parfym-sanering?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-12 0:36:54

Är det någon som har någon idé om hur lång tid det kan ta att dra på sig hälsoproblem IFALL det skulle finnas mögel i ens lägenhet? Tycker inte att det luktar så direkt men det luktar å andra sidan så mycket annat. Vad kan man göra under tiden? Vädra mycket och låta bli att vara hemma?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Anslöt: 2007-11-15

Inläggav johnnyfg » 2008-08-12 0:40:42

Bjäbbmonstret skrev:Jag tänkte ta en storstädning i badrummet inom kort så det verkar vara läge att gå på kaklet också. Är dessutom mycket misstänksam mot badrumssilen och en ventil som sitter uppe i taket, vissa fogar i kaklet samt vad som döljer sig under det plastöverdrag (!) som värden har satt i badkaret förmodligen för att slippa byta ett gammalt badkar???

Jag duschar ofta och länge, mest för att jag har en förmåga att slappna av i duschen, jag slipper tinnitusen ett tag. Men också att jag kör en hälsometod som jag kan ta en annan gång. Någväl det har blivit fuktskador och efter lite snack med värden, alltså där jag bodde tidigare. Och nåväl jag köpte en avfuktare typ en tusenlapp, och hade den i badrummet när jag skulle göra något som jag visste var fuktigt. Det fungerade bra. Avfuktaren fick stå på någon timme efter jag var klar och badrummet vad hur torrt som helst efteråt. kan varmt rekomendera avfuktare om man som jag kan fukta ner i badrummet.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Anslöt: 2008-05-01

Inläggav Charley? » 2008-08-12 0:41:09

För vissa kan det bli hälsokonsekvenser direkt, allergiker t ex. Annars är det nog väldigt individuellt.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:57:11, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-08-12 0:42:28

Bjäbbmonstret skrev:Om mögel.

Vad du kan göra är att behandla med klorin. Klorin dödar mögel ganska effektivt, faktiskt. Använd handskar.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-12 0:49:20

Charley? skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Om mögel.

Vad du kan göra är att behandla med klorin. Klorin dödar mögel ganska effektivt, faktiskt. Använd handskar.

Jo men luktar det inte också väldigt starkt? Eftersom det är lukten jag vill ha bort i första hand och inte vet om det eventuellt kan vara mögel kanske jag skulle börja med att försöka avkalka med något som luktar mindre? Dessutom lär jag knappast komma åt i alla utrymmen som kan vara relevanta i alla fall. Badkaret är helkaklat ner till golvet.
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-12 0:50:59

johnnyfg skrev:Kan varmt rekomendera avfuktare om man som jag kan fukta ner i badrummet.

Avfuktare? Jag är mer van vid att köra med luftfuktare (dock inte i badrummet förstås) Men här lär det inte behövas så dragigt som det är.
Bjäbbmonstret

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-12 0:53:17

Charley? skrev:För vissa kan det bli hälsokonsekvenser direkt, allergiker t ex. Annars är det nog väldigt individuellt.

Pojkvännen som är allergiker kan inte sova över hos mig på grund av något i lägenheten, oklart vad. Det är huvudanledningen till att det behöver göras något.
Bjäbbmonstret

Inläggav Charley? » 2008-08-12 0:53:34

Bjäbbmonstret skrev:Jo men luktar det inte också väldigt starkt? Eftersom det är lukten jag vill ha bort i första hand och inte vet om det eventuellt kan vara mögel kanske jag skulle börja med att försöka avkalka med något som luktar mindre? Dessutom lär jag knappast komma åt i alla utrymmen som kan vara relevanta i alla fall. Badkaret är helkaklat ner till golvet.

Klorin luktar starkt när man använder det. Skölj noga med vatten/torka av ordentligt med våt trasa efter användning. Lukten håller sig kvar i ett par timmar men försvinner sedan, om du ser till att vädra ordentligt. Min sambo är både mögel- och dammallergiker samt extremt känslig för lukter, så när jag använde klorin sist fick han gå ut ur lägenheten ett tag. Men han kom in igen efter en halvtimma (då ca 1 timma efter att jag blivit klar och sköljt ordentligt, samt vädrat genom att öppna alla fönster och dörrar i lägenheten) och då var det okay igen.

