Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2015-11-26 16:48:44

Alltså jag minns ju tydligt undervisningen i olika religioner och särskild vikt lades på kristendomen.

Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.

Den apostoliska trosbekännelsen:
Spoiler: visa
Vi tror på Gud Fader allsmäktig,
himmelens och jordens skapare.
Vi tror ock på Jesus Kristus,
hans enfödde Son, vår Herre,
vilken är avlad av den Helige Ande,
född av jungfrun Maria,
pinad under Pontius Pilatus,
korsfäst, död och begraven,
nederstigen till dödsriket,
på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,
uppstigen till himmelen,
sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,
därifrån igenkommande till att döma
levande och döda.
Vi tror ock på den helige Ande,
en helig, allmännelig kyrka,
de heligas samfund, syndernas förlåtelse,
de dödas uppståndelse och ett evigt liv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostolis ... %A4nnelsen

Men många ser Jesus mer som en vis man, en profet. Någon vars predikningar man kan ta till sig oavsett om man är religiös el inte.

En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:

Dels den gyllene regeln (förekommer även i andra religioner):
Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder, det gören I ock dem.

Det är ju en lättfattlig regel. Jag vill ha mat när jag svälter, alltså ska jag ge mat till den som svälter. Jag vill inte bli slagen, alltså ska jag inte slå andra.

"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.

Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:
Matteusevangeliet skrev:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'

44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,

45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?

47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?

48 Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_5

Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.

Eller har man som icke-kristen inte rätt att ha några åsikter alls om kristna?
nallen skrev:Ateister som talar om för mig vad som ingår i kristendom gör mig mest bara konfunderad
post1350015.html#p1350015

Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 16:54:52

-Nietzsche säger att kristendomen är en slavmoral...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Alien » 2015-11-26 16:59:51

Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.

Jag skulle snarare kalla det en tjänarmoral. Man ska frivilligt tjäna och hjälpa sin nästa.
Alien
Moderator

Inläggav Alien » 2015-11-26 17:24:47

Jag tycker berättelsen om den barmhärtige samariten verkar vara ett exempel på en "kristen moral".

Lukasevangeliet skrev:Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»

28 Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva,

29 Då ville han rättfärdiga sig och sade till Jesus: »Vilken är då min nästa?»

30 Jesus svarade och sade: »En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare, som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom; därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd.

31 Så hände sig att en präst färdades samma väg; och när han fick se honom, gick han förbi.

32 Likaledes ock en levit: när denne kom till det stället och fick se honom, gick han förbi.

33 Men en samarit, som färdades samma väg, kom också dit där han låg; och när denne fick se honom, ömkade han sig över honom

34 och gick fram till honom och göt olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till ett härbärge och skötte honom.

35 Morgonen därefter tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och sade: 'Sköt honom och vad du mer kostar på honom skall jag betala dig, när jag kommer tillbaka.' --

36 Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?»

37 Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_10

Till bilden hör att samariter hade mycket låg status och inte ansågs som riktiga judar. Därför var det kontroversiellt att Jesus uppgav just en samarit som föredöme.

Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".
Alien
Moderator

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 17:39:02

Alien skrev:Bättre en slavmoral än en herrefolksmoral.

Jag skulle snarare kalla det en tjänarmoral. Man ska frivilligt tjäna och hjälpa sin nästa.

Herrefolksmoral har dock ingenting med Nietzsche att göra.

Nietzsche har missbrukats och förvanskats efter sin död.
Folk tror att han hör ihop med den nazistiska ideologin.
Och ingenting kunde vara mer fel.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-26 18:04:11

KrigarSjäl skrev:

Däremot var hans syster Elizabeth nazist och drog till Paraguay för att försöka grunda en "rasren" koloni, Nueva Germania. Det gick inget vidare... :mrgreen:
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-26 18:05:48

Kahlokatt skrev:
KrigarSjäl skrev:

Däremot var hans syster Elizabeth nazist och drog till Paraguay för att försöka grunda en "rasren" koloni, Nueva Germania. Det gick inget vidare... :mrgreen:

Jepp, hans syster var nazist och medverkade till att förvanska Nietzsche.

