Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonte00 » 2015-10-22 12:41:37

Bara jag som inte känner någon hunger från Elvanse? Har käkat Elvanse i cirka 2 år nu tror jag.
När jag äter så äter jag aldrig för att jag är hungrig, utan snarare för att jag vet att jag måste äta.
Är jag ensam om denna biverkning? Är också undernärd (175 cm 48kg) så det spelar nog en roll det också..
jonte00

Anslöt: 2015-10-08

Inläggav Tantaly » 2015-10-22 12:51:30

jonte00 skrev:Bara jag som inte känner någon hunger från Elvanse? Har käkat Elvanse i cirka 2 år nu tror jag.
När jag äter så äter jag aldrig för att jag är hungrig, utan snarare för att jag vet att jag måste äta.
Är jag ensam om denna biverkning? Är också undernärd (175 cm 48kg) så det spelar nog en roll det också..

Mer regel än undantag att aptiten går ned av stimulerande preparat. Du får nog lära dig att leva med det. Eller slänga på en antihistamin på kvällen, typ mirtazapin för ökade hungerkänslor.
Tantaly
Inaktiv

Anslöt: 2014-11-13

Inläggav jonte00 » 2015-10-22 14:21:31

Tantaly skrev:
jonte00 skrev:Bara jag som inte känner någon hunger från Elvanse? Har käkat Elvanse i cirka 2 år nu tror jag.

Mer regel än undantag att aptiten går ned av stimulerande preparat. Du får nog lära dig att leva med det. Eller slänga på en antihistamin på kvällen, typ mirtazapin för ökade hungerkänslor.

Eller så kan jag ju kräva pizza och mcdonalds varje dag :lol:
Nej men, jag får nog sätta upp ett schema på mattider. Sen får jag nog övertyga mamma att hennes hippie sallad inte fungerar och att det är bättre att jag äter onyttigt men mycket än nyttigt men lite.
jonte00

Anslöt: 2015-10-08

Inläggav Tantaly » 2015-10-22 17:13:58

jonte00 skrev:
Tantaly skrev:

Eller så kan jag ju kräva pizza och mcdonalds varje dag :lol:
Nej men, jag får nog sätta upp ett schema på mattider. Sen får jag nog övertyga mamma att hennes hippie sallad inte fungerar och att det är bättre att jag äter onyttigt men mycket än nyttigt men lite.

Haha inte bra det heller. Fett innehåller mycket energi. Nötter, jordnötssmör, matolja är bra energikällor som är enkla att tillsätta om inte hungern är så stor. Proteinpulver och gainerns kanske kan vara bra i ditt fall också.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Zima33 » 2015-10-22 17:41:20

Jag har liknande erfarenhet, blir hungrig först när jag börjar äta. Haft Elvanse i några veckor.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Zima33 » 2015-10-22 17:45:53

Gripandekylig skrev:Vad ska den nya uppdelningen av lisdexamfetamin i "Elvanse" och i "Elvanse Vuxen" vara bra för? Innebär det bara ett namnbyte för att understryka att läkemedlet främst ska vara avsett att användas av vuxna där barnen hellre ska behandlas med Attentin eller? I FASS-texterna jag har funnit hittills att Elvanse Vuxens är baserad på en färskare produktresumé där bland annat indikationerna är mer restriktivt kodifierade för att begränsa förskrivningen av läkemedlet.

Under rubriken pediatrisk population står även:
FASS skrev:Elvanse Vuxen är indicerat för vuxna. För barn och ungdomar i åldern 6 till 17 år finns en annan produkt som innehåller lisdexamfetamindimesylat.

Då antar jag att man avser vanliga Elvanse, men vad är skillnaden? Tabletterna ser ju identiska ut, består av samma ingredienser och kostar lika mycket; det enda som verkar skilja Elvanse från Elvanse Vuxen är ju FASS-textens förskrivningsreglerande utformning där läkarnas ordinationsvillighet av Elvanse Vuxen tycks viljas begränsas. Känner någon här till varför man gjort så här sedan någon månad tillbaka?

