Gode män - Klirr i kassan
13 inlägg
• Sida 1 av 1
De har sagt upp sig från sina jobb för att bli gode män till ensamkommande flyktingbarn.
Nu tjänar Anders Folkesson och hans hustru Eva Bjärkerud, 98 750 kronor per månad på sina 46 flyktingbarn.
När Expressen pratar med Anders Folkesson (ovan):
Han tycker att det ibland är jobbigt att prata om hur många uppdrag han har.
– Jag brukar säga till advokater och socialsekreterare att jag har tio barn - det låter lagom. Jag tror att det finns mycket fördomar kring det här och att man är inne i det här för att tjäna pengar.
Men några fler uppdrag vill han inte ta.
– Då hade jag uppnått brytpunkten och fått betala mer i skatt. Ett uppdrag till hade gett mig så lite att det hade varit till hälften ideellt.
Om sin lön på nästan 40 000 kronor per månad säger han:
– Jag anser att vi gode män är billiga.
Vad tycker ni? Är det okej?
Ska det finnas en gräns för hur många personer man får vara god man till eller tycker ni att antalet är irrelevant så länge jobbet som god man sköts?
Migrations- och justitieminister Morgan Johansson säger att det finns en gräns för vad de svenska systemen klarar av.
– Det kommer ett par tusen ensamkommande barn per vecka. I normala fall fungerar de här systemen på ett bra sätt, men i en sån här situation pressas allt till sitt yttersta.
Morgan Johansson är även orolig för de totala kostnaderna för flyktingströmmen.
Enligt Migrationsverkets prognoser kommer kostnaderna att uppgå till 60 miljarder kronor för 2016 och för 2017 73 miljarder kronor - det motsvarar sju procent av hela statsbudgeten.
– Vi kommer både att behöva spara och låna för att klara av situationen.
Samtidigt uppmanar han fler personer att bli gode män.
Finns det något bättre system än det med gode män?
Jag antar att någon form av budgetvariant måste fram om systemet ska fungera i framtiden?
http://www.expressen.se/nyheter/goda-ma ... i-manaden/
Samtidigt får man ganska dåligt betalt per uppdrag. Runt 2000. För ganska mycket ansvar... Jag tycker inte det är värt det, och tydligen håller för många med mig, då det är svårt att få tag på goda män.
Det verkar ju vara bra betalt. Var kan man hitta regler om arbetstid och ersättning? Hade kanske passat mig att bli god man och jobba med det 5 timmar i veckan i stället för att diska ryggen av mig.
Just nu får jag 130 kr/h för att diska.
Just nu får jag 130 kr/h för att diska.
- Bror Duktig
- Anslöt: 2008-07-18
Aha, såg inte Fenrens inlägg. Känner du till hur mycket arbete där kan röra sig om, för de där 2000 kronorna?
- Bror Duktig
Det beror på hurdan din klient är. Vissa kommer knappt kräva något jobb alls medan andra kommer kräva ständig uppmärksamhet och jobb.Bror Duktig skrev:Aha, såg inte Fenrens inlägg. Känner du till hur mycket arbete där kan röra sig om, för de där 2000 kronorna?
Huggorm skrev:Det beror på hurdan din klient är. Vissa kommer knappt kräva något jobb alls medan andra kommer kräva ständig uppmärksamhet och jobb.Bror Duktig skrev:Aha, såg inte Fenrens inlägg. Känner du till hur mycket arbete där kan röra sig om, för de där 2000 kronorna?
Låter för osäkert då.
- Bror Duktig
Meningen med systemet är att man ska göra det på sidan av jobbet. Det funkar ganska bra med gamlingar som har avkommor som fixar allt men för andra funkar det sisådär.
Fenren skrev:Meningen med systemet är att man ska göra det på sidan av jobbet. Det funkar ganska bra med gamlingar som har avkommor som fixar allt men för andra funkar det sisådär.
Var glad att du inte levde för 100 år sedan, då hade du nämligen varit förmyndare åt din fru och förvalta hennes pengar.
slackern skrev:Fenren skrev:Meningen med systemet är att man ska göra det på sidan av jobbet. Det funkar ganska bra med gamlingar som har avkommor som fixar allt men för andra funkar det sisådär.
Var glad att du inte levde för 100 år sedan, då hade du nämligen varit förmyndare åt din fru och förvalta hennes pengar.
Nu förstår jag dig inte.
Vad menar du med huvudsatsen. Jag får inte satserna att passa ihop.
Självklart är jag förmyndare för min frus stora rikedomar. Något annat hade varit barockt.
Fenren skrev:slackern skrev:Fenren skrev:Meningen med systemet är att man ska göra det på sidan av jobbet. Det funkar ganska bra med gamlingar som har avkommor som fixar allt men för andra funkar det sisådär.
Nu förstår jag dig inte.
Självklart är jag förmyndare för min frus stora rikedomar. Något annat hade varit barockt.
Kvinnorna i Sverige var omyndiga för 100 år sedan.
Ja, ytterst få av våra svenska kvinnor kan ha hunnit fylla 18 redan för hundra år sedanslackern skrev:Kvinnorna i Sverige var omyndiga för 100 år sedan.
slackern skrev:Fenren skrev:slackern skrev:
Nu förstår jag dig inte.
Kvinnorna i Sverige var omyndiga för 100 år sedan.
Förlåt.
Jag försökte vara lustigkurre.
slackern skrev:Fenren skrev:Meningen med systemet är att man ska göra det på sidan av jobbet. Det funkar ganska bra med gamlingar som har avkommor som fixar allt men för andra funkar det sisådär.
Nej, att hantera egenförtjänta pengar behövde gifta kvinnor ingen förmyndare till efter 1874. Rättsläget var ungefär som en 16-17-åring idag som har rätt att använda egenförtjänta pengar på eget bevåg även om den inte är myndig.