Polisen stormar tältläger (med avvisade) i Malmö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-03 18:29:40

Huggorm skrev:
plåtmonster skrev:Kan förresten inflika att Oslo har en stor grupp Pakistanier som pacifieras med socialbidrag.
"Pakkisarna" är ett kapitel för sig. Men det gör bra kebab får jag säga, mycket bättre än de man kan köpa i Sverige.

Nu tänker vi ett steg längre här, Oslo en "storstad" Stockholm en "storstad"= bra kebab om man vet vart man ska gå. Andra städer i Sverige rätt stora småstäder alltså inte lika bra utbud.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav nallen » 2015-11-03 18:31:43

plåtmonster skrev:Så om man ändrar lagen om tiggeri så begås lagbrott och därmed upphävs rätten att vistas i landet..

Där kan man prata om "att göra två flugor på smällen".
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav elle » 2015-11-03 18:37:49

tahlia skrev:Och igen länkar du till något som på intet vis stödjer ditt påstående om att de vistas olagligt i landet.

Klart att de vistas olagligt eftersom de varker studerar eller arbetar här eller har annan anktnytning till landet . Tiggeri räknar jag inte som att arbeta .

Är det lagligt för EU-medborgare att uppehålla sig i Stockholm och tigga?

– EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i Sverige i tre månader utan försörjning.

http://mobil.dn.se/sthlm/fragor-och-sva ... stockholm/
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 18:40:44

elle skrev:Klart att de vistas olagligt eftersom de varker studerar eller arbetar här . Tiggeri räknar jag inte som att arbeta .
Moraliskt kanske du har rätt men det verkar framgå att summan av lagarna gör att de faktiskt legalt kan stanna eftersom de faktiskt "ordnar egen försörjning". Den punkt som är mer tveksam ur legal synpunkt är olaglig ockupation och nedskräpning. Kanske även störande av allmän ordning.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav elle » 2015-11-03 18:48:09

plåtmonster skrev:Vad är straffet för tiggeri i Rumänien, Holland, och Danmark?

I Rumänien är tiggeri förbjudet. Man får be om hjälp vid verkligt behov, men det är förbjudet i lag att upprepade gånger be om pengar, och leder till polishäktning.[6]

I flera andra EU-städer är tiggeri redan brottsligt. Till exempel har Amsterdam, Rotterdam och Haag infört lokala förbud mot tiggeri, liksom München. Där har man efter förbudet minskat antalet tiggare i staden till cirka 50 personer, skriver The Local.

Andra länder har nationella förbud, som Tyskland där tiggeri kopplat till bedrägeri är straffbart och i Storbritannien är tiggeri helt förbjudet. I Danmark kan en person som tigger dömas till fängelse i upp till sex månader.

http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/allt ... eriforbud/
elle

Inläggav slackern » 2015-11-03 18:53:49

elle skrev:
plåtmonster skrev:Vad är straffet för tiggeri i Rumänien, Holland, och Danmark?

I Rumänien är tiggeri förbjudet. Man får be om hjälp vid verkligt behov, men det är förbjudet i lag att upprepade gånger be om pengar, och leder till polishäktning.[6]

I flera andra EU-städer är tiggeri redan brottsligt. Till exempel har Amsterdam, Rotterdam och Haag infört lokala förbud mot tiggeri, liksom München. Där har man efter förbudet minskat antalet tiggare i staden till cirka 50 personer, skriver The Local.

Andra länder har nationella förbud, som Tyskland där tiggeri kopplat till bedrägeri är straffbart och i Storbritannien är tiggeri helt förbjudet. I Danmark kan en person som tigger dömas till fängelse i upp till sex månader.

http://mobil.dn.se/nyheter/varlden/allt ... eriforbud/

Alltså är det inte förbjudet i Holland.
slackern

Inläggav elle » 2015-11-03 18:54:21

slackern skrev:
elle skrev:
tahlia skrev:Som nämndes i mina tidigare länkade citat - att tigga är inte olagligt i Sverige. Så självklart är jag seriös.

