Protest mot de nya vapendirektiven som föreslagits från EU

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Fenren » 2015-11-26 23:24:54

slackern skrev:
Fenren skrev:
slackern skrev:Nej när det gäller karbiner och gevär är det automatkarbiner dom använder som t.ex AK 4 eller AK 5, dom är inte semiautomat utan automatvapen

Och hur ofta använder de helauto? Aldrig! Amerikanarna har (hade) ingen autofunktion på sina karbiner.

Jo men vist hade dom det i början hade dom fullauto men sedan gick det åt för mycket ammo så då fick dom en 3-skottspärr alltså fortfarande mer än ett skott per avfyrning, svenska AK 4 har dock fortfarande automateld även om det inte är praktiskt att skjuta automateld med den, Ak 5 har jag hört att den går alldeles utmärkt att skjuta med automateld.

Här kan du för övrigt läsa på att det är automatvapen det handlar om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_4

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_5

Nu har vi kommit långt från den poäng jag försökte få fram.
Det jag menade var att en automatfunktions vara eller icke är ganska ointressant för vapnets möjlighet att utföra terrordåd. Så länge semiautomatik existerar och ett tillräckligt stort magasin går att få dit har man allt man kan komma att behöva.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav slackern » 2015-11-26 23:28:14

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:
Och hur ofta använder de helauto? Aldrig! Amerikanarna har (hade) ingen autofunktion på sina karbiner.

Jo men vist hade dom det i början hade dom fullauto men sedan gick det åt för mycket ammo så då fick dom en 3-skottspärr alltså fortfarande mer än ett skott per avfyrning, svenska AK 4 har dock fortfarande automateld även om det inte är praktiskt att skjuta automateld med den, Ak 5 har jag hört att den går alldeles utmärkt att skjuta med automateld.

Här kan du för övrigt läsa på att det är automatvapen det handlar om.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_4

https://sv.wikipedia.org/wiki/Automatkarbin_5

Nu har vi kommit långt från den poäng jag försökte få fram.
Det jag menade var att en automatfunktions vara eller icke är ganska ointressant för vapnets möjlighet att utföra terrordåd. Så länge semiautomatik existerar och ett tillräckligt stort magasin går att få dit har man allt man kan komma att behöva.

Jo Mattias Flink har jag för mig klarade av det rätt bra.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Flatline » 2015-11-27 2:06:13

De halvautomatiska jaktvapen som ges licens på här i vårt avlånga land är försvinnande sällan med öppna magasinsbrunnar det finns några gamla stackare ute på begagnatmarknaden men nya är obefintliga.
Reglerna ser ut som sådana att jaktvapen får ha max fem skott i magasinet och magasinen är i regel fastmonterade i vapnet så att man laddar på ovanifrån alternativt fäller ut magasinet på ett gångjärn och laddar på patronerna, alltså inga snabba magasinsbyten.

Jänkarna hade en kort romans med icke automatiska gevär under vietnamkriget varpå man raskt återintroducerade automateldsfunktionen.

Att bygga om semiautomatiska älgstudsare till helautomater är i stort sett omöjligt, du behöver som minst tillgång till en fräsmaskin och väldigt ingående kännedom och designvana av vapendelar och det räcker inte att designa om avtryckargruppen utan även slutstycke och låda behöver modifieras.
Det går såklart att modifiera till okontrollerad helautomat men där finns ingen somhelst nytta, då filar man ned kontaktytorna i trycket så att det blir automateld efter första trycket. problemet är då bara att så fort man trycker på avtryckaren blåser vapnet iväg alla patroner tills dess att det är tomt utan att det finns någon somhelst möjlighet till att avstanna projektet... totalt värdelöst.
Flatline

Anslöt: 2013-03-26

Inläggav Kanin » 2015-11-27 12:39:44

Flatline skrev:De halvautomatiska jaktvapen som ges licens på här i vårt avlånga land är försvinnande sällan med öppna magasinsbrunnar det finns några gamla stackare ute på begagnatmarknaden men nya är obefintliga.
Reglerna ser ut som sådana att jaktvapen får ha max fem skott i magasinet och magasinen är i regel fastmonterade i vapnet så att man laddar på ovanifrån alternativt fäller ut magasinet på ett gångjärn och laddar på patronerna, alltså inga snabba magasinsbyten.
(...)
Att bygga om semiautomatiska älgstudsare till helautomater är i stort sett omöjligt, du behöver som minst tillgång till en fräsmaskin och väldigt ingående kännedom och designvana av vapendelar och det räcker inte att designa om avtryckargruppen utan även slutstycke och låda behöver modifieras.

Dessa halvautomatiska jaktvapen tycks inte förbjudas i förslaget.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Fenren » 2015-11-28 9:17:00

Kanin skrev:
Flatline skrev:De halvautomatiska jaktvapen som ges licens på här i vårt avlånga land är försvinnande sällan med öppna magasinsbrunnar det finns några gamla stackare ute på begagnatmarknaden men nya är obefintliga.
(...)

Dessa halvautomatiska jaktvapen tycks inte förbjudas i förslaget.

