Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 19:37:58

Jag tror inte jag är i underläge pga asperger, snarare tvärtom.

Jag får ångest över det folk kallar småsaker, däremot har jag ofta hållit huvudet kallt då det gällt något folk anser vara ett stort problem.

Jag har som aspergare ingen uppfattning om att saker är omöjliga. NT säger att vissa saker inte går. Men jag tror inte på sånt om jag inte testat först och många saker går att lösa.

Jag har även redan upplevt en massa obehag så jag är inte obehagsfobiker.

Hur jag klarar mig beror på var jag är. Är jag i stan kan det nog uppstå jobbiga saker. Är det vinter blir det problem med värme. Pajar avloppen blir det jättetrist. Men ett kortare avbrott är inga problem. Jag har alltid någon form av mat och om det inte blir överfullt kan jag laga mat på vår grillplats på gården. Kanske man kan samarbeta med sina grannar över det eller också får man hitta en egen plats. Vatten har jag för en vecka.

Jag har självklart också det mest basala som ficklampor och batteriradio och många säkra ljushållare.

I senaste Hem och hyra presenterades en kort lista på vad alla kan skaffa sig och ha hemma om det händer något. Man kan ju lägga till de sakerna man personligen måste ha.

Skulle jag däremot vara på något av de lantställen jag kan åka till blir det ju helt annat. Då finns tillgång till brunn, värme genom eldning och visst ljus får man ju därigenom med, samt avträde. Sedan har jag klart ficklampor och liknande där med. Att vara där skulle vara mycket enklare än att vara i stan. Det skulle vara ganska bekvämt. Dessutom så skulle det kännas tryggare eftersom det inte är mycket folk där.

Många svenskar har tillgång till sommarstuga (en tredjedel har jag läst) som har en massa gammaldaxa finesser. Blir det en mer långvarig kris så att det inte ens går att gå till jobbet/skolan tror jag att många skulle välja detta framför stan.

Sedan så har jag ju redan levt primitivt så mycket sitter i ryggmärgen. Det tror jag oxo är aspigt, tror inte en NT skulle få för sig att leva så.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 19:47:08

antonius skrev:Det går inte lagra vatten hur länge som helst då blir det giftigt

Har själv testat detta. Hade några dunkar som jag fyllde med kranvatten. Sedan några som jag fyllde med kranvatten och en liten mängd ren klortvätt.

Efter två år testade jag detta vatten. Logik säger att det starkare klorerade vattnet borde varit bättre. Inget av dem hade tillstymmelse till synlig överväxt, båda var helt genomskinliga och luktade bra.

Jag drack även av det obehandlade vattnet och blev inte sjuk.

Nu så ska man ju inte vara så slarvig att man inte byter ut vattnet, det är ju skitlätt att göra en gång i halvåret så har man vatten om det kniper.
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 20:15:12

antonius skrev:Alla svaga, gamla och till sist även barnen skulle ganska snabbt stryka med av umbäranden.

Nej. Det är lätt att tro detta i teorin. Under stormen Gudrun intervjuade de folk i alla åldrar hur de klarade sig och de som tog det med ro var de äldre som visste hur man klarar sig utan modern lyx. De mest ryckte på axlarna och sa att det var väl OK. Det verkade som erfarenhet med stor marginal trumfade fysisk styrka. De som gnällde var de unga vuxna.
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-02 20:25:54

Var det orenat vatten som var farligt? Isåfall missuppfattade jag. Är det sommar får man väl solvärma det i flaska så de flesta basiluskerna försvinner.

Vad gäller långbåge så visst går det men det behövs träning och dessutom är det olagligt så man får väl träna på saker som inte lever i en säker miljö. Vet vissa som har det som "mer än hobby" och jagar ALLT sitt kött med långbåge! Dock vet jag inte hur bra de funkar vid grisjakt. Grisarna är ju överallt och dumma i huvet så att de bara behöver matas lite så kommer de ut om natten. Men sen vete fan hur man har kål på dem för de är ju jättestarka! Lättare djur som rå kan man ju snara på deras vanliga stråk där man ser att de bajsat. I stan kan man även snara kaja, skata och duva, behövs bara en rejäl råttfälla med bete, som är förankrad. Det kan vara en bra sak att minnas om man har husdjur som man vill mata och man kanske mest har torrvaror hemma, tror inte mina katter skulle äta pinnbröd men skata går nog ner.
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 21:09:13

Neonland skrev:När ämnet ändå är på tapeten:

http://zynisk.blogg.se/2015/november/2- ... llaps.html
Bloggen har ett faktafel. Det står att grön laser ger skador fortare än andra. Det är amplituden på lasern som avgör det. Endast om våglängden är utanför 300-1400 nm så gör ögonlinsens brytning att den inte når receptorerna.

kiddie skrev:Jag har som aspergare ingen uppfattning om att saker är omöjliga. NT säger att vissa saker inte går. Men jag tror inte på sånt om jag inte testat först och många saker går att lösa.
Det beror väl om det är personer som analyserar sina magkänslor och andras åsikter. Eller om det är en person som analyserar kända fakta.