Kan ju ha att göra med statistik kanske? Den är ju rätt ny så de kanske vill ha mer kontroll och skilja på barn och vuxna. Eller så är det för att fånga in ev missbruk lättare (vanligare att vuxna missbrukar kanske).
Zima33

Inläggav Tantaly » 2015-10-22 17:55:20

Från det jag läst verkar det som om nyinsättning av elvanse i vuxen ålder inte har varit godkänt innan läkemedelsverket fick igenom ansökan om detta februari 2015.
Lustigt att dela upp det dock. Har nog med tydlighet vid förskrivning och licensansökan att göra bara.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Zima33 » 2015-10-22 18:16:33

Tantaly skrev:Från det jag läst verkar det som om nyinsättning av elvanse i vuxen ålder inte har varit godkänt innan läkemedelsverket fick igenom ansökan om detta februari 2015.
Lustigt att dela upp det dock. Har nog med tydlighet vid förskrivning och licensansökan att göra bara.

Licensansökan? Den är ju licensfri.
Zima33

Inläggav Tantaly » 2015-10-22 18:31:50

Zima33 skrev:
Tantaly skrev:Från det jag läst verkar det som om nyinsättning av elvanse i vuxen ålder inte har varit godkänt innan läkemedelsverket fick igenom ansökan om detta februari 2015.

Licensansökan? Den är ju licensfri.

Du har rätt.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-22 18:58:23

Zima33 skrev:Kan ju ha att göra med statistik kanske? Den är ju rätt ny så de kanske vill ha mer kontroll och skilja på barn och vuxna. Eller så är det för att fånga in ev missbruk lättare (vanligare att vuxna missbrukar kanske).

Ja, det beror nog i så fall snarare på att missbruksrisken statistiskt sett ökar i den vuxna populationen än bland barn som i allmänhet lever mer övervakade av sina föräldrar. Jag har lisdexamfetamin med på min lista av behandlingsalternativ mot min depression: för att augmentera något mer serotonergt/dopaminergt preparat.

Nu får jag kanske ta och omvärdera chanserna att få det utskrivet nu när det enligt indikationstexten begränsade förskrivningsområdet har stramats åt så väldigt. Nu kanske det blir betydligt svårare för en läkare att inom sin kliniska yrkesroll förskriva läkemedlet för andra behandlingsmål än för att mildra symptomen av ADHD.

Ja, okej ja det låter fullt logiskt ja. Jag brukar egentligen inte hålla mig uppdaterad på centralstimulantia så det blev mest av slumpen som jag upptäckte den här egendomligheten idag när jag antistressurfade lite autistiskt i FASS välordnade katalogiseringssystem.

Det verkar i alla fall rimligt. Personligen anser jag dock att metylfenidat borde fasas ut till förmån för dexmetylfenidat och lisdexamfetamin. Det är visserligen ett steg i rätt riktning att officiellt i FASS tillåta förskrivning även till vuxna, men man borde inte författa kraven fullt så strängt tycker jag. Jag har svårt att se att missbruksrisken skulle ge fog för en fullt så restriktiv formulering.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Firkraag » 2015-10-26 13:54:53

Angående diskussionerna ovan så har min aptit har inte förändrats det minsta av Elvanse, äter som jag ska och blir hungrig som vanligt och 183cm/70kg vilket bör anses normalt. Mirtazapin kanske har med saken att göra, om ni tar någon form utav antideppresiva också så kanske det kan vara en idé att fråga efter Mirtazapin istället!

Och fick min dos höjd från 30mg till 50mg idag hos läkaren, hoppas på bättre resultat då det kännts som att medicinen var rätt men det inte gick hela vägen fram vilket jag också förklarade. Han sa även att han kanske ville skriva ut kortverkande Ritalin eftersom jag sa att ibland så behövde jag mer fokus på kvällen men jag ville prova 50mg först.

Någon som tar både Elvanse för dagen och Ritalin vid behov längre in på kvällen och hur funkar det för er? :-)063
Firkraag

Anslöt: 2010-06-10

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-26 17:11:57

Firkraag skrev:Och fick min dos höjd från 30mg till 50mg idag hos läkaren, hoppas på bättre resultat då det kännts som att medicinen var rätt men det inte gick hela vägen fram vilket jag också förklarade. Han sa även att han kanske ville skriva ut kortverkande Ritalin eftersom jag sa att ibland så behövde jag mer fokus på kvällen men jag ville prova 50mg först.

