Sveriges ekonomi [avdelad tråd]

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Re: Sveriges ekonomi [avdelad tråd]

Inläggav Julianus » 2015-11-14 1:25:29

Moggy skrev:
slackern skrev:
Moggy skrev:
Julklappar är trevliga. Julhandeln genererar arbeten i butiker så det är lönsamt. Ta emot invandrare är inte lönsamt.

Vem ska byta blöja på dig när du blir gammal?

En japansk robot?

Du är inte klok!
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav slackern » 2015-11-14 1:46:52

Moggy skrev:
Huggorm skrev:
slackern skrev:Vem ska byta blöja på dig när du blir gammal?
Jag skulle i alla fall inte våga släppa någon mohammed så nära inpå min röv.

Dom lär inte vara intresserade av att ta ett sånt jobb hur som helst.

Finns ett servishem precis där jag bor dom flesta som jobbar där har ett medelhavs utseende.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Julianus » 2015-12-01 13:40:39

Nu så sätts julhandeln igång (vilket jag slipper tack gode Gud) och det kommer shoppas för flera miljarder, mer än kostnaden för flyktingmottagandet.

Jag tycker det är anmärkningsvärt. Har man råd med att julshoppa för nästan 100 miljarder, så har Sverige råd med invandringskostnaden men ignoranta, hatiska och trollsvans tillsammans med fotsoldater och SD-väljare tar upp kostnad som argument. Bara floskel.

Väldigt anmärkningsvärt.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Julianus

Inläggav Fenren » 2015-12-01 13:51:34

Julianus skrev:Nu så sätts julhandeln igång (vilket jag slipper tack gode Gud) och det kommer shoppas för flera miljarder, mer än kostnaden för flyktingmottagandet.

Jag tycker det är anmärkningsvärt. Har man råd med att julshoppa för nästan 100 miljarder, så har Sverige råd med invandringskostnaden men ignoranta, hatiska och trollsvans tillsammans med fotsoldater och SD-väljare tar upp kostnad som argument. Bara floskel.

Väldigt anmärkningsvärt.

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:

Fast det där är lögn.

Julhandeln ligger runt 15 miljarder... Och det är privata pengar, inte statens.
Att svensk handel definierar julhandel som allt som köps i december är väldigt missvisande, då du måste dra av allt vanligt som handlas för att få fram julhandeln.

Men så vill de inte göra, för då måste de visa att julhandeln minskar i andel år för år.

Gå ut och få folk att donera pengarna istället om du tycker folk är oärliga.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Julianus » 2015-12-01 14:06:05

Fenren skrev:Fast det där är lögn.

Julhandeln ligger runt 15 miljarder... Och det är privata pengar, inte statens.
Att svensk handel definierar julhandel som allt som köps i december är väldigt missvisande, då du måste dra av allt vanligt som handlas för att få fram julhandeln.

Men så vill de inte göra, för då måste de visa att julhandeln minskar i andel år för år.

Gå ut och få folk att donera pengarna istället om du tycker folk är oärliga.

Lögn? Visa mig källa på det, tack. Viktigt med källkritik, vilket många inte är så duktig på.
Här är källan på omsättning för julhandeln och invandringskostnaden för år 2014, 2015 och 2016.

http://www.dagensarena.se/files/2015/11 ... tingar.jpg

Siffrorna inkluderar all handel under julen, dvs även mat och varor som människor handlar varje månad. Dina siffror däremot exkluderar vanlig handel.

Varför ska jag göra det? Detta handlar inte om mig, utan om kostnader som ignoranta, hatiska, SD-väljare, trollsvans, fotsoldater osv representerar 13 procent stöd till ett pajas parti som tar upp samma floskel år ut och år in.

Gå ut själv och be folk att inte donera pengar till flyktingar! Vem som är oärlig vet ju alla och det är inte jag.
Julianus

Inläggav Fenren » 2015-12-01 14:14:42

Julianus skrev:Lögn? Visa mig källa på det, tack. Viktigt med källkritik, vilket många inte är så duktig på.
Här är källan på omsättning för julhandeln och invandringskostnaden för år 2014, 2015 och 2016.

http://www.dagensarena.se/files/2015/11 ... tingar.jpg

Siffrorna inkluderar all handel under julen, dvs även mat och varor som människor handlar varje månad. Dina siffror däremot exkluderar vanlig handel.

