Har min ex-make Asperger?
18 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag var gift i många år med en man som inte riktigt är som andra vanliga människor. Till sist stod jag inte ut med hans konstiga sätt att vara. Kan ni här hjälpa mig att se om det skulle kunna bero på asberger?
Han saknar nästan tidsuppfattning och kommer oftast för sent till avtalad tid,det har dock blivit bättre med åren. Vi bodde i ett gammalt hus som behövde renoveras men trots att han sa att han kunde och skulle så kom han inte igång med någonting. Små saker kunde ta flera år. Och stora saker ännu längre. Det finns inte en spik i huset som jag inte kivat och skrikigt mig till. När jag blev vrålarg så kunde han ibland komma igång. Han jobbade mycket och när han fick något i huvudet så gick det inte att ändra på. Perioder med något specialintresse i huvudet när det var det enda han kunde tänka på. En gång en bil som skulle renoveras så fint men som sen blev bortglömd. En annan gång skulle han bygga en fälla och fånga ett djur tills han blev överbevisa om att den var olaglig. Pågick i månader. Och det var det enda han pratade om.
Trots att jag sa redan när vi flyttade ihop att jag kunde sköta tvätten om han la smutstvätt i tvättkorgen själv så lärde han sig aldrig att göra det. Trots att jag sa att det var det viktigaste för mig kom han 2 ggr om året med smutstvätt. Hushållsarbete ansåg han att han inte hade tid med och jag försökte förklara att jag bara krävde att han gjorde något ibland.
Jag tycker att han också saknar empati och förmåga att se bortanför sina egna behov. Kunde äta kvällsmat själv utan att servera något till sina små barn.Framstår som udda för andra tror jag. Samtidigt är han snäll och jag har alltid trott att han menar väl.
Moderator: Rubriken något ändrad.
Han saknar nästan tidsuppfattning och kommer oftast för sent till avtalad tid,det har dock blivit bättre med åren. Vi bodde i ett gammalt hus som behövde renoveras men trots att han sa att han kunde och skulle så kom han inte igång med någonting. Små saker kunde ta flera år. Och stora saker ännu längre. Det finns inte en spik i huset som jag inte kivat och skrikigt mig till. När jag blev vrålarg så kunde han ibland komma igång. Han jobbade mycket och när han fick något i huvudet så gick det inte att ändra på. Perioder med något specialintresse i huvudet när det var det enda han kunde tänka på. En gång en bil som skulle renoveras så fint men som sen blev bortglömd. En annan gång skulle han bygga en fälla och fånga ett djur tills han blev överbevisa om att den var olaglig. Pågick i månader. Och det var det enda han pratade om.
Trots att jag sa redan när vi flyttade ihop att jag kunde sköta tvätten om han la smutstvätt i tvättkorgen själv så lärde han sig aldrig att göra det. Trots att jag sa att det var det viktigaste för mig kom han 2 ggr om året med smutstvätt. Hushållsarbete ansåg han att han inte hade tid med och jag försökte förklara att jag bara krävde att han gjorde något ibland.
Jag tycker att han också saknar empati och förmåga att se bortanför sina egna behov. Kunde äta kvällsmat själv utan att servera något till sina små barn.Framstår som udda för andra tror jag. Samtidigt är han snäll och jag har alltid trott att han menar väl.
Moderator: Rubriken något ändrad.
Har min expansion Asberger!
Skulle kunna vara asperger. Någon sorts problem har han ju uppenbarligen i alla fall.
Tycker mer det låter som den typiska kvinnodrömmen om att det går att ändra på människor. Han låter ganska vanlig. Du låter ganska vanlig.
Ni skriker istället för att gemensamt planera och ta ansvar för renoveringen.
Du förväntar dig att han ska lära sig saker han inte kommer. Tvätten kommer alltid hamna där den alltid hamnat.
Ni skriker istället för att gemensamt planera och ta ansvar för renoveringen.