Det är nästan garanterat inte kalk som orsakar en obehaglig lukt, men givetvis är det bra att använda antikalkmedel (Ajax Professional har en produkt speciellt för detta som är väldigt bra, annars är Ajax Showerpower också bra) på våtutrymmen.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Charley? » 2008-08-12 0:55:08

En sak till: om du kan, använd alltid mycket (och hett) vatten när du rengör (våtutrymmen brukar kunna hantera detta, rekommenderas dock ej för parkettgolv). Hett vatten dödar i sig mycket bakterier och är nyckeln till ett rent och fräscht badrum.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:57:14, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-12 1:02:21

Charley? skrev: Min sambo är både mögel- och dammallergiker samt extremt känslig för lukter, så när jag använde klorin sist fick han gå ut ur lägenheten ett tag. Men han kom in igen efter en halvtimma (då ca 1 timma efter att jag blivit klar och sköljt ordentligt, samt vädrat genom att öppna alla fönster och dörrar i lägenheten) och då var det okay igen.

Oj du verkar ju vara proffs på det här!
Jag tänkte på Weasleys avkalkning och den intressanta färgen i badrummet. Mitt badrum är också delvis lite gulaktigt.

Jag är osäker på hur jag själv klarar av obehaget att hantera klorin i ett utrymme med så litet fönster. Misstänker att jag i så fall skulle få göra det i många omgångar och gå ut emellan. ...
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:14, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

Inläggav Charley? » 2008-08-12 1:22:19

Bjäbbmonstret skrev:Oj du verkar ju vara proffs på det här!
Jag tänkte på Weasleys avkalkning och den intressanta färgen i badrummet. Mitt badrum är också delvis lite gulaktigt.

Jag är osäker på hur jag själv klarar av obehaget att hantera klorin i ett utrymme med så litet fönster. Misstänker att jag i så fall skulle få göra det i många omgångar och gå ut emellan. ...

Någon form av mask? Gasmask? Någonting måste ju gå att få tag på. Jag brukar köra på att göra allting snabbt (men noggrannt) för att inte utsätta mig själv eller sambon för onödigt mycket kemikalier. En ordentlig rengöring av badrummet (och jag rekommenderar varmt klorin eftersom det desinficerar [stavning?]) låter det verkligen som att du är i behov av.

Det weasley tog bort var inte kalkbeläggningar (kalkbeläggningar är vita), utan beläggningar från rökning, vilket kan innehålla mycket lukt. Antikalksprayer bekämpar både det ena och det andra, så att resultatet var bra med enbart antikalkspray är inte konstigt. Dock rekommenderar jag följande för en ordentlig rengöring av kaklade utrymmen (använd alltid handskar för att skydda din hud, och investera i ett par riktigt bra sådana med bra greppyta, i rätt storlek, och med lång livstid. Vileda har ett riktigt bra utbud, väl värt pengarna):
Innan du börjar, se till att utrymmena är dammtorkade/dammsugna och så fria från löst smuts och damm som möjligt.
1. Ajax Professional Allrengöring (det är en rosa/orange flaska. Om man tål lukten, annars: grön såpa), uppblandat i hett vatten, i lite högre koncentration än vad som rekommenderas. Använd svamp och skrubba ordentligt, använd rikligt med vatten.
2. Klorin (finns också i sprayform för mindre ytor) mot mögel, missfärgningar, hård smuts osv. Klorinet måste få verka några minuter, lämna rummet under tiden. Se till att ytan du ska behandla tål klorin.
3. Skölj/våttorka överallt ordentligt. Personligen brukar jag ta duschen och duscha av alla väggar, toastolen, handfatet, rubbet, och det ordentligt. Man känner själv hur lukten av rengöringsprodukter avtar och de flesta kan avgöra när man sköljt färdigt. Men skölj hellre för mycket än för lite.
4. Antikalkspray. Spraya på, låt verka en kort stund, tvätta av med svamp.
(Här kan man passa på att rengöra allt som är i rostfritt stål med en speciell produkt för det som görs av Ajax Professional [transparent flaska, rosalila innehåll], det brukar jag göra.)
5. Skölj igen.
6. Vädra.

Om lukten av städprodukter skulle hålla i sig efter ordentlig vädring, skölj igen. Fungerar inte detta så testa att använda en mild rengöringsprodukt för att få bort gamla rester av de andra rengöringsprodukterna (t ex såpa). Lukten av klorin samt de andra produkterna jag nämnt ska gå bort om man vädrar ordentligt.

