Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?
53 inlägg
• Sida 1 av 3 • 1, 2, 3
Alltså jag minns ju tydligt undervisningen i olika religioner och särskild vikt lades på kristendomen.
Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.
Den apostoliska trosbekännelsen:
Men många ser Jesus mer som en vis man, en profet. Någon vars predikningar man kan ta till sig oavsett om man är religiös el inte.
En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:
Dels den gyllene regeln (förekommer även i andra religioner):
Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder, det gören I ock dem.
Det är ju en lättfattlig regel. Jag vill ha mat när jag svälter, alltså ska jag ge mat till den som svälter. Jag vill inte bli slagen, alltså ska jag inte slå andra.
"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.
Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:
Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.
Eller har man som icke-kristen inte rätt att ha några åsikter alls om kristna?
Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?
Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.
Den apostoliska trosbekännelsen:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... %A4nnelsenSpoiler: visa
Men många ser Jesus mer som en vis man, en profet. Någon vars predikningar man kan ta till sig oavsett om man är religiös el inte.
En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:
Dels den gyllene regeln (förekommer även i andra religioner):
Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder, det gören I ock dem.
Det är ju en lättfattlig regel. Jag vill ha mat när jag svälter, alltså ska jag ge mat till den som svälter. Jag vill inte bli slagen, alltså ska jag inte slå andra.
"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.
Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_5Matteusevangeliet skrev:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,
45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.
46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?
47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?
48 Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.
Eller har man som icke-kristen inte rätt att ha några åsikter alls om kristna?
post1350015.html#p1350015nallen skrev:Ateister som talar om för mig vad som ingår i kristendom gör mig mest bara konfunderad
Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?
-Nietzsche säger att kristendomen är en slavmoral...
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.
Jag skulle snarare kalla det en tjänarmoral. Man ska frivilligt tjäna och hjälpa sin nästa.
Jag skulle snarare kalla det en tjänarmoral. Man ska frivilligt tjäna och hjälpa sin nästa.
Jag tycker berättelsen om den barmhärtige samariten verkar vara ett exempel på en "kristen moral".
Till bilden hör att samariter hade mycket låg status och inte ansågs som riktiga judar. Därför var det kontroversiellt att Jesus uppgav just en samarit som föredöme.
Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_10Lukasevangeliet skrev:Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»
28 Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva,
29 Då ville han rättfärdiga sig och sade till Jesus: »Vilken är då min nästa?»Spoiler: visa
36 Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?»
37 Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»
Till bilden hör att samariter hade mycket låg status och inte ansågs som riktiga judar. Därför var det kontroversiellt att Jesus uppgav just en samarit som föredöme.
Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".
Alien skrev:Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.
Herrefolksmoral har dock ingenting med Nietzsche att göra.
Nietzsche har missbrukats och förvanskats efter sin död.
Folk tror att han hör ihop med den nazistiska ideologin.
Och ingenting kunde vara mer fel.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:Alien skrev:Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.
Däremot var hans syster Elizabeth nazist och drog till Paraguay för att försöka grunda en "rasren" koloni, Nueva Germania. Det gick inget vidare...
Kahlokatt skrev:KrigarSjäl skrev:Alien skrev:Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.
Däremot var hans syster Elizabeth nazist och drog till Paraguay för att försöka grunda en "rasren" koloni, Nueva Germania. Det gick inget vidare...
Jepp, hans syster var nazist och medverkade till att förvanska Nietzsche.
Nietzsche dog för övrigt år 1900.
Då var Hitler elva år gammal.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Vad innebär en kristen moral?
En mer anstendig form for selvgodhet.
En mer anstendig form for selvgodhet.
Alien skrev:Jag tycker berättelsen om den barmhärtige samariten verkar vara ett exempel på en "kristen moral".https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_10Lukasevangeliet skrev:Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»
28 Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva,
29 Då ville han rättfärdiga sig och sade till Jesus: »Vilken är då min nästa?»Spoiler: visa
36 Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?»
37 Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»
Till bilden hör att samariter hade mycket låg status och inte ansåg som riktiga judar. Därför var det kontroversiellt att Jesus uppgav just en samarit som föredöme.
Om Jesus nu levt, har han endå berört en mycket viktig poäng och samhällskritik och vänt sig mot saker som social status, klass och lyfter upp godhjärtat mänsklighet och barmhärtighet.
Istället för att döma ska vi möta varandra med förståelse även om vi inte alltid gillar ALLA sidor hos en människa.
- misshopeless
- Anslöt: 2013-06-17
Alien skrev:Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_5Matteusevangeliet skrev:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'
44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,
45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.
46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?
47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?