Det är därför att ni svenskar har en väldigt stor tålamod och tolerans mot människor som tyvärr utnyttjar det till sina fördel, det tålamodet har man inte nere på kontinenten . Tiggeri är förbjudet i Rumänien och hur tror du VARFÖR ??!!

Tiggeri är förbjudet i andra EU länder : Holland, Danmark..

Tänk om majoriteten i EU hade ocksa börjat vilja leva som tiggare istället för att ANSTRÄNGA SIG till att utbilda sig och arbeta för sitt uppehälle . Hur hade det ser ut ?

Tllbaka till misär och analfabetism .

Om det är så dåligt i Sverige varför bor du då här?

Vad ger dig rätt att ställa en personlig fråga ?
elle

Inläggav elle » 2015-11-03 18:58:41

Felp
elle

Re: Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Julianus » 2015-11-03 19:18:16

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Det är därför att ni svenskar har en väldigt stor tålamod och tolerans mot människor som tyvärr utnyttjar det till sina fördel, det tålamodet har man inte nere på kontinenten . Tiggeri är förbjudet i Rumänien och hur tror du VARFÖR ??!!

Tänk om majoriteten i EU hade ocksa börjat vilja leva som tiggare istället för att ANSTRÄNGA SIG till att utbilda sig och arbeta för sitt uppehälle . Hur hade det ser ut ?

Svara på frågan istället för att komma runt.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Wine » 2015-11-03 19:38:26

Julianus skrev:
elle skrev:
slackern skrev:

Försök svara på frågor själv du.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav rdos » 2015-11-03 19:46:39

nallen skrev:
plåtmonster skrev:Så om man ändrar lagen om tiggeri så begås lagbrott och därmed upphävs rätten att vistas i landet..

Där kan man prata om "att göra två flugor på smällen".

Smart. Låt oss förbjuda tiggeri och sedan slänga ut romerna för att de är brottslingar när de tigger. :-)049
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav kiddie » 2015-11-03 20:01:47

Tiggeri är en passiv sak, det är mest som att tiggarna bara finns där (om de blir för påstridiga kan det ju vara ett brott precis som vem som helst inte får hoppa på dig). Hur kan man förbjuda det? Att folk INTE gör något... Och de som vill att folk ska göra rätt för sig ska inte skattefuska och de som inte ens tål att se tiggare ska inte blotta sig.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav slackern » 2015-11-03 20:17:51

elle skrev:
slackern skrev:
elle skrev:Det är därför att ni svenskar har en väldigt stor tålamod och tolerans mot människor som tyvärr utnyttjar det till sina fördel, det tålamodet har man inte nere på kontinenten . Tiggeri är förbjudet i Rumänien och hur tror du VARFÖR ??!!

Det är konstigt du kommer från samma område u Europa som dom från det kommunistiska blocket. Så varför ger det dig rätt att klanka ner på dom?
slackern

Inläggav slackern » 2015-11-03 20:29:49

Wine skrev:
Julianus skrev:
elle skrev:Vad ger dig rätt att ställa en personlig fråga ?

Försök svara på frågor själv du.

Var det ett försök att bjuda ut honom på en middagsdejt?
slackern

Inläggav elle » 2015-11-03 20:42:46

slackern skrev:
elle skrev:
slackern skrev:

Det är konstigt du kommer från samma område u Europa som dom från det kommunistiska blocket. Så varför ger det dig rätt att klanka ner på dom?

Vad ger dig rätt att döma mig för mina värderingar eller åsikter ? Jag tycker inte jag har skyldighet att förklara mig för dig och du förstår absolut inte hur jag tänker .
Om du hatar så mycket mig eller mina åsikter aätt mig på ignore.
elle

Inläggav rdos » 2015-11-03 20:52:43

kiddie skrev:Tiggeri är en passiv sak, det är mest som att tiggarna bara finns där (om de blir för påstridiga kan det ju vara ett brott precis som vem som helst inte får hoppa på dig). Hur kan man förbjuda det? Att folk INTE gör något... Och de som vill att folk ska göra rätt för sig ska inte skattefuska och de som inte ens tål att se tiggare ska inte blotta sig.

