Hen, h*n, henom och liknande fulord
Hej. Mitt pronomen är hen. Drick ett glas vatten om det gör ont i huvudet.
- tunga moln
- Anslöt: 2014-09-02
tunga moln skrev:Hej. Mitt pronomen är hen. Drick ett glas vatten om det gör ont i huvudet.
Jag behöver inte dricka ett glas vatten, jag respekterar att du är en hen.
Jag läste "Hej. Mitt problem är hen" först.tunga moln skrev:Hej. Mitt pronomen är hen. Drick ett glas vatten om det gör ont i huvudet.
tunga moln skrev:Hej. Mitt pronomen är hen. Drick ett glas vatten om det gör ont i huvudet.
Så du är en hen?
En varken-eller-människa?
Inte fågel eller fisk utan mittemellan?
Får man fråga, finns det medicinskt underlag på detta eller är du bara en allmänt könsradikal som inte vill kännas vid att vi människor är män och kvinnor?
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Jag är inte "EN HEN". Mitt PRONOMEN är hen.
Det handlar inte alls om min kropp. Det handlar om vilka normer och föreställningar jag tillskrivs av andra på grund av min kropp.
Det handlar inte alls om min kropp. Det handlar om vilka normer och föreställningar jag tillskrivs av andra på grund av min kropp.
- tunga moln
- Anslöt: 2014-09-02
Precis, man är inte "en hen" lika lite som man är "en han" eller "en hon". Man är man eller kvinna eller har någon annan könsidentitet.
Även om man kan säga "en han" och "en hon" på begriplig svenska, så bör man inte använda ett pronomen som om det vore ett substantiv. "En hen" låter bara helt fel. Det finns ju redan flera könsneutrala substantiv, person t.ex., eller transperson om det är det man menar.
När man säger "en hen" har det en föraktfull ton. "Jag är minsann ingen hen, jag är en riktig han/hon." Som om transsexuella el androgyna är något sämre, som man absolut inte vill förknippas med, ens som pronomen.
En hane och en hona används, vanligen om djur, men en han och en hon är konstig svenska.
En hen borde alltså inte användas alls, utan säg istället en hene eller en hena.
Huggorm kom före...
En hen borde alltså inte användas alls, utan säg istället en hene eller en hena.
Huggorm kom före...
Eftersom hane och hona hänför sig till djur så förstår jag inte behovet av "en hene". Det är ju inte som att djur tänker "jag känner mig varken som han el hon utan som hen". Är könsidentiteten oklar går det bra med "den" om djur.
Om man tänker på att "hen" betyder "han eller hon" så klarnar det, så behöver man öht inte använda "en hen".
Om man tänker på att "hen" betyder "han eller hon" så klarnar det, så behöver man öht inte använda "en hen".
tunga moln skrev:Jag är inte "EN HEN". Mitt PRONOMEN är hen.
Jaha, det vanliga genusargumentet.
Det brukar ju alltid ligga bakom hen-sägandet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
Jag får väl erkänna att jag inte förstår syftet med uttrycket hen. Såvitt jag vet så finns ett manligt och ett kvinnligt könsorgan samt intersexuella variationer, så vad är en hen?
Hen är ett praktiskt sätt att slippa skriva "han eller hon" hela tiden. När man talar om okända människor behöver man väl inte fundera över deras könsorgan.
Sedan tillkommer intersexuella som gärna använder hen som pronomen. Det är inte så enkelt att alla antingen har ett manligt (kvinnligt) könsorgan och känner sig som man (kvinna): de-ovriga-konen-dvs-inte-sjalvklart-xx-el-xy-t36550.html
Sedan tillkommer intersexuella som gärna använder hen som pronomen. Det är inte så enkelt att alla antingen har ett manligt (kvinnligt) könsorgan och känner sig som man (kvinna): de-ovriga-konen-dvs-inte-sjalvklart-xx-el-xy-t36550.html
Jag sa ju just det, att det förekommer intersexuella variationer. Nu undrade jag dock över de som säger att deras pronomen är hen. Av alla de jag stött på har bara någon enstaka faktiskt haft något intersexuellt tillstånd. Frågan kvarstår alltså.
Tja, om någon kallade mig hen när hen omtalar mig skulle jag inte gå i taket. Jag medger att jag är människa. Om någon däremot säger att jag är "en hen" så skulle jag tro att det var en avsiktlig förolämpning. Eftersom jag bara sett det uttrycket användas i nedsättande betydelse.
Hen som pronomen ok, hen som substantiv inte ok.
Alien skrev:Tja, om någon kallade mig hen när hen omtalar mig skulle jag inte gå i taket. Jag medger att jag är människa. Om någon däremot säger att jag är "en hen" så skulle jag tro att det var en avsiktlig förolämpning. Eftersom jag bara sett det uttrycket användas i nedsättande betydelse.
+1
"Är det där en hen?" är en ren förolämpning. Om man nu inte menar en brynsten...
Om någon frågade mig "Är du en hen?" skulle jag motfråga "Vad är en hen?"
Alien skrev:Hen som pronomen ok, hen som substantiv inte ok.
Då kan vi fortsätta att säga "det" om dessa personer.
nallen skrev:Alien skrev:Hen som pronomen ok, hen som substantiv inte ok.
Djupt respektlöst.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
snuggelhund skrev:nallen skrev:Alien skrev:Hen som pronomen ok, hen som substantiv inte ok.
Djupt respektlöst.
-Varför det?
Hen-sägarna tjatar ju jämt om vikten av att inte nämna könet och "det" är såvitt jag förstår ytterst könsneutralt.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
KrigarSjäl skrev:snuggelhund skrev:nallen skrev:Då kan vi fortsätta att säga "det" om dessa personer.
Djupt respektlöst.
-Varför det?
Hen-sägarna tjatar ju jämt om vikten av att inte nämna könet och "det" är såvitt jag förstår ytterst könsneutralt.
"Det" syftar på en sak inte på en människa, därav det respektlösa.
- snuggelhund
- Anslöt: 2010-07-16
snuggelhund skrev:KrigarSjäl skrev:snuggelhund skrev:
Djupt respektlöst.
-Varför det?
"Det" syftar på en sak inte på en människa, därav det respektlösa.
Vad är människa ett ting?