Kan man använda bredbandsdongel till sitt eget WIFI?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2015-11-13 4:09:24

Har en dator om inte har inbyggd WIFI. Om jag kör den måste jag dra fram nätverkssladden. Nu har jag ävenså en gammal dongel till mobilt bredband jag inte använder. Funkar den på ett annat sätt än en sådan dongel som man köper som bara är WIFI till USB?

Jag har ploppat in den i datorn och den kan söka WIFI hotspots påstår den men under den rubriken finns inget. Men verkar som man kan lägga till nätverk. Är bara att det är massa grejer jag inte vet vad det ens är.

Det jag hittar kallas Nätverksautentisering.
Under det finns fält att fylla i.
Policynamn.
SSID.
Användarnamn
Lösenord
Common name

Har ingen aning om detta är rätt ställe, om det skulle funka och vad de menar ska skrivas in.

Någon som fattar?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Fenren » 2015-11-13 7:09:19

Tyvärr funkar de olika.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Inläggav Savanten Svante » 2015-11-13 7:18:27

Men att köpa en sån som klarar wifi är inte så dyrt.

https://fyndiq.se/product/869478-wifi-d ... AlS78P8HAQ
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Inläggav Grisom » 2015-11-13 13:18:19

Förutsatt att du har B3 som leverantör av ditt internet via kabel i väggen så kan du köpa ett WiFi nätverkskort till din dator och sedan köpa en WiFi router som du ansluter till kabeln. Då kan du oftast surfa vart du vill i ditt hem.

Vill du ha mer rörlighet så kan 3G eller 4G vara ett bättre val, då har du täckning i hela Sverige.
Grisom

Anslöt: 2015-10-25

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 15:03:28

Det saknas uppgifter om tillverkare och modell av "gammal dongel till mobilt bredband" som troligtvis ändå är dedikerad till UMTS nät. Det saknas också uppgift om datorn och dess operativsystem. I stort sett är inget känt.

Om det är datorns operativ som söker efter hotspots för att den tror att dongeln är av WiFi typ eller om operatören förväxlat detta med mobilnätssökning är också svårt att utröna.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2015-11-13 18:25:18

Savanten Svante skrev:Men att köpa en sån som klarar wifi är inte så dyrt.

https://fyndiq.se/product/869478-wifi-d ... AlS78P8HAQ

Mm, vet. Tänkte bara testa lite innan. Dongeln är förövrigt från Comviq (och har sitt eget program i sig som heter Comviq Connect), OS skulle nog vara WinXp.

Satt mest och lekte men tänkte om det är ngn idé alls, samtidigt verkar det ju som det ÄR tänkt att man ska kunna koppla in sig till WIFI med den. Även om själva upplägget ser hyfsat ogenomtänkt ut.

Så det är inget som MÅSTE funka, utan mest nyfikenhet.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2015-11-13 18:29:06

Fenren skrev:Tyvärr funkar de olika.

Jo, jag minns det nu. Att jag hade en annan dongel för något som inte finns idag. Då minns jag att den automatiskt snappade upp alla nätverk. Tyvärr verkar själva dongeln också ha evaporerat, har kollat men kan inte hitta den.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2015-11-13 19:20:46

Köp en gammal dongel annars är det risk att det saknas drivrutiner till Microsoft XP.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2015-11-13 19:40:38

Jo. Brukar dock stå i beskrivningen vilka operativsystem de stöder. Verkar som det fortfarade finns bra stöd för XP på många prylar.
kiddie
Inaktiv

Inläggav nallen » 2015-11-13 21:03:29

kiddie skrev:Funkar den på ett annat sätt än en sådan dongel som man köper som bara är WIFI till USB?

Jag har ploppat in den i datorn och den kan söka WIFI hotspots påstår den men under den rubriken finns inget.

borde det ju gå... tyvärr brukar leverantörerna spärra och låsa ner sina prylar, så det är inte alls omöjligt att Comviq har försökt hindra dig från att ställa in det du behöver. Å andra sidan så låter det ju som att du ser inställningarna. SSID är det som brukar kallas "nätverksnamn", vad du ska ha under "policy name" är mer oklart.
Det är förmodligen mindre frustrerande att knalla in på lämplig affär och lägga upp de hundralappar en ny dongle kostar.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Återgå till IT-forum

Logga in