Du förväntar dig att han ska lära sig saker han inte kommer. Tvätten kommer alltid hamna där den alltid hamnat.
Låter mer som alla personer som är med i Arga Snickaren.
Jag skulle inte tippa på AS.
Det kan vara en kombo av Asperger och ADHD.
Kan man inte egenskaperna så kan man inte hantera det på rätt sätt.
Och det är inte empatilöshet att inte servera barnen mat. Det är "nu äter jag" och det är uppgiften för stunden. Då finns inget annat.
Och det är inte empatilöshet att inte servera barnen mat. Det är "nu äter jag" och det är uppgiften för stunden. Då finns inget annat.
Det var konstant kaos i hans liv på många sätt. Det är inte normalt att ha det så rörigt omkring sig. Kan inte slänga något, kommer aldrig igång med att börja ta itu med saker. Gör bara det som måste göras för stunden och glömmer allt annat då.
Har min expansion Asperger!
Flia skrev:Det kan vara en kombo av Asperger och ADHD.
Ja, det låter verkligen som AS och ADHD.
Jag kan känna igen mig i detta att uppslukas totalt av ett specialintresse. Allt annat blir störande då.
Men att inte ge sina barn mat när man själv äter, det är nog just vad som räknas som empatilöshet. Att man är totalt självcentrerad. En förälder måste sätta sina barn främst (naturen har ordnat det så, annars skulle väl barnen svälta ihjäl).
Enda gången det skulle vara försvarligt är om man själv kommer hem och inte har ätit på många timmar. För att inte svimma av äter man hastigt något själv, innan man börjar fixa mat till barnen.
Har min expansion Asperger!
Alien skrev:Flia skrev:Det kan vara en kombo av Asperger och ADHD.
Ja, det låter verkligen som AS och ADHD.
Jag kan känna igen mig i detta att uppslukas totalt av ett specialintresse. Allt annat blir störande då.
Men att inte ge sina barn mat när man själv äter, det är nog just vad som räknas som empatilöshet. Att man är totalt självcentrerad. En förälder måste sätta sina barn främst (naturen har ordnat det så, annars skulle väl barnen svälta ihjäl).
Enda gången det skulle vara försvarligt är om man själv kommer hem och inte har ätit på många timmar. För att inte svimma av äter man hastigt något själv, innan man börjar fixa mat till barnen.
Fy fasiken vilka fördomar ni har. Att inte ge sina barn mat beror varken på AS eller ADHD utan någonting annat.
Har min expansion Asperger?
Skulle kunna vara Asperger, skulle lika gärna kunna vara något annat. Skulle kunna vara ingenting alls.
Skulle kunna vara Narcissistisk personlighetsstörning, eller lathet.
Låter inte som AS som jag känner till den.
Låter inte som AS som jag känner till den.
Flia skrev:Det kan vara en kombo av Asperger och ADHD.
+1
Tänkte med på det. Eller enbart ADHD, svårt att avgöra. Jag tänker att TS ordval av "specialintresse" lätt blir ledande och att den mer speglar hennes tro på AS. Sedan kan aspies intressen uttryckas på många olika sätt. Ofärdiga projekt är någonting som finns hos både ADHD och AS. Skillnaden, tror jag, kan väl vara att AS har ett tålamod, att den fastnar och projekt kan bli lidande. ADHD däremot har svårt att strukturera istället, och det stagnerar av andra orsaker.
Jag skulle hellre börja försöka vara observant kring det sociala. Om man likt aspergare har någonting som kan jämföras med en social dyslexi så skulle jag överväga AS – om det ibland blir missförstånd då han inte kan läsa signaler, eller om han ibland gör folk upprörda utan att märka det innan det är för sent. Hur bra är han på ironi? (alla är inte urusla på att läsa av ironi. En del kan nog även kompensera för den genom att analysera olika faktorer runtomkring, sammanhang och omgivning m.m.) Att läsa kroppsspråk? Tar han ofta saker bokstavligt? Hur är han med instruktioner? Har han svårt för förändringar?
