Behöver råd ang Miljö o hälsa, Göteborg

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Behöver råd ang Miljö o hälsa, Göteborg

Inläggav Tomte12 » 2015-12-06 19:04:09

Jag har sedan år tillbaka grannar som inte vill att jag ska bo kvar utan verkligen anstränger sig för att tvinga bort mig. Jag flyttade hit för att få hitta ett nattmörker och letade och undersökte bostadsannonser nattetid.
För en till salu bild är oftast tagen mitt på dagen och visar inte hur nattmiljön ser ut så kan det vara omöjligt att sova när ljus inte är avskärmade.

Jag har vänt mig till miljö och hälsa för att kunna leva i samexistens med den omgivande naturen.
Jag möter en fullkomlig oförståelse för det faktum att någon senare inflyttad vill pladask placera sin uppfattning inne i min bostad och att jag ska acceptera att såhär ska det vara.

Kl 0500 tänder de sina belysningar och släcker ibland aldrig utan låter det lysa hela natten.
Ibland släcker de kl 23 och då är det beck mörkt. Precis som naturen har bestämt.
Precis som människan är skapad att anpassa sig till före elektricitetens uppfinnande.

Nu ska jag slåss mot myndigheter för att på min tomt och i mitt hus slippa bli pådyvlad någon annans livsstil.

JAG behöver inte gå upp eller vakna kl 0500. Jag vill kunna slappna av o somna betydligt tidigare än kl 23.
Jag vill inte märka av andras liv.
Jag vill se måne, stjärna och sol och får klaustrofobi av rullgardiner.
Jag vill sova med öppet fönster, höra fågelsång och se vinden spela i träden.
Jag vill slippa att uppleva ett andrarangs människovärde från dem som öppet stressar och nöter ner mig och säger att de själva är mer värda för att de betalar mer skatt.
Jag mår dåligt av att inte kunna följa den naturliga växlingen och här finns inga gatlampor och tät bebyggelse.
Jag tvingas leva med allt mindre sömn och livet slutar fungera och man vänder på dygnet och blir ofta arg över orättvisan.
November till April är ett helvete nu för tiden. Här är fullt krig och att prata är försent för o vi har försökt.
Jag behöver nya argumeent från någon som kanske kan hjälpa mig formulera en ny inlaga som ska vara myndighet tillhanda den 17 december.

Tack o hoppas på konstruktiva svar.
Tomte12

Anslöt: 2015-11-08

Behöver råd ang miljö o hälsa Göteborg

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 18:47:56

Nu är överklagan inlämnad samtidigt som det är begripet att inte förvänta sig något intresse för frågan på denna site. Den blev på 9 sidor varav mkt lagtext över hur handikapp inte ska diskriminera. Vad som ska till för att väcka allmänna åsikter vet jag inte men troligtvis nåt med muselmaner och främlingar och varför tänkte jag inte på den vinkeln ur aspergersynpunkt?
Tomte12

Re: Behöver råd ang miljö o hälsa Göteborg

Inläggav tahlia » 2015-12-17 19:38:03

Om du inte vill märka av andras liv är det bara att flytta ut i obygden, långt från grannar och människor i stort. Fler alternativ finns inte. Lever du där det finns andra människor så kommer du att märka av dem.
Hade kunnat svara för länge sedan men oroade mig för hur du skulle hantera ett rakt svar.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 20:28:55

tahlia skrev:Om du inte vill märka av andras liv är det bara att flytta ut i obygden, långt från grannar och människor i stort. Fler alternativ finns inte. Lever du där det finns andra människor så kommer du att märka av dem.
Hade kunnat svara för länge sedan men oroade mig för hur du skulle hantera ett rakt svar.

Lustigt för En fastighet kan omfatta ett eller flera områden på marken. Dess reella innehåll motsvaras emellertid snarare av ett tredimensionellt utrymme. Uppåt och nedåt, från markytan räknat, torde en fastighet sträcka sig så långt som erfordras med hänsyn till de befogenheter, som i olika hänseenden tillkommer markägaren. I sidled begränsas en fastighet av vertikalplan genom de linjer på jordytan som brukar betecknas som gränslinjer.
Det är idag en vedertagen uppfattning att fastigheters utsträckning omfattar det utrymme som för fastighetsägaren är möjligt att utnyttja, så till vida fastighetsägaren inte har gjort en särskild rättighetsupplåtelse i fastigheten.

