillsammans med mina nära och kära till ett helt nytt land och leva ett helt nytt liv tills sverige återgår till fred igen men det beror på.
yusuke20

Anslöt: 2014-01-19

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:06:33

Som du beskriver dina problem tror jag att du skulle få frisedel direkt, i värsta fall får du väl göra vapenfri tjänst eller bli malaj. För om dom återinför värnplikten igen då tror jag att Sverige tar hotet från Ryssland på allvar och bygger upp försvaret till den standarden vi hade under kallakriget.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav antonius » 2016-01-05 23:22:06

Det är nog så att en del partier vill ha högre samarbete med NATO, med den påföljden att blir det allmän värnplikt igen, så kan det bli så att svensk trupp kan bli skickad på uppdrag vid skärmytslingar med ex Jihadister och liknande. Är osäker men har för mig att t ex SD inte ser det som en otänkbart. Men många gillar ju deras politik så det är väl bara att ställa upp... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Neonland » 2016-01-05 23:26:23

Har man diagnoser är man överlag rätt körd hos FM. Du behöver inte oroa dig.
Neonland

Anslöt: 2014-11-17

Inläggav antonius » 2016-01-05 23:30:19

Neonland skrev:Har man diagnoser är man överlag rätt körd hos FM. Du behöver inte oroa dig.

Tror inte det spelar så stor roll då det gäller att tvinga fram trupper om man vill, snarare är dom väl glad bli av med sådana som oss... :-)004
antonius

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:31:49

Neonland skrev:Har man diagnoser är man överlag rätt körd hos FM. Du behöver inte oroa dig.

Det beror på vilken beredskap Sverige vill ha, under kalla kriget blev folk med diagnoser malajer.

Handräckningsvärnpliktig var i Sveriges försvarsmakt en värnpliktig av begränsad militär användbarhet, som gjorde sin värnplikt genom att understödja de värnpliktiga som utbildades till militära uppgifter. Efter 1981 kallades handräckningsvärnpliktiga istället "vakt- eller depåvärnpliktig".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Handr%C3% ... 4rnpliktig
slackern

Inläggav Toblerone » 2016-01-05 23:34:53

antonius skrev:

Tror inte det spelar så stor roll då det gäller att tvinga fram trupper om man vill, snarare är dom väl glad bli av med sådana som oss... :-)004

Nä, det tror jag inte. Min äldste son skulle mönstras - då var det fortfarande värnplikt. Han skrev tillbaka att han har ADHD-diagnos. Då behövde han inte ens komma till någon mönstring. När son två var klar med skolan (han har inga diagnoser) var det inte allmän värnplikt längre och han behövde inte heller. Och man brukar ju inte kallas in senare, de tar ju bara de unga som precis är klara med skolan.
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Neonland » 2016-01-05 23:40:02

slackern skrev:

Det beror på vilken beredskap Sverige vill ha, under kalla kriget blev folk med diagnoser malajer.

Handräckningsvärnpliktig var i Sveriges försvarsmakt en värnpliktig av begränsad militär användbarhet, som gjorde sin värnplikt genom att understödja de värnpliktiga som utbildades till militära uppgifter. Efter 1981 kallades handräckningsvärnpliktiga istället "vakt- eller depåvärnpliktig".

Ja, men förr skulle i princip alla göra någon form av plikttjänst och en armé bestående av 700.000 man. Det har vi inte idag och kommer aldrig mer att ha.
Neonland

Inläggav Huggorm » 2016-01-05 23:42:17

Toblerone skrev:Och man brukar ju inte kallas in senare, de tar ju bara de unga som precis är klara med skolan.
Nja, medan det fortfarande var värnplikt kunde man bli kallad till mönstring upp till 24 eller 25 års ålder tror jag. Men om de startar upp värnplikt igen blir det nog inte så, de kommer säkert få fullt upp med en årskull åt gången
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:43:44

Neonland skrev:
slackern skrev:

Ja, men förr skulle i princip alla göra någon form av plikttjänst och en armé bestående av 700.000 man. Det har vi inte idag och kommer aldrig mer att ha.

Jag är inte så jävla säker på det, Ryssland börjar ju bete sig rätt aggressivt men jag hoppas att du har rätt.
slackern

Inläggav antonius » 2016-01-05 23:44:06

Toblerone skrev:
antonius skrev:

Nä, det tror jag inte. Min äldste son skulle mönstras - då var det fortfarande värnplikt. Han skrev tillbaka att han har ADHD-diagnos. Då behövde han inte ens komma till någon mönstring. När son två var klar med skolan (han har inga diagnoser) var det inte allmän värnplikt längre och han behövde inte heller. Och man brukar ju inte kallas in senare, de tar ju bara de unga som precis är klara med skolan.

