Blandade språkfel, stavfel och liknande.
antonius skrev:Cement, det höll jag på att totalt glömma, det uppfann dom med. Tycker bara att alla verkar vara så inställda på att skriva ner alla innovationer saracenerna m.m. haft bara för att de är impopulära just nu, med IS och allt det där antar att det bara är en reaktion som många har inte bara NT:folket, men som många hakar på...
Nähe nu är du trotts allt ute och cyklar det var etruskerna som uppfann det men romarna förfinade metoden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Concrete
antonius skrev:Cement, det höll jag på att totalt glömma, det uppfann dom med.
Men armeringen var det armererna som uppfann.
De i Armerien?
Portlandcement uppfann de inte i Oregon, tydligen finns det ett Portland i England också.
Portlandcement uppfann de inte i Oregon, tydligen finns det ett Portland i England också.
slackern skrev:Nähe nu är du trotts allt ute och cyklar det var etruskerna som uppfann det men romarna förfinade metoden.
Rom existerade knappt då man i Mesopotamien hade små primitiva ugnar att tillverka ett slags lerbruk, för det är det som är hemligheten med att få det stadigt, man måste bränna bruket för att få det så att molekylerna i cementen "brinner" ihop när man sen tillsätter vatten och ballastmaterial. Och det var ganska enkelt att det var så för det fans inte så mycket annat att bygga enkla hus av (det var långt mellan träden). så de var tidigt skickliga på byggnadsverk. Var på en föreläsning Cementa hade och den var intressant, så det är så jag känner till det...
antonius skrev:slackern skrev:Nähe nu är du trotts allt ute och cyklar det var etruskerna som uppfann det men romarna förfinade metoden.
Rom existerade knappt då man i Mesopotamien hade små primitiva ugnar att tillverka ett slags lerbruk, för det är det som är hemligheten med att få det stadigt, man måste bränna bruket för att få det så att molekylerna i cementen "brinner" ihop när man sen tillsätter vatten och ballastmaterial. Och det var ganska enkelt att det var så för det fans inte så mycket annat att bygga enkla hus av (det var långt mellan träden). så de var tidigt skickliga på byggnadsverk. Var på en föreläsning Cementa hade och den var intressant, så det är så jag känner till det...
OK jag tror dig. Var väl jag som hade blandat ihop betong och cement eller något liknande.
När det gäller nästan alla uppfinningar i listan så har det varit en lång rad av upptäckter och utvecklingar, och listan har utnämnt en uppfinnare när allt denne egentligen har gjort bara är ett av stegen.
Huggorm skrev:När det gäller nästan alla uppfinningar i listan så har det varit en lång rad av upptäckter och utvecklingar, och listan har utnämnt en uppfinnare när allt denne egentligen har gjort bara är ett av stegen.
Bingo där satt den.
http://www.unt.se/familj/mer-filosofisk-nu-efter-alla-ar-som-reporter-3956287.aspx
Sitt första decennium inledde han alltså vid tio års ålder?
Men när 80-årsdagen närmar sig anar han en utförsbacke som inte går att värja sig emot.
Att det bara är några veckor kvar innan han går över i sitt åttonde decennium märks knappt.
Sitt första decennium inledde han alltså vid tio års ålder?
Ett klassiskt fall av "så enkelt är det inte". Delvis handlar det om förväxling av punkter och intervall. Delvis handlar det om att formen förleder; 2020 är sista året på 2010-talet, inte det första på 2020-talet. och 2010-talet är det 202:a decenniet efter Jesu födelse.
antonius skrev:Men då får dom väl räkna med romerska siffror om nu romerna tillåter det...
Dem vill jag inte ha. För mycket att skriva!
kiddie skrev:Tillhörde år 2000 då 1900-talet?
Ja. Och följaktligen firade man millennieskiftet ett år för tidigt.
Heter det verkligen gammeldags som det står på all gammaldags sorts mat?
Moderator:
Diskussionen om hamburgAre och hamburgErbröd återfinns nu här: varfor-heter-det-hamburgare-men-hamburgerbrod-t46797.html
Diskussionen om hamburgAre och hamburgErbröd återfinns nu här: varfor-heter-det-hamburgare-men-hamburgerbrod-t46797.html
På nätet har folk roat sig med att samla in idiotcitat från Paradise Hotel. Här kommer några höjdare (eller lågvattenmärken?):
"Antiklimax, det är ju sån här insektsutrotning..."
"Samir är inte den smartaste killen, han är ingen terapist."
”Jag vet att en ko har två magar. Och jag hoppas att jag säger rätt nu, för om den har fyra så är det en jävla superkossa”.
”Jag har lärt mig att spanjorerna inte utrotade enhörningarna”.
”Om jag ligger på andra dejten så är hon en slampa, om jag ligger på fjärde dejten så är hon för pryd”.
”Tänk att bli påsatt av en ko och så föder man ut en kossa liksom”.
"Basketspelare är väl typ 3,53 meter långa."
"Jag vet inte vad Sverige ligger i för världsdel"
"Första mannen på månen. Var det typ på 1500-talet eller ännu längre tillbaka?"
"Jag är grym på Disney. Jag kan alla Disney-låtar, jag har dem i en Disney-lista. Ormen heter Shere Khan väl?"
"Det finns väl två olika Afrika?"
"När infördes kvinnlig rösträtt... Jag har ingen aning om min mormor har fått rösta. Nu på senare år i alla fall, men inte innan 1973."