Ps: gällande att vara proffs, så har jag inte nedanstående undertitel för intet:
Bild
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv

Inläggav Inger » 2008-08-12 1:56:22

Jag vill göra reklam för Änglamarks WC rent. Den både rengör och avkalkar hårda ytor jätteeffektivt. Och är den enda avkalkning jag hittat som inte luktar antingen parfym, jättestarka kemikalier eller som om någon just kräkts i badrumet (ett avkalkningspreparat luktade exakt så!).

Sen anser jag att man inte ska försiktig med bakteriedödande medel. Känns onödigt att använda om man inte varit magsjuk, har husdjur eller det är extraordinärt skitigt.

Love the picture! :P Hyr du ut dina städtjänster? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Aspkvinna » 2008-08-12 6:04:38

Kalkosan har jag tyckt är bra mot kalkavlagringar.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Inger » 2008-08-12 7:38:52

Men den STINKER!

Såg just att jag skrivit fel ovan. Jag anser att man SKA vara försiktig med bakteriedödande preparat. (Glömde ett "inte" när jag gjorde om meningen.)
Inger
Inaktiv

Inläggav DC » 2008-08-12 9:02:18

Inger skrev:

Sen anser jag att man inte ska försiktig med bakteriedödande medel. Känns onödigt att använda om man inte varit magsjuk, har husdjur eller det är extraordinärt skitigt.

Jag använder ofta och gärna apotekets "Ytdesinfektion Plus" i badrummet och på skötbordet. Det finns handdesinfektion också om någon är magsjuk här hemma eller i förkylningstider. Tvätta händerna är det bästa man kan göra för att så gott det går undvika att bli smittad eller att smitta (även om detta nu blir lite off topic).

Men för att återknyta mer till ämnet... När vi återvände hem i går efter att ha varit bortresta ett par dagar var hela lägenheten inpyrd av gammal tobaksrök. Jag ringde direkt till fastighetsförvaltaren. Plötsligt stod han utanför dörren utan att ha meddelat att han skulle komma (tyckte jag inte om).

Nu ska man börja riva runt i köket för att se om röken vandrar via någon stam eller vad det hette. Han sa att "det här ska vi lösa" och han verkade mena det. Samtidigt undrar jag om de verkligen är på rätt väg. Köket stinker som ett rökrum och det bara fylls på. Ättika hjälper inte alls längre.

På tal om klorin så har alla katter jag haft älskat den doften. De rullade runt och kelade intensivt mot golvet när jag torkat med klorin. Jag brukade göra det när jag hade katter för att verkligen få riktigt rent efter deras turer i kattlådan.

Nu tycker jag det räcker med vatten och ibland lite såpa. Miljömopparna behöver inte vara plaskblöta för att torka rent (bra när det gäller parkett och linoleum).

Jag läste på någon internetsajt att man tydligen konstaterat att nutidens plastmattor är helt ofarliga även om de kan dofta lite framförallt när de är nya.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 2 gånger.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav DC » 2008-08-12 9:07:11

Inger skrev:Men den STINKER!

Såg just att jag skrivit fel ovan. Jag anser att man SKA vara försiktig med bakteriedödande preparat. (Glömde ett "inte" när jag gjorde om meningen.)

Bra att du förtydligade meningen, även om jag gissade rätt när jag funderat ett stund.

Håller med om att Kalkosan stinker. När jag använt Kalkosan måste jag städa bort lukten efteråt. Men det finns andra avkalkningsmedel eller så kan man använda ren outspädd ättika. (Obs, använd handskar.) På med ättika och gnugga med diskborste. Inte en gnutta kalk som kan hålla sig kvar.

Jag skulle behöva skura hela väggen vid badkaret. När jag gjort små fläckvisa försök rinner det någon grön sörja nerför väggen. Hon som bodde här före mig städade nog aldrig.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 2 gånger.
DC
Inaktiv

Anslöt: 2008-01-03

Inläggav Inger » 2008-08-12 9:07:40

Jo, många material blir bättre vartefter man blir mer medveten om att vissa ämnen är onyttiga. T ex målarfärgerna är numera betydligt mer miljövänliga än för 10 år sen.

Och på 70-talet var det vanligt att man tillverkade plastbyttor och annat att förvara mat i med kadmiumorange. Säkert jättenyttigt...