Nietzsche dog för övrigt år 1900.
Då var Hitler elva år gammal.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav River » 2015-11-26 18:13:27

Vad innebär en kristen moral?

En mer anstendig form for selvgodhet.
River
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-04-16

Inläggav misshopeless » 2015-11-26 18:36:24

Alien skrev:Jag tycker berättelsen om den barmhärtige samariten verkar vara ett exempel på en "kristen moral".

Lukasevangeliet skrev:Han svarade och sade: »'Du skall älska Herren, din Gud, av allt ditt hjärta och av all din själ och av all din kraft och av allt ditt förstånd och din nästa såsom dig själv.'»

28 Han sade till honom: »Rätt svarade du. Gör det, så får du leva,

29 Då ville han rättfärdiga sig och sade till Jesus: »Vilken är då min nästa?»

30 Jesus svarade och sade: »En man begav sig från Jerusalem ned till Jeriko, men råkade ut för rövare, som togo ifrån honom hans kläder och därtill slogo honom; därefter gingo de sin väg och läto honom ligga där halvdöd.

31 Så hände sig att en präst färdades samma väg; och när han fick se honom, gick han förbi.

32 Likaledes ock en levit: när denne kom till det stället och fick se honom, gick han förbi.

33 Men en samarit, som färdades samma väg, kom också dit där han låg; och när denne fick se honom, ömkade han sig över honom

34 och gick fram till honom och göt olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna och förde honom till ett härbärge och skötte honom.

35 Morgonen därefter tog han fram två silverpenningar och gav dem åt värden och sade: 'Sköt honom och vad du mer kostar på honom skall jag betala dig, när jag kommer tillbaka.' --

36 Vilken av dessa tre synes dig nu hava visat sig vara den mannens nästa, som hade fallit i rövarhänder?»

37 Han svarade: »Den som bevisade honom barmhärtighet.» Då sade Jesus till honom: »Gå du och gör sammalunda.»
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... Kapitel_10

Till bilden hör att samariter hade mycket låg status och inte ansåg som riktiga judar. Därför var det kontroversiellt att Jesus uppgav just en samarit som föredöme.

Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".

Om Jesus nu levt, har han endå berört en mycket viktig poäng och samhällskritik och vänt sig mot saker som social status, klass och lyfter upp godhjärtat mänsklighet och barmhärtighet.
Istället för att döma ska vi möta varandra med förståelse även om vi inte alltid gillar ALLA sidor hos en människa.
misshopeless

Anslöt: 2013-06-17

Inläggav misshopeless » 2015-11-26 18:54:13

Alien skrev:Och så har vi Bergpredikan. Här ställs höga krav:
Matteusevangeliet skrev:43 I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.'

44 Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder,

45 och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga.

46 Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma?

47 Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma?

48 Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig.»
https://sv.wikisource.org/wiki/Bibeln_1 ... #Kapitel_5

Så finns det inte grund för att anse att kristna ska (försöka) vara ödmjuka, fördragsamma och goda? Om de inte är det utan snarare högmodiga, intoleranta och hårda och tycks vara helt nöjda med sig själva ändå, då tycker jag att de är hycklare.

nallen skrev:Ateister som talar om för mig vad som ingår i kristendom gör mig mest bara konfunderad
post1350015.html#p1350015

Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?

Moralen i detta är väl att alla oavsett "trogna kristna" är skapade av samma Gud och är även hans avbilder vilket han inte gör skillnad på, Gud tvingar oss inte att tro, det är ett val människan själv måste ta ställning till.

Här är väl poängen att alla människor har samma behov av kärlek oavsett vem man är eller kommer ifrån, därför ska man "vända kinden till" och bjuda in istället för att vända sig emot det man inte tycker om eller förstår.

Alltså moralen är tolerans, förståelse och öppenhet.

Att vara kristen bör då innebära att man vänder sig emot:
Rasism
Diskriminering.
Mobbning
Krig
Utanförskap
misshopeless

Anslöt: 2013-06-17

Inläggav micke314 » 2015-11-26 21:09:08

”Kan man vara kristen?” av C. S. Lewis är en läsvärd bok om kristendom.
micke314

Anslöt: 2015-03-03

Inläggav nallen » 2015-11-26 22:09:43

Alien skrev:Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör?