48 Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.post1350015.html#p1350015nallen skrev:Ateister som talar om för mig vad som ingår i kristendom gör mig mest bara konfunderad
Moralen i detta är väl att alla oavsett "trogna kristna" är skapade av samma Gud och är även hans avbilder vilket han inte gör skillnad på, Gud tvingar oss inte att tro, det är ett val människan själv måste ta ställning till.
Här är väl poängen att alla människor har samma behov av kärlek oavsett vem man är eller kommer ifrån, därför ska man "vända kinden till" och bjuda in istället för att vända sig emot det man inte tycker om eller förstår.
Alltså moralen är tolerans, förståelse och öppenhet.
Att vara kristen bör då innebära att man vänder sig emot:
Rasism
Diskriminering.
Mobbning
Krig
Utanförskap
- misshopeless
- Anslöt: 2013-06-17
”Kan man vara kristen?” av C. S. Lewis är en läsvärd bok om kristendom.
Alien skrev:Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör?
För mig personligen är det metafysiken och sanningens natur som är det intressanta. Det anses av många i kyrkan som en suspekt inställning.
Likaså är jag först och främst människa - det kan man få skit för också, främst evangelikala kristna brukar hävda att man först och främst är kristen och en representant för kyrkan.
Alien skrev:Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?
Det finns nog en kärna av moralsatser som de allra flesta kristna kyrkor är hyfsat överens om. Men det är ju ganska spretigt och utvecklas med tiden. Numer kan väl læstadianer ha gardiner och det är inte nödvändigt att vara absolutist för att vara pingstvän, för att ta ett par exempel.
Senast redigerad av nallen 2015-11-26 22:18:57, redigerad totalt 1 gång.
Alien skrev:Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".
Vilket det också gör i en modernare översättning:
Luk 10 skrev:33Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande.
På http://www.bibeln.se finns både Bibel 2000, 1917 års översättning och Karl XII:s bibel tillgängliga.
Den senaste översättningen är säkert mest texttrogen. Men jag är van vid 1917 års översättning. Och kommer att fortsätta tala om "den barmhärtige samariten".
Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.
Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.
Alien skrev:
Ja det var ju under den tiden dom brände bla sodomiter pga den kristna moralen. Själv tycker jag att det är lite väl strikt moral.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4n ... 5_b%C3%A5l
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Också bra "uppräkning":
/Bibelord:/
Fast detta låter som lite "överkurs", vilket kanske Romarbrevet är.
/Bibelord:/
Spoiler: visa
Fast detta låter som lite "överkurs", vilket kanske Romarbrevet är.
- notwoodstock
- Anslöt: 2013-12-22
Alien skrev:Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.
Det finns en "drop down-meny" där man kan välja vilken översättning man vill läsa.
nallen skrev:Alien skrev:Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".
Vilket det också gör i en modernare översättning:Luk 10 skrev:33Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande.
-En sån där godhetsknarkare, alltså.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:-En sån där godhetsknarkare, alltså.
Kanske eller kanske inte. Jag kan inte av "han fylldes av medlidande" utläsa varför han gjorde det. Man kan av sammanhanget ana att det inte var för att visa i sociala media hur fin han är, men det är inte möjligt att utreda så här två millenier senare.
De tio budorden borde täcka in den kristna moralen.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Alien skrev:Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.
Man blir rättfärdigad genom tro enligt protestantismens lära har jag för mig, men det låter ganska orealistiskt för om man " lever hur syndigt som helst " så tror man inte längre.
Alien skrev:En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:
Alien skrev:"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.
Ja men det största budet är att älska Gud över allt annat .
Alien skrev:Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?
Som sagt, protestantismen handlar enbart om tro, katolicismen om tron och gärningar.
KrigarSjäl skrev:Herrefolksmoral har dock ingenting med Nietzsche att göra
Försök inte.
Wichtige Begriffe seiner Moralkritik sind:
Herren- und Sklavenmoral
Herrenmoral sei die Haltung der Herrschenden, die zu sich selbst und ihrem Leben Ja sagen könnten, während sie die anderen als „schlecht“ (Wortstamm: „schlicht“) abschätzten.
Sklavenmoral sei die Haltung der „Elenden […], Armen, Ohnmächtigen, Niedrigen […], Leidenden, Entbehrenden, Kranken, Hässlichen“[18] die zuerst ihr Gegenüber – die Herrschenden, Glücklichen, Ja-Sagenden – als „böse“ bewerteten und sich selbst dann als deren „guten“ Gegensatz ausmachten.
Es sei vor allem die Moral des Christentums gewesen, die eine solche Sklavenmoral zum Teil selbst hervorgerufen, in jedem Fall aber begünstigt und dadurch zur herrschenden Moral gemacht habe.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
Re: Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?
Den kristna moralen är, som all moral, individuell.
Återgå till Intressanta intressen