Polisen stormar tältläger (med avvisade) i Malmö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav slackern » 2015-11-02 23:50:59

kiddie skrev:Jobbigt när det inte finns några bra lösningar.

Men ibland känns det som att sminka en gris, man tar bort tiggarna så försöker man dölja ett problem. Jag vet inte exakt vad man ska göra men förbud tror jag inte på för att tigga.

När dom bryter mot lagen som att bosätta sig på en annans mark ska dom straffas för det liksom svenskar som gör så.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2015-11-02 23:57:28

Även om markägaren hade sagt det var OK tror jag inte de hade fått vara kvar. Jag fattar iofs att markägaren inte vill ha folk på sin mark.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 0:01:43

kiddie skrev:Även om markägaren hade sagt det var OK tror jag inte de hade fått vara kvar. Jag fattar iofs att markägaren inte vill ha folk på sin mark.
Inte en chans att de skulle få vara kvar, det finns dussintals regler som hindrar det. Man kan börja med att kolla på detaljplanen, jag gissar att den säger att det skall vara industri/butiker/kontor eller liknande på platsen. Men även om den medgav bostäder tror jag inte att den typ som är där nu skulle godkännas. Sedan finns allt det andra med sanitet, brandskydd och så vidare.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Re: Polisen stormar tältläger i Malmö

Inläggav Julianus » 2015-11-03 0:10:29

nallen skrev:
Huggorm skrev:Läge för att förbjuda tiggeri med andra ord.

Det har jag sagt länge.

Skulle ändå inte hjälpa. Dessutom så kan man inte förbjuda fattigdom.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 5:58:30

Kahlokatt skrev:Vill de söka asyl här skall de givetvis få lika stor chans som alla andra, men de vill ju tydligen inte det.
Eftersom de är medborgare i ett EU land kan de inte söka asyl vad jag vet. Däremot kan de skaffa sig ett jobb och efter en tid rimligtvis få en mer permanent residensstatus.
Problemet är att de vägrar skola såvitt jag vet och då blir det tufft på en kompetenskrävande arbetsmarknad.

Kahlokatt skrev:De borde ockupera Rumäniens ambassad i stället, köra en "we shall not be moved" och se till att Rumänien verkligen börjar behandla sin romska befolkning som medborgare.
Det finns en intressant artikel på FB om strukturen bakom. Det verkar inte vara alls såsom man kan tro.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 6:51:30

Polisen har satt igång för en timme sedan:
SvD: Just nu: Aktivister släpas bort från lägret (2015-11-03 04.51)

Stor bild här.

De väntade med andra ord i 1,5 dygn innan de agerade.
plåtmonster

Inläggav tahlia » 2015-11-03 7:20:16

En "artikel" som rapar upp det som rumäner hävdar men som inte har motsvarats av vad människor som åker runt för att filma dokumentärer eller journalister brukar finna. De finner istället människor som lever i misär och fattigdom samt ett system och ett folk som diskriminerar dessa människor.
Att fördomar snabbt blir "fakta" är något vi sett allt för många bevis på i vårt eget land på sistone så var sanningen gällande romerna ligger kan bli svårt att utröna med hjälp av människor som vuxit upp med mängder av fördomar.
tahlia

Anslöt: 2007-06-28

Inläggav plåtmonster » 2015-11-03 7:25:28

Det kom ett textmeddelande kl 03:00 om att insatsen var på väg. Klockan 04:00 inleddes insatsen:
SvD: Vi rapporterar direkt från lägret på Sorgenfri
plåtmonster

Inläggav Julianus » 2015-11-03 7:27:29

Aftonbladet sänder live just nu.
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 9:05:16

Undrar hur mycket det kommer kosta att städa platsen från sopor och avföring sedan. Kostnaden skall tydligen delas mellan kommun och markägare, jag gissar att det kommer kosta markägaren minst 100k.
Huggorm

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 9:30:40

Lite mer än så kostar det tydligen.
När lägret rivs kommer det att kosta uppåt 2,5 miljoner kronor att sanera tomten. Fastighetsägaren tvingas stå för en del av kostnaden, dock högst 375 000 kronor.
– Vi genomför det. Sedan skickar vi en räkning till fastighetsägaren, säger Andrea Hjärne Dalhammar.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/nu-ska- ... ed-marken/

Och det är väl inte aktuellt att tiggarna själva får stå för hela eller delar av kostnaden?
Huggorm

Inläggav elle » 2015-11-03 9:46:30

Julianus skrev:Så du vill förbjuda fattigdom?

