Vilka hjälpmedel har ni?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav xxxxx » 2015-10-24 14:14:10

Vilka slags hjälpmedel har ni av olika slag. Så som vilka appar som hjälper er om ni använder nåt sånt..
xxxxx

Anslöt: 2012-08-01

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav xBUDDAx » 2015-10-24 22:25:07

Jag har en timstock som jag använder varje dag på jobbet på luncherna så jag inte behöver känna mig stressad över tiden när jag äter.

Sen har jag ett bolltäcke när jag sover som jag inte skulle kunna leva utan idag, jätte skönt. Det är med småkulor i som i en sackoseck.

Jag har en Whiteboard tavla bredvid sängen med två veckors kalender, där jag skriver upp dom dagar då det händer nått speciellt så jag kan se det varje kväll vad som kommer hända framöver, eftersom jag har väldigt dåligt minne och blir lätt stressad om jag måste gå och tänka på allt som jag ska göra hela tiden.

Och sen har jag lånat en Handifon mobil, den har jag haft i 5år idag, Kalendern är väldigt bra och enkel om man har svårt att komma ihåg saker och planera vardagen. Men nu är telefonen helt utsliten, dåligt batteri, den hakar sig, m.m. Så nu fick jag köpa en egen telefon för dom lånar inte ut mobiler längre, så man får hjälp med att lägga in en handi app på sin mobil, så nu väntar jag på att habiliteringen där jag bor ska höra av sig när dom fått hem appen så dom kan lägga in den på min nya mobil.
När jag ringde om att min mobil börja bli dålig och dom sa att dom inte delar ut mobiler längre utan man får köpa en själv så fick jag en lista med testade mobiler så man vet vilken som handi appen fungerar till eller inte. Det var mest Samsung mobiler från 1000 till 5000kr nivån. Jag hitta en Samsung Galaxy Core Plus för 1500kr som fanns med på listan som testad och fungerar med appen.
xBUDDAx
Ny medlem

Anslöt: 2010-06-20

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-24 22:43:59

Inga alls.

Jag har strategier istället.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav xxxxx » 2015-10-24 22:45:56

KrigarSjäl skrev:Inga alls.

v
VAd för strategier
?
xxxxx

Anslöt: 2012-08-01

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-10-24 22:52:40

xxxxx skrev:
KrigarSjäl skrev:Inga alls.

v
VAd för strategier
?

Ptja, alltifrån att undvika vissa miljöer till att inreda bostaden i färgskalor som inger ett lugn.
Sånt inverkar på måendet har jag märkt.
Ser också till att städa och ha det prydligt hemma.

På sommarn solbrillor, inte bara för solen utan också för att dämpa ner intrycken, man undviker också ögonkontakt med solbrillor. Men man tar av sig dom när man går in i affärer...annars tror folk man är en pundare eller nåt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav vofff » 2015-10-28 10:00:31

Synd att man inte kan hyra en terapihund, det skulle underlätta vardagen så mycket och dessutom ha roligt!
Djur gör oss glada!
vofff

Anslöt: 2015-05-13

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav notwoodstock » 2015-10-28 10:27:20

"In the Autumn Of My Madness" (Procol Harum):

Tankehjälpmedel - en projektplanerare för Mac, test:

Bild
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Vilka hjälpmedel har ni?

Inläggav Grisom » 2015-10-28 21:32:25

KrigarSjäl skrev:Ptja, alltifrån att undvika vissa miljöer till att inreda bostaden i färgskalor som inger ett lugn. Sånt inverkar på måendet har jag märkt.

Håller med, det där hjälper. Att komma hem till en lägenhet som är så ostädad att en bara vill lägga sig i sängen och invänta nästa dag är inte kul. Försöker själv städa ofta och jag slänger även bort saker som ger mig problem.
Grisom

Anslöt: 2015-10-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in