Vilka ekonomiska stöd finns för aspergare?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mupptuppen » 2015-11-04 15:45:09

Hoppas detta har hamnat på rätt ställe på forumet...

Bakgrund
Det är så att jag fick min diagnos förra året, detta efter att jag alltid haft svårigheter att komma in i arbetslivet, skaffa sommarjobb, studera och liknande. Nu efter många år av krångel och arbetslöshet har jag påbörjat mina studier igen och har precis läst klart första året. Detta är studier jag tidigare i livet redan har gjort, fast jag gör mer eller mindre om dessa studier från början. Detta känns förstås lite surt, då det skjuter upp på mitt redan sena karriärsliv ännu mer, för att jag måste göra om något 2 år jag redan gjort.

Har dessvärre i min ålder (27 år) dessutom blivit tvungen att flytta hem igen. Detta tar på mitt psyke rejält då jag även har kompetensen och utbildningen i bakgrunden fast måste vänta 2 år till innan mina studier är klara för examen. Inte nog med det så har AF en speciell satsning numera där folk som är med i deras arbetsmarknadsprogram får studera i ett år med bibehållen ersättning. Ett tåg som jag missade eftersom jag började studera igen förra året. Så förlorar ungefär 70k på faktum att jag började studera 2014 och inte i år :-)051

Vad jag undrar
Det jag undrar är, vad för typ av ekonomiskt stöd kan man få egentligen med denna diagnos? Jag har googlat runt en hel del men hittar inte annat än luddigheter. Jag har hört och läst mycket om att möjligheter finns i massor med autismrelaterade diagnoser, fast får inga konkreta svar riktigt.

Jag som nu läser mina sista 1½ år på högskolan, finns det någon hjälp ekonomiskt jag kan få förutom CSN?
Mupptuppen
Ny medlem

Anslöt: 2015-11-04

Re: Vilka ekonomiska stöd finns för aspergare?

Inläggav tahlia » 2015-11-04 16:20:35

Det som finns tillgängligt är handikappsersättning vilken består av en rad villkor samt begränsar just vad man kan söka ersättningen för.

Utöver den finns inga bidrag som är kopplade till NPF utan istället insatser så som LSS.
Om du ännu inte fyllt 30 har du rätt till bostadsbidrag om nu det hjälper. Hur stort det bidraget är beror på din inkomst samt hyra.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav marxisten » 2015-11-04 17:05:53

Finns inga särskilda ekonomiska ersättningar just för att du har Asperger.

Då du studerar är det således CSN som gäller. I vissa fall kan man ha rätt till handikappersättning, men det är ENDAST i de lägen då du har extra merkostnader pga. din funktionsnedsättning, inte annars.

Den extra hjälp som jag tror du syftar på är snarare direkta insatser i din vardag för att hjälpa dig. Dessa är inte ekonomiska utan något man ansöker hos via kommunen.

Insatserna som främst berör oss är

- LSS 9§ p. 1-10. Om man har en LSS-insats så får man även rätt till Intyg om nödvändig tandvård enligt Tandvårdslagen 8§ a p.1. Det är ett ekonomiskt stöd för tandvård.
- Boendestöd enligt SoL 4 kap 1§.
- God man om du har problem med att sköta ekonomin.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in