För mig personligen är det metafysiken och sanningens natur som är det intressanta. Det anses av många i kyrkan som en suspekt inställning.
Likaså är jag först och främst människa - det kan man få skit för också, främst evangelikala kristna brukar hävda att man först och främst är kristen och en representant för kyrkan.

Alien skrev:Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?

Det finns nog en kärna av moralsatser som de allra flesta kristna kyrkor är hyfsat överens om. Men det är ju ganska spretigt och utvecklas med tiden. Numer kan väl læstadianer ha gardiner och det är inte nödvändigt att vara absolutist för att vara pingstvän, för att ta ett par exempel.
Senast redigerad av nallen 2015-11-26 22:18:57, redigerad totalt 1 gång.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav nallen » 2015-11-26 22:17:25

Alien skrev:Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".

Vilket det också gör i en modernare översättning:
Luk 10 skrev:33Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande.

http://www.bibeln.se finns både Bibel 2000, 1917 års översättning och Karl XII:s bibel tillgängliga.
nallen

Inläggav Alien » 2015-11-27 0:42:27

Den senaste översättningen är säkert mest texttrogen. Men jag är van vid 1917 års översättning. Och kommer att fortsätta tala om "den barmhärtige samariten".

Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2015-11-27 0:55:26

Alien skrev:
Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.

Ja det var ju under den tiden dom brände bla sodomiter pga den kristna moralen. Själv tycker jag att det är lite väl strikt moral.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4n ... 5_b%C3%A5l
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav notwoodstock » 2015-11-27 16:08:20

Viktigt är vad Jesus sade till några personer som ville få evig liv:

/Bibelord:/
Mar. 10: 19* Buden känner du: ‘Du skall icke dräpa’, ‘Du skall icke begå äktenskapsbrott’, ‘Du skall icke stjäla’, ‘Du skall icke bära falskt vittnesbörd’, ‘Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer’, Hedra din fader och din moder.’»
20* Då svarade han honom: »Mästare, allt detta har jag hållit från min ungdom.»
21* Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom och sade till honom: »Ett fattas dig: gå bort och sälj allt vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.»
22 Men han blev illa till mods vid det talet och gick bedrövad bort, ty han hade många ägodelar.
23 Då såg Jesus sig omkring och sade till sina lärjungar: »Huru svårt är det icke för dem som hava penningar att komma in i Guds rike!»
24* Men lärjungarna häpnade vid hans ord. Då tog Jesus åter till orda och sade till dem: »Ja, mina barn, huru svårt är det icke att komma in i Guds rike!
25 Det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike.»
26* Då blevo de ännu mer häpna och sade till varandra: »Vem kan då bliva frälst?»
27* Jesus såg på dem och sade: »För människor är det omöjligt, men icke för Gud, ty för Gud är allting möjligt.» (1917 års Bibel)
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav notwoodstock » 2015-11-27 16:31:44

Också bra "uppräkning":

/Bibelord:/
Rom 12:9* Eder kärlek vare utan skrymtan; avskyn det onda, hållen fast vid det goda.
10* Älsken varandra av hjärtat i broderlig kärlek; söken överträffa varandra i inbördes hedersbevisning.
11* Varen icke tröga, där det gäller nit; varen brinnande i anden, tjänen Herren.
12* Varen glada i hoppet, tåliga i bedrövelsen, uthålliga i bönen.
13* Tagen del i de heligas behov. Varen angelägna om att bevisa gästvänlighet.
14* Välsignen dem som förfölja eder; välsignen, och förbannen icke.
15* Glädjens med dem som äro glada, gråten med dem som gråta.
16* Varen ens till sinnes med varandra. Haven icke edert sinne vänt till vad högt är, utan hållen eder till det som är ringa. Hållen icke eder själva för kloka.
17* Vedergällen ingen med ont för ont. Vinnläggen eder om vad gott är inför var man.
18* Hållen frid med alla människor, om möjligt är, och så mycket som på eder beror.
19* Hämnens icke eder själva, mina älskade, utan lämnen rum för vredesdomen; ty det är skrivet: »Min är hämnden, jag skall vedergälla det, säger Herren.»
20* Fastmer, »om din ovän är hungrig, så giv honom att äta, om han är törstig, så giv honom att dricka; ty om du så gör, samlar du glödande kol på hans huvud.»
21* Låt dig icke övervinnas av det onda, utan övervinn det onda med det goda. (1917 års Bibel)