En släkting är bipolär och han var tvungen att göra sin värnplikt, men det är klart kommer man från någon fin rik släkt eller suger av någon general går det väl alltid att klara sig. Om det blir nya hårdare tider för ALLA med andra politiska inriktningar, med högre närvaro av fientlig trupp till vårat fosterland, så då får nog alla krypa till korset, tyvärr... :-)004
antonius

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:45:42

Huggorm skrev:
Toblerone skrev:Och man brukar ju inte kallas in senare, de tar ju bara de unga som precis är klara med skolan.
Nja, medan det fortfarande var värnplikt kunde man bli kallad till mönstring upp till 24 eller 25 års ålder tror jag. Men om de startar upp värnplikt igen blir det nog inte så, de kommer säkert få fullt upp med en årskull åt gången

Dessutom är värnplikten bara vilande att dom kan börja med att kalla in folk igen och att lagen är könsneutral så att även kvinnorna blir tvingade till att göra värnplikten vilket jag tycker är bra.
slackern

Inläggav Neonland » 2016-01-05 23:46:14

Huggorm skrev:

Förr fanns ingen åldersbegränsning för att göra värnplikt (inte idag heller när det gäller GMU), man fick ansöka om uppskov för inryck. Desto äldre man blev, desto mer sällsynt att rycka in. Kvinnor hade en åldersgräns för 28 för att få antagningspröva.
Neonland

Inläggav Neonland » 2016-01-05 23:50:07

antonius skrev:
Toblerone skrev:
antonius skrev:Tror inte det spelar så stor roll då det gäller att tvinga fram trupper om man vill, snarare är dom väl glad bli av med sådana som oss... :-)004

En släkting är bipolär och han var tvungen att göra sin värnplikt, men det är klart kommer man från någon fin rik släkt eller suger av någon general går det väl alltid att klara sig. Om det blir nya hårdare tider för ALLA med andra politiska inriktningar, med högre närvaro av fientlig trupp till vårat fosterland, så då får nog alla krypa till korset, tyvärr... :-)004

Lita på mig när jag säger att diagnoser överlag ger per automatik biljett ut från Försvarsmakten och har så varit i många år nu. Däremot kan man mörka under antagningsprövning, men väl inne i systemet krävdes det en hel del för att bli avskiljd från sin tjänst. Och "alla" kommer inte få krypa till korset vid en eventuell konflikt, det är inte så systemet är uppbyggt i dagsläget.
Neonland

Inläggav Neonland » 2016-01-05 23:51:37

slackern skrev:
Neonland skrev:
slackern skrev:

Jag är inte så jävla säker på det, Ryssland börjar ju bete sig rätt aggressivt men jag hoppas att du har rätt.

Vi har inte råd med 700.000, och det hade vi inte då heller. Därför infanterister fick cykeltolka fram till 90-talet, vi tog in fler än vi hade råd med.
Neonland

Inläggav plåtmonster » 2016-01-05 23:55:44

Vad är cykeltolka?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav antonius » 2016-01-05 23:56:54

Neonland skrev:Lita på mig när jag säger att diagnoser överlag ger per automatik biljett ut från Försvarsmakten och har så varit i många år nu. Däremot kan man mörka under antagningsprövning, men väl inne i systemet krävdes det en hel del för att bli avskiljd från sin tjänst. Och "alla" kommer inte få krypa till korset vid en eventuell konflikt, det är inte så systemet är uppbyggt i dagsläget.

Säg det till dem som dör dagligen, i sammandrabbningar över hela världen, det är nog tyvärr så att vi måste vakna upp ur vår ankdamm för doomsday kommer allt närmare, men våra kära politiker kommer säker styra upp detta... :-)004
antonius

Inläggav slackern » 2016-01-05 23:57:14

Neonland skrev:
slackern skrev:
Neonland skrev:

Vi har inte råd med 700.000, och det hade vi inte då heller. Därför infanterister fick cykeltolka fram till 90-talet, vi tog in fler än vi hade råd med.

Sant det där med cykeltolkning, men tror att det var typ personalreserven som hamnade på dom uppgifterna eller det hotade mitt plutonsbefäl mig med. :lol:

Vet inte hur det såg ut rent ekonomiskt med att ha så pass mycket soldater, men det togs bort när hotet från Sovjet och dess allierade försvann.
slackern

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in