Kalla fakta: Hatet mot samer

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 21:29:08

Andra delen av kalla fakta handlar om hatet mot samer, "Lappjävlar".

"Renstölder" kallas det men vad det egentligen handlar om borde i många fall kunna klassas som djurplågeri. Renarna blir påkörda av skotrar, jagade till total utmattning, och ihjälslagna på alla möjliga sätt men polisen gör lite till ingenting då det inte är ett prioriterat ärende.

Rätt intressant på ett skrämmande sätt.
Puzzle

Anslöt: 2014-05-28

Inläggav slackern » 2015-10-13 21:35:35

När jag gjorde lumpen uppe i Luleå så gillade dom inte samerna särskilt mycket. Jag vill minnas att dom jagade på älg och renar med lastbilarna vi hade. Eller djuren hade ingenstans att ta vägen för att snövallarna var för höga.

Trodde att alla Norrlänningar hade det som största fritidsintresse liksom att välta kor. ;)
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav Julianus » 2015-10-13 21:50:54

Ändå är det Sveriges ursprungsbefolkning.

Hmm, påminner mig om en annan ursprungsbefolkning som också blev behandlade illa av den vita mannen.

Nån som kan lista ut vilken folkgrupp jag menar?
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 21:52:00

Jaga med bil är väl en sak men det här är något helt annat:

*Varning, varning*

Spoiler: visa
renplageri-jpg.jpeg

Alltså vad är det för jävla nötter som gör sånt? :-)051
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Puzzle

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 21:53:27

Julianus skrev:Ändå är det Sveriges ursprungsbefolkning.

Hmm, påminner mig om en annan ursprungsbefolkning som också blev behandlade illa av den vita mannen.

Ja för alla vita män är den samma och samer är inte vita.. :roll:

Dra inte alla över en kam hördu.
Puzzle

Inläggav Huggorm » 2015-10-13 22:11:47

Jag har träffat många svenskar från Lappland som avskyr samer men jag förstår inte riktigt varför. Både de svenska lapplänningar och samer jag träffat har varit bra folk och jag förstår inte riktigt varför dom bråkar. Men det går väl långt tillbaka i tiden antar jag.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 22:17:51

Huggorm skrev:Jag har träffat många svenskar från Lappland som avskyr samer men jag förstår inte riktigt varför. Både de svenska lapplänningar och samer jag träffat har varit bra folk och jag förstår inte riktigt varför dom bråkar. Men det går väl långt tillbaka i tiden antar jag.

Samer har rätt till speciella bidrag (någonting med ursprungsbefolkningsstatusen att göra tror jag), har rätt att fiska på vissa platser som andra inte har rätt till, försvårar/förhindrar gruvbyggen och så vidare. Sen finns det säkert gammalt gnabb under det också.
Puzzle

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-13 22:20:08

Renarna är i stort samernas egendom. Det finns ytterst få "fria" renar. de behöver drivas mellan sommar och vinterbete. Det har funnits inskrivet i Svea rikes lag om att samerna då har haft rätt att jaga privilegierat. Detta har man successivt dragit in på. Man har också ödelagt vissa sommarbeten för att bygga dammar till vattenkraft. Sedan finns det säkert andra saker som jag missat där Svenska staten har agerat felaktigt moraliskt mot samerna.
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav plåtmonster » 2015-10-13 22:24:12

Samer och svenskar har väl rätt olika samhällen om man granskar det hela lite grann och däri ligger väl en kollision inbyggd hur än man gör? Fast om det skulle bli en samhällskollaps skulle väl samerna klara sig mycket bättre?

Samerna får väl ordna med lite gränsbevakning som det pratas så mycket om nu ;)
Är väl bara 200 år försent.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Huggorm » 2015-10-13 22:25:54

Om en ren blir påkörd får ägaren ersättning av staten, därför brukar man skoja och säga att om man kört på en ren skall man skära av öronen där märkningen sitter. Det trodde jag var en myt men enligt en Gällivarebo jag pratade med i somras är det normalt förfarande :shock:
Huggorm

Inläggav slackern » 2015-10-13 22:27:20

Puzzle skrev:
Huggorm skrev:Jag har träffat många svenskar från Lappland som avskyr samer men jag förstår inte riktigt varför. Både de svenska lapplänningar och samer jag träffat har varit bra folk och jag förstår inte riktigt varför dom bråkar. Men det går väl långt tillbaka i tiden antar jag.