Något som kanske blir svårt är tillgången till hela kläder och tvättmedel?

kiddie skrev:Det kan vara en bra sak att minnas om man har husdjur som man vill mata
Eller så matar man sig med husdjur :P

Problemet med vapen för övrigt är att de är licenspliktiga eller rentav förbjudna men i en krissituation så finns inget våldsmonopol och då sitter man där utan möjlighet att försvara sig.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Hur klarar du dig?

Inläggav Mountain_lion » 2015-12-02 21:17:33

Jag lämnar lägenheten och beger mig till någon avstyckad gård med vedspis i köket och öppen spis övriga huset och egen brunn. Tar mig in och bosätter mig där till dess att samhället återgå till normaltillstånd. Om ägarna dyker upp så kompenserar jag, med ränta, för att jag har använt deras hus.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Hur klarar du dig?

Inläggav Grisom » 2015-12-02 22:44:17

Flatline skrev:Jag klarar mig nog förhållandevis bra.

<snip>

så... jag tror att jag klarar mig hyfsat.

Tror jag också Mr Prepper :D

plåtmonster skrev:En koronautskjutelse från solen som träffar jorden skulle nog skilja agnarna från betet ;)

Det sker rätt ofta... typ ungefär var 11:e år när Solen går in i sin intensiva period så brukar jorden träffas nån gång. En gång var det riktigt allvarligt, men samhället överlevde.

plåtmonster skrev:Sedan betvivlar jag MSB:s kompetens ganska ordentligt.

Det gör du rätt i, de har långt kvar till kompetensmognad. De slipsar jag träffat därifrån verkar inte ha rätt tänk i huvudet.

plåtmonster skrev:
antonius skrev:lär er hantera en compound pilbåge
Hur bygger man en sådan själv ute i skogen?

Det gör du inte, du köper en på Jula + extrapilar för under någon hundralapp.

dasunbedingte skrev:Spelat för mycket Fallout och/eller NEO - Scavenger?

Nej, är Säkerhetsskadad av jobbet. Mest nyfiken på hur Aspergerfolk har för inställning jämfört med gemene Svensson som får panik om Netflix inte funkar.

Har för övrigt inte NEO - Scavanger.

nescio skrev:Jag fryser väl ihjäl efter något dygn, när temperaturen i huset fallit under noll.

Ett extra tjockt täcke kan göra mirakel. Sov en gång med 2 täcken efter att värmen havererade en vinter och det fungerade bra.

Flatline skrev:Förstår inte varför ni skall hålla på med bågar och armborst öht.

Två ord: Darryl Dixon :D

antonius skrev:De är effektiva men tyvärr de tar bort effekten och skjuter man med 22lr som är en väldigt klen ammunition på t ex en älg eller hjort vill man ha all kraft som det går, det är nog svårt ändå... :-)063

Kan ju alltid skjuta den i ögat så den blir rädd och springer in i ett träd och dör :D

kiddie skrev:
antonius skrev:Alla svaga, gamla och till sist även barnen skulle ganska snabbt stryka med av umbäranden.

Nej. Det är lätt att tro detta i teorin. Under stormen Gudrun intervjuade de folk i alla åldrar hur de klarade sig och de som tog det med ro var de äldre som visste hur man klarar sig utan modern lyx. De mest ryckte på axlarna och sa att det var väl OK. Det verkade som erfarenhet med stor marginal trumfade fysisk styrka. De som gnällde var de unga vuxna.

Vissa stryker nog med, speciellt de som är äldre och behöver vård och stöd. Småbarnsfamiljer kan gå åt rätt fort när de börjar bråka med andra om de få resurserna som finns kvar och är beredda att göra vad som helst för att deras familj ska överleva.

plåtmonster skrev:
kiddie skrev:Jag har som aspergare ingen uppfattning om att saker är omöjliga. NT säger att vissa saker inte går. Men jag tror inte på sånt om jag inte testat först och många saker går att lösa.
Det beror väl om det är personer som analyserar sina magkänslor och andras åsikter. Eller om det är en person som analyserar kända fakta.