1 kap. Fastighet och dess gränser
1 § Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter. En fastighet avgränsas antingen horisontellt eller både horisontellt och vertikalt. Om fastighetsbildning finns särskilda bestämmelser.
1 a § I denna balk betyder
• 1. tredimensionell fastighet: en fastighet som i sin helhet är avgränsad både horisontellt och vertikalt,
• 2. tredimensionellt fastighetsutrymme: ett utrymme som ingår i en annan fastighet än en tredimensionell fastighet och som är avgränsat både horisontellt och vertikalt,

Så frågan är vilka regler som ska bestämma vems livsföring som ska utplåna en angränsande och det är väl angränsning som är ursprunget till ordet grannar eller??
Tomte12

Inläggav plåtmonster » 2015-12-17 20:32:15

Det krävs en sak till. Man måste köpa upp marken omkring.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav tahlia » 2015-12-17 20:39:59

Men för jösse namn.. Menar du att du på allvar borde ha rätten att bestämma över ljus som når in på din tomt? Vilken tid grannar ska få tända sin belysning samt tvingas släcka den? Är det då inte du som tränger dig in på deras område och domderar?

Det känns som inte seriöst. Köp en rullgardin?
tahlia

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 20:42:40

plåtmonster skrev:Det krävs en sak till. Man måste köpa upp marken omkring.

Nej det räcker med planering och insikt i att det egna köpta området är ens begränsning och då skall installationer hålla sin effekt inom ramar och när man försöker beskriva ett verkligt rent binärt exempel så är det snarare frågan om kvällsmänniska vs morgonmänniska som stökar.

Bara en liten fråga, har du lampskärmar inomhus? Om svaret är ja kan man undra varför när avsaknad av lampskärmar utomhus bara ökar ditt upplysta område. Men inomhus är det ju bara väggar som hindrar. Ett hus kanske? Ett internt arrangemang kanske.
Tomte12

Inläggav tahlia » 2015-12-17 20:47:19

Personligen har jag lampskärmar för att jag är ljuskänslig och lätt får migrän av för starkt ljus. Av samma anledning står jag inte utomhus och stirrar in i någon grannes utomhusbelysning.
tahlia

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 20:48:55

tahlia skrev:Men för jösse namn.. Menar du att du på allvar borde ha rätten att bestämma över ljus som når in på din tomt? Vilken tid grannar ska få tända sin belysning samt tvingas släcka den? Är det då inte du som tränger dig in på deras område och domderar?

Det känns som inte seriöst. Köp en rullgardin?

Har du bil som ser ut som en form av kub och oftast elektrifierad? Kör du i mörker? Varför bländar du av vid möte i landskapet istället för att önska att den andre bilisten borde haft solglasögon helst svetsglas. Vad är två angränsade hus? Ett möte inom synhåll av två elektrifierade kuber i ett landskap dock rörelsefritt.
Tomte12

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 20:53:25

tahlia skrev:Personligen har jag lampskärmar för att jag är ljuskänslig och lätt får migrän av för starkt ljus. Av samma anledning står jag inte utomhus och stirrar in i någon grannes utomhusbelysning.

Det behövs inget stirrande utan ljuset rör sig i spikrak bana tills det studsar på en vägg i ett rum där innevånarna inte vill missa det allra häftigaste Soluppgång Sol blå himmel solnedgång skymning mörker natt måne stjärnor och alla andra exempel på den andra hälften av universum som till och med du härstammar från.
Tomte12

Inläggav tahlia » 2015-12-17 21:02:10

Alltså, jag är ledsen men det här handlar om en mycket aspig hang up från din sida och inget annat.
Kort sagt, det är du som är problemet.

Självinsikt är viktigt, speciellt för oss. Livet blir så mycket enklare om man reder ut vars strategier behövs (eftersom det rör sig om ens egna orimliga föreställningar) och vars man bör ställa krav på andra.

Jag blir mäkta imponerad om du någonsin kommer någonvart med dina överklaganden.
tahlia

Inläggav Tomte12 » 2015-12-17 21:48:30

tahlia skrev:Alltså, jag är ledsen men det här handlar om en mycket aspig hang up från din sida och inget annat.
Kort sagt, det är du som är problemet.

Självinsikt är viktigt, speciellt för oss. Livet blir så mycket enklare om man reder ut vars strategier behövs (eftersom det rör sig om ens egna orimliga föreställningar) och vars man bör ställa krav på andra.

Jag blir mäkta imponerad om du någonsin kommer någonvart med dina överklaganden.

Nej du jag börjar nog mer ifrågasätta att nedvärderande argument florerar där 13/49 frekventa delar mer handlar om teman där begreppet asperger blir kidnappat på ultrahögerkant. Så då när efterfrågan är allt mindre kvalitativt liv under vassare armbågar ägda av alltmer nitiska fördömanden av det som avvecklar eftertanke och gårdagens värderingar uppstår frågan vad som blir bättre om du i ett forum som behandlar det dolda annorlunda synsättet möts med nittonhundratalets tredje tiotalets synsätt och en trilskande trälaktig tråkig tredje o rik efterlysning av förnyad övermänsklighet? Vart ska det leda till som vi inte redan lärt oss läxor av?
Tomte12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in