Svenske JVM-målvakten berättar om sin AS
28 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Den svenske JVM-målvakten Linus Söderström fick diagnosen aspergers syndrom när han var sju år. Trots det har 19-åringen tagit klivet fullt ut och blivit en elitidrottare.
Här kan ni se klippet där han berättar om sin AS och hur det har påverkat honom:
http://www.hockeysverige.se/2015/12/15/ ... -mig-emot/
Utomordentligt bra!
Han ska ha cred för att han går ut och berättar i teve.
Han ska ha cred för att han går ut och berättar i teve.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Kul, undrar egentligen hur många som har AS som är sportfanatiker och idrottare, alla har uppenbarligen inte problem med motoriken och är dåliga inom idrott eller skyr idrotten.
Tydligen har det skrivits en "dagen efter"-artikel också.
Linus blottade sin själ – för att hjälpa andra: ”Man ska inte vara rädd för den man är”
Inte mycket för junior hockey men måste ju säga att jag gillar den där killen nu i alla fall.
Linus blottade sin själ – för att hjälpa andra: ”Man ska inte vara rädd för den man är”
Han klev ut i rampljuset och blottade sin själ. Dagen efter att Linus Söderström gått ut och pratat om sin kamp mot Aspergers syndrom förklarar JVM-målvakten varför han valde att berätta sin historia.
– Budskapet jag vill skicka till andra som har det tufft i dag är att man inte ska vara rädd för den man är, säger Söderström till hockeysverige.se.
Inte mycket för junior hockey men måste ju säga att jag gillar den där killen nu i alla fall.
Härligt med lite positiva skriverier om AS.
Starkt gjort av honom att gå ut och berätta och jag tror det är bra på lång sikt också, yngre barn med AS behöver bra förebilder som dom kan relatera till.
Starkt gjort av honom att gå ut och berätta och jag tror det är bra på lång sikt också, yngre barn med AS behöver bra förebilder som dom kan relatera till.
ser att båda kvällstidningarna också har artiklar om honom.
det blir att följa junior-VM här i mellandagarna.
Har läst i tidningen ögonblick om en som hade nytta i innebandy av att kunna se passningsvägar och detaljer på planen som ingen annan såg..
det blir att följa junior-VM här i mellandagarna.
Har läst i tidningen ögonblick om en som hade nytta i innebandy av att kunna se passningsvägar och detaljer på planen som ingen annan såg..
Wine skrev:alla har uppenbarligen inte problem med motoriken och är dåliga inom idrott eller skyr idrotten.
Kanske för att eventuella problem med motoriken är inte del av diagnosen utan bara en indikator på att någon är otränad. Min medvetenhet om min kropp och min motorik blev 1000 gånger bättre efter att jag lärt mig lite japanska rörelsemönster och att vifta med en Bo-stav.
Grisom skrev:Wine skrev:alla har uppenbarligen inte problem med motoriken och är dåliga inom idrott eller skyr idrotten.
Kanske för att eventuella problem med motoriken är inte del av diagnosen utan bara en indikator på att någon är otränad. Min medvetenhet om min kropp och min motorik blev 1000 gånger bättre efter att jag lärt mig lite japanska rörelsemönster och att vifta med en Bo-stav.
Ja, det går definitivt att träna upp motoriken, balans och rörelsemönster m.m.
Grisom skrev:Wine skrev:alla har uppenbarligen inte problem med motoriken och är dåliga inom idrott eller skyr idrotten.
I Gillbergs kriterier ingår det.
6. Motorisk klumpighet:
dåligt resultat vid utvecklingsneurologisk undersökning
http://www.lul.se/sv/Kampanjwebbar/Info ... s-syndrom/
....som vanligt behöver man inte uppfylla precis alla kriterier.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Re: Svenske JVM-målvakten berättar om sin AS
Also, man diagnostiseras inte med hjälp av Gillbergs kriterier.
tahlia skrev:Also, man diagnostiseras inte med hjälp av Gillbergs kriterier.
Såhär säger Habiliteringen i STHLM. Lite svart på vitt gillar sådant själv.
Gillberg och Gillbergs kriterier används ofta tillsammans med DSM-kriterierna i Sverige.
http://habilitering.se/autismforum/om-d ... skriterier
Habiliteringen varsomhelst kan slänga sig i väggen.
Habiliteringen är bara tjänstemän som följer forskares, politikers och andra tjänstemäns riktlinjer.
Det är alltså inte de som har formulerat diagnosen och det är inte där den djupare sakkunskapen finns.
Habiliteringen är bara tjänstemän som följer forskares, politikers och andra tjänstemäns riktlinjer.
Det är alltså inte de som har formulerat diagnosen och det är inte där den djupare sakkunskapen finns.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Habiliteringen varsomhelst kan slänga sig i väggen.
Nej men dom har nog större koll på vilka diagnosmanualer som används än vad du eller jag har.
Eller så vill de ge människor en positiv syn på sitt funktionshinder och drar till med Gillberg.
slackern skrev:Nej men dom har nog större koll på vilka diagnosmanualer som används än vad du eller jag har.
