"Den generella Aspergerbilden"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav RainBowChild » 2015-12-07 17:44:36

Den generella Aspergerbilden.

Hur ser den ut idag? Hur kommer den se ut om några år?

(Nu har vi ju Asperger så det kanske kan va lite svårt att se längre fram i tiden men iaf.)

Vad borde vi göra för att påverka den? Borde vi göra nåt överhuvudtaget?

Är det en viktig grej att kämpa för?
RainBowChild
Förhandsgranskad

Anslöt: 2013-07-12

Inläggav plåtmonster » 2015-12-07 19:17:34

RainBowChild skrev:Vad borde vi göra för att påverka den? Borde vi göra nåt överhuvudtaget?
Den bestäms av självsvådliga medieredaktioner utan goda intentioner eller kunskap.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Puzzle » 2015-12-07 19:21:09

Jag har egentligen inte någon egen generell bild av diagnosen innan jag fick den utan jag hade som läst en del av svårigheterna och kände igen mig i det men jag fick ju uppleva andras (miss)uppfattningar vilket säkert kan vara intressant det med.

RainBowChild skrev:Hur ser den ut idag?

Något som många reagerade på var på att jag var för socialt kapabel, jag kan stå och småprata med dom flesta som bjuder in till det och söker ögonkontakt och ändå ge sken utav att vara hyfsat bekväm i situationen. En annan grej som jag blev rätt förvånad över var att en del ansåg att man tydligen ska kunna rabbla upp information som busstidtabeller och liknande.

Programmering och lite allmän datafixering kom också upp.

RainBowChild skrev:Hur kommer den se ut om några år?

På några år tror jag inte att det kommer ske någon större förändring men i ock med att allt fler startar bloggar, youtube-kanaler och på liknande sätt är öppnare med sin diagnos så tror jag att den där generella bilden kommer att bli allt otydligare för folk kommer inse att det likt utbrändhet och depression är något "som vem som helst kan ha".

RainBowChild skrev:Vad borde vi göra för att påverka den? Borde vi göra nåt överhuvudtaget?

Vill man påverka den så är det nog "bara" att vara öppen med sin diagnos och visa att även såna som en själv kan ha asperger, om man borde är väl upp till var och en.

Om det är viktigt.. Ja-a du, för min del kvittar det nog. Att folk har förutfattade meningar kommer man nog aldrig runt så vad dom väljer att tycka och tänka om mig är väl upp till dom. Är det helt åt h-vete så har jag inget större intresse av att fortsätta relationen ändå.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-07 20:33:07

RainBowChild skrev:Den generella Aspergerbilden.

Hur ser den ut idag? Hur kommer den se ut om några år?

(Nu har vi ju Asperger så det kanske kan va lite svårt att se längre fram i tiden men iaf.)

Vad borde vi göra för att påverka den? Borde vi göra nåt överhuvudtaget?

1. Tror den generella aspergerbilden är bättre idag än för, säg, fem-sju år sen.
Och det är nog mycket tack vare aspergerskildringarna i populärkulturen; vi ser aspergare och andra NPFare i filmer och teveserier, ofta i huvudrollen dessutom. Lisbeth Salander, Saga Norén med flera. Självklart når detta en mycket bred publik.

2. Tror vi är på väg åt rätt håll.
Aspergerbilden kommer nyanseras mer för varje år.
Det är ju fortfarande nånting relativt nytt i samhället och nya saker tar tid på sig för att fastna i det allmänna medvetandet.

3. Ja jag tycker i allra högsta grad att vi ska försöka påverka aspergerbilden i positiv riktning.
Naturligtvis har jag förståelse för att alla inte kan eller orkar gå ut och vara öppen med sin diagnos, kan vara yrken där sånt är känsligt, oförstående chefer och kolleger måste man också förhålla sig till.
Men alla kan göra nåt, kanske prata om asperger med nån man möter i sitt vardagsliv...det är ytterst viktigt att fördomarna och myterna aktivt motverkas.

4. Som jag ser det finns det två huvudsakliga fördomsbilder om oss.

Den ena sprids av journalister, dåligt insatta läkare och andra professionella och frodas i flashbacktrådar och andra mediala kloakhål.
Och den bygger på att vi skulle vara suspekta typer man måste vara misstänksam mot, den farliga galna ensamvargen, den onda vapenfetischisten, den potentiella massmördaren.
Naturligtvis är detta nånting fullkomligt uppåt väggarna fel.

Den andra huvudsakliga fördomsbilden är att vi skulle vara ungefär som Rainman, konstiga muppar, gulliga freaks sådär. I den här bilden är vi såna det ska tyckas synd om, såna som inte förstår så mycket, såna som bör klappas på huvudet och att vår roll i samhället är hanteringsobjekt för pedagoger, habiliterare, socionomer, kuratorer, tanter. Att vi bör klumpas ihop med förståndshandikappade i olika sociala inrättningar.
Den här aspergerbilden odlas och drivs av föräldrar till autister samt diverse personalkategorier inom omsorgen. Autism & aspergerförbundet. Deras publikation Ögonblick. De VILL att vi ska vara gulliga fogliga muppar.

5. Detta måste man som engagerad medveten aspie försöka motverka.
Vi ska ses som fullvärdiga medborgare och inte som ondskefulla skummisar eller osjälvständiga hanteringsobjekt.

Om man som aspergare är aktiv i det offentliga.
På nätet.
På bloggar och forum.
Det dummaste man kan göra är då att se ut och bete sig som nåt slags efterbliven dagisprinsessa.
Lika korkat fast åt andra hållet är att posera med vapen och rånarluva som en del förmågor gjort.

-Men du kallar dig ju KrigarSjäl?

Mitt användarnamn har ingenting med sånt att göra.
Alltså vare sig eldvapen, soldater, rånarluvor, brott eller våld i någon form.
Vad användarnamn och avatar betecknar är ett andligt motstånd, ett ideologiskt krig, gentemot dessa två fördomsbilder samt de som sprider dom. Birgittorna är således ideologiska motståndare och jag tar det totala avståndet från dom och deras beskrivningar av oss.
Här är min ambition att vara fullständigt okuvlig, omedgörlig samt riktigt jävla skitjobbig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav kiddie » 2015-12-07 23:42:07

Många jag känner, sådana som vet mycket om annat, de är alltså intresserade av allt möjligt, vet inte vad aspergers är. Många av dem vet bara att det är en bokstavsdiagnos, och vet bara att det är när man är udda på något vis, för dem är ADD, ADHD och aspergers plus lite mer samma sak.

Det förvånade mig lite att det inte verkar ingå i allmänbildningen.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Puzzle » 2015-12-07 23:53:56

kiddie skrev:Många jag känner, sådana som vet mycket om annat, de är alltså intresserade av allt möjligt, vet inte vad aspergers är. Många av dem vet bara att det är en bokstavsdiagnos, och vet bara att det är när man är udda på något vis, för dem är ADD, ADHD och aspergers plus lite mer samma sak.

Det förvånade mig lite att det inte verkar ingå i allmänbildningen.

Ja det hade verkligen inte skadat med lite bredare allmänbildning när det kommer till både psykiska och fysiska svårigheter med betoning på den första då det är svårare att lägga märke till och själv sätta in sig i.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in