Stort medhåll :-)049
Grisom

Anslöt: 2015-10-25

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 23:34:32

Antonius.

De har allt ganska så bra med kraft kvar, jag har med dämpare skjutit subsonisk .22lr hålspetskula genom 8cm tjockt tryckimpregnerat virke.
Det blir ju svårare skott men det duger alldeles utmärkt att ta av halskotpelaren på allt vilt i Sverige oavsett storlek och tar tveklöst bägge lungorna på ett rådjur och är mycket mer lämpat för eventuellt småvilt du kan tänkas träffa på i skogarna där pilbågen bara kommer att ge en frustration.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-03 0:49:40

Flatline skrev:Antonius.

De har allt ganska så bra med kraft kvar, jag har med dämpare skjutit subsonisk .22lr hålspetskula genom 8cm tjockt tryckimpregnerat virke.
Det blir ju svårare skott men det duger alldeles utmärkt att ta av halskotpelaren på allt vilt i Sverige oavsett storlek och tar tveklöst bägge lungorna på ett rådjur och är mycket mer lämpat för eventuellt småvilt du kan tänkas träffa på i skogarna där pilbågen bara kommer att ge en frustration.

Du måste helt klart flytta upp till Norrland, du bor ju i överbefolkade södra Sverige.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 1:44:46

slackern skrev:Du måste helt klart flytta upp till Norrland, du bor ju i överbefolkade södra Sverige.

Jag bor relativt avsides iaf men jo det är ju endel folk här.
Men jag är ganska så nöjd och känner ingen enorm press att flytta norröver, sett till hotbilder är Norrland ingen enorm hit ändå mycket skyddsobjekt och infrastruktur där uppe som blir väldigt lurigt om ryssen kommer ;)
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-03 2:46:50

Om det blir kallt ska man lägga en massa filtar över ett bord så att de täcker, och sedan ska man isolera mot golvet, gärna med både liggunderlag och madrass. Och sedan då ta ett bra täcke på sig. Sedan hjälper det om man har husdjuren därinne eller rentav en annan människa.

Grejen är att det låter så himla mysigt, förutom det där med att stuva in en person till. Kan man inte få göra det UTAN att det är kris? :-)005
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 5:37:50

Grisom skrev:Det sker rätt ofta... typ ungefär var 11:e år när Solen går in i sin intensiva period så brukar jorden träffas nån gång. En gång var det riktigt allvarligt, men samhället överlevde.
Senaste det verkligen sprakade till var ju 1867 men det var väldigt rätt nära 2012-07-23. Skulle det inträffa kommer nog många att väckas ur sin smartphone zoombiefiering rätt brutalt och facebook fixen ligger långt borta ;)

Grisom skrev:Det gör du rätt i, de har långt kvar till kompetensmognad. De slipsar jag träffat därifrån verkar inte ha rätt tänk i huvudet.
Statens räddningsverk var väl de som man iaf fick intrycket av visste vad de höll på med. MSB kör t.om IIS för sin webbsajt och har haft den nere ett antal gånger så tja.. :-)064
Så vilket tänk har de egentligen?

Grisom skrev:Det gör du inte, du köper en på Jula + extrapilar för under någon hundralapp.
Som jag tänkte med andra ord. Förberedelse och om den går sönder.. SOL.

Grisom skrev:Nej, är Säkerhetsskadad av jobbet.
Bygger du bergrum? ;)

Flatline skrev:De har allt ganska så bra med kraft kvar, jag har med dämpare skjutit subsonisk .22lr hålspetskula genom 8cm tjockt tryckimpregnerat virke.
Fast på vilket avstånd?
(nördfrågor.. vad vägde kulan och vilken hastighet hade den?)
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-03 5:44:10

Jag har fått för mig att kommer det en sån solaktivitet främst slår ut elnät och inte är lika hård mot hemelektronik. Inte för att det i det akuta skedet spelar roll, men skulle vilja veta om det är sant.