Fast detta låter som lite "överkurs", vilket kanske Romarbrevet är.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav nallen » 2015-11-27 23:06:58

Alien skrev:Karl XII:s bibel borde vara intressant enligt devisen, "ju äldre desto bättre". Men inte såg jag den på den sidan.

Det finns en "drop down-meny" där man kan välja vilken översättning man vill läsa.
nallen

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-27 23:22:50

nallen skrev:
Alien skrev:Nuförtiden kallas samariter för samarier, och det ska alltså heta "den barmhärtige samariern".

Vilket det också gör i en modernare översättning:
Luk 10 skrev:33Men en samarier som var på resa kom och fick se honom ligga där, och han fylldes av medlidande.

-En sån där godhetsknarkare, alltså.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav nallen » 2015-11-27 23:37:40

KrigarSjäl skrev:-En sån där godhetsknarkare, alltså.

Kanske eller kanske inte. Jag kan inte av "han fylldes av medlidande" utläsa varför han gjorde det. Man kan av sammanhanget ana att det inte var för att visa i sociala media hur fin han är, men det är inte möjligt att utreda så här två millenier senare.
nallen

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-28 0:29:44

De tio budorden borde täcka in den kristna moralen.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav elle » 2015-12-01 21:01:02

Alien skrev:Jag bortser nu från teologin. Där verkar det som man är kristen, bara man tror att Jesus är Guds son och att han dog för våra synders skull och återuppstod från de döda. Sen kan man leva hur syndigt som helst, bara man tror så är man kristen.

Man blir rättfärdigad genom tro enligt protestantismens lära har jag för mig, men det låter ganska orealistiskt för om man " lever hur syndigt som helst " så tror man inte längre.
Alien skrev:En kristen förväntas försöka leva efter en kristen moral. Och hur är den:
Alien skrev:"Du skall älska din nästa såsom dig själv". "Älska" tolkar jag inte som känslan utan att man tar hand om andra som man tar hand om sig själv.

Ja men det största budet är att älska Gud över allt annat .
Alien skrev:Så kristendom handlar enbart om vad man tror, inte om vad man säger och gör? Det finns alltså ingen "kristen moral" som kristna ska sträva efter?

Som sagt, protestantismen handlar enbart om tro, katolicismen om tron och gärningar.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav elle » 2015-12-01 22:06:50

KrigarSjäl skrev:Herrefolksmoral har dock ingenting med Nietzsche att göra

Försök inte.

Wichtige Begriffe seiner Moralkritik sind:

Herren- und Sklavenmoral

Herrenmoral sei die Haltung der Herrschenden, die zu sich selbst und ihrem Leben Ja sagen könnten, während sie die anderen als „schlecht“ (Wortstamm: „schlicht“) abschätzten.

Sklavenmoral sei die Haltung der „Elenden […], Armen, Ohnmächtigen, Niedrigen […], Leidenden, Entbehrenden, Kranken, Hässlichen“[18] die zuerst ihr Gegenüber – die Herrschenden, Glücklichen, Ja-Sagenden – als „böse“ bewerteten und sich selbst dann als deren „guten“ Gegensatz ausmachten.

Es sei vor allem die Moral des Christentums gewesen, die eine solche Sklavenmoral zum Teil selbst hervorgerufen, in jedem Fall aber begünstigt und dadurch zur herrschenden Moral gemacht habe.

https://de.m.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Nietzsche
elle

Anslöt: 2011-01-09

Re: Vad innebär en kristen moral? Finns det en sådan?

Inläggav tahlia » 2015-12-02 19:29:07

Den kristna moralen är, som all moral, individuell.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Återgå till Intressanta intressen

Logga in