Falska polisbilar
12 inlägg
• Sida 1 av 1
Falska polisbilar
Det kör omkring falska polisbilar i Skåne, o säkert på andra ställen också. Nog för att jag har några polisuniformer hemma, men jag går inte ut i dem o leker polis. Men idag så såg jag en falsk polisbil som stod olagligt parkerad.
http://i.imgur.com/MOzG0wm.jpg
Ägaren berättar om det i denna artikel:
http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/12/ ... -polisbil/
TMK 296 är alltså ingen riktig polisbil, den ägs, körs o parkeras av en privatperson. Jag tycker det är fel att parkera på en lastzon med stoppförbud om man inte lastar av/på. O det borde även vara olagligt att köra falska polisbilar, men det är lagligt.
http://i.imgur.com/MOzG0wm.jpg
Ägaren berättar om det i denna artikel:
http://www.hd.se/nyheter/skane/2015/12/ ... -polisbil/
TMK 296 är alltså ingen riktig polisbil, den ägs, körs o parkeras av en privatperson. Jag tycker det är fel att parkera på en lastzon med stoppförbud om man inte lastar av/på. O det borde även vara olagligt att köra falska polisbilar, men det är lagligt.
Falska polisbilar
Men det är väl på gång att göras olagligt? Åtminstone för moderna bilar som är i princip exakt lika verkliga polisbilar
Falska polisbilar
Huggorm skrev:Men det är väl på gång att göras olagligt? Åtminstone för moderna bilar som är i princip exakt lika verkliga polisbilar
Jo, jag tror Helsingborg-polisen skrev till justitiedepartementet eller nått sånt, att de ville förbjuda det.
Falska polisbilar
Richard skrev:Huggorm skrev:Men det är väl på gång att göras olagligt? Åtminstone för moderna bilar som är i princip exakt lika verkliga polisbilar
Jo, jag tror Helsingborg-polisen skrev till justitiedepartementet eller nått sånt, att de ville förbjuda det.
Fast på bilden hade han inga blåljus.
Falska polisbilar
slackern skrev:Richard skrev:Huggorm skrev:Men det är väl på gång att göras olagligt? Åtminstone för moderna bilar som är i princip exakt lika verkliga polisbilar
Fast på bilden hade han inga blåljus.
Inte påslagna, men där sitter ju en blåljus-ramp, modell platt, med stroboskop i. Om de kan blinka, det vet jag inte.
EDIT: Kanske det är LED-ljus...
Falska polisbilar
Huggorm skrev:De får inte kunna blinka. Man får ha blåljus, men de får inte fungera.
Ok, ja det visste jag inte. Trodde att de gick att slå på.
Falska polisbilar
Jag känner en kille som har en falsk polisbil, det är en dieseldriven pickup med stor turbo
Rätt fränt faktiskt Jag förstår inte problemet, men som vanligt så gnäller en massa grisar Det är ju lagligt dessutom. Varför gnälla? Ut och käka lite donuts
Rätt fränt faktiskt Jag förstår inte problemet, men som vanligt så gnäller en massa grisar Det är ju lagligt dessutom. Varför gnälla? Ut och käka lite donuts
Senast redigerad av Julianus 2015-12-21 21:38:24, redigerad totalt 1 gång.
Falska polisbilar
Räcker det om man inte ansluter den?Huggorm skrev:De får inte kunna blinka. Man får ha blåljus, men de får inte fungera.
Dags att skriva om lagen om "föregivande av allmän ställning".
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Falska polisbilar
Förstår du verkligen inte varför privatpersoner inte bör få åka omkring i något som ser ut som en polisbil? Tänk efter lite då så kanske du kommer på det.Julianus skrev:Jag känner en kille som har en falsk polisbil, det är en dieseldriven pickup med stor turbo
Ja, det räcker. Fast jag undrar var man får tag på en blå ljusramp som privatperson?plåtmonster skrev:Räcker det om man inte ansluter den?Huggorm skrev:De får inte kunna blinka. Man får ha blåljus, men de får inte fungera.
Falska polisbilar
Privatpersoner bör inte köra omkring i "polisbilar". 2 ggr har jag vinkat åt äkta polisbilar för att jag behövde hjälp. En gång mitt på motorvägen (min egen bil hade havererat), o en annan gång när mitt batteri hade lagt av. Nu var detta inga akuta situationer, men tänk om det varit så att min medpassagerare hade fått en hjärtinfarkt? O jag står o vinkar om hjälp, då polisen har sån defibrillator i sina bilar, o så är det bara en ploj-polis?
Falska polisbilar
Men den här är ganska okej, den går inte att missta för en äkta polisbil
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.