NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Aspergerdiagnosen"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Asperger diagnosen"

Inläggav Kanin » 2015-12-13 9:36:20

pellejamas skrev:Angående att de ska ta bort Asperger som diagnosen 2017!

2018.

I praktiken är den dock redan borta i Sverige och det blir bara förvirrande att fortsätta ha andra officiella diagnoskoder.

Toblerone skrev:Problemet är ju att det inte är enhetlig. Den är ju inte borta i alla länder

Det kommer sannolikt att ändras 2018.

ICD-10 är för övrigt numera även det officiella systemet för USA, men ICD anses otillräcklig för klinisk användning inom psykiatri.

Jag kommer inte att skriva under eftersom jag inte är emot förändringen.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Fenren » 2015-12-13 9:43:55

rdos skrev:Det är bara bra att den försvinner, så jag tänker inte skriva under. Det är bara så fel att patologisera mänsklig variation.

Fast det kommer de inte sluta med.

De kommaer bara benämna oss likadant som bankihuvudetochdregglaietthörnnissarna.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Selma » 2015-12-13 10:24:38

Fenren skrev:
rdos skrev:Det är bara bra att den försvinner, så jag tänker inte skriva under. Det är bara så fel att patologisera mänsklig variation.

Fast det kommer de inte sluta med.

De kommaer bara benämna oss likadant som bankihuvudetochdregglaietthörnnissarna.

Det gör många redan. Några styckmördare och diverse andra brottslingar som beskrivs som enstöringar med udda intressen hängs ut i media med diagnosen angiven.
En av de senare i raden är väl han som mördade Ida i Norrköping. Han hade väl nyligen fått diagnos?

Det kanske är bättre att vi kallar oss VSVB (vi som vet bäst) eller VSVM (vi som vet mest). Hellre autist och få en klapp på huvudet än Asperger och anses vara en presumtiv mördare/vettvilling.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav plåtmonster » 2015-12-13 14:44:44

Föreslår att vi 2016 inför vårdspektrumsnedsättningen och att de gamla diagnoserna som läkare, sjuksköterska, psykiatriker och undersköterska tas bort. Istället kommer man att klassifisera vårdpersonalen efter hur illa det är. Om man är psykiatriker är det nog 100%. Det är riktigt illa. Som läkare blir det nog som mest 80% och den sjukdomen kan man ju bota. Forskningen är intensiv men hoppet är iaf inte ute för denna grupp. För de svårare fallen är det nog dreggelvarning men de får iaf odrägligt betalt för att vara odrägliga :P
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav pellejamas » 2015-12-13 14:59:20

plåtmonster skrev:Föreslår att vi 2016 inför vårdspektrumsnedsättningen och att de gamla diagnoserna som läkare, sjuksköterska, psykiatriker och undersköterska tas bort. Istället kommer man att klassifisera vårdpersonalen efter hur illa det är. Om man är psykiatriker är det nog 100%. Det är riktigt illa. Som läkare blir det nog som mest 80% och den sjukdomen kan man ju bota. Forskningen är intensiv men hoppet är iaf inte ute för denna grupp. För de svårare fallen är det nog dreggelvarning men de får iaf odrägligt betalt för att vara odrägliga :P

Haha det där va det bästa förslaget jag har hört på länge! Håller med dig. :-)049 Sen borde man kunna betygsätta personalen hur bra vård du tycker de utfört. Betyg i Typ Bemötande och kompetens.
pellejamas

Anslöt: 2012-07-08

Inläggav alixha » 2015-12-13 15:54:14

pellejamas skrev:Sen borde man kunna betygsätta personalen hur bra vård du tycker de utfört. Betyg i Typ Bemötande och kompetens.

Det kan man på vissa sidor, till exempel doktorsguiden.se fast det är väl bara för läkare och inte för resterande titlar. Närmsta annars är väl att ringa till avdelningschefen och klaga när något händer eller skicka in till "dagens ros" när något är bra.

Annars brukar ju folk vara ganska duktiga på att skrika och gorma om olika vårdinstanser på Facebook och olika forum nu för tiden.
alixha

Anslöt: 2013-01-04

Inläggav plåtmonster » 2015-12-13 18:02:43

alixha skrev:Annars brukar ju folk vara ganska duktiga på att skrika och gorma om olika vårdinstanser på Facebook och olika forum nu för tiden.
Och sen kan man söka på namn.. en viss lösning på problemet så att säga.

