Sluta se ned på oss som har Daglig Verksamhet!

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2015-11-05 14:11:03

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.

DV ÄR BRA TUMMEN upp bra att ha något jobb att gå till ju..
något att göra på dagarna.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Liljan » 2015-11-05 14:21:12

Jag ser absolut inte ner på de som har DV (Daglig Verksamhet), min bror har det och jag vet hur mycket han älskar det och hur mycket han trivs. Självklart är inte de som har DV sämre människor och att jobba på DV är inte sämre än något annat jobb. Men är det så att du utför ett faktisk jobb så ska du ha betalt för det, dvs en lön arbetsgivaren ger dig som är högre än aktivitets-/sjukersättning. Hela grejen med just DV är att det ska vara en skyddad verksamhet med personal som hjälper de som jobbar där. Jobbar du som "vem som helst" på DV så blir du utnyttjad som gratis arbetskraft oavsett hur du känner.

DV ska vara en sista lösning om man inte klarar av något annat. Har du en utbildning skulle jag satsa på att jobba med det istället. Det finns lönebidrag att söka om du inte klarar av tempot på arbetsplatsen och det är värt att kolla upp vad som kan anpassas till dig. Helt ärligt så har jag svårt att förstå vad någon som bara har Asperger gör på DV. Har man däremot AS och något/flera andra funktionshinder eller sjukdomar kan jag förstå det.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Wine » 2015-11-05 14:28:22

Liljan skrev:...
DV ska vara en sista lösning om man inte klarar av något annat. Har du en utbildning skulle jag satsa på att jobba med det istället. Det finns lönebidrag att söka om du inte klarar av tempot på arbetsplatsen och det är värt att kolla upp vad som kan anpassas till dig. Helt ärligt så har jag svårt att förstå vad någon som bara har Asperger gör på DV.
...

Ja, och det är också därför daglig verksamhet är en slags sysselsättning som egentligen är avsedd för individer med en utvecklingsstörning och inte egentligen för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.
Senast redigerad av Wine 2015-11-05 14:31:37, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Alien » 2015-11-05 14:29:47

Ofta är det så att t ex kommunen inte har råd att anställa en. Jobbet man utför behövs göras, men om inte DV-medarbetaren gjorde det, så skulle det delas upp på de ordinarie anställda el så skulle arbetsuppgifterna läggas på IS tills bättre tider.

Känns som det är större chans att en privat företagare anställer en (med lönebidrag) än att kommunen gör det.

Har skrivit om detta här: daglig-verksamhet-o-aktivitetsersattning-en-atervandsgrand-t4538.html
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Liljan » 2015-11-05 14:37:26

Wine skrev:
DV ska vara en sista lösning om man inte klarar av något annat. Har du en utbildning skulle jag satsa på att jobba med det istället. Det finns lönebidrag att söka om du inte klarar av tempot på arbetsplatsen och det är värt att kolla upp vad som kan anpassas till dig. Helt ärligt så har jag svårt att förstå vad någon som bara har Asperger gör på DV.
...

Ja, och det är också därför daglig verksamhet är en slags sysselsättning som egentligen är avsedd för individer med en utvecklingsstörning och inte egentligen för personer med neuropsykiatriska diagnoser som exempelvis Aspergers syndrom.

Ja, precis. Men jag antar att det lättaste för kommunen är att bara stoppa in de med Asperger i DV, så "är de av med problemet"
Liljan

Inläggav Richard » 2015-11-05 14:41:39

Jag har också DV, men jag behöver inte gå dit. O jag går inte dit för att man får 6 kr i timmen. Jag går dit för att komma ut, träffa folk o sånt. Sen har vi lite mer hantverksinriktad verksamhet, så det är roligt också.

Kan ju välja att bara sitta hemma o glo på film, dricka öl, sova o sånt istället. Men vad är det för liv?
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Alien » 2015-11-05 14:49:59

Wine skrev:
...

Men även om man inte är utvecklingsstörd så kan man ha svårigheter att klara av ett "vanligt jobb". Man orkar inte arbeta heltid, man kanske inte alls orkar gå till jobbet vissa dagar (arbetsgivaren kan alltså inte räkna med en), man klarar inte av stress el hög ljudnivå, man är inte flexibel (och kan inte rycka in för någon annan när det blir kris) etc. Och ingen kan tvinga en arbetsgivare att anställa folk hen inte vill ha.