Nu kom du just med det bästa argumentet varför tiggeri borde vara förbjudet utan samtycke från de som man tigger från. :mrgreen:

När vi ändå håller på så tycker jag det ska krävas samtycke för att titta på folk oxå, och definitivt för alla former av raggning. :wink:
rdos

Inläggav tahlia » 2015-11-03 20:53:16

elle skrev:
tahlia skrev:Och igen länkar du till något som på intet vis stödjer ditt påstående om att de vistas olagligt i landet.

Klart att de vistas olagligt eftersom de varker studerar eller arbetar här eller har annan anktnytning till landet . Tiggeri räknar jag inte som att arbeta .

Nu grundar sig inte lagen på vad du anser, inte bryr den sig om det heller. Så att du anser att tiggande inte är ett arbete betyder inte att du har en siffra rätt.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav slackern » 2015-11-03 20:55:46

rdos skrev:
kiddie skrev:Tiggeri är en passiv sak, det är mest som att tiggarna bara finns där (om de blir för påstridiga kan det ju vara ett brott precis som vem som helst inte får hoppa på dig). Hur kan man förbjuda det? Att folk INTE gör något... Och de som vill att folk ska göra rätt för sig ska inte skattefuska och de som inte ens tål att se tiggare ska inte blotta sig.

Nu kom du just med det bästa argumentet varför tiggeri borde vara förbjudet utan samtycke från de som man tigger från. :mrgreen:

Om du skänker pengar=samtycke.
Om du inte skänker pengar något annat.

Själv gillar jag att bo i en demokrati där jag kan välja själv om jag vill skänka pengar eller inte.
slackern

Inläggav elle » 2015-11-03 21:05:34

slackern skrev: Nu har du nog fått något om bakfoten jag hatar inte dig. .

Jag håller inte med .
Du har ingen rätt att bestämma över andras åsikter eller värderingar , att folk tänker " fel " .
elle

Inläggav tahlia » 2015-11-03 21:22:26

elle skrev:
slackern skrev: Nu har du nog fått något om bakfoten jag hatar inte dig. .

Jag håller inte med .
Du har ingen rätt att bestämma över andras åsikter eller värderingar , att folk tänker " fel " .

Men det har du?
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 21:37:13

slackern skrev:Det är konstigt du kommer från samma område u Europa som dom från det kommunistiska blocket. Så varför ger det dig rätt att klanka ner på dom?
Man behöver inte hålla med de som råkar komma från samma ställe just för att de gör detta. Finns gott om företeelser i sverige som man kan ogilla trots att man ä uppväxt här. Det är bättre att utgå från sakfrågan än ursprung.

Apropå tiggeri. Det är som en telefonförsäljare där man inte kan lägga på luren någonsin och där man riskerar både fysiska påhopp och TBC.
plåtmonster

Inläggav rdos » 2015-11-03 21:41:13

slackern skrev:
rdos skrev:

Om du skänker pengar=samtycke.
Om du inte skänker pengar något annat.

Jag skänker inte pengar till tiggare, speciellt inte romer. Så de har inte mitt samtycke att tigga. Speciellt har en del som är påstridiga inte mitt samtycke att vara sådana. Så då borde det vara brottsligt med upp till två års fängelse i straffskalan. :-)056

slackern skrev:Själv gillar jag att bo i en demokrati där jag kan välja själv om jag vill skänka pengar eller inte.

Själv skulle jag gillat att bo i en demokrati med lagar som var konsistenta. Vi kan inte ha krav samtycke på vissa på områden men inte andra.
Senast redigerad av rdos 2015-11-03 21:42:13, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Inläggav slackern » 2015-11-03 21:42:05

plåtmonster skrev:
Apropå tiggeri. Det är som en telefonförsäljare där man inte kan lägga på luren någonsin och där man riskerar både fysiska påhopp och TBC.

Det du pratar om här är ju personrån vilket är något helt annat och där ska alla som gör det brottet om dom blir gripna och dömda för det straffas.
slackern

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 22:07:06

Hur tycker du det är med tiggare som springer efter dig när du skall byta i kollektivtrafiken och frågar "chrona.. chrona.." och du är väl medveten om att de mycket väl kan bära på smittsamma sjukdomar?
plåtmonster

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in