Början på ADHD-utredning (??)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Början på ADHD-utredning (??)

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 14:57:24

Min utredare ville testa om jag kunde damsuga och baka muffins.
Hon sade att om jag kan det så tyder det på att jag förmodligen inte har ADHD, men om jag inte kan så kan jag ha problem med "igångsättning" vilket kan tyda på ADHD.
Intressant..

Som om jag skulle vägra liksom, om hon beordrade mig. :shock:

Undrade i mitt stilla sinne om det var så de håller sina arbetsrum rena, genom att patienterna städar?
Lägligt om de passar på att baka lite kaffebröd också, om de redan är i farten.
Fikarasterna är ju heliga på sådana ställen har jag förstått..

Jag satt nästan hela tiden och tittade på hennes mycket överdimensionerade vader. De var ENORMA (!) men hon var normalbyggd i övrigt.

När jag sedan frågade om jag skulle städa redan idag så sade hon att "Neej, inte idag. Dagens besök var bara satt för att jag skulle få bekanta mig lite med dig och din problematik. Men nu när jag känner att jag fått lite mer kött på benen så kan vi ta och avsluta".

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Parvlon » 2008-08-26 15:04:33

Det är inte konstigt att det finns så många uppfattningar om vad AdXd är för någonting när 14hyllmeter av forskning har gått upp i rök.

Missar du diagnosen och vill ha knark så finns det troligen vid ditt närmaste ghetto.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Nilale » 2008-08-26 15:12:28

Jag kan dammsuga och baka muffins, och jag har ADHD. :O
Kanske borde hetat Attention-Deficit/Hyperactivity Muffin Baking Vacuum Cleaning Disorder hos mig då.
Senast redigerad av Nilale 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Nilale
 
Inlägg: 1507
Anslöt: 2008-05-02

Inläggav Charley? » 2008-08-26 15:15:34

Hahahaha! "Mer kött på benen." LOOOOL

Vilken störd kvinna.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Charley? » 2008-08-26 15:16:18

Nilale skrev:Jag kan dammsuga och baka muffins, och jag har ADHD. :O
Kanske borde hetat Attention-Deficit/Hyperactivity Muffin Baking Vacuum Cleaning Disorder hos mig då.

HAHAHAHAHAHAHA!
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav earlydayminer » 2008-08-26 15:23:00

- "överdimensionerade vader", Haha. Hade jag suttit och hört henne säga "Mer kött på benen" efter att jag kollat in hennes vader och reagerat på det sätt du gjorde, då hade jag legat på golvet. Jag hade haft ont i magen i flera dagar.

De flesta kan baka muffins? Har det med att man glömmer bort om de är i ugnen att göra? Dammsugare använder jag inte, jag soppar med en vanlig sopborste. Jag klarar inte av ljudet från dammsugaren, sen är det onödig waste of electricity! :)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 15:23:47

Nilale skrev:Jag kan dammsuga och baka muffins, och jag har ADHD. :O
Kanske borde hetat Attention-Deficit/Hyperactivity Muffin Baking Vacuum Cleaning Disorder hos mig då.


HahahaHAHAHA!!
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Mardröm » 2008-08-26 15:23:56

Haha, du verkar ha roliga vårdare MB.
Mina är seriösa och gör tester, jag har svårt att se min psykolog ge mig en dammsugare och säga åt mig att köra på, sen anteckna hur jag suger, om jag försöker undvika hörn etc.

Självfallet kan jag dammsuga, men det är ju också en fråga OM jag dammmsuger och när jag väl gör det gör på ett bra och effektivt sätt, men det diskuterar man väl, och rätt snabbt också?

Om muffinsen blir äcklig och fastnar i formen och så weiter, är du adhd-individ då? Kan man inte ha igångsättningsprblem (vad gäller muffins och damsugning) pga annat, som AS, en depression, en hypomani, känsloproblem, om killen gör slut eller barnet skadar sig.

Jag undrar också hur hon tänker. Kan inte förstå den här utvärderingsmetoden men som sagt det är ju bara att nynna vår egen nationalsång:

http://www.youtube.com/watch?v=Uh_aG5MzPVM
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav earlydayminer » 2008-08-26 15:25:08

"anteckna hur jag suger" :roll:
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Mardröm » 2008-08-26 15:29:47

earlydayminer skrev:"anteckna hur jag suger" :roll:


Det är bara kvinnor i min vård, så...det kan inte missuppfattas. Jag såg en man..hmm...ja just det, träffade en man 5 min när läkaren var sjuk runt årsskiftet. Sen e det damer. Så försök inte...
.
Digga med i vår signaturmelodi istället istället :-)115
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 15:31:03

Mardröm skrev:Haha, du verkar ha roliga vårdare MB.


De är ett gäng karaktärer, det måste jag ju tillstå. :wink:

earlydayminer skrev:"anteckna hur jag suger"


Hahaha. :lol:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Början på ADHD- utredning (??)