Det finns fattiga människor som inte tigger , ska man tvinga de att tigga ..? :-)051

Varför upprepar du Miljöpartisternas argumentation eller har du inga egna argument att komma med ?

Miljöparti är ingen auktoritet i moralfrågor med tanke på att de tänker legalisera eutanasi. Alltså göra helt lagligt att döda människor som inte längre behövs i samhället och som kostar pengar . Bara en tidsfråga .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 12:23:29

Det är ett intressant ämne som förtjänar en egen tråd, om det nu inte redan finns en att fortsätta i.

Moderator Alien: Inläggen om eutanasi har flyttats till denna tråd.
Huggorm

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-03 12:49:07

nallen skrev:
tahlia skrev:Det är samma sak egentligen.

Nej. Man kan mycket väl förbjuda andra länders medborgare att tigga i Sverige. De får helt enkelt vara fattiga någon annanstans.

tahlia skrev:Det jag undrar över är om alla som vill förbjuda tiggeri inser att de samtidigt förbjuder våra svenska hemlösa (som så många plötsligt månar om) att tigga och om de är ok med det.

Det kan som sagt vara en annan sak, men det är rätt OK även om det inte är det. Att inte kunna försörja sig skulle mycket väl kunna vara kriminellt, lämpligen med straffarbete som påföljd.

Det skulle alltså vara kriminellt att inte kunna försörja sig.

-Fascism.

Och värre ändå.

Det är liksom Hitler på nytt.

Det är alltid de som har det sämst ställt som skall tryckas till i nallens föreställningsvärld.
Man hör aldrig nåt om statliga sanktioner gentemot de stora skurkarna.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav elle » 2015-11-03 13:31:19

Kahlokatt skrev:Jag har svårt att förstå varför man försvarar att romerna skall få bo kvar i ett läger som är en sanitär olägenhet och som dessutom snart kommer att bli iskallt. Vill de söka asyl här skall de givetvis få lika stor chans som alla andra, men de vill ju tydligen inte det. De borde ockupera Rumäniens ambassad i stället, köra en "we shall not be moved" och se till att Rumänien verkligen börjar behandla sin romska befolkning som medborgare. Jag är emot ett tiggeriförbud, men att tigga på gatorna i andra EU-länder är ju ingen lösning. Och jag har väldigt svårt att tro att det är något man gör frivilligt.

Bravo . :-)049
elle

Inläggav elle » 2015-11-03 13:43:47

tahlia skrev:Jodå, jag har fattat för länge sedan. Du själv tycks ha vissa svårigheter däremot.

Jag vet i motsats till dig vilka rättigheter och skyldigheter man har som EU medborgare i ett annat EU land .

Man har inte per automatik rätt till förmåner . Samna EU lag gäller för alla EU medlemmar.

Experter: ”Finns inga särskilda skyldigheter att ta hand om en sådan här grupp”

EU-migranter som blir avhysta, som de från Sorgenfriområdet i Malmö, har inte automatiskt rätt att få bostad eller biljett hem.

EU-migranter har enligt utlänningslagen rätt att stanna tre månader i Sverige. EU-migranter kan skickas hem om de misstänks inte kunna försörja sig på ett ärligt sätt.

Det här borde du lära dig utantill.

Din rätt inom EU
Alla som bor i EU/EES-länder har rätt att röra sig fritt inom unionen och vistas tillfälligt i andra medlemsländer i tre månader. Det finns inget krav på visum eller sysselsättning, men besökarna måste ha ett pass eller id-kort.

För att få uppehållsrätt under längre tid än tre månader måste personen vara anställd, egen företagare, arbetssökande med en verklig möjlighet att få anställning eller studerande med tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och en heltäckande sjukförsäkring. En person får också uppehållsrätt om denne har tillräckliga tillgångar för sin och sina familjemedlemmars försörjning och en heltäckande sjukförsäkring.

Reser du till någonstans inom Europa måste du planera var du ska bo. Du har ingen automatiskt rätt till det landets sociala förmåner.