- Winterblues
- Anslöt: 2011-08-27
alixha skrev:Låter mer som alla personer som är med i Arga Snickaren.
Du har så rätt så!

Låter nästan exakt som mitt ex, som INTE har Asperger. Han har bara ingen lust att göra något för andra människor. Och du kommer inte att kunna ändra på honom, så du måste ta ställning till om du verkligen vill leva med en sån människa framöver.
Tycker det låter som grav ADD eller kanske någon hjärnskada. Iallafall något som ger svåra problem med exekutiva funktioner. Med dessa blir det ofta att man kan rent tekniskt men ens fungerande runt vad man ska göra gör att man inte kan iallafall. Det kan vara väldigt förbryllande för själva personen, att kunna men inte kunna, så det blir nog tyvärr lätt så att man slår ifrån sig och säger att man ska göra det senare men sen blir det iallafall inte av.
Det är så med alla "störningar", är de för svåra eller om man bara kan hantera en sak i taget, så kommer andra att se en som självisk. Men det är ju så att kan man inte få sig själv att fungera så kommer man inte fram till att ens tänka på andra. Det tänkandet funkar ju inte om man har barn men alla som får barn är ju inte självklart bra föräldrar. Sedan så lindrar en del sina problem genom att påstå att saker de gjorde fel eller missade att göra var medvetna, det tär mer på självkänslan att erkänna att något inte funkar i skallen, då svider det mindre om man påstår att man ville det skulle bli så, fast man synes dum mot andra då.
Det är så med alla "störningar", är de för svåra eller om man bara kan hantera en sak i taget, så kommer andra att se en som självisk. Men det är ju så att kan man inte få sig själv att fungera så kommer man inte fram till att ens tänka på andra. Det tänkandet funkar ju inte om man har barn men alla som får barn är ju inte självklart bra föräldrar. Sedan så lindrar en del sina problem genom att påstå att saker de gjorde fel eller missade att göra var medvetna, det tär mer på självkänslan att erkänna att något inte funkar i skallen, då svider det mindre om man påstår att man ville det skulle bli så, fast man synes dum mot andra då.
Jag tycker att han har problem med att läsa av andras signaler. Det går rätt bra med släkt och gamla bekanta men när han träffar nya människor så blir det ofta konstigt. Han märker inte att de inte vill höra hans långa förklaringar på sånt de redan vet t ex.
Jag tycker att det är svårt att föra ett samtal med honom. Säger jag något om något som hänt mig svarar han med något helt annat som rör honom.
Dock har jag redan lämnat honom men tänker mycket på att han nog inte kan hjälpa att det blev så fel så ofta.
Jag tycker att det är svårt att föra ett samtal med honom. Säger jag något om något som hänt mig svarar han med något helt annat som rör honom.
Dock har jag redan lämnat honom men tänker mycket på att han nog inte kan hjälpa att det blev så fel så ofta.
Ullis222 skrev:Jag var gift i många år med en man som inte riktigt är som andra vanliga människor. Till sist stod jag inte ut med hans konstiga sätt att vara. Kan ni här hjälpa mig att se om det skulle kunna bero på asberger?
hade han ett missbruk under tiden ni var tillsammans? var ha f.d missbrukare? tänker främst på droger. beteendet låter inte som asperger generellt eftersom detta är saker som man kan se hos många olika typer av människor. efter egen observation så är prokrastinering ofta relaterat till drogmissbruk.
oansvarig person med låg självmedvetenhet(kanske på grund av droger) låter som en möjlighet iaf.
Varför renoverade du inte själv? Du verkar ha tyckt att det var viktigast och det skulle ha tagit kortare tid än att tjata. I övrigt låter han mest som en lat mansgris, det finns inget i ditt inlägg som tyder på att han har Asperger.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor