Hur HSP möter krav och utmaningar i arbetslivet
11 inlägg
• Sida 1 av 1
Hittade en artikel om en intervjuundersökning som två studenter vid Högskolan i Borås har genomfört där de studerat hur högkänsliga personer möter krav och utmaningar i arbetslivet, men också på vilket sätt högkänsliga egenskaper kan vara till gagn i arbetet.
hspsverige.se: Axelsson, a. & Hansson, M. (2014). Högkänslighet –- en begränsning eller tillgång i arbetslivet? (2014-05-21)
Det verkar handla mycket om personlighetsutveckling. Inse egna möjligheter och begränsningar. Kontrollera mängden stimuli och inte alltid vara tillags.
hspsverige.se: Axelsson, a. & Hansson, M. (2014). Högkänslighet –- en begränsning eller tillgång i arbetslivet? (2014-05-21)
Det verkar handla mycket om personlighetsutveckling. Inse egna möjligheter och begränsningar. Kontrollera mängden stimuli och inte alltid vara tillags.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
HSP är bara en produkt utav att människor tror att dom är bättre än andra människor. smartare, bättre moraliska osv osv osv
Nej så är det inte.
- plåtmonster
Ja så tror jag också plåtmonstret.
De har med hjälp utav en gynnsam barndom lyckats få bra självkänsla och bra självförtroende så att de har kunnat hantera sina funktionsnedsättningar på bästa sätt. De har lärt sig tycka om sig själva som de är.
De kan på så sätt hantera en lagomnivå och kunna avgöra vad som är rimligt, alla fall tillräckligt...
Men jag tror att man kan genom personlig utveckling som vuxen kan göra stora förändringar i detta.
De har med hjälp utav en gynnsam barndom lyckats få bra självkänsla och bra självförtroende så att de har kunnat hantera sina funktionsnedsättningar på bästa sätt. De har lärt sig tycka om sig själva som de är.
De kan på så sätt hantera en lagomnivå och kunna avgöra vad som är rimligt, alla fall tillräckligt...
Men jag tror att man kan genom personlig utveckling som vuxen kan göra stora förändringar i detta.
HSP är känsligheten som alla med ADHD och Asperger har.
Det handlar om att inte kunna sortera bort intryck av olika slag.
Det finns med i DSM5, senaste diagnosmanualen som "under- eller överkänslig".
Det handlar om att inte kunna sortera bort intryck av olika slag.
Det finns med i DSM5, senaste diagnosmanualen som "under- eller överkänslig".
Ok! Men är det inget man kan förändra genom utveckling då? menar de.
Det måste ju höra ihop lite med personlig mognad också, som är lite under förändring hela livet. Eller?
Jag tror det handlar om hur man ser på sig själv också....
Det måste ju höra ihop lite med personlig mognad också, som är lite under förändring hela livet. Eller?
Jag tror det handlar om hur man ser på sig själv också....
Senast redigerad av supernova 2015-10-31 14:53:33, redigerad totalt 1 gång.
Personer med HSP kanske kan lära sig att hantera en intrycksfull omgivning. Men det kan orsaka att de är helt slut när de kommer hem och saknar ork att vila upp sig ordentligt inför nästa dag. Så det är inte så enkelt som att bara utveckla sig.
- plåtmonster
Nej man kommer nog aldrig ifrån sin känslighet genom utveckling men det hjälper nog till att kunna säga nej och begränsa sig en del. Jag har haft nytta utav det. Man blir stark i sig själv, inte så splittrad och inga skuldkänslor för att man inte kan vara folk till lags.
Men sen för att man inte ska vara så slut är det nog att vara i en bra miljö som inte är så på. Kunna ha ett planerat upplägg i sitt arbete för att vara effektiv och att ha roliga arbetsuppgifter. Typ....
Men sen för att man inte ska vara så slut är det nog att vara i en bra miljö som inte är så på. Kunna ha ett planerat upplägg i sitt arbete för att vara effektiv och att ha roliga arbetsuppgifter. Typ....
supernova skrev:Hur är man om man är underkänslig?
Jag är överkänslig mot vissa saker och underkänslig mot annat.
Smärta är jag underkänslig för.
Men det kan handla om känslighet för andras stämningar också.
Nästan som om nervändarna vart omkopplade från sensor A till sensor BFlia skrev:Jag är överkänslig mot vissa saker och underkänslig mot annat.
Smärta är jag underkänslig för.
- plåtmonster
Återgå till Att leva som Aspergare