Så att DV från början skapades för utvecklingsstörda är inget argument emot att DV idag används även av aspergare. DV är till för de som vill ha det och ska anpassas efter deltagarna. I arbetslivet är det vanligen tvärtom. Man får visserligen lön men till priset av att ständigt anpassa sig till ökande krav i arbetslivet. När jag inte klarade av kraven längre, så var det inte tal om att anpassa arbetsuppgifterna till min begränsade kapacitet och söka lönebidrag, nej det var bara att försvinna från jobbet och gå till livet som förtidspensionär.
Alien
Moderator

Inläggav Wine » 2015-11-05 14:51:14

Liljan skrev:
Wine skrev:
...

Ja, precis. Men jag antar att det lättaste för kommunen är att bara stoppa in de med Asperger i DV, så "är de av med problemet"

I Stockholms stad ökar kostnaderna för DV på grund av att allt fler får AS och autismdiagnoser, vet ej hur det ser ut i andra delar av landet men utvecklingen borde vara ungefär densamma. Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen, säger att ökningen är anmärkningsvärd:

DN - Ökade kostnader när fler får diagnos
Publicerad 2013-01-02 09:34

Stockholms stads kostnader för stöd till funktionshindrade skenar. En viktig orsak är att allt fler får diagnoser som asperger och autism. – Det är en ny målgrupp för oss, säger Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen.

– I dag är det den neuropsykiatriska gruppen som är helt dominerande i inflödet.

– Vår traditionella dagliga verksamhet är tänkt för utvecklingsstörda som kan göra en viss avgränsad syssla. Men det här är människor med stor intellektuell kapacitet, där det krävs helt andra insatser. De vi har passar inte alltid så bra, säger Birgitta Morin.

Var fanns den här gruppen människor tidigare?

– Ja, det undrar alla, och jag också. Om de var udda människor som ändå fanns med på arbetsplatser, det blir bara spekulationer, men visst tänker man mycket på det, säger Birgitta Morin.
Senast redigerad av Wine 2015-11-05 14:54:32, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Huggorm » 2015-11-05 14:52:35

Richard skrev:Kan ju välja att bara sitta hemma o glo på film, dricka öl, sova o sånt istället. Men vad är det för liv?
Låter som ett drömliv :roll: Men man får väl krydda det lite med swingerträffar
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav plåtmonster » 2015-11-05 15:32:53

DV är tråkigt. Att bygga kärnkraft hemma. Det är däremot häftigt! :P

Nästa månad är det självflygande jetflygplan..

Varför har kommuner så svårt att tänka utanför boxen? :D
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kiddie » 2015-11-05 19:30:23

Skitsamma att DV är gjort för utvecklingsstörda. Det passar ypperligt för en aspergare att få mer inflytande över både arbetsuppgifter och arbetstid. Det är väl ganska bra att det finns ngt för de som är arbetsougliga? För man kan inte ha arbetsförmåga och få DV, man ska ha samma oförmåga som leder till sjukbidrag.

Då kan man fråga sig hur "bara" AS kan leda till sjukbidrag. Klart det kan. Beror ju på hur väl eller dåligt man funkar.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Richard » 2015-11-05 21:24:07

Huggorm skrev:
Richard skrev:Kan ju välja att bara sitta hemma o glo på film, dricka öl, sova o sånt istället. Men vad är det för liv?
Låter som ett drömliv :roll: Men man får väl krydda det lite med swingerträffar

Ja, jag träffade ju min KK på DV:n... :-)Happy

plåtmonster skrev:DV är tråkigt. Att bygga kärnkraft hemma. Det är däremot häftigt! :P

Nästa månad är det självflygande jetflygplan..

Varför har kommuner så svårt att tänka utanför boxen? :D

Jo, det är ju kul med experiment, men tyvärr inte lagligt... :(
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Kahlokatt » 2015-11-05 22:20:09

Problemet är att de flesta som är på min DV är långt ifrån "arbetsodugliga". Vi är flera som har universitetspoäng; jag är själv utbildad museolog och andra har läst t.ex. idéhistoria, teologi, biokemi, etc. Vi har verkligen kompetens som borde tas tillvara.
Jag anser att DV generellt sett inte är rätt för personer med NPF, men eftersom folk uppenbarligen bara ser våra funktionshinder och inte vår kompetens är det åtminstone skönt att ha någonstans att gå på dagarna. Det skulle vara förödande för mig att bara gå hemma och dega.
Och man går ju inte dit för att jobba, man går dit för det trevliga sällskapet. Själv orkar jag utföra arbetsuppgifter, men det förekommer också att folk kommer bara några timmar och under den tiden sitter för sig själva och surfar.
Jag har numera även en praktikplats, men där tycker jag inte att det är så roligt.
Kahlokatt

