Social hierarki och maktspel

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav anja921 » 2015-10-24 4:29:25

Jag är intresserad av hur ni beter i grupper och varför. Jag har läst att personer med As inte tar för sig lika mycket inom det sociala och inte heller manipulerar andra för att få fördelar?. Är det också sant att personer med As inte förstår hur den sociala hierarkin fungerar? Jag tror inte att jag gör det tex, ingen har ju förklarat den för mig.
anja921

Anslöt: 2015-10-22

Inläggav snuggelhund » 2015-10-24 5:53:19

Jag fattar social hierarki uselt och begriper mig inte på att manipulera för att få fördelar.

Så för min del stämmer det. Har aldrig riktigt greppat sånt där fullt ut.
snuggelhund

Anslöt: 2010-07-16

Inläggav Geastrum » 2015-10-24 6:21:05

Allt sånt där får man ställa sig vid sidan av, inte på grund av det man inte förstår, utan mer på grund av det som man faktiskt förstår.
Geastrum

Anslöt: 2014-05-08

Inläggav anja921 » 2015-10-24 7:03:41

Fast jag vill förstå dels för att inte känna mig dummare än Nts och dels för att känna igen när dessa sammamhang uppstår så att jag isåfall kan ställa mig utanför. Nu känner jag mest att jag famlar i mörkret utan lykta och stöter in i olika siruationer som jag antingen misstolkar, överanalyserar eller upprepar. Jag agerar alltid efter vissa system som jag har i huvudet. För det sociala har jag inget exakt system.
anja921

Inläggav plåtmonster » 2015-10-24 7:13:00

Var observant på beteendet hos andra. I synnerhet om du känner igen sådant som du vet är dåliga personlighetstyper för dig. Och undvik bekantskaper med de som är vänner som t.ex är dina gamla mobbare. Prova försiktigt kontakt med de som verkar vettiga. De som har aggression eller rigiditet i sin personlighet bör man undvika eller om de är ytliga och du faktiskt har en djup insida. Om du hittar något vettigt så håll distansen och involvera inte ditt personliga liv eftersom om de är NT bara kommer att strula till det för dig.

Du kan förmodligen testa om de är NT på hur ängsliga de är på att passa in och frånvaro av eget tänk oberoende av vad andra tycker. Genuina intressen och nyfikenhet är väl också sådant som skiljer sig ganska stort. Beteenden som indikerar en vilja att bedöma hierarkiposition hos andra samt slicka uppåt och sparka neråt är också en egenskap vars personer man skall hålla ifrån sig.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav anja921 » 2015-10-24 7:36:51

Hur menar du med hur ängsliga de är ? Jag är jätteängslig i vissa situationer och jag är nog inte en NT. Hur menar du att de inte bryr sig? Jag tycker det beror på vem det är. Jag lyssnar på snälla människor men absolut inte på vem som helst
anja921

Inläggav plåtmonster » 2015-10-24 10:21:36

Många NT är konstant på hugget för att anpassa sig till den uppfattade gruppen och bir ängsliga när de får otydliga signaler eller det inte går vägen. Har du AS lär den ängslan inte finnas angående den specifika saken.

Försök att lyssna på människor som kan sin sak och respekterar dig. De behöver inte nödvändligtvis vara snälla.
plåtmonster

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-24 11:04:56

Jag tog mycket plats när jag var yngre men kände att jag inte var i synk med andra. Detta blev mer tydligt när jag så småningom började arbeta där jag skulle arbeta tillsammans med andra och socialt interagera mycket. Då jag inte orkar/inte klarar att få till den sociala orienteringen så väljer jag ofta att vara ensamvarg.

Jag har svårt med att kompromissa och diskutera länge om vad en grupp ska göra för aktivitet. Jag tycker att det ganska snabbt ska gå att komma fram till vad man ska göra och sedan göra det. Får ofta svälja min irritation och försöka tänka på annat. Sedan lyssna av om det är något jag är intresserad av att göra eller gå min väg och göra något själv.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav plåtmonster » 2015-10-24 11:47:01

Mountain_lion skrev:Jag har svårt med att kompromissa och diskutera länge om vad en grupp ska göra för aktivitet.
Är det för att de andra brukar vara spånhuvuden eller för att det är själva diskussionen som är tröttande? kanske "bestäm er..".
plåtmonster

Inläggav debase » 2015-10-24 12:14:58

Det är nog väldigt få personer som "förstår" sociala hierarkier, så vida de inte läser psykologi eller sociologi. De uppstår automatiskt i dynamiken mellan människor.

