Hjernevask - Likestillingsparadokset Jämställdhetsparadoxen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fenren » 2015-12-29 14:42:44

Och allt det blir bara värre ju jämstäldare vi får det... Det kanske är så att det är könsskillnader som gör det? Ska det då motverkas? Det kanske är konsekvenserna av valen, inte valen i sig som ska motarbetas.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Alien » 2015-12-29 14:47:07

Fenren skrev:
Alien skrev:Nu utgår ju lönerna från marknaden. Och då hamnar t ex offentliganställda bibliotekarier och socionomer inte så högt.

Japp.

Ska man råda bot på det är det planekonomi eller planlönsättning som gäller.

Då är det kört. Kvinnoyrkena kommer att fortsätta vara lägre betalda.

Vad som kan göras är att uppmuntra flickorna att mer välja yrken efter lön. Förutsättningarna har de ju:
Generellt går det också bättre för kvinnorna: sannolikheten att de tar examen är större och betygen är i regel högre.
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter- ... s-problem/

Men de höga betygen kanske används för att konkurrera om platser på veterinär- och läkarutbildningarna. Veterinärstuderande är ju redan till största delen kvinnor, så mycket att man försökt kvotera in män. Eller så konkurrerar de om att bli journalister, tandhygienister, bibliotekarier och socionomer.

På motsvarande sätt skulle pojkar uppmanas att välja mer efter intresse, typ bli lärare el förskollärare istf dataingenjör. Men det tror jag blir om möjligt ännu svårare.

I båda fallen att försöka få eleverna att se längre än vad kompisarna gör och vad som förväntas. Intressen är något som kan förändras. Kanske alla borde få göra test för att se vilka yrken de har mest anlag för?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Fenren » 2015-12-29 14:52:10

Alien skrev:Vad som kan göras är att uppmuntra flickorna att mer välja yrken efter lön. Förutsättningarna har de ju:

Men det går ju emot allt vad som anses bra och snällt.

Klart att Alva ska få bli frisörska och leva på minimilön. Hon är ju så duktig i skolan!

Alien skrev:På motsvarande sätt skulle pojkar uppmanas att välja mer efter intresse, typ bli lärare el förskollärare istf dataingenjör. Men det tror jag blir om möjligt ännu svårare.

Du missförstår de flesta pojkar här.
De väljer efter intresse och drömmar.

Alien skrev:Kanske alla borde få göra test för att se vilka yrken de har mest anlag för?

Det fick vi.
Könsuppdelningen var värre än de val folk gjorde...
Fenren

Inläggav slackern » 2015-12-29 16:14:31

Alien skrev:
Fenren skrev:
Alien skrev:Nu utgår ju lönerna från marknaden. Och då hamnar t ex offentliganställda bibliotekarier och socionomer inte så högt.

Japp.

Ska man råda bot på det är det planekonomi eller planlönsättning som gäller.

Då är det kört. Kvinnoyrkena kommer att fortsätta vara lägre betalda.

Stämmer inte, både läkare och arkitekt håller på att bli kvinnoyrken och så vitt jag vet räknas dom till högstatusyrken med höga löner.

Eller läkare har 50/50 könsfördelning nu.

Läkare 36 782 50 50

http://www.duochjobbet.se/nyhet/lakare- ... ordelning/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Alien » 2015-12-29 17:24:07

Med "kvinnoyrken" menar jag förstås yrken där den övervägande delen är kvinnor, ofta inom den gemensamma sektorn.

Det finns förstås yrken där det är ganska jämn könsfördelning, och läkare tillhör dem. Men det är nu inte alla som har håg och fallenhet för läkaryrket.

Att killar i högre grad väljer att bli bilmekaniker, byggarbetare, dataingenjör etc, beror det verkligen enbart på intresse, har det inte med ekonomi att göra?

Ett yrke som tidigare hade hög status var lärare. Nu har yrket sjunkit i status och på väg att bli ett kvinnoyrke. Om det nu är så att när yrket förlorar i status så är det färre killar som vill bli lärare el tvärtom.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav slackern » 2015-12-29 17:31:54

Alien skrev:Med "kvinnoyrken" menar jag förstås yrken där den övervägande delen är kvinnor, ofta inom den gemensamma sektorn.

Det finns förstås yrken där det är ganska jämn könsfördelning, och läkare tillhör dem. Men det är nu inte alla som har håg och fallenhet för läkaryrket.

Att killar i högre grad väljer att bli bilmekaniker, byggarbetare, dataingenjör etc, beror det verkligen enbart på intresse, har det inte med ekonomi att göra?

Ett yrke som tidigare hade hög status var lärare. Nu har yrket sjunkit i status och på väg att bli ett kvinnoyrke. Om det nu är så att när yrket förlorar i status så är det färre killar som vill bli lärare el tvärtom.

Men det jag skrev är att läkare håller på att bli ett kvinnodominerat yrke eller det var det jag menade.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Fenren » 2015-12-29 17:53:23

Alien skrev:Att killar i högre grad väljer att bli bilmekaniker, byggarbetare, dataingenjör etc, beror det verkligen enbart på intresse, har det inte med ekonomi att göra?

Ingen diskuterade inkomst vid valet till gymnasiet av de som valde fordon eller bygg... Ytterst få såg inkomst som avgörande.

Alien skrev:Ett yrke som tidigare hade hög status var lärare. Nu har yrket sjunkit i status och på väg att bli ett kvinnoyrke. Om det nu är så att när yrket förlorar i status så är det färre killar som vill bli lärare el tvärtom.

Jag tror det är tvärt om. Så fort det saknas en tydlig mansdominans tappar yrket i status för att det inte längre är så många män som skryter om yrket. Därefter ökar kvinnodominanstakten.
Fenren

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in