Anslöt: 2008-10-08

Inläggav Liljan » 2015-11-06 3:09:38

Wine skrev:
Liljan skrev:
Wine skrev:

I Stockholms stad ökar kostnaderna för DV på grund av att allt fler får AS och autismdiagnoser, vet ej hur det ser ut i andra delar av landet men utvecklingen borde vara ungefär densamma. Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen, säger att ökningen är anmärkningsvärd:

DN - Ökade kostnader när fler får diagnos
Publicerad 2013-01-02 09:34

Stockholms stads kostnader för stöd till funktionshindrade skenar. En viktig orsak är att allt fler får diagnoser som asperger och autism. – Det är en ny målgrupp för oss, säger Fredrik Jurdell, avdelningschef på socialförvaltningen.

– I dag är det den neuropsykiatriska gruppen som är helt dominerande i inflödet.

– Vår traditionella dagliga verksamhet är tänkt för utvecklingsstörda som kan göra en viss avgränsad syssla. Men det här är människor med stor intellektuell kapacitet, där det krävs helt andra insatser. De vi har passar inte alltid så bra, säger Birgitta Morin.

Var fanns den här gruppen människor tidigare?

– Ja, det undrar alla, och jag också. Om de var udda människor som ändå fanns med på arbetsplatser, det blir bara spekulationer, men visst tänker man mycket på det, säger Birgitta Morin.

Ja, det är klart att kostnaderna ökar då fler är på DV istället för att jobba. Jag är osäker på vad du vill säga. På kort sikt så hjälper DV att få ner statistiken av arbetslösa och kostar säkert på kort sikt mindre än andra åtgärder. På lång sikt kostar de däremot mer och gynnar ingen. Jag tycker inte det ska vara tillåtet att sätta någon med bara Asperger på DV.
Liljan

Inläggav Alien » 2015-11-06 3:26:20

Ingen "sätts på DV". Först har man fått sjukersättning/aktivitetsersättning och sedan erbjudits DV. För en aspergare som inte får jobb är ju sjukersättning tryggare än arbetslöshetsersättning.

Jag jobbade ju statligt (på ett universitet) och staten betalade alltså min lön. Sedan fick jag sjukersättning och staten betalade den, men fick inga arbetsuppgifter gjorda av mig. Så det borde varit olönsamt för staten i allmänhet och FK i synnerhet. Ändå ställde FK inga krav på att arbetsgivaren skulle ta mig tillbaka och hitta nya, bättre lämpade arbetsuppgifter för mig utan höll helt med arbetsgivaren att det bästa var att jag fick sjukersättning. För universitetet var det ju lönsamt att bli av med mig och bara behålla "de bästa", men för staten generellt borde det varit en förlustaffär.
Alien
Moderator

Inläggav slackern » 2015-11-06 9:46:54

Alien skrev: För universitetet var det ju lönsamt att bli av med mig och bara behålla "de bästa", men för staten generellt borde det varit en förlustaffär.

Nej då även lönsamt för staten, effektiviseringarna drar ner på kostnaderna och därmed minska budgeten. Sjukförsäkringen är nog även den en plusaffär för staten. Men trist för dig och dom andra som sållas bort.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2015-11-06 13:07:49

Kahlokatt skrev:Problemet är att de flesta som är på min DV är långt ifrån "arbetsodugliga". Vi är flera som har universitetspoäng; jag är själv utbildad museolog och andra har läst t.ex. idéhistoria, teologi, biokemi, etc. Vi har verkligen kompetens som borde tas tillvara.

Ja visst är det så. Jag har ju också en massa högskolepoäng. Så för ens egoboost borde det vara en grej som mer trycker på att VI hjälper till på ngt sätt. Jo.

När jag säger arbetsodugliga menar jag inte utifrån ett idealiskt perspektiv eller vårt egna, utan bara just de jobben som arbetsmarknaden erbjuder. Jag kan ju göra en massa coolt, men jag fixar inte att gå upp kl 6:30 varje dag för att bana mig igenom en arbetsdag. Min förmåga varierar extremt starkt dag till dag.