Och till Plåtmonster om att äta husdjur, blir det katastrof och du råkar ha vägarna förbi så.... mina katter skulle vara en munsbit för dig medan din kropp skulle kunna göda dem kanske i två månader. Det låter mer ekonomiskt att det sistnämnda inträffar. :-)034
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 5:54:48

kiddie skrev:Jag har fått för mig att kommer det en sån solaktivitet främst slår ut elnät och inte är lika hård mot hemelektronik. Inte för att det i det akuta skedet spelar roll, men skulle vilja veta om det är sant.
Utan kraftverk och elnät så blir det inte så mycket hemelektronik ändå ;)
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav kiddie » 2015-12-03 6:18:53

Nä men man kanske kan starta bilen iallafall. Den har ju oxo datorer som måste funka och påverkas av elektromagnetiska pulser. Det blir ganska stor skillnad om man kan köra iväg till ett bra ställe med bilen på sin sista bensin, eller om bilen oxo är grillad.
kiddie
Inaktiv

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 6:51:47

Många nya bilar har bytt ut plåtchassit mot kolfiber och har en massa elektronik så numera klarar de inte åska och kanske inte heller soleruption.
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 10:39:04

plåtmonster skrev:
Fast på vilket avstånd?
(nördfrågor.. vad vägde kulan och vilken hastighet hade den?)

Jag stod på ca 20m skulle jag tro, fultest mot en ladugårdsvägg med en bit virke som blev över från när jag byggde en brygga.
http://www.cci-ammunition.com/products/ ... oadNo=0056 Där har du kulan iaf.
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 11:06:42

124 joule i anslagsenergi då? Låter som licenspliktigt iaf.
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 11:57:40

plåtmonster skrev:124 joule i anslagsenergi då? Låter som licenspliktigt iaf.

Ja det är licenspliktigt, det är ju inget luftgevär.
Finns inga patrongevär i Sverige som inte är licenspliktiga.
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav rapchic » 2015-12-03 12:06:43

Det finns ingen ström.

Vi har flera ljus, fick/pannlampor, gasolspis och gasolkamin, vatten har vi på lager (används främst för tvätt) och mer vatten/snö kan hämtas för att dricka i sjön ca 1 km bort. För tvättmaskin har vi en egenbyggd handdriven "maskin" för nödfall, för toa har vi vår egen för kortare strömavbrott, ett utedass som förvisso inte är helt iordning men som snabbt går att ordna blir det vid längre avbrott. Annars finns ju alltid skogen. Vid längre avbrott får matlagningen flytta utomhus och vi får börja sova i sovsäckarna som tål 40-

Vattenförsörjningen är utslagen eller fungerar sporadiskt.

Se ovan (vi har egen brunn så är vi utan el så är vi utan vatten)

Affärer håller stängda - eller har begränsat med mat.

Vi har en del mat på lager även om det kommer att bli tråkig mat efter ett tag, vi har även höns för ägg/kött, kaniner för kött, bin för honung och odlar lite mat själv. Min man kan dessutom jaga och vi båda kan fiska. Vi har dessutom ganska bra kunskaper i vilda ätliga växter och svampar (vilket vi äter ganska mycket av på sommaren).

Inga mobiltelefoner fungerar. Internet är också nere.

hmmm. röksignaler? eller jag kanske får lära mig att kula :D

Inga eller få pendeltåg och bussar går, de som går är troligtvis överfulla.

Pendeltåg? Bussar? Vad är det? Förvisso så finns det en busshållplats 5 km bort men det går ju bara ca 5 bussar/dag som det är nu så vi är beroende av bil som det är nu.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-03 14:38:21

Det är många som tydligen tänkt lite på det här, somliga förberett sig väl. För dem som bor på landet och är van vid strömavbrott, stormar och översvämningar kan mycket fungera, men den stora frågan är ändå, vad gör man då folk kommer i stora horder från städerna, när allt där är slut och folk är både hungriga och desperata, en del kan kanske ta till våld eller till och med mord för att komma över en limpa...? :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-03 14:59:25

antonius skrev:Det är många som tydligen tänkt lite på det här, somliga förberett sig väl. För dem som bor på landet och är van vid strömavbrott, stormar och översvämningar kan mycket fungera, men den stora frågan är ändå, vad gör man då folk kommer i stora horder från städerna, när allt där är slut och folk är både hungriga och desperata, en del kan kanske ta till våld eller till och med mord för att komma över en limpa...? :-)004

Det är dom grejerna man kan planera och förbereda sig inför men aldrig någonsin diskutera om man inte vill bli sedd som "crazy person"
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-03 15:05:58

Precis det är bara aluminiumhattar som tror på terrordåd i frankrike, hundratusentals flyktingar i varenda sporthall och stängd öresundsbro. Det vet ju varenda normal människa att sådant händer inte :P
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-03 16:02:53

Konstigt att ingen har tänk på reaktorerna i Oskarshamn, Ringhals och Forsmark och härdsmältor när samhället brakar samman och inga människor är på plats för att förhindra härdsmältor. Stora delar utav södra Sverige kommer ju att bli drabbat utav radioaktivt avfall.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in