Hur klarar du dig?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 12:04:01

Flatline skrev:Men skalförsvar är inget jag har missat utan bara något jag väljer att inte ta med.

Jag är imponerad, du verkar förstå vad det är frågan om, man ska inte avslöja sådant... :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 12:20:10

NBC prylar är dock något jag kommer att försöka investera mer i under kommande år.
Bor ganska så nära ett järnvägsspår och det sker ju väldigt mycket tung trafik med godståg och liknande som ofta kan frakta kemikalier och med tanke på underhållet av det Svenska järnvägsnätet finns ju alltid en risk att ett sådant spårar ur och det kan vara riktigt jävla lurigt.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 12:20:51

slackern skrev:Han får skaffa sig en stirling generator dom är tystare, typ nästan ljudlös på Gotlandsklassens ubåtar.
Dessutom behöver man inte diesel, vilket kan bli svårt att få tag på vid en långvarig kris lik den i "Mad Max".
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 12:24:38

Huggorm skrev:
slackern skrev:Han får skaffa sig en stirling generator dom är tystare, typ nästan ljudlös på Gotlandsklassens ubåtar.
Dessutom behöver man inte diesel, vilket kan bli svårt att få tag på vid en långvarig kris lik den i "Mad Max".

Alternativa drivmedel är ju alltid en intressant fråga, spanade lite på att köpa en 2kw bensingenerator förra veckan som de hade på Jula.
Har en gammal FEMA-manual hemma med instruktioner för vedgaskonvertering av sådana generatorer vilket skulle kunna vara ett kul projekt nu när min verkstad är färdig och jag har lite fabrikationsmöjligheter.
Enda nackdelen var att den var högljudd som fan, den var specad på 109db så man får nog bygga en ljuddämpare också-
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 12:28:26

Huggorm skrev:

Ett expansionskärl med vatten och en ånggenerator ovanpå kaminen hade ju annars varit häftigt ;)
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 12:32:19

Flatline skrev:
Huggorm skrev:

Alternativa drivmedel är ju alltid en intressant fråga, spanade lite på att köpa en 2kw bensingenerator förra veckan som de hade på Jula.
Har en gammal FEMA-manual hemma med instruktioner för vedgaskonvertering av sådana generatorer vilket skulle kunna vara ett kul projekt nu när min verkstad är färdig och jag har lite fabrikationsmöjligheter.
Enda nackdelen var att den var högljudd som fan, den var specad på 109db så man får nog bygga en ljuddämpare också-

Du får även tänka på att du inte får ut 2kw med gengas, vet inte hur mycket effekt som blir kvar.

Här har du annars en bra sidan med instruktioner hur du kan bygga en.

http://www.allpowerlabs.com/oldsite/woo ... ier-plans/
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 12:33:26

Flatline skrev:
Huggorm skrev:

Ett expansionskärl med vatten och en ånggenerator ovanpå kaminen hade ju annars varit häftigt ;)

Här har du ett ställe dom har det på.

http://www.steamcastle.fi/?l=sv&p=energy
slackern

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 12:35:28

slackern skrev:
Du får även tänka på att du inte får ut 2kw med gengas, vet inte hur mycket effekt som blir kvar.

Nej det är jag medveten om men även om jag bara får ut kanske 900w - 1.1kw ur en sådan konverterad enhet räcker det för att ladda batteribanken såpass att jag i samverkan med vind och sol kan ha igång kyl o frys, radio och dator.
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 12:39:51

Flatline skrev:
slackern skrev:

Nej det är jag medveten om men även om jag bara får ut kanske 900w - 1.1kw ur en sådan konverterad enhet räcker det för att ladda batteribanken såpass att jag i samverkan med vind och sol kan ha igång kyl o frys, radio och dator.

Då räcker det gott och väl, Hur stor batteribank har du?
slackern

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 12:58:38

antonius skrev:lär er hantera en compound pilbåge
Hur bygger man en sådan själv ute i skogen?

Huggorm skrev:i ett krisläge kan man skjuta rådjur även om det egentligen inte är tillåtet.
I ett krisläge så finns ingen polis eller så är de fullt upptagna med något annat. Är det så att valet står mellan böter som man kanske får om en lång tid eller att svälta nu så är valet rätt lätt.

Huggorm skrev:hade jag inte brunn skulle jag samla regnvatten.
Regnvatten saknar rätt salthalt. :-)065

Flatline skrev:Om det skulle vara så illa att jag behövde lämna min fastighet har jag färdigpackad väska för 72h överlevnad, det är ju om allt jag kan göra är att kasta upp den på ryggen och dra, den har jag liggandes i bilen så att den alltid är i närheten.
Köpte du den färdig? Vad är det för innehåll?

Flatline skrev:M90 gasmask och två extrafilter ligger brevid varningstriangeln men skulle kanske behöva en bättre väska till den men NBC-skyddet får anses vara iaf dugligt även om jag inte har någon annnan skyddsutrustning.
Kolfilter? vad gick det på?
Hjälper för övrigt inte mot senapsgas som går via huden.