Så man skulle ju kunna hoppas att det fanns riktiga jobb vi kunde ta på våra villkor, men vi lever inte riktigt i en sådan värld. Därför kanske det vore bra om det fanns ett alternativ till DV som var riktat just mot oss. Men på något sätt får vi vara glada att vi ens slank in i LSS som egentligen inte är för oss iom att många behöver olika former av hjälp. När jag "bara" var psykiskt sjuk, hade jag oxo behövt den hjälpen men då fanns den inte (och borde finnas!).

Så att kräva en annan form är lite riskabelt, vi skulle hamna i samma grupp som dem med ADD/ADHD, dvs ta hand om dig själv 100 %.

Man behöver inte gå och bara fika eller göra saker som ingen har nytta av på DV. Det finns egentligen ingen gräns för var du kan göra DV. Den DV jag hade var ett riktigt jobb, bara att jag hade ytterst begränsad arbetstid. Jag hade ansvar och gjorde riktiga saker.

Det är klart surt att om man hittar ett ställe där man tillför något, att man inte belönas för det... det skulle vara väldigt bra om man hade resor och lunch som sin lön.

Folk ska naturligtvis inte föreslås platser som är under deras funktionsförmåga, jag antar att det händer ibland när handläggaren inte känner klienten så bra. Jag vet inte hur det är eftersom jag är så bestämd av mig.

Klart man vill göra rätt för sig också, men det är rätt svårt att balansera. Systemet är bara gjort för att du antingen inte kan jobba eller du kan det (på hel- eller deltid). Många av oss faller inte naturligt i någon av de grupperna.
kiddie
Inaktiv

Inläggav plåtmonster » 2015-11-06 14:38:25

En verksamhet där man kan jobba schemalösa timmar kanske vore det som behövs?

Hur är det förresten med material osv. Antar att DV inte fixar fram oscilloskop och annat kul? :-)065
plåtmonster

Inläggav kiddie » 2015-11-06 15:17:14

Det du har rätt till är skydd och arbetskläder om du skulle vara i en miljö där detta behövs. Detta för att den som du DV:ar hos inte ska få en kostnad på sådant.

Du har inte rätt till något speciellt förutom det, det ska ju finnas på din DV-plats. Och det är ju platsen som bestämmer vilken typ av jobb du får göra och vad av deras utrustning du får använda.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Flinta » 2015-11-09 21:17:04

Hej kiddie och alla andra.

Mycket beror på vad våra kommuner erbjuder. I vissa finns DV:n som bara inriktar sig på personer med AS. Så som jag förstår det är det långt vanligare att kommuner generellt inte har någon DV med inriktning på oss med AS. Finns det inget i vår kommun kan vi använda det som argument för att vi ska bli beviljade det i en annan kommun. Kommuntjänstearbetarna är i bästa fall här för att hjälpa oss!

Likaså om vi "bara" skulle vara psykiskt sjuka (och inte ha rätt till LSS) går det att söka typ "socialpsykiatrisk dagverksamhet"/ "träfflokalsverksamhet" i andra kommuner än våra egna.

Såklart är det svårt att skapa lämpliga DV:n i glesbygden, t ex Norrlands inland osv.

Vi behöver berätta och sprida info om vad vi själva behöver och önskar. Annars händer inget. Men visst kan det vara jobbigt och ta mycket energi att ligga på. Kanske mödan värt i framtiden?
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-09 21:56:48

Flinta skrev:Hej kiddie och alla andra.

Mycket beror på vad våra kommuner erbjuder. I vissa finns DV:n som bara inriktar sig på personer med AS. Så som jag förstår det är det långt vanligare att kommuner generellt inte har någon DV med inriktning på oss med AS. Finns det inget i vår kommun kan vi använda det som argument för att vi ska bli beviljade det i en annan kommun. Kommuntjänstearbetarna är i bästa fall här för att hjälpa oss!

Likaså om vi "bara" skulle vara psykiskt sjuka (och inte ha rätt till LSS) går det att söka typ "socialpsykiatrisk dagverksamhet"/ "träfflokalsverksamhet" i andra kommuner än våra egna.

Såklart är det svårt att skapa lämpliga DV:n i glesbygden, t ex Norrlands inland osv.

Vi behöver berätta och sprida info om vad vi själva behöver och önskar. Annars händer inget. Men visst kan det vara jobbigt och ta mycket energi att ligga på. Kanske mödan värt i framtiden?

-Du är alltför optimistisk.

