2015 års nobelpristagare i litteratur Svetlana Aleksijevitj
5 inlägg
• Sida 1 av 1
2015 års nobelpristagare i litteratur Svetlana Aleksijevitj
För en gångs skull en författare som jag läst. Men så är hon mer känd som fackboksförfattare/journalist.
Den bok jag läst är Kriget har inget kvinnligt ansikte (citerade ett stycke här post1185105.html#p1185105)
Den är bra men rätt jobbig att läsa. Just eftersom det är den hemska verkligheten som skildras. Det är första gången en reporter får priset. Det är väl också första gången en vitryss får priset, men Lukasjenko är nog inte glad.
http://www.dn.se/dnbok/bjorn-wiman-det- ... -ar-ensam/DN skrev:Hennes stora verk "Utopins röster" är en av de texter som verkligen visar vad krig egentligen är – och vad det får för konsekvenser.
”Jag såg sådant som man inte ska behöva se… En människa ska inte behöva det. Och jag var liten…” Orden tillhör Jura, en av dem som berättar i Aleksijevitjs senast till svenska översatta bok ”De sista vittnena”, där i dag vuxna människor berättar om hur de som barn upplevde krigets helvete.
Den fråga Aleksijevitj här besvarar är den eviga: Hur gestaltar man med ord de erfarenheter som trotsar all beskrivning? Hur gör man litteratur av något som till sin natur skyr all litterär avbildning? Hur gör man det outhärdliga uthärdligt?
Aleksijevitjs svar är att låta människor minnas. Det är kärnan i hennes etik: att minnet är okränkbart.
Den bok jag läst är Kriget har inget kvinnligt ansikte (citerade ett stycke här post1185105.html#p1185105)
Den är bra men rätt jobbig att läsa. Just eftersom det är den hemska verkligheten som skildras. Det är första gången en reporter får priset. Det är väl också första gången en vitryss får priset, men Lukasjenko är nog inte glad.
http://www.dn.se/dnbok/jan-eklund-ett-t ... er-priset/”Männen gömmer sig bakom historien, bakom fakta”, skriver Aleksijevitj i förordet till den banbrytande boken ”Kriget har ingen kvinnligt ansikte”. Hennes eget credo: ”Jag skriver inte krigets historia, utan känslornas historia. Jag är en själens historiker.”
När Nobelpriset nu tilldelas en reporter är det ett trendbrott. Romanen, poesin och dramatiken brukar belönas. Dokumentären, pamfletten, essän, kritiken, biografin, reportaget och reseskildringen var länge portade i finrummen och akademierna.
Årets nobelpristagare i litteratur: Svetlana Aleksijevitj
Svetlana Aleksijevitj utbildade sig till journalist och skrev i tidningar innan hon skrev böcker. Det är rätt att en journalist får priset, så mycket skit som det skrivs om journalister. Men det är förstås inte för dagsjournalistiken man får nobelpriset. En annan journalist var på tal tidigare:
Hon kallar själv sina böcker för dokumentärromaner:
Ja, det "enkla folket" älskar "den gode diktatorn", de tror på propagandan och ifrågasätter inte. Ett arv från Sovjettiden? Eller något allmänmänskligt, lita på den starke ledaren så behöver du inte tänka själv.
http://www.dn.se/dnbok/nobelpriset-i-li ... ksijevitj/DN skrev:Det är första gången Svenska Akademien belönar en reportageförfattare, även om det har ryktats att Ryszard Kapuscinski skulle ha fått priset 2007 om han inte dött samma år.
Hon kallar själv sina böcker för dokumentärromaner:
I en intervju med DN:s Ingmar Neveus 2012 beskrev hon själv sin metod: ”Jag kan säga att jag samlar material som en journalist, men jag arbetar med materialet som en författare. Det är litteratur, men en annan sorts litteratur. Jag ger ordet till sådana som aldrig annars skulle få rätt att yttra sig”.
---
– I 35 års tid har jag försökt skriva Sovjetmänniskans historia. Det är en kuslig, bloddrypande historia och jag måste säga att det blir allt svårare för mig att älska människorna ju mer jag forskar, sade Svetlana Aleksijevitj till DN 2012.
Ja, det "enkla folket" älskar "den gode diktatorn", de tror på propagandan och ifrågasätter inte. Ett arv från Sovjettiden? Eller något allmänmänskligt, lita på den starke ledaren så behöver du inte tänka själv.
Hon hade varit mer aktuellt för 20 år sedan . Fransmannen som fick förra året är mer spännande.
Jag har tänkt läsa Bön för Tjernobyl, så nu är det väl god tid att göra det. Så kan man skryta om att man minsann har läst en nobelpristagare.
Av någon anledning är jag skräckblandat fascinerad av kärnkraftens negativa egenskaper, t.ex. Tjernobylkatastrofen, Hiroshima/Nagasaki, bombningarna i Mikronesien, etc. Är dock inte fascinerad av det rent tekniska, utan av mänsklighetens idioti.
Av någon anledning är jag skräckblandat fascinerad av kärnkraftens negativa egenskaper, t.ex. Tjernobylkatastrofen, Hiroshima/Nagasaki, bombningarna i Mikronesien, etc. Är dock inte fascinerad av det rent tekniska, utan av mänsklighetens idioti.
Återgå till Intressanta intressen