Enligt ett EU-beslut från november förra året har en medlemsstat möjlighet att neka unionsmedborgare sociala förmåner när dessa inte arbetar, utan uteslutande har utnyttjat den fria rörligheten för att kunna få socialt stöd från en annan medlemsstat trots att de saknar tillräckliga tillgångar för att ha uppehållsrätt där.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21692095.ab
Senast redigerad av elle 2015-11-03 13:49:20, redigerad totalt 1 gång.
elle

Inläggav tahlia » 2015-11-03 13:47:48

Tar det sista först då - medlemsstaterna har rätt att neka dem bidrag. Det är alltså inte ett måste utan upp till varje land att bestämma.
F.ö har jag aldrig påstått att de har rätt att ta del av bidragssystemet.
tahlia

Inläggav elle » 2015-11-03 13:56:02

Julianus skrev: Dessutom så kan man inte förbjuda fattigdom.

Man kan hjälpa folk att lära sig bli självförsörjande genom utbildning och arbete .
elle

Inläggav tahlia » 2015-11-03 13:57:21

@Elle
Och så det första:

Den fria rörligheten inom EU gäller alla EU-medborgare. Alla EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i ett annat EU-land i tre månader förutsatt att de inte bryter mot lagen. Efter tre månader kan landet kräva att de som har annat medborgarskap registrerar sig och visar att de kan försörja sig ekonomiskt. Tiggeri är i sig inget brott i Sverige och utgör därmed inte grund för utvisning.

http://www.eu-upplysningen.se/faq/Frago ... -for-alla/

Notera ordet "kan" - inte "måste".

Vidare:

EU-medborgare har rätt att stanna längre tid än tre månader i ett annat EU-land om hen är där för att:

arbeta eller driva eget företag
studera
leva som pensionär.
EU-medborgare har också rätt att stanna längre än tre månader om hen på annat sätt är självförsörjande.

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/Vad ... -personer/

Man kan vara självförsörjande via tiggeri.

Notera hur jag väljer att inte använda aftonbladet som en trovärdig källa.
tahlia

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 14:02:03

Den fria rörligheten inom EU gäller alla EU-medborgare. Alla EU-medborgare har rätt att uppehålla sig i ett annat EU-land i tre månader förutsatt att de inte bryter mot lagen. Efter tre månader kan landet kräva att de som har annat medborgarskap registrerar sig och visar att de kan försörja sig ekonomiskt. Tiggeri är i sig inget brott i Sverige och utgör därmed inte grund för utvisning.
Bryter det inte mot lagen att bosätta sig illegalt på annans mark samt förorena den med sopor och avföring?
Huggorm

Inläggav tahlia » 2015-11-03 14:04:06

Ergo morgonens insats. Frågan är om det lagbrottet anses grovt nog för utvisning. Tveksamt.
tahlia

Inläggav Huggorm » 2015-11-03 14:09:41

tahlia skrev:Ergo morgonens insats. Frågan är om det lagbrottet anses grovt nog för utvisning. Tveksamt.
Och markägaren sitter igen med en räkning på 375.000kr för städning och kommunens skattebetalare få betala resten av notan. Den romska gruppen och det socialdemokratiska styret blir inte direkt populärare av sådant.
Huggorm

Inläggav tahlia » 2015-11-03 14:26:09

Huggorm skrev:
tahlia skrev:Ergo morgonens insats. Frågan är om det lagbrottet anses grovt nog för utvisning. Tveksamt.
Och markägaren sitter igen med en räkning på 375.000kr för städning och kommunens skattebetalare få betala resten av notan. Den romska gruppen och det socialdemokratiska styret blir inte direkt populärare av sådant.

Nej, ingen blir speciellt populär vad de än gör längre - såvida de inte bara stryper flyktingströmmen och förbjuder tiggeri vill säga. Det är som uppfattningen man får nu för tiden.
I sak har du rätt - människor lär bli mer negativt inställda. Saken är dock den att det är ett fritt val - fria eller fälla. Negativ eller positiv. Hata eller älska. Jag har slutat beskylla andra för mina individuella val och har därför också slutat ursäkta andras individuella val på samma basis. Var och en är ansvarig för din egna inställning.
tahlia

Inläggav Fenren » 2015-11-03 14:27:48

Huggorm skrev:
Bryter det inte mot lagen att bosätta sig illegalt på annans mark samt förorena den med sopor och avföring?

Nej. Då hade ju polisen ingripit tidigare.

Däremot är det olagligt att få sin mark nedskräpad och bajsad på.
Därav miljöbrottet och boten.
Fenren

Anslöt: 2009-09-03

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in