Flatline skrev:I hemmet har jag UPS som jag tagit från telestationer som skanova gjort sig av med så att kyl och frys klarar sig i några dagar
Blykemi? Hur många volt-Ah?

Flatline skrev:Men jag fyller på matförrådet efter ekonomisk förmåga
Vad slags mat?

Flatline skrev:Kommunikation sköter jag via kortvågsradio
Det kräver väl amatörradiolicens?

antonius skrev:som står där och dunkar på då förstår alla att du har något värdefullt, mat etc
Dags att bygga en intrudinator :P

Vart får man tag på en bra sådan? och till vilken kostnad?

Flatline skrev:Bor ganska så nära ett järnvägsspår och det sker ju väldigt mycket tung trafik med godståg och liknande som ofta kan frakta kemikalier och med tanke på underhållet av det Svenska järnvägsnätet finns ju alltid en risk att ett sådant spårar ur och det kan vara riktigt jävla lurigt.
Sätt upp något alarm som talar om ifall tåg spårarar ur? kan ju räcka med en radiosändande vibrationssensor vid banvallen?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Hur klarar du dig?

Inläggav slackern » 2015-12-02 13:09:37

plåtmonster skrev:
Flatline skrev:M90 gasmask och två extrafilter ligger brevid varningstriangeln men skulle kanske behöva en bättre väska till den men NBC-skyddet får anses vara iaf dugligt även om jag inte har någon annnan skyddsutrustning.

Det går tydligen på 60 kr, googla är lätt. Men om du har gjort lumpen så kommer du säkert ihåg och har övat på det. Jag har gjort bägge delarna och kommer fortfarande ihåg drillen.

http://www.militart.se/product.html/fil ... -gasmask-2
slackern

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 13:21:21

slackern skrev:Det går tydligen på 60 kr, googla är lätt. Men om du har gjort lumpen så kommer du säkert ihåg och har övat på det. Jag har gjort bägge delarna och kommer fortfarande ihåg drillen.

http://www.militart.se/product.html/fil ... -gasmask-2
Ingen uppgift på typ av filter vilket är rätt avgörande för dess verkan.
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 13:45:30

plåtmonster skrev:Hur bygger man en sådan själv ute i skogen?

Den får man köpa i förväg innan KRISEN!! Annars finns det dom som bygger vanliga bågar själv, finns massor av youtube filmer om det, men det måste man åxå kolla på innan KRISEN!!!

antonius

Hur klarar du dig?

Inläggav Huggorm » 2015-12-02 13:51:59

Klarar man bygga en bra båge själv kan man ju lika gärna gå ytterligare ett steg och bygga ett armborst.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Hur klarar du dig?

Inläggav antonius » 2015-12-02 13:58:02

Huggorm skrev:Klarar man bygga en bra båge själv kan man ju lika gärna gå ytterligare ett steg och bygga ett armborst.

Helt sant men en bra byggd långbåge klarar man att skjuta snabbare, de engelska långbågsskyttarna var berömda för sina pilsvärmar mot de Franska ockupationsstyrkorna trots att fransåserna hade luntlåsgevär... :-)063
antonius

Hur klarar du dig?

Inläggav marxisten » 2015-12-02 14:11:11

Då jag numer bor i lägenhet där vi är beroende av el för matlagning, av fjärrvärmen och vattenförsörjning hade jag försökt ta mig ut till far och mor som har eldning som värme samt även kokplatta på kaminen. Bäst dit är bil men i nödfall får man väl gå eller cykla de ca två milen.

Gällande vatten finns det både å och även en sjö i närheten med rätt bra vattenkvalité och även bra fiskliv.

På matfronten finns det en hel skog att tillgå med bär, svamp, rötter och annat som är ätligt. I sjön finns fisk. Även om jag ogillar fisk vore det ett bra alternativ i en sådan situation.

Så är ej svårt att överleva. Primära verktyg för överlevnad utöver bra kläder och skor i skogen är: vattenkärl, kokkärl, tändstål (bättre än tändstickor), yxa och gärna även en kniv även om bara yxa eller kniv funkar. Krok och lina underlättar också att ha med sig.

Bra att ha är torrt klädombyte och klortabletter för rening av vatten (koka går bra med).

Men hur jag överlever. Ja, jag nyttjar de stora resurser som Smålands skogar ger.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Hur klarar du dig?

Inläggav marxisten » 2015-12-02 14:21:14

plåtmonster skrev:Tror för övrigt att Gripandekylig har en liten poäng med att människor kanske tar det de behöver om de kommer åt. För merparten kommer att sakna förberedelse och således agera därefter.

Beror på var du befinner dig. I Stockholms innerstad saknar nog i princip alla förberedelse (och kunskap) för denna situation.

På norrlands landsbygd är nog alla mer eller mindre förberedda kunskapsmässigt snarare då merparten har erfarenhet av att vara ute i naturen och därav lärt sig överlevnad i densamma.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 14:41:02

Köpte du den färdig? Vad är det för innehåll?