När det gäller plastgolv beror det således på hur gamla de är. Å ena sidan har väl de ämnen de avger hunnit avdunsta om de är riktigt gamla, men å andra sidan har de kanske hunnit dra åt sig dofter också och blivit ofräscha.
Inger
Inaktiv

Re: parfym-sanering?

Inläggav johnnyfg » 2008-08-12 9:55:35

Okej ... nu tror jag vet hur det gick till när det började lukta i min lägenhet.
Jag skulle duscha länge och för att fixa det så satte jag igång avfuktaren i badrummet, men för att det inte finns ett vettigt uttag för den så kopplade jag en skarvsladd till den ifrån hallen. Dörren gick inte att stänga pga av sladden. När jag sedan duschade så kom det fukt in under plastmattan utanför. Sedan korvade sig mattan och kröp ur kanten vid väggen och "bullade" up sig med luft (gas?) under. Fukten aktiverade alltså en gas-bildning som jag uppfattade som paryfm/tvål på min tunga i flera dagar efteråt.
Duscha länge kan man inte undvika med mig så länge jag inte är fullt frisk.
Att duscka länge utan avfuktare skulle ge fukt skador i badrummet.
Sätta in eluttag i badrummet får jag inte göra, men kan be vaktmästaren göra det. Fast helst skulle jag att man bytte ut plastmattorna som bara ligger där som en tids-inställd bomb färdig att brisera ut sina gaser.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-08-14 20:44:50

Min granne städar uppenbarligen med klorin eller något sånt i SITT badrum. Det stinker upp till mig genom ventilationen så jag måste vädra. Jag hör att hon dammsuger också. Det här huset är som ett såll. Tidigt 50-tal tror jag. Allt man gör hörs. Det närmaste jag kommit med min egen sanering är att lägga min något för slutna dunkudde i en plastpåse för vidare transport ut ur lägenheten.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret

yocoair = bikarbonat

Inläggav johnnyfg » 2008-08-28 2:30:43

Hej! Har handlat en sprutflaska med yocoair. Dess aktiva ingrediens är bikarbonat. Vilket är ett ämne som är bra på att "äta upp" lukter.
Jag har provat att spruta lite i badrums-skåpet som nu både stinker av ättika och parfym :-( Återkommer med hur det går med det.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg

Inläggav weasley » 2008-08-28 11:41:30

Eftersom jag bor i Uppsala, med Sveriges näst hårdaste vatten, har jag provat tusentals olika kalkborttagningsmedel och till slut hittat en hemmablandning som funkar riktigt bra.

Man köper lite Kalkosan, eller fosforsyra, och spär ut det med vatten i en sprejflaska. Blanda detta med WC-anka och spreja sedan de ytor som ska avkalkas. WC-ankan är trögflytande och gör så att blandningen stannar kvar på ytan, även om det är en lodrät vägg. Det rekommenderas STARKT att inte andas medan man sprejar!

Sen brukar jag låta det verka över natten, så tar jag bort det medan jag duschar nästa morgon. Det behövs bara lite lätt sköljning på kaklet så blir det rent och fint. Eventuellt kan man använda en mjuk svamp på vissa ställen.

Jag har aldrig känt att det luktar mer än WC-anka och det bara i någon timme efter att jag har sköljt av väggarna. Men jag måste erkänna att mitt superhjältesinne är hörseln, inte lukten.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
weasley

Anslöt: 2007-04-18

Inläggav geocache » 2008-08-28 12:06:22

Såpa doftar gott tycker jag :D. Klorinlukt däremot får mig att äcklas *gulp*...

Ganesh skrev:Har ni samma problem med lukten av städprodukter (nu menar jag inte parfymerade saker som luktar citron/äpple/annan fejkäckellukt, utan vanliga städprodukter, som såpa, klorin och dylikt)?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 14:57:15, redigerad totalt 1 gång.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav junkandshit » 2008-08-28 19:23:48

weasley skrev:Eftersom jag bor i Uppsala, med Sveriges näst hårdaste vatten, .......

Inte om du har kommunalt vatten i Uppsala stad. Sedan de nya vattenverken togs i bruk har vattnets hårdhet sänkts från 16 till 8 dH(tyska grader). Mängden kalk har minskat med ca 70%. Kom ihåg att du kan halvera mängden tvättmedel.

Det har blivit så mycket lättare att städa toalett och diskbänk.
junkandshit

Anslöt: 2007-09-05

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in