Enkelt förklarat handlar det om att vissa människor besitter ett högre värde i relation till någon annan i den specifika sociala kontexten. Det kan grunda sig i mer eller mindre godtyckliga egenskaper. Kan handla om pengar, attraktivitet, rätta kontakter eller något annat. Något som signalerar till omgivningen att person A är mer fördelaktig än person B att ställa in sig hos. Detta även om person A kanske är en riktig douchebag som trycker ner person B och andra i sin omgivning.
debase

Anslöt: 2015-05-07

Inläggav anja921 » 2015-10-24 13:53:17

okej. Då har jag iförsig reflekterat kring det.Men jag tycker alltid dessa med hög status är jobbiga så jag vill inte umgås med dem. Är det något man bör sitta och fundera på om dagarna ..vilken status man har? Verkar sjukt tråkigt.
anja921

Inläggav xxxxx » 2015-10-24 14:04:21

Jag vet bara att jag aldrig har haft och aldrig kommer ha någon hög status..känner mig jämnt mindre värd o h oförstådd och att folk ser ner på mig..
Jag har försökt förstå mig på det här med hierarkier men jag har nog svårt för det.
xxxxx

Anslöt: 2012-08-01

Inläggav anja921 » 2015-10-24 15:14:44

Så man kan fortfarande vilja vara social men inte fatta hur man håller igång det sociala livet? Jag kan känna att jag verkligen vill vara social, men ibland blir det för jobbigt. Så jag försöker undvika för många sociala situationer.
anja921

Inläggav Opal93 » 2015-10-28 19:48:53

anja921 skrev:Jag är intresserad av hur ni beter i grupper och varför. Jag har läst att personer med As inte tar för sig lika mycket inom det sociala och inte heller manipulerar andra för att få fördelar? Är det också sant att personer med As inte förstår hur den sociala hierarkin fungerar? Jag tror inte att jag gör det tex, ingen har ju förklarat den för mig.

Själv manipulerar jag mitt eget beteende en hel del - brukar göra så att jag enklare får som jag vill i samspel med andra människor (inte så snällt kanske, men tror faktiskt att de flesta sysslar med sånt hela tiden...). Jag har också alltid varit bra på att förstå sociala hierarkier - dock har jag aldrig varit intresserad av att själv klättra på maktstegen, utan föredrar att umgås med icke-maktgalna personer...
Opal93

Anslöt: 2014-02-09

Inläggav Opal93 » 2015-10-28 19:52:29

debase skrev:Det är nog väldigt få personer som "förstår" sociala hierarkier, så vida de inte läser psykologi eller sociologi. De uppstår automatiskt i dynamiken mellan människor.

Enkelt förklarat handlar det om att vissa människor besitter ett högre värde i relation till någon annan i den specifika sociala kontexten. Det kan grunda sig i mer eller mindre godtyckliga egenskaper. Kan handla om pengar, attraktivitet, rätta kontakter eller något annat. Något som signalerar till omgivningen att person A är mer fördelaktig än person B att ställa in sig hos. Detta även om person A kanske är en riktig douchebag som trycker ner person B och andra i sin omgivning.

Som tur är, är endast hierarkier sociala konstruktioner som det inte finns något självexisterande värde att engagera sig i - så länge som man inte behöver ansluta sig i/ägna sig åt/klättra inom en viss hierarkisk grupp för att uppnå ett visst önskvärt mål.
Opal93

Anslöt: 2014-02-09

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-29 6:51:29

Man får lära sig att se sånt och välja förhållningssätt.

Att vara naiv är ingen dygd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav antonius » 2015-10-29 7:37:58

Som det är med NT:folkets tisslande och dom osynliga grepp de hela tiden per automatik jobbar med och det ständiga outtalade gör det onödigt försvårande. När det finns bakomvarande dolda budskap, hela tiden, då får personer med t ex AS svårt att hänga med, så är det ju. Fenomenet är inte okänt. Är väl att det är så svårt för NT att tala i klartext om vissa saker, som gör dem ibland obegripliga... :-)004
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-29 7:42:22

antonius skrev:Som det är med NT:folkets tisslande och dom osynliga grepp de hela tiden per automatik jobbar med och det ständiga outtalade gör det onödigt försvårande. När det finns bakomvarande dolda budskap, hela tiden, då får personer med t ex AS svårt att hänga med, så är det ju. Fenomenet är inte okänt. Är väl att det är så svårt för NT att tala i klartext om vissa saker, som gör dem ibland obegripliga... :-)004

Visst är det så...man får ta med deras flockbeteende i beräkningen på nåt sätt.