Jag har satt ihop dom själv, i dom har jag mat för 3 dagar har valt att köra på konserver då de innehåller både mat och vatten för då slipper man bära vatten för tillagning och kan koncentrera sig på bara dricksvatten.
Ljusstavar, 50st 22lr, vajersåg och 2 paket första förband samt sårsprit.
Vajersåg och ett par små "ögondroppsförpackningar" med fotogenolja för att starta eld även om det är riktigt fuktigt samt eldstål.
2par strumpor och 2 par kalsonger vacuumförpackade.

Gick inte på något jag råkade få med mig från värnplikten 2st M90 masker och en kartong med filter.
Och vad det funkar till eller inte har jag koll på, har 60h NBC-utbildning i ryggen från försvaret där sådana förberedelser och kunskap låg på mig.

Blykemi? Hur många volt-Ah?

Det är 8st 100Ah bly-ackar från skanova-centraler, servade senast december 2014 precis innan de monterades ned.

Vad slags mat?

I hemmalagret är det ganska så blandat men endel MRE-paket, konserver och saker som kaffe, te, socker och ris/pasta.

Det kräver väl amatörradiolicens?

Rent krasst så gör det väl det men jag har inte hunnit ta den ännu, har plöjt igenom allt material och pysslat med det ett tag men jag jobbar för mycket för att hinna med provtillfällena :p

Sätt upp något alarm som talar om ifall tåg spårarar ur? kan ju räcka med en radiosändande vibrationssensor vid banvallen?

Lyssnar på deras radiokommunikation istället samt att MSB larmar så snart det sker något sådant varpå det kommer till min personsökare.
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 14:42:00

En koronautskjutelse från solen som träffar jorden skulle nog skilja agnarna från betet ;)
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 14:44:15

plåtmonster skrev:En koronautskjutelse från solen som träffar jorden skulle nog skilja agnarna från betet ;)

Haha skall renovera min källare snart och har lite tankar på att bygga in en Faraday-bur i renoveringen.
Ganska så smidigt när man ändå har väggar, tak och golv öppna och ingen blodig kostnad den är ju en spott i havet i jämförelse med allt annat som måste göras.
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-02 14:48:50

Flatline skrev:Lyssnar på deras radiokommunikation istället samt att MSB larmar så snart det sker något sådant varpå det kommer till min personsökare.
På vilket sätt skickar MSB ut sina varningar? finns väl något VMA system. Men frågan är vilka kanaler som används. Sedan betvivlar jag MSB:s kompetens ganska ordentligt.

Flatline skrev:Haha skall renovera min källare snart och har lite tankar på att bygga in en Faraday-bur i renoveringen.
Med tanke på Löfven trojanerna så kanske det vore bra ändå ;) Det är rätt billigt med insektsnät i metall om man säger så. Den kan man väl sätta bakom fuktspärren men innanför isoleringen?
Kanske elförzinkad för att fixa rost? Sedan måste man dock försluta de olika segmenten med varandra för att förhinda diffusionsvågutbredning.
plåtmonster

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 15:13:25

plåtmonster skrev:På vilket sätt skickar MSB ut sina varningar? finns väl något VMA system. Men frågan är vilka kanaler som används. Sedan betvivlar jag MSB:s kompetens ganska ordentligt.

Finns ett par VMA system igång de vanligaste är via MSB och FRO och det finns ett antal stationer idag som pushar ut dessa till tex minicall enheter.

Med tanke på Löfven trojanerna så kanske det vore bra ändå ;) Det är rätt billigt med insektsnät i metall om man säger så. Den kan man väl sätta bakom fuktspärren men innanför isoleringen?
Kanske elförzinkad för att fixa rost? Sedan måste man dock försluta de olika segmenten med varandra för att förhinda diffusionsvågutbredning.

Haha ja det lär bli lite lödande för att få ihop alla segmenten men det kan det ju vara värt :)
Flatline

Hur klarar du dig?

Inläggav nallen » 2015-12-02 15:21:56

Koppar-Nickel-nät, lödbart och rostar inte. Inte gratis men inte svindyrt heller.
Annars är förzinkad plåt i väggarna rätt bra - det brukar kallas inbrottsskydd.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Hur klarar du dig?

Inläggav Flatline » 2015-12-02 15:26:08

nallen skrev:Koppar-Nickel-nät, lödbart och rostar inte. Inte gratis men inte svindyrt heller.
Annars är förzinkad plåt i väggarna rätt bra - det brukar kallas inbrottsskydd.

Haha har vissa funderingar på en "upprustning under fasaden" då det är dags för byte av den ganska så snart, grannens firma gick i kånken och han tog sig av daga och ute i skogen ligger en rejäl trave med plåtar, sådana man lägger över vägområden medans man reparerar fjärrvärme osv för att trafik fortfarande skall kunna flyta det är väl 15mm stålplåt.
Finns utan problem tillräckligt för att täcka hela fasaden men jag får nog vänta lite med att befria dom där prylarna utifall att det uppdagar sig en ägare.
Flatline

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in