Vilka är föräldrar med AS diagnos?
30 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Vilka är föräldrar med AS diagnos?
jag undrar om det finns fler föräldrar som har As
jag har As och är 26. mamma till en liten tjej på 1,5 år.
jag har As och är 26. mamma till en liten tjej på 1,5 år.
Senast redigerad av MAMMA26 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag har inte diagnos men väntar på utredning. Kunde inte låta bli att svara dock, för min lillskrotta fick diagnos IDAG. Det blev Asperger och ADHD, som jag trott (men som såg osäkert ut ett tag, för hon är så dubbel, som de sa...). Nästa vecka får jag svar om stora dottern.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Jag har AS-diagnos och mina barn är 2½ - 12 år. Ingen av dem har diagnos - än. Jag har detta läsår gått ut till skolan med att vi har AS i familjen; får se ifall det ger något i relation till skolan. Försökte på utvecklingssamtalen i våras, men det var helt stängt, i synnerhet till den äldstas lärare.
Alla barnen har en släng, den andra tror jag ligger närmast att kunna få en diagnos, men det är ju jobb med att skaka fram de där diagnoserna. Satsar tills vidare på att medvetandegöra barnen om vad vi har för svårigheter i stället. (Främst vad gäller skolarbetet samt livs/yrkesval.)
Alla barnen har en släng, den andra tror jag ligger närmast att kunna få en diagnos, men det är ju jobb med att skaka fram de där diagnoserna. Satsar tills vidare på att medvetandegöra barnen om vad vi har för svårigheter i stället. (Främst vad gäller skolarbetet samt livs/yrkesval.)
Senast redigerad av Kritan 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag är 46 och har mild AS. Polletten ramlade ned för 2 veckor sedan.
Har även kommit på att jag kan ha ytterst svag epilepsi, som yttrar sig i knappt märkbara, korta "blackouts" i samtal.
Min mamma har epilepsi och antagligen AS. Tror inte att ASen kommer från min pappa.
Även om min AS är mild (jag har många styrkor) så har den orsakat mig och min omgivning enormt mycket lidande (periodvis).
Jag har två barn.
Pojke 9 år - jag är 95% säker på att han har mild AS.
Flicka 12 år - hon är aspig på flera sätt och NTig på andra sätt. Men just nu lite svårbedömt eftersom det är hormongrejer på gång också. OCH hon har börjat högstadiet say no more. * tänker på Aliens tips om artikeln i DN *
Jag försöker ta en sak i taget.
/Barracuber
Har även kommit på att jag kan ha ytterst svag epilepsi, som yttrar sig i knappt märkbara, korta "blackouts" i samtal.
Min mamma har epilepsi och antagligen AS. Tror inte att ASen kommer från min pappa.
Även om min AS är mild (jag har många styrkor) så har den orsakat mig och min omgivning enormt mycket lidande (periodvis).
Jag har två barn.
Pojke 9 år - jag är 95% säker på att han har mild AS.
Flicka 12 år - hon är aspig på flera sätt och NTig på andra sätt. Men just nu lite svårbedömt eftersom det är hormongrejer på gång också. OCH hon har börjat högstadiet say no more. * tänker på Aliens tips om artikeln i DN *
Jag försöker ta en sak i taget.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tänkte du på den här artikelserien om högstadiet?
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ma ... hela-tiden
Tuff tid för de flesta och värst för såna som har AS.
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/ma ... hela-tiden
Tuff tid för de flesta och värst för såna som har AS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag har fem barn i åldrarna 6-23 år. En av de äldre har tydliga drag av AS men är inte utredd, en av de yngre kommer troligen att få en AS-diagnos med tiden och en av dem har AS+ADHD.
Själv har jag AS med en del drag av ADD.
Själv har jag AS med en del drag av ADD.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
geocache skrev:Jag har diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP.
Jag har två 20-åriga grabbar som jag anar har AS respektive DAMP.
Ursäkta en korkad fråga, men har inte diagnosen DAMP skrotats? (Trodde att ADHD och ADD t.ex var det som användes istället för nu för tiden, men jag har ingen kunskap om ämnet, så jag frågar istället)
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag har AS ADHD TS OCD och en 3-årig flicka (som kommer garanterat få nån av mina bokstäver, har inte klurat ut än vilken men nåt är det) Hon är värt nästan ett kapitel för sig
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
tahlia skrev:geocache skrev:Jag har diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP.
Jag har två 20-åriga grabbar som jag anar har AS respektive DAMP.
Ursäkta en korkad fråga, men har inte diagnosen DAMP skrotats? (Trodde att ADHD och ADD t.ex var det som användes istället för nu för tiden, men jag har ingen kunskap om ämnet, så jag frågar istället)
Man säger inte DAMP längre nej, man säger ADHD + DCD.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
lillsanna skrev:Jag har AS/ADHD/Tourette och 2 barn och 1 barnbarn med samma diagnoser. Hade också en dotter som var bipolär/borderline/AS
Sanna
Du råkar inte ha en liten skvätt av tvångssyndrom OCD typ kolla spisen eller nåt? Det verkar som att AS/ADHD, AS/OCD, ADHD/OCD är vanligare än att ha Tourette plus dom andra
misstänker ADHD på min dotter3,
Senast redigerad av Chilehead 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Jag har AS, 57. Min son, 28, har diagnos lindrig utvecklingsstörning med autistiska drag, men anser det vara fel: dyslexi och autism verkar stämma bättre eftersom han ofta visar prov på stor problemlösningsförmåga.
Det har varit en svår kamp hela vägen: att förse sonen med en lämplig skolgång i mindre grupp, tillräcklig specialundervisning och senare yrkesutbildning. Han vill själv inte ha barn eftersom han anser att samhället inte har adekvat hjälp att erbjuda autistiska barn.
PS. Han har varit den största glädjen i mitt liv och jag beundrar hans uthålliga kamp för att ta sig fram, trots allt.
Det har varit en svår kamp hela vägen: att förse sonen med en lämplig skolgång i mindre grupp, tillräcklig specialundervisning och senare yrkesutbildning. Han vill själv inte ha barn eftersom han anser att samhället inte har adekvat hjälp att erbjuda autistiska barn.
PS. Han har varit den största glädjen i mitt liv och jag beundrar hans uthålliga kamp för att ta sig fram, trots allt.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:32:59, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Barn och föräldraskap