Men saken är den att all denna betygsättning är så splittrad och saknar kvalitetskontroll. Dr Evil skriver på sin egen recension att ingen patient har klagat.. någonsin! ;)
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2015-12-14 17:32:24

Diagnosen kommer avskaffas iallafall.

Sedan tror jag en liknande diagnos kommer återinföras när man börjar diagnostisera efter neurologin. Om sådär 15 år.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Flinta » 2015-12-14 17:39:41

Alien skrev:När man talar om "högfungerande autister" så menas just normalbegåvade (el högbegåvade). Högfungerande betyder inte "utan problem"; i så fall hade man inte fått någon diagnos alls.

Är högfungerande autism samma sak som atypisk autism eller hur skiljer de sig åt?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Alien » 2015-12-14 18:32:36

Högfungerande autister brukar inte skilja sig så mycket åt från aspergare, iaf inte som vuxna.

Förr fanns det tre varianter:
- Klassisk autism/infantil autism/Kanners syndrom
- Aspergers syndrom
- Atypisk autism, inte tillräckligt många drag för att få de andra två diagnoserna

De som fick autismdiagnos som barn, som t ex hade svårigheter med att prata, men som visade sig vara normal/högbegåvade kallades för högfungerade autister. Däremot fanns ingen formell diagnos "högfungerande autism" (det var autisten som var högfungerande, inte autismen).

Ja, så fick jag för mig att det var. Men nu ska det hursomhelst bli annorlunda. Alla får diagnosen AST (autismspektrumtillstånd).
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Flinta » 2015-12-14 19:28:44

Tack.

När blir det förbjudet för läkare att sätta diagnosen Aspergers syndrom? Är det fr o m 2018? Vad menas med "i praktiken" ovan?
Flinta

Inläggav Kanin » 2015-12-14 20:58:02

Flinta skrev:När blir det förbjudet för läkare att sätta diagnosen Aspergers syndrom? Är det fr o m 2018? Vad menas med "i praktiken" ovan?

ICD-11 beräknas bli klar under 2018 och troligen kommer inte diagnosen Aspergers syndrom finnas kvar där. För närvarande används diagnoskoderna i ICD-10 i Sverige. Det är dessa koder som rapporteras till patientregistret och som t.ex. anges på läkarintyg till Försäkringskassan, men psykiatrin använder huvudsakligen DSM (DSM-V är den senaste versionen och där finns inte Aspergers syndrom kvar) för diagnostik.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav plåtmonster » 2015-12-15 0:06:39

Läge att försena utarbetandet av ICD? :twisted:
plåtmonster

Inläggav Flinta » 2015-12-15 8:58:02

Kanin skrev:
Flinta skrev:När blir det förbjudet för läkare att sätta diagnosen Aspergers syndrom? Är det fr o m 2018? Vad menas med "i praktiken" ovan?

ICD-11 beräknas bli klar under 2018 och troligen kommer inte diagnosen Aspergers syndrom finnas kvar där. För närvarande används diagnoskoderna i ICD-10 i Sverige. Det är dessa koder som rapporteras till patientregistret och som t.ex. anges på läkarintyg till Försäkringskassan, men psykiatrin använder huvudsakligen DSM (DSM-V är den senaste versionen och där finns inte Aspergers syndrom kvar) för diagnostik.

Toppentack :-)Happy
Flinta

Inläggav kiddie » 2015-12-15 14:54:01

Är det bara jag i hela världen som fattar att kannerautism och aspergers är OLIKA saker, inte bara två saker på samma skala?

De ser lika ut utifrån. Undersökningar som utgår från hur hjärnan ser ut brukar säga saker som att klassisk autism och aspergers inte såg lika ut, och i flera fall har jag läst saker som att den autistiska hjärnan gjorde si medan man jämförde med normala hjärnor som gjorde så. Och sedan, Notera att de med aspergers såg ut som de normala hjärnorna. Osv. Önskar jag sparat allt men har inte det.

I de fall man hittat barn inom samma familj med olika spektrumstörningar har man förutsatt att de har samma genförändringar, de är ju autister och släkt så visst måste det vara så. Men nej. Visade sig att de olika barnen hade olika genavvikelser. Intressant bara det.
kiddie
Inaktiv

Inläggav misshopeless » 2015-12-15 16:07:45

Alien skrev:Högfungerande autister brukar inte skilja sig så mycket åt från aspergare, iaf inte som vuxna.

