NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Aspergerdiagnosen"
51 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Aspergerdiagnosen"
Hej
Angående att de ska ta bort Aspergerdiagnosen 2017! Har jag startat en insamling:
http://www.skrivunder.com/signatures/vi ... diagnosen/
Så ni som vill behålla asperger som diagnos skriv på!
Se mer information om bytet här:
http://habilitering.se/sites/habiliteri ... andrad.pdf
Moderator Puzzle: Rättade till rubriken något.
Angående att de ska ta bort Aspergerdiagnosen 2017! Har jag startat en insamling:
http://www.skrivunder.com/signatures/vi ... diagnosen/
Så ni som vill behålla asperger som diagnos skriv på!
Se mer information om bytet här:
http://habilitering.se/sites/habiliteri ... andrad.pdf
Moderator Puzzle: Rättade till rubriken något.
- pellejamas
- Anslöt: 2012-07-08
NAMN INSAMLING "Vi som vill behålla Asperger diagnosen"
Varför står det:
under petitionen?
Eller det tillhör något annat?
Medmänsklig flyktingpolitik - Vi är helt emot den omänskliga flyktingpolitik som regeringen och många andra partier har infört i Sverige! Vi som skriver under denna petition anser att vi måste ta emot asylsökande flyktingar och ge dem en fristad undan tortyr, krig och förtryck. Barn och vuxna flyr för sina liv, samtidigt som gränserna stängs i Europa. Medan Sverige bör göra vad vi kan för att hjälpa de flyende män...
under petitionen?
Det är väl flera namninsamlingar på den sidan.
Det som fattas är att det står något om varför man är emot avskaffandet av AS-diagnosen. Det enda är en hänvisning till en krönika från 2013 av Hanna Fridén där det står bl a:
Det som fattas är att det står något om varför man är emot avskaffandet av AS-diagnosen. Det enda är en hänvisning till en krönika från 2013 av Hanna Fridén där det står bl a:
http://nyheter24.se/nyheter/kronikor/74 ... -aspergersHanna Fridén skrev:Det här är något som de egna utredarna inom DSM 5 har konstaterat kommer innebära negativa förändringar för individer diagnostiserade med Aspergers syndrom. Att Aspergers är en väldigt olik diagnos, och en betydligt mer högfungerande sådan, än de flesta andra diagnoser inom Autismspektrum är känt. Det är också känt att det redan i dag är svårt för högfungerande människor med Aspergers syndrom i samhället att accepteras, mycket på grund av felaktiga fördomar om hur diagnosen ser ut. Det är konstaterat att detta förmodligen kommer att bli än mer problematiskt för individer diagnoserade med Aspergers efter att man tar bort den specifika benämningen och i stället bara gör det till en underkategori, då det givetvis kommer att bli än mer komplicerat för människor som inte är insatta i området att veta skillnaden på något som i princip kommer se ut som autism 1, 2 eller 3.Spoiler: visa
alixha skrev:Varför står det:Medmänsklig flyktingpolitik - Vi är helt emot den omänskliga flyktingpolitik som regeringen och många andra partier har infört i Sverige! Vi som skriver under denna petition anser att vi måste ta emot asylsökande flyktingar och ge dem en fristad undan tortyr, krig och förtryck. Barn och vuxna flyr för sina liv, samtidigt som gränserna stängs i Europa. Medan Sverige bör göra vad vi kan för att hjälpa de flyende män...
under petitionen?
JA det är en Sida med flera olika namninsamlingar. Jag tror att det är sidan själv som skrivit det för att folk inte ska lägga ut massa konstiga namninsamlingar om flyktingpolitiken.
- pellejamas
Jag stödjer initiativet men kommer inte skriva dit mitt namn.
NAMNINSAMLING "Vi som vill behålla Asperger diagnosen"
Fenren skrev:Jag stödjer initiativet men kommer inte skriva dit mitt namn.
varför?
Fenren skrev:Jag stödjer initiativet men kommer inte skriva dit mitt namn.
Man kan skriva under anonymt.
Så gjorde jag.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag hade skrivit under om det inte vore för särskrivningen.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
Vägrar. Bra att asperdiagnosen försvinner.
- LordNelson
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2010-06-25
colaflaska skrev:Jag hade skrivit under om det inte vore för särskrivningen.
Ja det borde åtgärdas. Ser illa ut.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Vad hindrar diagnosticerade att använda benämningen "asperger" ? detta är endast personal med tillgång till journalen som vet om något annat och personal inom psykiatrin som kan diagnoserna och kanske ens vet att aspergers försvinner som diagnos.
