Aspergers och dålig hygien?
Asperger och dålig hygien?
Ja, på någon timme närkiddie skrev:Huggorm skrev:På mig börjar det klia i hårbotten efter nästan exakt ett dygn sedan jag sist duschade.
Skulle klockan stanna kan du ställa den efter din hårbotten.
Om jag tänker på de aspergare jag träffat i verkligheten har de verkat ha normal hygien. Så jag undrar om detta verkligen ÄR ett problem.
Ja, jeg dusjer ikke hver dag, utenom kanskje hver fjortende dag.
Hvorfor skal jeg dusje hver dag når huden og bakteriemotstanden ikke har godt av det?
Hvorfor skal jeg dusje hver dag når huden og bakteriemotstanden ikke har godt av det?
Mens tennene er jeg nøye på å pusse da, for det er vondt å ha vondt i tennene.
Huggorm skrev:Ja, på någon timme närkiddie skrev:Huggorm skrev:På mig börjar det klia i hårbotten efter nästan exakt ett dygn sedan jag sist duschade.
Skulle klockan stanna kan du ställa den efter din hårbotten.
Får ett kliande eksem om jag låter skägget växa, blir alldeles röd och fläckig på hakan...
Angående tandborstning. Jag har alltid haft jäkligt dålig munhygien, typ borstat tänderna tre-fyra gånger i veckan. Men nu senaste månaderna har jag börjat borsta oftare (minst en gång per dag, två om jag ska gå utanför lägenheten) och jag upplever att min morgonandedräkt har blivit rent ut sagt vidrig när jag borstat tänderna på kvällen. Sambon har inte sagt något så jag kanske inbillar mig, men om jag borstar tänderna på kvällen smakar det skit i munnen på morgonen. Fruktansvärt obehagligt.
När det gäller hår beror det mycket på vilka produkter man använder och hur ofta man duschar. Någon som tvättar håret varje eller varannan dag kommer ha mer problem med fett hår än någon som tvättar det 2-3 gånger i veckan.
När det gäller hår beror det mycket på vilka produkter man använder och hur ofta man duschar. Någon som tvättar håret varje eller varannan dag kommer ha mer problem med fett hår än någon som tvättar det 2-3 gånger i veckan.
- colaflaska
- Anslöt: 2012-04-20
colaflaska skrev:När det gäller hår beror det mycket på vilka produkter man använder och hur ofta man duschar. Någon som tvättar håret varje eller varannan dag kommer ha mer problem med fett hår än någon som tvättar det 2-3 gånger i veckan.
Eller tvärtom: Tvättar de inte håret varannan sag så blir det fett. Har man torrt hår behövs det inte så ofta.
Colaflaska, kanske testa att bara borsta med borsten på kvällen, utan tandkräm. Det är det som är viktigt för tandhälsan, själva gnuggningen. Kanske tandkrämen torkar ut eller något under natten.
Ja, men ihvertfall sa tannlegen til meg at jeg hadde et begynnende hull, men at tannpuss med fluor kunne lege det før det ble hull.
DIProgan skrev:äckliga intoleranta as.
Så bara för att man anser att hygien är nånting grundläggande är man ett äckligt intolerant as?
Begriper mig inte på hur du tänker.
Tycker man ska säga som det är.
Att man som lortgris skrämmer bort människor och gör ett uruselt förstaintryck.
Det är ju sant; ingen gillar en lortgris.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
MsTibbs skrev:colaflaska skrev:När det gäller hår beror det mycket på vilka produkter man använder och hur ofta man duschar. Någon som tvättar håret varje eller varannan dag kommer ha mer problem med fett hår än någon som tvättar det 2-3 gånger i veckan.
Eller tvärtom: Tvättar de inte håret varannan sag så blir det fett. Har man torrt hår behövs det inte så ofta.
Ja men hårtvätt leder indirekt till fett hår. Varje gång du tvättar håret förstör du det naturliga fettlagret, så det blir överproduktion. Jag märker en enorm skillnad på mitt hår nu när jag bara tvättar det var tredje dag jämfört med när jag tvättade det varje dag, det blir inte fett på samma sätt. Undantaget är väl om man använder balsammetoden, då förstörs inte hårbotten på samma sätt.
- colaflaska
Ni som duschar varje dag eller varannan dag eller liknande har ni någon gång testat/hamnat i en situation där ni inte duschat på en längre tid.. en vecka eller mera?
Nyfiken bara...
Till nescio: Du skrev att du duschade en gång i månaden och inte löste det med hygien på något annat sätt... jag måste bara fråga varför? Är det något bakåtsträvande till den tid där det var en norm att vara lortig? Är det att du inte bryr dig och inte tycker hygien är så viktigt? Är det att du tycker att en gång i månaden är att hålla god hygien? Är det för att du vill att folk du träffar ska tycka om dig för den du är oavsett om du duschar eller inte? Undrar bara...
Duschar du en gång i mnaden får du nog tåla att folk tycker det är för sällan och att det är äckligt att inte duscha oftare. Bryr du dig om vad andra tänker och tycker kanske du bör tänka om. Skiter du i det och inte vill duscha oftare en en gång i månaden så är det ingen som tvingar dig! Att man skulle lukta så illa att ens omgivning blir lidande är ganska överdrivet. Finns många lukter folk utsätts för nästan dagligen som luktar bra mycket värre än svettlukt eller lukten av en otvättad kropp.