- Aspergers syndrom
- Atypisk autism, inte tillräckligt många drag för att få de andra två diagnoserna

De som fick autismdiagnos som barn, som t ex hade svårigheter med att prata, men som visade sig vara normal/högbegåvade kallades för högfungerade autister. Däremot fanns ingen formell diagnos "högfungerande autism" (det var autisten som var högfungerande, inte autismen).

Ja, så fick jag för mig att det var. Men nu ska det hursomhelst bli annorlunda. Alla får diagnosen AST (autismspektrumtillstånd).

Var går gränsen för högfungerande och vad innebär högfungerande i praktiken?
Är det vid gränsen IQ 70 så passerar men ju gränsen för utvecklingsstörd men man är fortfarande svagbegåvad med IQ 70 - 85.
Eller är det helt enkelt på den samlade bedömningen det går att dra gränsen för högfungerande? Vad ingår i det begreppet egentligen undrar jag.
Jag upplever att det finns de med Asperger som inte känns högfungerande alls.
misshopeless

Anslöt: 2013-06-17

Inläggav Selma » 2015-12-15 18:47:38

misshopeless skrev:Jag upplever att det finns de med Asperger som inte känns högfungerande alls.

Instämmer. Väldigt många är inte högfungerande. Bra att diagnosen försvinner.
Selma

Anslöt: 2009-05-04

Inläggav kiddie » 2015-12-15 18:52:31

Högfungerande betyder inte att man är nästintill normal. Det betyder att man kan kommunicera och att man inte är utvecklingsstörd.
kiddie
Inaktiv

Inläggav slackern » 2016-03-12 18:31:25

misshopeless skrev:
Alien skrev:Högfungerande autister brukar inte skilja sig så mycket åt från aspergare, iaf inte som vuxna.

- Aspergers syndrom

Var går gränsen för högfungerande och vad innebär högfungerande i praktiken?
Är det vid gränsen IQ 70 så passerar men ju gränsen för utvecklingsstörd men man är fortfarande svagbegåvad med IQ 70 - 85.
Eller är det helt enkelt på den samlade bedömningen det går att dra gränsen för högfungerande? Vad ingår i det begreppet egentligen undrar jag.
Jag upplever att det finns de med Asperger som inte känns högfungerande alls.

Högfungerande betyder bara att du inte är utvecklingsstörd. Många misstar det order för hög funktionsnivå.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Trubbish » 2016-03-12 18:55:29

Vad kommer detta innebära i praktiken för dem som fått diagnosen AS? att vi inte existerar och aldrig har gjort eller?
Trubbish

Anslöt: 2016-03-02

Inläggav slackern » 2016-03-12 19:18:22

Trubbish skrev:Vad kommer detta innebära i praktiken för dem som fått diagnosen AS? att vi inte existerar och aldrig har gjort eller?

Så länga ICD-10 används i Sverige och resten utav EU kommer du att ha kvar diagnosen AS, sedan kan säkert finnas kvar i ICD-11 för oss som har blivit diagnostiserad med den, medans dom som blir diagnostiserad enligt ICD-11 får AST om dom beslutar sig för att bara ha en autism diagnos som DSM-5 har.
slackern

Inläggav Trubbish » 2016-03-12 19:37:12

slackern skrev:
Trubbish skrev:Vad kommer detta innebära i praktiken för dem som fått diagnosen AS? att vi inte existerar och aldrig har gjort eller?

Så länga ICD-10 används i Sverige och resten utav EU kommer du att ha kvar diagnosen AS, sedan kan säkert finnas kvar i ICD-11 för oss som har blivit diagnostiserad med den, medans dom som blir diagnostiserad enligt ICD-11 får AST om dom beslutar sig för att bara ha en autism diagnos som DSM-5 har.

Hmm, ok.
Trubbish

Anslöt: 2016-03-02

Inläggav slackern » 2016-03-12 19:41:50

Trubbish skrev:
slackern skrev:

Hmm, ok.

Om du kollar på ICD-10 så står den gamla diagnosen DAMP med som en undergrupp till ADHD.

http://www.internetmedicin.se/icd.aspx? ... =KSH#focus

Men själv ar jag diagnostiserad med AST enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10 och bryr mig inte det minsta vad det kommer att heta i framtiden enligt ICD.
slackern

Inläggav kullan » 2016-03-12 19:43:16

Vad jag förstått så får vi som redan har diagnosen behålla den. det blir dom som får " ny" diagnos som inte får aspergerdignos.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in