För övrigt borde man kanske införa diagnosen "Medicus Paternalismus". Oftast yttrar den sig ett begär efter vit rock och svårigheter att vara uppmärksam men desto oftare tala om för andra att man vet bäst
För övrigt borde man kanske införa diagnosen "Medicus Paternalismus". Oftast yttrar den sig ett begär efter vit rock och svårigheter att vara uppmärksam men desto oftare tala om för andra att man vet bäst
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Man måste ju ha någon konkret plan med det. Jag tycker inte man ska hålla fast vid en diagnos bara för att man inte vill ha förändring. Diagnoser måste göras om ibland, för att de ska vara aktuella. Iofs tycker jag också att det var en dålig idé. Problemet är ju att det inte är enhetlig. Den är ju inte borta i alla länder
Kanske aspergerdiagnosen håller på att få för stor acceptans och förståelse så att man måste åtgärda detta?
Det handlar inte om att hålla fast utan om att ha kontinuitet så att man kan bygga kunskap och igenkännande.
Det handlar inte om att hålla fast utan om att ha kontinuitet så att man kan bygga kunskap och igenkännande.
- plåtmonster
Autism, Aspergers eller Högfungerande autism. För min del har det ingen betydelse. Det är nog ganska liten risk att jag skulle jämföras med någon utvecklingsstörd.
Många aspergare tycker det är viktigt att de räknas som högfungerande men de är ändå inte det. Vi är autistiska.
Många aspergare tycker det är viktigt att de räknas som högfungerande men de är ändå inte det. Vi är autistiska.
När man talar om "högfungerande autister" så menas just normalbegåvade (el högbegåvade). Högfungerande betyder inte "utan problem"; i så fall hade man inte fått någon diagnos alls.
Jag bryr mig inte nämnvärt egentligen, jag kommer fortsätta säga Aspergers oavsett om det försvinner eller inte.
Varför sådant ståhej egentligen?
För att psykiatriets överstepräster vill möblera om så att de passar deras syften utan hänsyn till konsekvenser.
- plåtmonster
alixha skrev:Jag bryr mig inte nämnvärt egentligen, jag kommer fortsätta säga Aspergers oavsett om det försvinner eller inte.
Det är lite "fiiinare" med Aspergers än autism.
Alien skrev:Hanna Fridén skrev:Vad det också innebär är att högfungerande individer som jag, jämförs med individer som haft oturen att drabbas av en utvecklingsstörning, vilket innebär att mina möjligheter i mitt liv kommer att begränsas.
KrigarSjäl skrev:Fenren skrev:Jag stödjer initiativet men kommer inte skriva dit mitt namn.
Man kan skriva under anonymt.
Så gjorde jag.
där ser man
alixha skrev:Jag bryr mig inte nämnvärt egentligen, jag kommer fortsätta säga Aspergers oavsett om det försvinner eller inte.
Selma skrev:Det är lite "fiiinare" med Aspergers än autism.
Ojdå, då får jag sätta på mig finklänningen varje gång jag går ut så folk förstår att jag har AS
colaflaska skrev:Jag hade skrivit under om det inte vore för särskrivningen.
Vilken särskrivning menar du?
- pellejamas
Nej det handlar inte om att det skulle vara "finare" med AS.
Vad det handlar om är att olika tillstånd kräver olika benämningar.
En diagnos måste vara så exakt som möjligt för att dels vara rättvisande i beskrivningen, dels ett så exakt verktyg som möjligt att utforma stödåtgärder efter.
En massa olika tillstånd under en och samma benämning leder bara till missförstånd.
Det är illa nog med variationen inom aspergerdiagnosen - vissa kan tas för vem som helst, andra har en aura av dagcenterklientel.
Vilka skäl de amerikanska psykiatrerna har för att ta bort Asperger ur DSM vet jag inte, men nu är det så att jag inte behöver gå i deras ledband.
Vad det handlar om är att olika tillstånd kräver olika benämningar.
En diagnos måste vara så exakt som möjligt för att dels vara rättvisande i beskrivningen, dels ett så exakt verktyg som möjligt att utforma stödåtgärder efter.
En massa olika tillstånd under en och samma benämning leder bara till missförstånd.
Det är illa nog med variationen inom aspergerdiagnosen - vissa kan tas för vem som helst, andra har en aura av dagcenterklientel.
Vilka skäl de amerikanska psykiatrerna har för att ta bort Asperger ur DSM vet jag inte, men nu är det så att jag inte behöver gå i deras ledband.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Det är bara bra att den försvinner, så jag tänker inte skriva under. Det är bara så fel att patologisera mänsklig variation.