Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
SVT skrev:Rapport: Elevhälsan brister
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller svårare dyslexi får i många skolor ingen medicinsk bedömning, enligt en ny rapport.
-De elever som är i mest behov av medicinska bedömningar får inte detta, säger Josef Milerad, skolöverläkare i Lidingö stad och en av författarna.
En konsekvens blir att skolans och föräldrarnas attityder, i stället för elevernas behov, i många fall avgör om en utredning kommer till stånd, enligt rapporten. Skolläkarföreningen efterlyser nu närmare samarbete mellan läkare och myndigheter.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
plåtmonster skrev:SVT skrev:Rapport: Elevhälsan brister
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller svårare dyslexi får i många skolor ingen medicinsk bedömning, enligt en ny rapport.
-De elever som är i mest behov av medicinska bedömningar får inte detta, säger Josef Milerad, skolöverläkare i Lidingö stad och en av författarna.
En konsekvens blir att skolans och föräldrarnas attityder, i stället för elevernas behov, i många fall avgör om en utredning kommer till stånd, enligt rapporten. Skolläkarföreningen efterlyser nu närmare samarbete mellan läkare och myndigheter.
finns det en standardmetod för att behandla människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
ArgeAnkan skrev:plåtmonster skrev:SVT skrev:Rapport: Elevhälsan brister
Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar eller svårare dyslexi får i många skolor ingen medicinsk bedömning, enligt en ny rapport.
-De elever som är i mest behov av medicinska bedömningar får inte detta, säger Josef Milerad, skolöverläkare i Lidingö stad och en av författarna.
En konsekvens blir att skolans och föräldrarnas attityder, i stället för elevernas behov, i många fall avgör om en utredning kommer till stånd, enligt rapporten. Skolläkarföreningen efterlyser nu närmare samarbete mellan läkare och myndigheter.
finns det en standardmetod för att behandla människor med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar?
Jag tror att det mer handlar om att skolan måste göra en pedagogisk utredning samt att en skolpsykolog+ en barnläkare screenar barnet innan dom skickar iväg en remiss till BUP för att utreda barnet. Eller min son är precis i det stadiet både han och jag ska iväg nu i dagarna och träffa en skolpsykolog på skolan för att kolla upp om han har en NPF-diagnos.
Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
Så onödigt omständigt. Innan så gjorde läraren en bedömning också skickades eleven till speciallärare. Problemet löst.
Allt detta med kurator, BUP och en massa papperskvarnar slukar resurser.
Allt detta med kurator, BUP och en massa papperskvarnar slukar resurser.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Elevhälsan gör att skolans tyckande blir avgörande
plåtmonster skrev:Så onödigt omständigt. Innan så gjorde läraren en bedömning också skickades eleven till speciallärare. Problemet löst.
Allt detta med kurator, BUP och en massa papperskvarnar slukar resurser.
Nej du jag träffade en skolpsykolog när jag gick på lågstadiet OK inget BUP var inblandat.
Återgå till Att leva som Aspergare