Inläggav sugrövmanövern » 2008-08-26 15:38:15

missbutterfly skrev:Min utredare ville testa om jag kunde damsuga och baka muffins.
Hon sade att om jag kan det så tyder det på att jag förmodligen inte har ADHD, men om jag inte kan så kan jag ha problem med "igångsättning" vilket kan tyda på ADHD.
Intressant..
Låter som om hon missuppfattat sin uppgift?!

De kollar hur man städar, inte om man kan öht liksom....

Nä en sådan kärring skulle jag be ta sina paltvader och dra :mrgreen: .

När jag gjorde min Aspergerutredning fick jag dammsuga min lägenhet och lite annat. Jag uppvisade grava perceptionsstörningar och stor förvirring, samt svårigheter att hålla mig till en och samma uppgift, flummade runt en massa och påbörjade olika uppgifter hela tiden utan att slutföra det jag börjat med.

Har även ADHD, eller nåt i den stilen, har medicinerat med Concerta. Men det var inte bra för mig, fick ångest av medicinen. Tål inte amfetamin heller, inte min grej... Är mer en bensotorsk.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 15:40:25

Charley? skrev:Hahahaha! "Mer kött på benen." LOOOOL

Vilken störd kvinna.


Det roliga var att hon ju satt med mig som patient för att utreda _hur störd_ jag är.
Men jag kan hålla med dig. Skulle jag sitta med sådana svulstiga vader och ge de idiotiska förslag (och slänga mig med till synes komiska anekdoter) som hon så hade jag börjat ifrågasätta mig själv..
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Inläggav Charley? » 2008-08-26 15:44:18

missbutterfly skrev:Det roliga var att hon ju satt med mig som patient för att utreda _hur störd_ jag är.
Men jag kan hålla med dig. Skulle jag sitta med sådana svulstiga vader och ge de idiotiska förslag (och slänga mig med till synes komiska anekdoter) som hon så hade jag börjat ifrågasätta mig själv..

Vissa människor är helt enkelt för dumma för att ens tänka tanken att ifrågasätta sitt eget beteende.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 16:05:00

Charley? skrev:
missbutterfly skrev:Det roliga var att hon ju satt med mig som patient för att utreda _hur störd_ jag är.
Men jag kan hålla med dig. Skulle jag sitta med sådana svulstiga vader och ge de idiotiska förslag (och slänga mig med till synes komiska anekdoter) som hon så hade jag börjat ifrågasätta mig själv..

Vissa människor är helt enkelt för dumma för att ens tänka tanken att ifrågasätta sitt eget beteende.


AMEN
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Början på ADHD- utredning (??)

Inläggav Mardröm » 2008-08-26 16:23:27

sugrövmanövern skrev:
missbutterfly skrev:Min utredare ville testa om jag kunde damsuga och baka muffins.
Hon sade att om jag kan det så tyder det på att jag förmodligen inte har ADHD, men om jag inte kan så kan jag ha problem med "igångsättning" vilket kan tyda på ADHD.
Intressant..
Låter som om hon missuppfattat sin uppgift?!

De kollar hur man städar, inte om man kan öht liksom....

Nä en sådan kärring skulle jag be ta sina paltvader och dra :mrgreen: .

När jag gjorde min Aspergerutredning fick jag dammsuga min lägenhet och lite annat. Jag uppvisade grava perceptionsstörningar och stor förvirring, samt svårigheter att hålla mig till en och samma uppgift, flummade runt en massa och påbörjade olika uppgifter hela tiden utan att slutföra det jag börjat med.

Har även ADHD, eller nåt i den stilen, har medicinerat med Concerta. Men det var inte bra för mig, fick ångest av medicinen. Tål inte amfetamin heller, inte min grej... Är mer en bensotorsk.


Det är ju samma här,me omvärldn är mer förvirrad, så jag undrar jag...

Men jag har sån ångest av metylfendiatet nu att fan..ja...
En timme kvar till nästa BZ, Sen två timmar till nästa efter det. Och jag borde städa men jag ringer och "är pappa" åt 4 pers, en ska köpa cig, en annan hämta nycklar osv osv.

Samtliga inblandade är psykfall. Damn, jag kanske skulle starta en psykfallskoloni? Nån som har städmani får undervisa de andra.

KOnstigt nog kan jag själv få städmani, men med det här djäkla knarket som ska få fart på en hamnar jag i tomrummet, jag kan fokusera, koncentera och kommunicera öga mot öga lättare, jag blir även piggare, men nu är det AT på G och jag e en rädd liten pojke. Nån sorts super-GÅS.
BZ hjälper ju lite, men nu när det är stressat, jag blir liiite oskapare av BZen, metylfendiatet på G ur, och i andra människors våld.