*Placerar bäckenbenet under halsen på en teckning av en människokropp*: "Det där benet skall sitta här."
"Vasaskeppets första seglats… Det kan ju ha varit 2005. Det var ju ett tag sedan."
"Jag tycker att bevisen för att sjöjungfrur finns är solklara"
"En ko har väl tre-fyra hjärtan?"
"Jag är jude. Eller jag vill vara jude. Eller jag har varit mycket hemma hos en kompis som är jude"
"Vad betyder kultur? Kian sa till mig innan vad kultur var men jag har redan glömt det."
"Det var ett avsmakligt beteende av mig, absolut."
"Hans personlighet faller jag inte tycke för."
"Jag glider på en bananmacka, alltså."
"Jag är absolut rädd för mitt eget skinn."
"Bara för att folk kritiserar en så behöver man inte blomma upp som en jävla karusell."
"Hon är en tjej som faller mig för smaken."
"Han ljög mig rakt upp i ögonen."
"Alla möjliga, störstiga tystnad."
"Jag tror att man behöver tre kromosomer för att ett barn skall bli helt. Har den inte det så kan det bli lite utvecklingsstört."
"Ni har bevisat exakt samma mynt tillbaka."
"Antiklimax, det är ju sån här insektsutrotning..."
"Samir är inte den smartaste killen, han är ingen terapist."
”Jag vet att en ko har två magar. Och jag hoppas att jag säger rätt nu, för om den har fyra så är det en jävla superkossa”.
”Jag har lärt mig att spanjorerna inte utrotade enhörningarna”.
”Om jag ligger på andra dejten så är hon en slampa, om jag ligger på fjärde dejten så är hon för pryd”.
”Tänk att bli påsatt av en ko och så föder man ut en kossa liksom”.
"Basketspelare är väl typ 3,53 meter långa."
"Jag vet inte vad Sverige ligger i för världsdel"
"Första mannen på månen. Var det typ på 1500-talet eller ännu längre tillbaka?"
"Jag är grym på Disney. Jag kan alla Disney-låtar, jag har dem i en Disney-lista. Ormen heter Shere Khan väl?"
"Det finns väl två olika Afrika?"
"När infördes kvinnlig rösträtt... Jag har ingen aning om min mormor har fått rösta. Nu på senare år i alla fall, men inte innan 1973."
*Placerar bäckenbenet under halsen på en teckning av en människokropp*: "Det där benet skall sitta här."
"Vasaskeppets första seglats… Det kan ju ha varit 2005. Det var ju ett tag sedan."
"Jag tycker att bevisen för att sjöjungfrur finns är solklara"
"En ko har väl tre-fyra hjärtan?"
"Jag är jude. Eller jag vill vara jude. Eller jag har varit mycket hemma hos en kompis som är jude"
"Vad betyder kultur? Kian sa till mig innan vad kultur var men jag har redan glömt det."
"Det var ett avsmakligt beteende av mig, absolut."
"Hans personlighet faller jag inte tycke för."
"Jag glider på en bananmacka, alltså."
"Jag är absolut rädd för mitt eget skinn."
"Bara för att folk kritiserar en så behöver man inte blomma upp som en jävla karusell."
"Hon är en tjej som faller mig för smaken."
"Han ljög mig rakt upp i ögonen."
"Alla möjliga, störstiga tystnad."
"Jag tror att man behöver tre kromosomer för att ett barn skall bli helt. Har den inte det så kan det bli lite utvecklingsstört."
"Ni har bevisat exakt samma mynt tillbaka."
Kahlokatt skrev:Här kommer några höjdare (eller lågvattenmärken?)
Jösses!
Kahlokatt skrev:På nätet har folk roat sig med att samla in idiotcitat från Paradise Hotel. Här kommer några höjdare (eller lågvattenmärken?):
Ja vad ska man säga, är man bara ung, snygg och snacksalig, behöver man inte ta några Nobelpris...
I en notis i AB kallades bocken i Gävle för "hen". Hmm, är det inte ganska uppenbart vad det är för kön på en BOCK!?
Kahlokatt skrev:I en notis i AB kallades bocken i Gävle för "hen". Hmm, är det inte ganska uppenbart vad det är för kön på en BOCK!?
Kahlokatt skrev:I en notis i AB kallades bocken i Gävle för "hen". Hmm, är det inte ganska uppenbart vad det är för kön på en BOCK!?
"Hen" rimmar på bränn, fast det gör ju "den" också förstås. Och "han" rimmar på brann.
"Den" borde vara rätt pronomen här.
Geastrum skrev:Kahlokatt skrev:I en notis i AB kallades bocken i Gävle för "hen". Hmm, är det inte ganska uppenbart vad det är för kön på en BOCK!?
"Hen" rimmar på bränn, fast det gör ju "den" också förstås. Och "han" rimmar på brann.
Eller varför inte "han"?
Kahlokatt skrev:Geastrum skrev:Kahlokatt skrev:I en notis i AB kallades bocken i Gävle för "hen". Hmm, är det inte ganska uppenbart vad det är för kön på en BOCK!?
Eller varför inte "han"?
För att det är ett livlöst föremål. Det känns även naturligt att säga "den" om en gipstomte, en snögubbe eller en fågelskrämma, även om de är uppenbart manliga.
Läst i en bilannons:
OBS, talar ändas svenka.
I övrigt felfritt.
OBS, talar ändas svenka.
I övrigt felfritt.