-Det är ett tjänstemannaärende.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Ah, nu vet jag vars skon klämmer. Så fort jag ser Gillbergs namn tänker jag på hans otrevliga det lista av positiva "kriterier"/aspergerdrag och glömmer att han även var delaktig i att arbeta fram en seriös lista av kriterier vilken är en av fyra (tror att det är fyra) som används vid diagnostisering. Skillnaden mellan de olika listorna är väldigt små.
Så det kan mycket väl stämma Slackern (även om jag ändå får känslan att det skrivs ut just för att människor ska söka och bekanta sig med den positiva lista också).
Så det kan mycket väl stämma Slackern (även om jag ändå får känslan att det skrivs ut just för att människor ska söka och bekanta sig med den positiva lista också).
Skulle inte förvåna mig om fler målvakter inom hockeyn har asperger, kanske odiagnostiserad sådan. Har själv varit hockeymålvakt en gång i tiden innan min diagnos och det är verkligen många som är säregna. Märkte detta på hockeyläger osv.
Som målvakt har man sitt lilla specialintresse. Man skall skydda sitt mål ifrån puckar och lever sitt eget lilla liv. Många är riktiga perfektionister och har alla möjliga ritualer inför matcher.
Kul att han väljer att gå ut med diagnosen för att kanske ge andra aspies aktiva inom idrott en spark i röven att tro på sig själva.
Angående motorik så är det som sagt inget man måste ha för att få diagnosen. Det är ett brett spektrum med olika gradering.
https://www.youtube.com/watch?v=2CmCBbmlFIE
https://www.youtube.com/watch?v=d0D7DHljh4w
Som målvakt har man sitt lilla specialintresse. Man skall skydda sitt mål ifrån puckar och lever sitt eget lilla liv. Många är riktiga perfektionister och har alla möjliga ritualer inför matcher.
Kul att han väljer att gå ut med diagnosen för att kanske ge andra aspies aktiva inom idrott en spark i röven att tro på sig själva.
Angående motorik så är det som sagt inget man måste ha för att få diagnosen. Det är ett brett spektrum med olika gradering.
https://www.youtube.com/watch?v=2CmCBbmlFIE
https://www.youtube.com/watch?v=d0D7DHljh4w
Tantaly skrev:Skulle inte förvåna mig om fler målvakter inom hockeyn har asperger, kanske odiagnostiserad sådan. Har själv varit hockeymålvakt en gång i tiden innan min diagnos och det är verkligen många som är säregna.
...
Har ej själv spelat hockey men har också observerat det vad gäller en person som är hockeymålvakt.
När jag var barn ville jag ofta vara målvakt när det skulle lagidrottas i skolan.
Kändes mer naturligt och riktigt att agera solo.
Kanske också för att man då slapp det där eviga passandet fram och tillbaka, det tyckte jag nämligen var fullkomligt ointressant.
Om jag sen var bättre eller sämre som målis...det har jag inga tydliga minnen av.
Varken katastrof eller talang.
Kändes mer naturligt och riktigt att agera solo.
Kanske också för att man då slapp det där eviga passandet fram och tillbaka, det tyckte jag nämligen var fullkomligt ointressant.
Om jag sen var bättre eller sämre som målis...det har jag inga tydliga minnen av.
Varken katastrof eller talang.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Står om det i här i finska YLE också, härligt att se hur nyheten sprids.
Asperger- ja ADHD-diagnoosit eivät hidasta Ruotsin kiekkolupausta
"Asperger- och ADHD diagnoser bromsar inte svenska hockeylöftet"
Asperger- ja ADHD-diagnoosit eivät hidasta Ruotsin kiekkolupausta
"Asperger- och ADHD diagnoser bromsar inte svenska hockeylöftet"
Som väldigt hockeyintresserad är jag extremt glad att han väljer att gå ut och berättar om det här. Hoppas också det bidrar till mindre fördomar och att man faktiskt kan fungera hyfsat "normalt" även med diagnoser.
Haha apropå målvakt, när vi körde innebandy på rasterna var jag alltid målvakt. Var faktiskt väldigt bra men sedan upptäcktes det att jag var rädd för och få bollen i ansiktet så då ville ingen att jag skulle stå längre.
Haha apropå målvakt, när vi körde innebandy på rasterna var jag alltid målvakt. Var faktiskt väldigt bra men sedan upptäcktes det att jag var rädd för och få bollen i ansiktet så då ville ingen att jag skulle stå längre.
JCSweden skrev:Haha apropå målvakt, när vi körde innebandy på rasterna var jag alltid målvakt. Var faktiskt väldigt bra men sedan upptäcktes det att jag var rädd för och få bollen i ansiktet så då ville ingen att jag skulle stå längre.
Du skulle ha kirrat en Jason mask så hade du skrämt skiten ur dom andra istället.
slackern skrev:JCSweden skrev:Haha apropå målvakt, när vi körde innebandy på rasterna var jag alltid målvakt. Var faktiskt väldigt bra men sedan upptäcktes det att jag var rädd för och få bollen i ansiktet så då ville ingen att jag skulle stå längre.
Du skulle ha kirrat en Jason mask så hade du skrämt skiten ur dom andra istället.
Jag visste inte att Jason Voorhees existerade då och risken är att jag snarare hade skrämt upp mig själv om jag tittat mig i spegeln