Det som var bestämt igår, för idag, gäller inte längre.... Jag retar mig som f-n på det. Här har jag ställt in mig och inget sånt "major problem" som tappa plånboken, eller hamna på sjukhus, har hänt. Fattar inte att jag blir så upprörd och besviken på dessa små ändringar. Egentligen är det väl för att jag planerar så mkt nu, jag ska resa iväg med polaren över e dag med grejer, jag ska ha ventilationsmannen här, jag ska fåå ny termostater på elementen, jag ska få ny meds, följa med bekant till dr...osv osv osv osv. Det är mkt nu.

sen all förväntansångest över vad som ska hända i september och oktober. Ny psykiatiker på G.
Ska jag ringa runt privat? Måste hitta en tandläkare, men ett av mina problem är ju att välja...det är 25 sidor med tandläkare....
Ska man bara ta ngn på östermalm?
Det är nog bäst att hålla sig i de rika områdena, för där har de modern utrustning, de är vana vid kunder som har kontakter och klagar och stämmer som inte en tandis i ett alkistätt område gör.
Jag har asmånga uteligggare o alkisar här, kan de inte dra till danderyd? Eller alvik? Sollentuna? Innerstaden då iaf? an inte polisen hindra dem från att bete sig och knarka och supa offentligt.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm
 
Inlägg: 1352
Anslöt: 2006-07-23

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-26 18:38:29

Nilale skrev:Jag kan dammsuga och baka muffins, och jag har ADHD. :O
Kanske borde hetat Attention-Deficit/Hyperactivity Muffin Baking Vacuum Cleaning Disorder hos mig då.


Tack för dagens garv!! :D
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2008-08-26 18:41:21

Och läkaren jag träffat för utredning har inte andats om att kolla mina husmoderliga färdigheter...

Kanske det räcker för honom när jag berättar att jag kan stå med strumpor och tröja i ena handen, ta upp mascaran med andra och plötsligt ändå stå i köket och göra nåt, väldigt taffligt, eftersom jag fortfarande har händerna fulla av nåt jag inte använt och inte heller lagt ifrån mig än...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-26 18:41:23

Haha, kul med vaderna och kött på benen - LOL

Angående utredningen så verkar det ju inte så proffsigt, var blir du utredd?
NPF-team, psyk, habilitering, annat?
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav missbutterfly » 2008-08-26 18:48:11

Bror Duktig skrev:Angående utredningen så verkar det ju inte så proffsigt, var blir du utredd?
NPF-team, psyk, habilitering, annat?


På en psykiatrisk mottagning, och hon jag var hos idag är arbetsterapeut.
Det är hon som gör första (tydligen enormt professionella) utredningen.
Därefter tar en psykolog vid, ska bli intressant att se vad det kan tänkas bli för tester då..
Övning på att diska kanske. :roll:
Senast redigerad av missbutterfly 2011-05-04 15:28:07, redigerad totalt 1 gång.
missbutterfly
 
Inlägg: 2272
Anslöt: 2007-02-13
Ort: Aspberget

Re: Början på ADHD- utredning (??)

Inläggav TheBoxSaysNo » 2008-08-26 18:54:35

sugrövmanövern skrev:
missbutterfly skrev:Min utredare ville testa om jag kunde damsuga och baka muffins.
Hon sade att om jag kan det så tyder det på att jag förmodligen inte har ADHD, men om jag inte kan så kan jag ha problem med "igångsättning" vilket kan tyda på ADHD.
Intressant..
Låter som om hon missuppfattat sin uppgift?!

De kollar hur man städar, inte om man kan öht liksom....

Nä en sådan kärring skulle jag be ta sina paltvader och dra :mrgreen: .

När jag gjorde min Aspergerutredning fick jag dammsuga min lägenhet och lite annat. Jag uppvisade grava perceptionsstörningar och stor förvirring, samt svårigheter att hålla mig till en och samma uppgift, flummade runt en massa och påbörjade olika uppgifter hela tiden utan att slutföra det jag börjat med.

Har även ADHD, eller nåt i den stilen, har medicinerat med Concerta. Men det var inte bra för mig, fick ångest av medicinen. Tål inte amfetamin heller, inte min grej... Är mer en bensotorsk.


Jag tänker som sugis. Jag antar alltså att din utredare vill kolla HUR du städar och bakar. Är hon arbetsterapeut??? Det låter så.

Jag har en känsla att det är följande bedömning som hon/han vill göra med dig: AMPS (assessment of motor and process skills).
http://www.amps-se.com/system/visa.asp?HID=190&FID=253&HSID=2110
(står en del info i länken).
engelsk länk: http://www.ampsintl.com/overview.htm
Är det inte just den bedömning så måste det vara något liknande som hon/han funderar på.... typ kolla färdigheter, hur du utför saker...

Hur som helst, jag tycker du kan be henne förklara vad hon tänkt göra och varför. Det har du ju rätt till + att jag tycker det är oproffsigt när man inte ger individen bakgrunden till det man gör...

EDIT: visst det kan låta löjligt att baka muffins och städa men det kan finnas olika svårigheter som gör att krånglar till eller att det tar mer tid än vanligt osv osv... Det säger en del saker om hur man utför grejer...

EDIT2: Just det. Det var en hon.. men nu orkar jag inte edita alla mina han/hon...
TheBoxSaysNo
 
Inlägg: 2219
Anslöt: 2008-05-16

Återgå till Aspergare och vården



Logga in