Det vore rimligare att komplettera Elvansebehandlingen med Attentin om man vill ge patienten möjlighet till ökat fokus på kvällen. Ritalintabletter innehåller metylfenidat som riskerar att ge svårare biverkningar än vad Attentin med dexamfetamin ger. Det låter klokt att nu testa 50 mg Elvanse först, men om det finns anledning till att komplettera med något korttidsverkande bör man dels av allmänna biverkningsskäl men även av mer specifika farmakokinetiska skäl inte addera ett främmande preparat som metylfenidat utan välja dexamfetamin.

Faktiskt borde ritalintabletter inte komma på fråga förrän i tredje hand i det här fallet eftersom dexmetylfenidat ger mildare bilverkningar och skulle kunna användas mellan det att man har testat Attentin och överväger att byta till Ritalin/Medikinet. Det finns visserligen samhällsekonomiska skäl till varför man gärna väljer billigt metylfenidat framför dexmetylfenidat men dessa ekonomiska skäl bör inte gälla dexamfetamin som borde vara både kemiskt praktiskt billigt att framställa och även sakna licenstillverkningskrav eftersom molekylen är så gammal och rimligtvis inte borde skyddas av patent.

Du har ju också beskrivit att just Elvanse visat sig ge viss men ännu inte fullständig effekt så eftersom du inte talat om Concerta när du givit den beskrivningen finns inga medicinskt godtagbara skäl till att överväga att komplettera med Ritalintabletter framför Attentin. I FASS-texter och om man ser till läkemedelsverkets rekommendationer ska ordination av dexamfetamin till vuxna försvåras, men det är en obefogad riktlinje som naturligtvis läkarna inte måste följa strikt: i synnerhet inte i detta fall när Elvanse redan används.

Ta upp det med läkaren, om ni senare märker att du måste komplettera med något korttidsverkande.
Gripandekylig

Inläggav Firkraag » 2015-10-26 17:31:20

Tack för ett så bra svar, uppskattas verkligen. Hoppas och tror att det kan råcka med 50mg då jag gärna slipper fler mediciner om jag kan. Läkaren tänkte först skriva ut Concerta men kom på andra tankar när jag uttryckte orolighet över biverkningarna som jag läst medföljde.. Var osäker på om 1 vid-behov hade lika stora problem som dagligt intag har..

Ska säga det till honom om det behövs att jag hellre provar Attentin isåfall.
Firkraag

Inläggav Firkraag » 2015-10-27 15:13:16

Vilken jävla skillnad det blev, perfekt dos på 50mg! Får se hur det blir ikväll, men mår toppen som det är just nu. Blev lite skraj i början när man nya blodådror under huden, tex på handflatorna och biceps men som jag läst mig till så verkar det vara pga medicinen värmer upp kroppen och ådrorna letar sig närmare huden för att kyla ner och att det är normalt och kanske är nått som taggar ner efter man vanjt sig också. Elvanse :-)049
Firkraag

Inläggav Tantaly » 2015-10-27 17:15:49

Någon i forumet som tar eller har tagit strattera (atomoxetin) mot sin ADD och aspergerproblematik?
Tydligen skall NRI:s vara fördelaktigt vid stress, ångest, sömn och koncentrationssvårigheter vid autismspektrumstörningar.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-27 17:31:26

Tantaly skrev:Tydligen skall NRI:s vara fördelaktigt vid stress, ångest, sömn och koncentrationssvårigheter vid autismspektrumstörningar.

Hur menar man att det skulle fungera?
Gripandekylig

Inläggav Tantaly » 2015-10-27 17:51:40

Gripandekylig skrev:
Tantaly skrev:Tydligen skall NRI:s vara fördelaktigt vid stress, ångest, sömn och koncentrationssvårigheter vid autismspektrumstörningar.

Hur menar man att det skulle fungera?

Kopierar från litteraturen.