Du skrev att du byter kläder en gång i månaden. Gäller det även underkläder?
Nyfiken bara...
Till nescio: Du skrev att du duschade en gång i månaden och inte löste det med hygien på något annat sätt... jag måste bara fråga varför? Är det något bakåtsträvande till den tid där det var en norm att vara lortig? Är det att du inte bryr dig och inte tycker hygien är så viktigt? Är det att du tycker att en gång i månaden är att hålla god hygien? Är det för att du vill att folk du träffar ska tycka om dig för den du är oavsett om du duschar eller inte? Undrar bara...
Duschar du en gång i mnaden får du nog tåla att folk tycker det är för sällan och att det är äckligt att inte duscha oftare. Bryr du dig om vad andra tänker och tycker kanske du bör tänka om. Skiter du i det och inte vill duscha oftare en en gång i månaden så är det ingen som tvingar dig! Att man skulle lukta så illa att ens omgivning blir lidande är ganska överdrivet. Finns många lukter folk utsätts för nästan dagligen som luktar bra mycket värre än svettlukt eller lukten av en otvättad kropp.
Du skrev att du byter kläder en gång i månaden. Gäller det även underkläder?
- LilyFlower
- Anslöt: 2015-10-30
LilyFlower skrev:Du skrev att du byter kläder en gång i månaden. Gäller det även underkläder?
Man kan bära sina byxor "italiano" dvs utan underkläder...
Fenren skrev:colaflaska skrev:balsammetoden
Balsammetoden går ut på att bara använda balsam utan silikoner och annan skit. Dvs inget schampoo.
http://lockig.se/index.php/bm/balsammetoden är en bra sida om det.
kiddie skrev:Colaflaska, kanske testa att bara borsta med borsten på kvällen, utan tandkräm. Det är det som är viktigt för tandhälsan, själva gnuggningen. Kanske tandkrämen torkar ut eller något under natten.
Tack för tipset Kiddie! De senaste kvällarna har jag borstat utan tandkräm och det smakar betydligt bättre i munnen på morgonen nu.
- colaflaska
@colaflaska, Vilken tandkräm använder du? vet att vissa smakar apa nämligen. Kan tipsa om Colgate och Sensodyne annars.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Det är tråkigt. Varför slösa bort tiden på något onödigt?LilyFlower skrev:Till nescio: Du skrev att du duschade en gång i månaden och inte löste det med hygien på något annat sätt... jag måste bara fråga varför?
Nej.LilyFlower skrev: Är det något bakåtsträvande till den tid där det var en norm att vara lortig
Ja en gång i månaden räcker.LilyFlower skrev:Är det att du inte bryr dig och inte tycker hygien är så viktigt? Är det att du tycker att en gång i månaden är att hålla god hygien?
Eftersom jag inte luktar, så vet de ju inte hur ofta jag tvättar mig.LilyFlower skrev: Är det för att du vill att folk du träffar ska tycka om dig för den du är oavsett om du duschar eller inte?
Ja.LilyFlower skrev:Du skrev att du byter kläder en gång i månaden. Gäller det även underkläder?
-Lortgrisfasoner, rätt och slätt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
LilyFlower skrev:Ni som duschar varje dag eller varannan dag eller liknande har ni någon gång testat/hamnat i en situation där ni inte duschat på en längre tid.. en vecka eller mera?
Nyfiken bara...
Ja i lumpen. I fält. Gick bra till vi gick på en ren buss på väg hem, då blev vi uppmärksamma på odör. Går man smutsig så vänjer man sig med sin egen stank. Däremot luktar man apa för alla andra man träffar. Förutom för dem som själva luktar.
Hur ofta man bör duscha är olika. Barn har inte lika stort behov som tonåringar och uppåt som av någon anledning stinker mer.
Gott folk. Dusch är ett privilegium vi i Sverige har tillgång till. Var tacksamma, om inte annat för era medmänniskors skull!
KrigarSjäl skrev:-Lortgrisfasoner, rätt och slätt.
Kriger for dusj og deodorant hver dag du kanskje?
Det blir nok bra.
Hvordan skulle det gått med deg i en krig?
Sannsynligvis utåndet i dusjen.
Torrschampo - hur fungerar det? Är det verkligen "hygieniskt"? Kanske inte samma känsla som efter en hårtvätt?
River skrev:KrigarSjäl skrev:-Lortgrisfasoner, rätt och slätt.
Det blir nok bra.
-Mitt användarnamn har ingenting med vare sig soldater eller leriga skyttegravskrig att göra.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
River skrev:KrigarSjäl skrev:-Lortgrisfasoner, rätt och slätt.
Det blir nok bra.
Hygienen är ju faktiskt bland det absolut viktigaste och har varit det för alla väpnade styrkor som gått i fält i tusentals år.
Det sista man vill ha är ju en armé som marscherar med dysenteri och all annan skit som lätt sprids så renligheten är otroligt viktig.
Tyskarna i nordafrika var dåliga på det där och det ledde till väldigt stora logistiska problem.
Återgå till Att leva som Aspergare