Samer har rätt till speciella bidrag (någonting med ursprungsbefolkningsstatusen att göra tror jag), har rätt att fiska på vissa platser som andra inte har rätt till, försvårar/förhindrar gruvbyggen och så vidare. Sen finns det säkert gammalt gnabb under det också.

Det är gamla lagar från 15-1600-talet för att skydda samerna från koloniserande svenskar skulle stjäla alla naturresurser, samerna har urminnes hävd utav naturliga stjäl.
slackern

Inläggav Huggorm » 2015-10-13 22:28:36

plåtmonster skrev:Fast om det skulle bli en samhällskollaps skulle väl samerna klara sig mycket bättre?
Lite bättre kanske men samerna kommer allt längre från sitt traditionella liv de också. Jag vet inte hur det är i Sverige, men i Norge är Oslo den stad där det bor flest samer. Och de som ändå bor kvar i norr och jobbar med renar använder skoter, lastbil och till och med helikopter nu. Inte mycket görs på det traditionella sättet längre, men kunskaperna kanske finns kvar så de kan återgå om det krävs.
Huggorm

Inläggav Mountain_lion » 2015-10-13 22:30:07

Så om man skär av öronen så får renägaren ingen ersättning. Härligt.
Vi kanske ska göra likadant med bönderna i söder. Vi går in och plockar lite grödor i korgar och kör iväg igen.
Allt åt folket.
Låter ju härligt. :-)056
Mountain_lion

Anslöt: 2013-07-18

Inläggav geocache » 2015-10-13 22:30:42

Julianus skrev:Ändå är det Sveriges ursprungsbefolkning.

Indianer. Och kanske Australiens aboriginer.
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav slackern » 2015-10-13 22:31:28

plåtmonster skrev:Samer och svenskar har väl rätt olika samhällen om man granskar det hela lite grann och däri ligger väl en kollision inbyggd hur än man gör? Fast om det skulle bli en samhällskollaps skulle väl samerna klara sig mycket bättre?

Samerna får väl ordna med lite gränsbevakning som det pratas så mycket om nu ;)
Är väl bara 200 år försent.

Det har faktiskt förekommit lite samisk "terrorism" där dom har sprängt kraftledningar.
slackern

Inläggav Julianus » 2015-10-13 22:46:50

Puzzle skrev:Ja för alla vita män är den samma och samer är inte vita.. :roll:

Var nånstans har jag dragit alla över en kam? :roll: :-)051 :-)063

geocache skrev:Indianer. Och kanske Australiens aboriginer.

Rätt gissat :)
Julianus

Anslöt: 2013-11-03

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 23:16:25

Julianus skrev:
Puzzle skrev:Ja för alla vita män är den samma och samer är inte vita.. :roll:

Var nånstans har jag dragit alla över en kam? :roll: :-)051 :-)063
Julianus skrev:..som också blev behandlade illa av den vita mannen.

Men den där evighetsdiskussionen känns något OT, ta den i någon av de relevanta trådarna är du snäll.
Puzzle

Inläggav Puzzle » 2015-10-13 23:19:39

Huggorm skrev:Om en ren blir påkörd får ägaren ersättning av staten, därför brukar man skoja och säga att om man kört på en ren skall man skära av öronen där märkningen sitter. Det trodde jag var en myt men enligt en Gällivarebo jag pratade med i somras är det normalt förfarande :shock:

Verkligen? :shock: Trodde jag också var en myt men efter programmet så är jag väl egentligen inte så jättechockad över det.
Puzzle

Inläggav slackern » 2015-10-13 23:23:49

Puzzle skrev:Jaga med bil är väl en sak men det här är något helt annat:

Haha nu kommer det altså fram hur du brukar roa dig. ;)
slackern

Inläggav Alien » 2015-10-14 0:19:14

I programmet påstod icke-samerna att samerna minsann gjort det själva för att få ut försäkringspengarna. Antingen trodde alla på det el så var de själva inblandade el rädda för att stöta sig med tjuvjägarna/renplågarna.

Förutom att det verkade som om polisen i Gällivare verkade fast beslutna att inte stöta sig med de misstänkta, så gör ju också avståndet att polisen kommer dit alldeles för sent för att säkra några bevis. I glesbygden i Norrland kan ingen höra dig skrika, polisen är 30 mil bort ... Efter att ha sett filmen Jägarna är man inte förvånad över tjuvjakten. Men det är värre djurplågeri att jaga och hetsa renarna med skoter och köra över dem med skoter än att skjuta älgar.

https://www.tv4.se/kalla-fakta/artiklar ... 4828000275

Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in