Vi är ju överens om siffrorna, bara inte vad de visar. Det kan ingen källa i världen hjälpa med.

Julianus skrev:Varför ska jag göra det? Detta handlar inte om mig, utan om kostnader som ignoranta, hatiska, SD-väljare, trollsvans, fotsoldater osv representerar 13 procent stöd till ett pajas parti som tar upp samma floskel år ut och år in.

Det är just den där attityden som gör att sd-väljare är svåra att vinna tillbaka. Du vill ha fina siffror som visar din poäng och när folk ifrågasätter om de beskriver den verklighet de lever i så blir du arg och hatisk.

Julianus skrev:Gå ut själv och be folk att inte donera pengar till flyktingar! Vem som är oärlig vet ju alla och det är inte jag.

Varför? Jag vill ju varken att de ska hit eller få pengar. Hur är jag oärlig? Jag säger ju rätt ut att vi ska ta hand om vårt så får de ta hand om sitt.
Fenren

Inläggav Julianus » 2015-12-01 14:26:35

Fenren skrev:Vi är ju överens om siffrorna, bara inte vad de visar. Det kan ingen källa i världen hjälpa med.

På den punkten är vi överens. Däremot så har vi olika skiljelinjer, vilket syns tydligt.

Fenren skrev:Det är just den där attityden som gör att sd-väljare är svåra att vinna tillbaka. Du vill ha fina siffror som visar din poäng och när folk ifrågasätter om de beskriver den verklighet de lever i så blir du arg och hatisk.

Vilken attityd? Jag visade mina siffror och har gjort mitt. Det är viktigt med källkritik.
Arg och hatisk? Det var det dummaste jag har hört!

Fenren skrev:Varför? Jag vill ju varken att de ska hit eller få pengar. Hur är jag oärlig? Jag säger ju rätt ut att vi ska ta hand om vårt så får de ta hand om sitt.

Du bad mig gå ut och be folk att donera, vilket är konstigt eftersom (som vanligt) så vill du inte att folk ska komma hit vilket är rätt typisk och första tecknet på SD-väljare, hatisk, ignoranta, förnekare, trollsvans, fotsoldat och stödjer pajas parti med en och samma floskel år ut och år in. Man kan ju inte göra något annat än att bara skratta!

Andra argumentet, som vanligt, att vi ska ta hand om de som är redan är här. Jag är inte förvånad överhuvudtaget.
Julianus

Inläggav Wine » 2015-12-01 14:31:07

Julianus skrev:Du bad mig gå ut och donera, vilket är konstigt eftersom (som vanligt) så vill du inte att folk ska komma hit vilket är rätt typisk och första tecknet på SD-väljare, hatisk, ignoranta, förnekare, trollsvans, fotsoldat ...

Och du vill ju inte att bl.a. kopter ska få vistas i Egypten och vill förbjuda all invandring av kristna, eller hur var det nu igen? Är du en sådan som du själv beskriver ovan?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Fenren » 2015-12-01 14:37:29

Julianus skrev:Vilken attityd? Jag visade mina siffror och har gjort mitt. Det är viktigt med källkritik.
Arg och hatisk? Det var det dummaste jag har hört!

Har du aldrig reflekterat över hur många kraftuttryck du använder? Du framstår om ganska argsint.

Julianus skrev:Du bad mig gå ut och be folk att donera, vilket är konstigt

Om du är upprörd över att folk spenderar åtskilliga miljarder på julklappar när vi har ett migrationssystem i behov av allt kan det ju vara vettigt att försöka få folk att donera pengarna till det man anser viktigare...

Man kan ju inte göra något annat än att bara skratta!

Med tanke på senaste sifon borde du gråta.
Fenren

Inläggav Julianus » 2015-12-03 0:43:15

Ännu en intressant artikel om just julhandeln.

http://nyheter24.se/debatt/819452-vi-la ... et-problem
Julianus

Inläggav Fenren » 2015-12-03 1:01:48

Julianus skrev:Ännu en intressant artikel om just julhandeln.

http://nyheter24.se/debatt/819452-vi-la ... et-problem

Den berörde julhandeln med en hel mening.

Enda intressanta med den var hur få som höll med. Mindre än 10%.
Fenren

Återgå till Intressanta intressen

Logga in