Säger absolut inte att jag behärskar NTs kommunikationsstil, det kommer jag aldrig att göra eftersom min hjärna är kopplad på annat sätt, men jag har hittat mer och mindre fungerande förhållningssätt.

Att försöka hänga med i gruppens sociala turer genom att delta i dom är uteslutet. Dömt att misslyckas.
Jag ser till att bli uppdaterad istället...folk pratar så mycket så den delen är oftast inget problem.

Man kan ha mycket att vinna på att vara low key, liksom lugn fast självsäker.

Den stil jag odlat är nånting åt det hållet.
Lugn men inte harmlös. Vaken, reserverad.
Jag föreställer mig mig själv som en runsten och gruppen som en flock yra fåglar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Liljan » 2015-11-01 5:57:36

Jag tror väldigt få manipulerar för att få fördelar, att göra det har inget med NT att göra. Det är otrevliga människor helt enkelt. Att Aspergare skulle ta för sig mindre är nog en myt, de flesta jag känner med Asperger tar snarare för sig för mycket. Jag har också problem med att ta för mig lagom mycket och inte ta över för mycket, jag brukar försöka hålla tillbaka och tänka på att alla ska prata lika mycket och om det verkligen är nödvändigt att säga allt jag funderar på att säga. Jag har svårt att veta hur mycket varje person ska säga då man är flera. Jag räknar ibland tillfällen alla pratar och listar på så vis ut när det är min tur att prata.

Jag är osäker på vad du menar med socialhirarki. Menar du rangordning som den som finns hos alla flockdjur? Den förstår jag isåfall. Men jag har svårt att förstå hur gruppen fungerar och jag blir väldigt trött av att umgås i grupp. Jag känner inte lika stort utbyte av personerna i gruppen som om jag skulle ha umgåtts med dem en och en heller. Det blur lätt en osynlig vägg mellan mig och resten, så jag känner mig ofta utanför fast jag inte alls är det.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-01 10:36:06

plåtmonster skrev:
Mountain_lion skrev:Jag har svårt med att kompromissa och diskutera länge om vad en grupp ska göra för aktivitet.
Är det för att de andra brukar vara spånhuvuden eller för att det är själva diskussionen som är tröttande? kanske "bestäm er..".

Nä, de behöver inte vara spånhuvuden. Det är kompromissandet och diskussionen som är tröttande.
Mountain_lion

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-01 11:29:13

Liljan skrev:Jag känner inte lika stort utbyte av personerna i gruppen som om jag skulle ha umgåtts med dem en och en heller. Det blur lätt en osynlig vägg mellan mig och resten, så jag känner mig ofta utanför fast jag inte alls är det.

Mycket bra beskrivet.
Precis så är det för mig också.

Har aldrig trivts i grupp.
Det blir...förflackat på nåt sätt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav anja921 » 2015-11-01 12:39:37

Med social hierarki menar jag hur en grupo tenderar att att delas in i grupperingar och hur vissa verkar få mera status och andra mindre .Och hur man tar sig "uppåt" i hierearkin. Menar att man som As kanske inte uppfattar detta, hur man ska agera för att vara "populär" tex :)
anja921

Inläggav KrigarSjäl » 2015-11-01 12:41:47

anja921 skrev:Med social hierarki menar jag hur en grupo tenderar att att delas in i gruperingar och hur vissa verkar få mera status och andra mindre .Och hur man tar sig " uppåt" i hierearkin.Menar att man som as kanske inte uppfattar detta, hur man ska agera för att vara " populär" tex :)

Man kan lära sig att åtminstone förhålla sig till grupperiet på ett hyfsat fungerande sätt.
Även om man är aspie.

Det är lite som schack...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav Mountain_lion » 2015-11-01 12:55:25

KrigarSjäl skrev:
Liljan skrev:Jag känner inte lika stort utbyte av personerna i gruppen som om jag skulle ha umgåtts med dem en och en heller. Det blur lätt en osynlig vägg mellan mig och resten, så jag känner mig ofta utanför fast jag inte alls är det.

Mycket bra beskrivet.
Precis så är det för mig också.

Har aldrig trivts i grupp.
Det blir...förflackat på nåt sätt.

Jag håller helt med.
Mountain_lion

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in