Tjänstemännen ser till sig själva i första hand och deras klienter skall helst vara lydiga mähän som snällt accepterar att bli satta i deras åtgärder.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Tomte12 » 2015-11-09 22:08:22

Kahlokatt skrev:Jag är så jävla trött på vissas inställning till Daglig Verksamhet att jag kan spy. Jag har daglig verksamhet och är definitivt ingen idiot som sitter och klipper sugrör hela dagarna. Jag arbetar med inscanning i en databas och det är sådant som SKALL göras, inget arbete som man hittat på för vår skull.
Där jag jobbar är ALLA aspergare. Vi är inte uppblandade med folk som har alla möjliga former av handikapp.
Vi gör ett viktigt arbete där man måste vara noggrann.
Vi får inte klappar på axeln och "oj, vad duktig du är". Jag upplever att vi behandlas som vilka som helst.
Vi har yttrandefrihet och får protestera om vi tycker att något är fel. Det sitter inte NT:are och bestämmer över huvudet på oss.

Daglig Verksamhet går inte ut på att utföra meningslöst arbete för att komma in i statistiken, som det kunde förr! Det finns tre grader: De som inte kan arbeta alls, får sinnesstimulans (t.ex. gå på upplevelsecentra, baka, etc.). De som är måttligt utvecklingsstörda får t.ex. dreja. De som är lätt utvecklingsstörda eller har NPF kan arbeta t.ex. på café, på kontor, på bilfirma, på hunddagis, etc. På min arbetsplats arbetar folk som passar för dataarbete, de slänger inte in aspisar som absolut inte VILL.
Arbetstiderna får vi själva reglera och man behöver inte stressa. Mycket skönare än att vara ute på öppna arbetsmarknaden där allt bara gick fel för mig och jag inte kunde "läsa av" folk!

Det är klart att jag helst av allt skulle vilja arbeta som museiguide, eftersom det är vad jag utbildat mig till, men nu har jag AS och skulle inte fungera på en vanlig arbetsplats. Även om man tror att man kan spela NT är det förmodligen hur lätt som helst för "dem" att se att man inte är det! Jag vill inte riskera att ställa till med något bara för att få arbeta i NT:arnas värld och skulle jag säga att jag har AS, skulle jag inte få något jobb. Så, skall jag sitta hemma med min ångest!? Eller skall jag gå till mitt jobb, där jag trivs och känner att jag gör nytta?
Jag känner att mitt liv har fått en mening, att jag har något att gå upp för på morgnarna, att jag är behövd. Skall jag skämmas över att jag inte klarar ett vanligt jobb!?

Skall man då inte säga om paralympikerna att "nää, det är synd om dem som måste idrotta i ett eget OS och behandlas som mindre värda...."

Klart att inte all daglig verksamhet är optimal, men det är jobbit när folk tror att man jobbar i något j-a koncentrationsläger där hjärnan sakta rinner ur en...

SÄG INTE ATT JAG DISKRIMINERAS OM JAG INTE SJÄLV TYCKER DET.
:evil:

Just nu är jag så arg att jag knappt kan andas.

Jag var inkopplad på ett liknande projekt och det var i stort sett en enda kund. Jag upptäckte en programvara som kunde registrera automatiskt 99 rätta formulär och sortera ut den enda felaktiga oläsliga. Men då blev ju alla medarbetare mkt mer effektiva och arbetsbrist uppstår. När arbetsbrist uppstår ökar otrivsel bland arbetarna Så det var inte populärt i ledningen och det blev stoppat. Jag blev ditlurad via löften om jobb för "klienten" men anställningsintervjun avslöjade att det var fel att tänka självständigt. Nu 15 år förtidspension.
Tomte12

Anslöt: 2015-11-08

Inläggav Flinta » 2015-11-09 22:23:47

KrigarSjäl skrev:
Flinta skrev:Hej kiddie och alla andra.

-Du är alltför optimistisk.

Tjänstemännen ser till sig själva i första hand och deras klienter skall helst vara lydiga mähän som snällt accepterar att bli satta i deras åtgärder.

Ja optimistisk tack vare goda erfarenheter vad gäller att ligga på kommunarbetare och tjata mig till/argumentera för den DV jag ville ha (annan kommun) och också få den beviljad.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav plåtmonster » 2015-11-09 22:55:13

Kanske det går att ordna egen DV specifikt för personer med asperger? och vad krävs isåfall?
Eftersom många går på någon form av FK bidrag så kan de inte leda verksamheten eftersom det då är riktigt jobb.. Och när vanligt folk leder det så blir det lätt trassel.
plåtmonster

Återgå till Studier och arbetsliv

Logga in