That is, ADHD linked to conditions
that are associated with chronic stress and
comorbidities is theoretically caused by overly active
NE and DA circuits in prefrontal cortex causing an
excess of phasic NE and DA activity (Figure 12-12).
When slow-onset, long-duration, and essentially perpetual
NET inhibition occurs in prefrontal cortex due
to atomoxetine, this theoretically restores tonic postsynaptic
D1 and α2A-adrenergic signaling, downregulates
phasic NE and DA actions, and desensitizes
postsynaptic NE and DA receptors. The possible consequences
of this are to reduce chronic HPA axis
overactivation and thereby potentially reverse stressrelated
brain atrophy and even induce neurogenesis
that could protect the brain. Such biochemical and
molecular changes could be associated with decreases
in ADHD symptoms, reduction of relapse, and
decreases in anxiety, depression, and heavy drinking.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2015-10-27 18:45:09

Tantaly skrev:från litteraturen

Det skulle kunna fungera så ja, okej.
Gripandekylig

Inläggav xxxxx » 2015-10-27 18:51:51

Har inte ätit dessa men äter Cipralex och har bristande aptit av det!
xxxxx

Anslöt: 2012-08-01

Inläggav Tantaly » 2015-10-27 19:15:54

Gripandekylig skrev:
Tantaly skrev:från litteraturen

Det skulle kunna fungera så ja, okej.

Dr Stephen M Stahl försöker förklara varför det sker en positiv effekt. Men ja, det är teorier och vissa patienter svarar olika.
Tantaly
Inaktiv

Inläggav Firkraag » 2015-11-26 12:51:36

@Gripandelycklig:
Tack för tipset, var hos läkaren idag och fick utskrivet Attentin för användning vid behov närmare kvällen samtidigt som regelbunden 4 veckors recept på Elvanse 50 som jag tyckte fungerade väldigt bra. Han var nära på att skriva ut nån metylfenidat igen innan jag nämnde Attentin! :)
Firkraag

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-28 19:18:27

Firkraag skrev:@Gripandelycklig:
Tack för tipset, var hos läkaren idag och fick utskrivet Attentin för användning vid behov närmare kvällen samtidigt som regelbunden 4 veckors recept på Elvanse 50 som jag tyckte fungerade väldigt bra. Han var nära på att skriva ut nån metylfenidat igen innan jag nämnde Attentin! :)

Det var trevligt att läsa. Jag hoppas att det fungerar bra för dig. Lycka till!
Gripandekylig

Inläggav Firkraag » 2015-11-29 22:30:31

Attentin är inte ens godkänt för vuxna. :-)063
Firkraag

Inläggav Gripandekylig » 2015-11-29 23:24:44

Firkraag skrev:Attentin är inte ens godkänt för vuxna. :-)063

Nej precis, men det handlar bara om en formalitet och har inte sin grund i någon medicinskt intressant orsak som skulle påverka din medicinering. Anledningen bakom det beslutet är främst resultatet av en proportionalitetsbedömning mellan nytta och risk för beroendeutveckling där man kommit till slutsatsen att den mer långsamt dexamfetaminfrisättande beredningen i Elvanse vore lämpligare för långtidsbehandling av patientgruppen vuxna. Utomlands har man dock resonerat annorlunda och eftersom just du var intresserad av ett läkemedel med motsvarande, fast mer direktverkande, effekt som det lisdexamfetamin du använder dagtid så blir Attentin lämpligt för just dig som patient.

De rekommendationer om vilka patientgrupper ett läkemedel godkänns att ordineras till är bara riktlinjer och verkligen inga strikta regler. De ger en god fingervisning om hur läkare bör skriva ut läkemedel i allmänhet, rent generellt, till patienter sett i makroperspektiv; det föreligger emellertid inga hinder mot att frångå de anvisningarna i det individuella patientfallet, sett i mikroperspektiv. Så fungerar nästan alla regler; det brukar nästan alltid finnas utrymme för undantag från huvudreglerna - och det är ju fullt förståeligt och i själva verket nödvändigt för att kunna tillämpa en teoretisk handlingsdirigerande mall i praktiken; annars skulle man ju riskera att bura in sig i ett byråkratiskt regelverk helt in absurdum.

Så det finns ingen orsak till oro över den saken. Tvärtom ger den rationella flexibilitet din läkare visat prov på skäl att anta att din läkare är är kunnig och erfaren nog att begripa när det är befogat att avvika från den farmakologiska guideboken FASS; beslutet är nämligen helt korrekt och lämpligt i detta fall vilket torde göra läkaren förtjänt av ytterligare förtroende i er vårdrelation: något som är essentiellt men relativt sällsynt. Det är betryggande att läsa om fall som detta: när en patient haft turen att behandlas av en så kompetent läkare.
Gripandekylig

Återgå till Aspergare och vården

Logga in