Så tolkar jag det med.

Jag tror inte de svenska reglerna kommer ändras så mycket mer än distanshandel.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav DIProgan » 2015-11-28 16:00:59

Om inte lediga vapenlagar spelar roll för illegalt användande vore nog USA mycket mer förskonat från dylikt våld.
DIProgan

Anslöt: 2008-10-14

Inläggav slackern » 2016-02-21 18:42:48

Annars kan man ju åka ner till Slovakien och köpa stiftade vapen utan licens. :lol:

Terrorister och kriminella skaffar automatvapen lagligt tack vare skillnader i regler inom EU. Hundratals så kallade stiftade vapen smugglas till Sverige, görs skjutklara och används vid brott.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6205421
slackern

Inläggav Flatline » 2016-02-21 19:02:24

slackern skrev:Annars kan man ju åka ner till Slovakien och köpa stiftade vapen utan licens. :lol:

Terrorister och kriminella skaffar automatvapen lagligt tack vare skillnader i regler inom EU. Hundratals så kallade stiftade vapen smugglas till Sverige, görs skjutklara och används vid brott.

Förhoppningsvis är det slut på dom dumheterna iaf med nytillskott på den marknaden, deras deaktiveringsregler var ju minst sagt lättsamma.
Borra ut stiftet, sätt en svetsloppa på vardera sida och kör en brotsch genom loppet för att få bort ojämnheter och vips har man en fungerade AK47 med om än lite tveksam precision pga ingreppet i pipan.
Reglerna som föreslagits vad gäller gemensamma regler för deaktivering är jag på det stora hela för även om de känns onödiga i just detta förslaget då de tog beslut på just gemensamma regler för deaktivering redan 2012 men man har aldrig implementerat beslutet av någon jävla anledning.
Flatline

Inläggav slackern » 2016-02-21 19:23:42

Flatline skrev:
slackern skrev:Annars kan man ju åka ner till Slovakien och köpa stiftade vapen utan licens. :lol:

Förhoppningsvis är det slut på dom dumheterna iaf med nytillskott på den marknaden, deras deaktiveringsregler var ju minst sagt lättsamma.
Borra ut stiftet, sätt en svetsloppa på vardera sida och kör en brotsch genom loppet för att få bort ojämnheter och vips har man en fungerade AK47 med om än lite tveksam precision pga ingreppet i pipan.
Reglerna som föreslagits vad gäller gemensamma regler för deaktivering är jag på det stora hela för även om de känns onödiga i just detta förslaget då de tog beslut på just gemensamma regler för deaktivering redan 2012 men man har aldrig implementerat beslutet av någon jävla anledning.

Om du ska meja ner en folkhop eller avrätta någon så lär dom nog vara tillräckligt effektiva. Men jag förstår att dom inte duger till älgjakten. :lol:
slackern

Inläggav Flatline » 2016-02-21 19:29:50

slackern skrev:Om du ska meja ner en folkhop eller avrätta någon så lär dom nog vara tillräckligt effektiva. Men jag förstår att dom inte duger till älgjakten. :lol:

Jo men det är som sagt slut på den vägen ganska så snart, läggs mycket press på Slovakerna nu att de skall falla in i ledet och ta efter de riktlinjer för deaktivering som beslutades där 2012.
Det hjälper ju däremot inte mot att de vapnen som redan sålts med den tvivelaktiga plomberingen återställs till fungerande skick men där finns det ju redan lagstiftning som täcker upp iom att det då blir olaga vapeninnehav.
Flatline

Inläggav slackern » 2016-02-21 19:39:54

Flatline skrev:
slackern skrev:Om du ska meja ner en folkhop eller avrätta någon så lär dom nog vara tillräckligt effektiva. Men jag förstår att dom inte duger till älgjakten. :lol:

Jo men det är som sagt slut på den vägen ganska så snart, läggs mycket press på Slovakerna nu att de skall falla in i ledet och ta efter de riktlinjer för deaktivering som beslutades där 2012.
Det hjälper ju däremot inte mot att de vapnen som redan sålts med den tvivelaktiga plomberingen återställs till fungerande skick men där finns det ju redan lagstiftning som täcker upp iom att det då blir olaga vapeninnehav.

Då får jag genast snabba mig på och köpa en AKM och CZ 75 innan det blir försent. :lol:
slackern

Inläggav slackern » 2016-02-21 20:40:59

@Flatline hänger du på och bilar ner till Slovakien? :lol:
slackern

Inläggav Flatline » 2016-02-21 20:55:30

slackern skrev:@Flatline hänger du på och bilar ner till Slovakien? :lol:

Haha nej jag nöjer mig med prylarna jag har tillstånd att inneha.
Vill inte riskera det ägandet bara för att det hade varit coolt att ha en ak liggandes i trossbotten.
Flatline

Inläggav slackern » 2016-03-05 19:56:47

Jag kanske skulle skaffa mig en egen lite verkstad nu när jag har hittat ritningarna till att tillverka StG44. :lol:

http://www.thefirearmblog.com/blog/2012 ... lueprints/
slackern

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in