Diagnosen f84.0
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Diagnosen f84.0
Tjena folks, fick diagnosen f84.0 och har googlat en hel del men haft valdigt svårt att få fram något vettigt.
Det jag tankte på ar att om jag fattat ratt så innebar det att vi som har f84.0 har en varre form av autism an ni med 84.5? Enligt testerna jag gjorde så var jag dessutom normalbegåvad men fick andå inte apsergerdiagnosen. Någon som vet varför?
Ser fram emot att få svar Mvh.
Det jag tankte på ar att om jag fattat ratt så innebar det att vi som har f84.0 har en varre form av autism an ni med 84.5? Enligt testerna jag gjorde så var jag dessutom normalbegåvad men fick andå inte apsergerdiagnosen. Någon som vet varför?
Diagnosen f84.0
Rexx11 skrev:Tjena folks, fick diagnosen f84.0 och har googlat en hel del men haft valdigt svårt att få fram något vettigt.
Hej! Rexx11@
De har kanske slutat sätta diagnosen AS numer och kallar det högfungerande autism istället men jag är som sagt inte säker...
Re: Diagnosen f84.0
Enligt diagnoskoder så har du fått "autism i barndomen" med exempel som kanners, vilket låter lite underligt.
F84.5 är AS tydligen.
Såvitt jag förstår så ska din variant ha varit tydlig från väldigt unga år medan ex AS kräver att man utvecklingsmässigt ska ha varit "normal" innan tre års ålder.
F84.5 är AS tydligen.
Såvitt jag förstår så ska din variant ha varit tydlig från väldigt unga år medan ex AS kräver att man utvecklingsmässigt ska ha varit "normal" innan tre års ålder.
Diagnosen f84.0
Tack för svaren, ja lite underligt tycker jag det ar också. Fick diagnosen nu i vuxen ålder men har alltså varit tydligt sedan jag var valdigt ung
Diagnosen f84.0
Man har skippat autism och asperger och gått över till autismspektrum diagnos om jag minns det rätt?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Re: Diagnosen f84.0
Mjo, men den finns som kod i ICD-10 för 2015/16 där den är f84.5 medan koden det pratas om här definieras som autism i barndomen.
Diagnosen f84.0
plåtmonster skrev:Man har skippat autism och asperger och gått över till autismspektrum diagnos om jag minns det rätt?
Nej, inte formellt. Bara i USA och DSM. Det är inte ändrat i ICD ännu.
Diagnosen f84.0
Alien skrev:plåtmonster skrev:Man har skippat autism och asperger och gått över till autismspektrum diagnos om jag minns det rätt?
Det är korrekt uppfattat.
Diagnosen f84.0
Alien skrev:plåtmonster skrev:Man har skippat autism och asperger och gått över till autismspektrum diagnos om jag minns det rätt?
Jupp, men det stoppar tyvärr inte svenska psykologer att använda sig av DSM. Jag ifrågasatte till varför min använde sig av den då den är ganska influerad av det Amerikanska sjukvårdssystemet (eller rättare sagt avsaknad av ett propert fungerande sjukvårdssystem).
Fick inget bra svar. Påpekade att vi bor i Sverige och ICD gäller.
Diagnosen f84.0
Grisom skrev:Alien skrev:plåtmonster skrev:Man har skippat autism och asperger och gått över till autismspektrum diagnos om jag minns det rätt?
Jupp, men det stoppar tyvärr inte svenska psykologer att använda sig av DSM. Jag ifrågasatte till varför min använde sig av den då den är ganska influerad av det Amerikanska sjukvårdssystemet (eller rättare sagt avsaknad av ett propert fungerande sjukvårdssystem).
Fick inget bra svar. Påpekade att vi bor i Sverige och ICD gäller.
Alltså dom får använda DSM hur fritt dom vill när det gäller diagnostisering och behandling, men det är ICD-koder som gäller i journaler och intyg.
Återgå till Övriga Aspergerfrågor